Chronologia wydarzeń była następująca: w czwartek duet Volkswagena Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F) w Polo R WRC świętował zdobycie pierwszego miejsca w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC)*. Do soboty walka o zwycięstwo w Rajdzie Francji była jedną z najbardziej emocjonujących w historii MŚ. A w niedzielę siódmym zwycięstwem Ogiera i Ingrassii w sezonie oraz trzecim miejscem dla Jari-Matti Latvali i Miikko Anttili (FIN/FIN), Volkswagen powiększył swoją przewagę w klasyfikacji producentów do 80 punktów. W ostatnich dwóch rajdach – w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii – w tej ważnej kategorii mistrzostw świata do zdobycia jest maksymalnie 86 punktów. Andreas Mikkelsen i Paul Nagle (N/IRL) w trzecim Polo R WRC zakończyli Rajd Francji na siódmej pozycji.
Ukoronowanie – Ogier i Ingrassia w Volkswagenie zostali rajdowymi mistrzami świata* na dwie rundy przed zakończeniem sezonu
Już po pierwszym odcinku specjalnym Rajdu Francji było pewne, że Sébastien Ogier i Julien Ingrassia są nowymi mistrzami świata* w kategorii kierowców i pilotów. Po rozstrzygnięciu tak zwanego Power Stage, w którym przyznawane są dodatkowe punkty dla pierwszych trzech załóg, ostatni rywale do tytułu – Thierry Neuville i Nicolaus Gilsoul (Ford) nie byli już w stanie odebrać Ogierowi i Ingrassii pierwszego miejsca. Ogier i Ingrassia w rajdzie w swojej ojczyźnie zastąpili dotychczasowych wielokrotnych mistrzów świata Sébastiena Loeba i Daniela Elenę (Citroën) i mogli świętować zdobycie po raz pierwszy w karierze tego pożądanego przez wszystkich tytułu. Kolejna sensacja: jeszcze nigdy w historii Rajdowych Mistrzów Świata duetowi kierowca i pilot nie udało się zdobyć mistrzostwa WRC w samochodzie debiutującego w rajdzie producenta.
Członek Zarządu Volkswagena ds. rozwoju technicznego, dr Heinz-Jakob Neußer oraz jego poprzednik na tym stanowisku, dr Urlich Hackenberg – ojciec projektu udziału Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata i od lipca Członek Zarządu Audi ds. rozwoju technicznego, byli świadkami rozstrzygającej rozgrywki w Strassburgu. „To dla mnie niezwykle emocjonująca chwila” – powiedział dr Neußer. „Cieszę się, że dzisiaj tutaj byłem, gdy Sébastien Ogier zdobył dla Volkswagena tytuł rajdowego mistrza świata już w pierwszym roku startów. Dziękuję wspaniałemu zespołowi, który przez cały rok perfekcyjnie wykonywał swoją pracę.”
„Jestem dumny, że nasz projekt Rajdowych MŚ, który rozpoczęliśmy przed ponad dwoma laty, już dzisiaj został ukoronowany tytułem mistrzowskim” – skomentował dr Ulrich Hackenberg. „Szczególnie cieszy mnie fakt, że Volkswagen jako pierwszy producent w historii Rajdowych Mistrzostw Świata zdobył tytuł mistrzowski już w pierwszym roku startów. Jako obecny członek Zarządu Audi chciałbym pogratulować całej załodze Volkswagena także w imieniu Audi. Ze zdobyciem mistrzostwa DTM przez Audi w niedzielę i tytułu MŚ dzisiaj, był to osobiście mój najbardziej udany sportowy tydzień. Z całego serca dziękuję wszystkim członkom zespołu, którzy przyczynili się do tego sukcesu. Doskonale wykonali swoją pracę.”
Niech żyje sport – walka czterech załóg idealną reklamą dla Rajdowych MŚ
Po zdobyciu tytułu, nowi mistrzowie* otrzymali wolną rękę od Volkswagena i mogli zaryzykować i walczyć o zwycięstwo w rajdzie w swojej ojczyźnie. Pierwszego dnia Ogier i Ingrassia jechali dość ostrożnie i ukończyli pierwsze 120 kilometrów jako piąty zespół w klasyfikacji ogólnej. Jednak rajdowa sobota stała w pełni pod znakiem nowych mistrzów świata*: Ogier i Ingrassia wygrali pięć z siedmiu odcinków specjalnych i zbliżyli się na 1,5 sekundy do swoich kolegów z Volkswagena Latvali i Anttili, którzy byli na prowadzeniu. Przed finałowym dniem cztery zespoły – po dwa z Volkswagena i Citroëna – mieściły się w czasie 5 sekund.
