-
Samochód doÅ›wiadczalny Toyoty zbudowany na seryjnym modelu marki;
-
Platform 3.0 jest ewolucjÄ… poprzednich eksperymentalnych modeli Toyota Research Institute – Platform 2.0 i 2.1;
-
To najbardziej zaawansowany pojazd autonomiczny Toyoty;
-
System autonomicznej jazdy monitoruje otoczenie w pełnym zakresie 360 stopni w zasięgu 200 m;
-
Kompaktowe czujniki Luminar LIDAR oraz kamery schowane pod opływowym panelem dachowym zaprojektowanym przez CALTY Design Research;
-
Dodatkowe czujniki LIDAR o krótkim zasiÄ™gu zapobiegajÄ… kolizjom z maÅ‚ymi obiektami, w tym z dziećmi;
-
Toyota wyprodukuje seriÄ™ samochodów Platform 3.0, która przyspieszy prace systemami Guardian i Chauffeur.
Prototyp opracowaÅ‚ zespóÅ‚ badawczy Toyota Research Institute. Samochód Å‚Ä…czy wiÄ™ksze od poprzedniej generacji możliwoÅ›ci technologiczne z harmonijnÄ… stylistykÄ…, dziÄ™ki zintegrowaniu podzespoÅ‚ów systemu autonomicznej jazdy z designem nowego Lexusa LS.
„Nasz zespóÅ‚ po raz kolejny w bardzo szybkim tempie radykalnie zwiÄ™kszyÅ‚ możliwoÅ›ci eksperymentalnego samochodu autonomicznego” – powiedziaÅ‚ dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute. – „Przy opracowaniu nowego prototypu wykorzystaliÅ›my wiedzÄ™ i doÅ›wiadczenie Toyoty w kwestii designu i technologii, tworzÄ…c pojazd, który może siÄ™ stać benchmarkiem, wyznaczajÄ…cym standardy w dziedzinie funkcjonalnoÅ›ci i stylu samochodów autonomicznych”.
Założenia projektu
ZespóÅ‚ TRI przystÄ…piÅ‚ do opracowania nowego prototypu Platform 3.0, majÄ…c na uwadze zwiÄ™kszenie możliwoÅ›ci percepcyjnych systemu autonomicznego prowadzenia do najlepszych w branży oraz wbudowanie elementów ukÅ‚adu w nadwozie z zachowaniem unikalnego designu Lexusa LS. Z tÄ… myÅ›lÄ… zostaÅ‚ opracowany panel dachowy, przygotowany do seryjnej produkcji. W najbliższych miesiÄ…cach Toyota zbuduje niewielkÄ… flotÄ™ autonomicznych samochodów, co znaczÄ…co przyspieszy prace zespoÅ‚u.
Prototyp Platform 3.0 jest efektem zaawansowanych badaÅ„ nad autonomicznym prowadzeniem. Obecnie eksperymenty skupiajÄ… siÄ™ na miniaturyzacji urzÄ…dzeÅ„, udoskonalaniu konfiguracji czujników oraz przyspieszonym rozwoju zdolnoÅ›ci samochodu do rejestracji i rozumienia otoczenia.
Testowane technologie
Platform 3.0 wykorzystuje system Luminar LIDAR o zasiÄ™gu 200 metrów, pracujÄ…cy w peÅ‚nym zakresie 360 stopni. W poprzedniej wersji auta LIDAR monitorowaÅ‚ tylko przestrzeÅ„ z przodu auta. Zamontowany na dachu Luminar LIDAR skÅ‚ada siÄ™ z czterech czujników o wysokiej rozdzielczoÅ›ci, które precyzyjnie wygrywajÄ… przeszkody w otoczeniu, w tym trudne do zauważenia ciemne obiekty.
Dodatkowe czujniki LIDAR o krótkim zasiÄ™gu zostaÅ‚y umieszczone bliżej ziemi z czterech stron samochodu – po bokach i w zderzakach. SÅ‚użą do wykrywania maÅ‚ych, nisko poÅ‚ożonych przeszkód, w tym dzieci, zwierzÄ…t, a nawet gruzu na drodze. Nowy prototyp umożliwia rozbudowanie systemu czujników o kolejne technologie.
Stylistyka
Toyota Research Institute podjÄ…Å‚ wspóÅ‚pracÄ™ ze studiem projektowym CALTY Design Research oraz oÅ›rodkiem badawczo-rozwojowym Toyota Motor North America, w wyniku której opracowano kompaktowe, lepiej zamaskowane czujniki i kamery, ukryte pod dodatkowym panelem dachowym. Panel jest odporny na zmienne warunki pogodowe, a przy tym inteligentnie wykorzystuje miejsce na dachu samochodu, tylko nieznacznie zwiÄ™kszajÄ…c wysokość Lexusa LS. W ten sposób udaÅ‚o siÄ™ uniknąć charakterystycznego pionowego moduÅ‚u, wystajÄ…cego ponad dach w wiÄ™kszoÅ›ci prototypowych samochodów autonomicznych testowanych na Å›wiecie.
