Rok 2020 to jeden z natrudniejszych okresów dla branży motoryzacyjnej od wielu lat. Miażdżąca wiÄ™kszość producentów aut odnotowywaÅ‚a straty sprzedaży w Azji, USA i Europie. Volvo Cars również odczuÅ‚o skutki pandemii, która uderzyÅ‚a w wyniki gospodarcze niemal caÅ‚ego Å›wiata. NajwiÄ™kszy spadek sprzedaży nasza marka odnotowaÅ‚a pod koniec maja, który rok to roku wynosiÅ‚ -25%. To jednak przeszÅ‚ość. Na przestrzeni kilku miesiÄ™cy Volvo Cars znaczÄ…co poprawiÅ‚o swój wynik. Oto regiony, które radziÅ‚y sobie najlepiej.
Chiny na dużym plusie
WrzesieÅ„ byÅ‚ trzecim miesiÄ…cem z rzÄ™du, w którym sprzedaż globalna wzrosÅ‚a (+4,8%). W ubiegÅ‚ym miesiÄ…cu wydano 67 636 aut. Najlepsze wyniki odnotowaÅ‚ rynek chiÅ„ski (+15,9%). Tylko we wrzeÅ›niu z tamtejszych salonów wyjechaÅ‚o 17 292 nowych Volvo. Od poczÄ…tku roku sprzedaż wzrosÅ‚a już o 3,4%. W PaÅ„stwie Åšrodka o kryzysie mówi siÄ™ już w czasie przeszÅ‚ym.
Optymizm w amerykańskich salonach
Także w amerykaÅ„skich salonach Volvo zrobiÅ‚ siÄ™ tÅ‚ok. W zeszÅ‚ym miesiÄ…cu nasi dealerzy za oceanem wydali kluczyki od 10 274 aut (+10,2%). Po dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach sprzedaż Volvo w USA jest mniejsza już tylko o 4,9% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegÅ‚ego roku.
Europa – brak wzrostów, brak spadków
W Europie jeszcze nie możemy siÄ™ pochwalić wzrostem sprzedaży, ale spadek sprzedaży we wrzeÅ›niu wyniósÅ‚ zaledwie -0,6%. Salony opuÅ›ciÅ‚o 30 638 nowych aut.
Bardzo korzystnie dla Volvo Cars ukÅ‚ada siÄ™ miks modelowy aut sprzedawanych na Starym Kontynencie. Prawie jedna czwarta sprzedawanych w tym regionie aut to hybrydy Å‚adowane z gniazdka o niewielkiej emisji CO2. DziÄ™ki temu marka wpisuje siÄ™ nowe limity gazów cieplarnianych, jakie obowiÄ…zujÄ… od tego roku wszystkich producentów aut osobowych na terenie UE. Uruchomienie produkcji w peÅ‚ni elektrycznego XC40 Recharge P8 jeszcze tÄ™ sytuacjÄ™ poprawi.
Volvo nad Wisłą
Pomimo, że pandemia w Polsce przebiegaÅ‚a jak dotÄ…d dość Å‚agodnie, sprzedaż nowych aut osobowych po dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach spadÅ‚a znaczÄ…co, bo o 28,16%. W tym samym okresie, czyli od stycznia do koÅ„ca wrzeÅ›nia bieżącego roku, sprzedaż Volvo Car Poland byÅ‚a mniejsza zaledwie o 3,88% niż w analogicznym okresie ubiegÅ‚ego roku. We wrzeÅ›niu zarejestrowano w Polsce 948 aut naszej marki (-9,71%). Tym samym Volvo wpisuje siÄ™ w szerszy trend, w którym marki premium po raz kolejny w tym roku zwiÄ™kszyÅ‚y swój udziaÅ‚ w caÅ‚ym rynku nowych aut w Polsce.
Co wybierajÄ… klienci?
W tym roku wciąż utrzymuje siÄ™ trend dominacji rynkowej SUV-ów, do których nasza marka zawsze miaÅ‚a rÄ™kÄ™. W tym roku trzy modele: XC60, XC40 i XC90 stanowiÄ… okoÅ‚o 70% globalnej sprzedaży. Liderem sprzedaży jest model XC60. Od stycznia do koÅ„ca wrzeÅ›nia wydano 131 091 takich aut. Blisko lidera znalazÅ‚ siÄ™ model XC40, który w analogicznym okresie znalazÅ‚ 121 905 nabywców.
Dane sprzedażowe w podziale na rejony znajdą Państwo tutaj.