Wielki krok w kierunku tytułu dla producentów nastąpił w niedzielę: miejsce pierwsze i trzecie. Volkswagen zebrał we Francji 40 punktów w kategorii producentów i już w najbliższym rajdzie w Hiszpanii ma szansę przedwczesnego zdobycia tytułu mistrzowskiego.
Jari-Matti Latvala gwarantem punktów dla producenta
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wystartowali do jedenastego rajdu w sezonie z zadaniem zdobycia możliwie jak największej liczby punktów w kategorii producentów. Fiński duet od początku perfekcyjnie i bez szarżowania realizował tę strategię. Ostatni, wyjątkowo trudny ze względu na nocną ulewę dzień rajdu rozpoczęli z pierwszej pozycji. Nie podejmując nadmiernego ryzyka, ukończyli rajd na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Łącznie Latvala i Antilla dwanaście razy znaleźli się wśród trzech najszybszych załóg na odcinkach specjalnych.
Volkswagen kończy zwycięską serię Citroëna na asfalcie
Zwycięstwo Sébastiena Ogiera w Rajdzie Francji zakończyło długą serię zwycięstw Citroëna na asfalcie. Era sukcesów na asfaltowej nawierzchni rozpoczęła się przed 2961 dniami triumfem Loeba i Eleny w Rajdzie Niemiec w 2005 roku. Przedtem Markko Märtin w Rajdzie Hiszpanii w 2004 roku był ostatnim kierowcą spoza teamu Citroëna, który wygrał na asfalcie. W sezonie 2013 Volkswagen zapisał na swoim koncie łącznie osiem zwycięskich rajdów w na jedenaście rozegranych, z czego siedem padło łupem Ogiera i Ingrassii, a jeden Latvali i Anttilli.
Zdobywanie umiejętności: Mikkelsen i Nagle konsekwentnie coraz lepsi
Swój debiut w Polo R WRC na asfalcie Andreas Mikkelsen i Paul Nagle (N/IRL) zakończyli na pozycji siódmej. Rajd Francji był dla duetu procesem nauki i zdobywania dojrzałości. Po dobrym początku, mżawka w piątek przeszkodziła w zajęciu lepszego miejsca. W sobotę Mikkelsen i Nagle narzekali na dostrojenie swojego 315-konnego samochodu. W niedzielę, w wyjątkowo trudnych warunkach przesunęli się na siódmą pozycję w klasyfikacji generalnej. Na czterech odcinkach specjalnych zmieścili się w pierwszej piątce zawodników.
Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Francji
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Gratuluję Sébastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassii. W ten weekend byli najlepsi, zasłużyli na zwycięstwo i na tytuł mistrzów świata. Udowodnili w tym sezonie, że są doskonali w każdych warunkach i na każdej nawierzchni. Jeżeli chodzi o mnie, to jestem bardzo zadowolony z trzeciego miejsca. Nie popełniliśmy żadnego błędu i byliśmy przez cały czas wystarczająco szybcy. To daje mi bardzo dużo pewności na następne rajdy. Nasz cel – zdobycie ważnych punktów w kategorii producentów – w pełni zrealizowaliśmy. Tytuł jest dla zespołu w zasięgu ręki. Współczuję Sébastienowi Loebowi, że jego ostatni rajd zakończył się dla niego tak pechowo. Ale to w żadnym wypadku nie umniejsza jego wspaniałych osiągnięć w ostatnich latach.”