Panel dachu zostaÅ‚ opracowany przez studio Calty Design zgodnie z maksymÄ… inteligentnego minimalizmu. InspiracjÄ… projektantów byÅ‚ kask motocyklowy do jazdy terenowej.
„Na obecnym etapie projektanci systemów do autonomicznej jazdy muszÄ… skupić siÄ™ w wiÄ™kszym stopniu na tym, jak zaprojektować czujniki i kamery, aby daÅ‚o siÄ™ je zintegrować z autami produkcyjnymi” – uważa Scott Roller, gÅ‚ówny projektant zespoÅ‚u pracujÄ…cego przy Platform 3.0 w CALTY Design Research.
Architektura obliczeniowa zarzÄ…dzajÄ…ca dziaÅ‚aniem czujników i kamer systemu zostaÅ‚a znaczÄ…co zmniejszona i skonsolidowana. W poprzednim prototypie zajmowaÅ‚a prawie caÅ‚y bagażnik, zaÅ› obecnie mieÅ›ci siÄ™ w maÅ‚ym pudeÅ‚ku.
Seryjna produkcja
Produkcja samochodów Platform 3.0 rozpocznie siÄ™ wiosnÄ… tego roku. Za stworzenie floty samochodów testowych na bazie Lexusów LS bÄ™dzie odpowiadaÅ‚o Centrum Rozwoju Prototypów przy oÅ›rodku badawczo-rozwojowym Toyota Motor North America. Ich liczba nie bÄ™dzie wielka ze wzglÄ™du na bardzo szybkie postÄ™py w badaniach Toyota Research Institute. To pozwoli na wiÄ™kszÄ… elastyczność w instalowaniu nowych technologii, które na pewno pojawiÄ… siÄ™ już niedÅ‚ugo. Wskazuje na to dotychczasowe tempo pracy zespoÅ‚u – Platform 3.0 debiutuje zaledwie kilka miesiÄ™cy po premierze poprzedniego modelu Platform 2.0.
Rozwój systemów Guardian i Chauffeur
Nowy samochód doÅ›wiadczalny zostaÅ‚ wyposażony w dwie kierownice – rozwiÄ…zanie to wprowadzono już w wersji Platform 2.1 latem ubiegÅ‚ego roku. SÅ‚uży ono do badania procesu przejmowania kontroli nad samochodem od kierowcy przez system Guardian i odwrotnie. UdostÄ™pnienie kierownicy i pedaÅ‚ów drugiej osobie jest gwarantem bezpieczeÅ„stwa tych eksperymentów. System Chauffeur sÅ‚uży do jazdy bez zaangażowania kierowcy, dlatego jest testowany w samochodach z jednÄ… kierownicÄ…. Zarówno Guardian, jak i Chauffeur korzystajÄ… z tego samego zestawu czujników i kamer oraz podobnego oprogramowania.
Toyota Research Institute
Firma badawcza TRI zostaÅ‚a zaÅ‚ożona przez ToyotÄ™ w 2015 roku. Jej zadaniem jest wdrażanie wyników badaÅ„ nad nowymi technologiami do projektowania i rozwoju produktów. JapoÅ„ski koncern przeznaczyÅ‚ na dziaÅ‚alność przedsiÄ™biorstwa miliard dolarów w ciÄ…gu 5 lat.
Toyota Research Institute ma za zadanie realizacjÄ™ 4 celów. Pierwszy to poprawa bezpieczeÅ„stwa samochodów i stworzenie pojazdu, który uniknie wypadku w każdych okolicznoÅ›ciach, bez wzglÄ™du na umiejÄ™tnoÅ›ci kierowcy. Drugim celem jest umożliwienie korzystania z samochodów osobom starszym i niepeÅ‚nosprawnym. TRI zajmuje siÄ™ także przenoszeniem technologii opracowywanych na potrzeby samochodów do robotów domowych. Czwartym celem jest zastosowanie wiedzy z dziedziny sztucznej inteligencji oraz uczenia siÄ™ maszyn w pracach nad nowymi materiaÅ‚ami. Koncern Toyota chce w ten sposób przyspieszyć realizacjÄ™ wizji nowoczesnego transportu.
Toyota Research Institute mieÅ›ci siÄ™ w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan. CEO przedsiÄ™biorstwa zostaÅ‚ dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki z Massachusetts Institute of Technology.