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
„To jest bez wątpienia najwspanialszy rajdowy weekend w mojej karierze, najpierw tytuł mistrza świata, a teraz zwycięstwo w mojej ojczyźnie. To po prostu fantastyczne! Ostatni dzień był ekstremalnie trudny. Dzisiaj rano było nieprawdopodobnie ślisko, ale mój zespół wykonał fantastyczną robotę. Naturalnie żal mi Sébastiena Loeba, ale on z całych sił walczył o zwycięstwo i w tak trudnych warunkach może zdarzyć się to, co się jemu zdarzyło. Dzisiaj mogło to się przytrafić każdemu. Dla nas dzisiejszy dzień jest punktem kulminacyjnym sezonu i jestem po prostu niezwykle szczęśliwy. Chciałbym podziękować moim chłopakom, przez cały sezon razem wykonaliśmy wspaniałą pracę. Jestem z tego naprawdę dumny.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Rajd Francji był moim pierwszym rajdem na asfalcie w Polo R WRC. Nie mogliśmy naturalnie zakładać, że będziemy w ścisłej czołówce. Ale spodziewałem się, że będzie troszkę lepiej. Teraz wiemy już, nad czym musimy pracować, aby w przyszłości było lepiej. Przede wszystkim nauczyłem się czegoś o dostrojeniu samochodu. Szczególnie w sobotę musieliśmy się natrudzić, aby wyciągnąć z naszego sprzętu tyle, ile to było możliwe. Pod koniec chodziło nam o to, aby zebrać możliwie dużo doświadczenia w tych trudnych warunkach. Niedziela była dla nas dużo lepsza, chociaż wyjątkowo trudno było ocenić warunki na trasie.”
Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Rajd Francji był wielkim sukcesem. Z jednej strony dla sportu rajdowego, z drugiej strony dla Volkswagena. Więcej emocji, niż w minionych czterech dniach, trudno sobie wyobrazić. Przed finałowym dniem czterech kierowców miało takie same szanse na zwycięstwo. Na koniec nowi mistrzowie świata* - Sébastien Ogier i Julien Ingrassia – w pełni zasłużenie pokonali rywali. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila zdobyli cenne punkty w kategorii producentów. Teraz Volkswagen ma w Hiszpanii wielką szansę, aby także w tej klasyfikacji zdobyć tytuł mistrzowski. Jako dyrektor Volkswagen Motorsport nie mógłbym sobie więcej życzyć. W ten weekend wywalczyliśmy tytuł w kategorii kierowców i pilotów, wygraliśmy rajd i zrobiliśmy wielki krok do przodu. Jest dzisiaj co świętować.”
Co się jeszcze zdarzyło ...
… bilans sezonu po 200 odcinkach specjalnych. Po zakończeniu ostatniego odcinka specjalnego Rajdu Francji, Volkswagen Polo R WRC ma na swoim koncie 119 najlepszych czasów. 50-ty OS (Meksyk) i 100 OS (Grecja) wygrał World Rally Car z Wolfsburga prowadzony przez Sébastiena Ogiera, na 150-tym (Niemcy) najszybszy był Jari-Matti Latvala. Na dwusetnym odcinku specjalnym Jari-Matti Latvali zabrakło tylko 0,6 sekundy, aby uzyskać najlepszy czas.
Krótkie portrety rajdowych mistrzów świata*
Sébastien Ogier
Data i miejsce urodzenia: 17 grudnia 1983, Gap (F)
Francuz pochodzi z małej miejscowości Gap, leżącej blisko odcinków specjalnych legendarnego Rajdu Monte Carlo. Już jako mały chłopiec Sébastien podziwiał tam najlepszych kierowców rajdowych. Jednym z jego bohaterów jest były mistrz świata Ari Vatanen. Nadal pozostają w kontakcie, bowiem syn Ari Vatanena – Kim Vatanen jest od lat managerem Ogiera. Ale Ogiera fascynowali nie tylko kierowcy rajdowi. Razem z ojcem François kibicowali kierowcy Formuły 1 Ayrtonowi Sennie. Pierwsze próby driftów Ogier zaliczył w wieku ośmiu lat, gdy dostał w prezencie crossowego gokarta i przemierzał nim polne drogi. Prędkość od wczesnej młodości była jego pasją, najpierw jako instruktora narciarskiego we francuskich Alpach. Potem rozpoczął naukę w zawodzie mechanika, a pod koniec 2005 roku wygrał rywalizację młodych kierowców „Rally Jounes” francuskiego związku sportu motorowego FFSA. Stało się punktem wyjścia dla jego rajdowej kariery, którą rozpoczął w Peugeot-206-Cup (2006: 6. miejsce; 2007: 1. miejsce).
Po zwycięstwie w mistrzostwach świata juniorów (2008) Ogier startował dla załogi fabrycznej Citroëna jako kolega z zespołu Sébastiena Loeba. W 2010 roku wygrał rajd WRC w Portugalii. W 2011 zapisał na swoim koncie pięć zwycięstw, tyle samo co Loeb, i zajął trzecie miejsce w MŚ. Po zakończeniu sezonu Ogier przeszedł do Volkswagena, gdzie w ramach przygotowań do startów w MŚ przez cały sezon jeździł w Fabii S2000 – marce Škoda należącej do koncernu. Równolegle jako kierowca testowy razem z Carlosem Sainzem i Dieterem Deppingiem był odpowiedzialny za rozwój Polo R WRC. Zadanie to wykonał perfekcyjnie, czego dowodzi bilans sukcesów niemieckich World Rally Cars w premierowym sezonie. W lutym Ogier wygrał jako drugi kierowca spoza Skandynawii Rajd Szwecji. Łącznie Ogier ze swoim pilotem Julienem Ingrassią w 2013 roku wygrali siedem rajdów; ostatni sukces we Francji był 14-tym zwycięstwem w jego karierze.
Zainteresowania Ogiera: „Każdy sport, który można uprawiać pod gołym niebem.” Francuz mieszkający w pobliżu Genewy najchętniej przebywa na otwartej przestrzeni: narty, rower górski, wspinaczka, biegi. I lubi francuskie przysmaki, które przygotowuje jego mama Chantal.
Julien Ingrassia
Data i miejsce urodzenia: 26 listopada 1979 w Aix-en-Provence (F)
Najważniejszą osobą dla Ogiera w rajdach jest pilot Julien Ingrassia, z którym Ogier dzieli kabinę od początku swojej kariery. 34-letni Ingrassia z Aix-en-Provence zbierał pierwsze doświadczenia jako pilot w samochodzie Peugeot 205 GTI, który przygotował sobie jego kolega ze szkoły, później startował we francuskich zawodach dla juniorów. Potem, po ukończeniu studiów ekonomicznych, podczas „Rally Jeunes” w 2005 roku zwrócił uwagę na młodego kierowcę Sébastiena Ogiera. Zgłosił Peugeotowi swoją kandydaturę na pilota Ogiera i trochę później obaj zawodnicy spotkali się osobiście. Od 2006 roku do dzisiaj tworzą razem rajdowy „dream team”.
Ingrassia w kokpicie jest przeciwieństwem żywiołowego Ogiera – perfekcyjnie zorganizowany, precyzyjny jak szwajcarski zegarek. Poza swoim miejscem w Polo R WRC ten zawsze uśmiechnięty Francuz wie, jak zadowolić fanów i chętnie występuje jako „Mister Mysterio” w masce meksykańskiego wrestlera lub jako miłośnik muzyki rockowej odgrywa solo à la AC/DC na niewidzialnej gitarze. Szczególnym znakiem rozpoznawczym są jego piosenki-niespodzianki, które na każdej konferencji prasowej odtwarza z MP3. Z jego kierowcą łączy go miłość do natury, szczególnie do zwierząt.
* Z zastrzeżeniem potwierdzenia przez FIA.
FIA World Rally Championship (WRC), Rajd Francji, wyniki końcowe:
1. Sébastien Ogier/Julian Ingrassia (F/F), Volkswagen 2h 53m 07.6s
2. Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën + 12.2s
3. Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 19.5s
4. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 1m 14.1s
5. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford + 3m 10.9s
6. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën + 3m 37.7s
7. Andreas Mikkelesen/Paul Nagle (N/IRL), Volkswagen + 4m 04.2s
8. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford + 4m 35.2s
9. Robert Kubica/Maciej Baran (PL/PL), Citroën + 9m 31.4s
10. Romain Dumas/Denis Giraudet (F/F), Ford + 11m 55.8s
FIA World Rally Championshio (WRC), Rajd Frnacji, wyniki Power Stage
1. Daniel Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën 3m 20.8s
2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford + 0.7s
3. Sébastien Ogier/Julian Ingrassia (F/F), Volkswagen + 0.8s
FIA World Rally Championship(WRC), klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier 238
2. Thierry Neuville 143
3. Jari-Matti Latvala 125
4. Daniel Sordo 117
5. Mikko Hirvonen 111
6. Mads Østberg 81
7. Sébastien Loeb 68
8. Evgeny Novikov 57
9. Martin Prokop 49
10. Andreas Mikkelsen 40
11. Nasser Al-Attiyah 30
12. Robert Kubica 16
FIA World Rally Championship(WRC), klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport 339
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 259
3. Qatar WRT 157
4. Qatar M-Sport WRT 156
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT 59
6. Jipocar Czech National Team 51
7. Volkswagen Motorsport II 40
8. Lotos WRC Team 20