Firma OZ to jedna z nielicznych firm, której nazwa od razu kojarzy się z wyczynowym sportem samochodowym i Formułą 1. Filozofią firmy OZ, założonej ponad 30 lat temu było produkowanie ultralekkich i bardzo wytrzymałych obręczy aluminiowych, stosowanych nie tylko w wyczynowych autach sportowych, ale także w pojazdach "cywilnych".
W 1984 roku OZ zadebiutował w Formule 1. Pierwsze obręcze jakie firma zaprojektowała specjalnie dla bolidu F1, były wykonane z magnezu i aluminium i posiadały 2-częściową konstrukcję. Zamontowano je w pojazdach teamu Alfa Romeo Euroracing F1, za kierownicami których zasiedli Ricardo Patrese i Eddie Cheever. Dziewięć lat później, w 1993 roku, na takich samych obręczach po zwycięstwo w World Championship Drivers jechał Alain Prost, a jego fabryczny team Williams wraz z firmą OZ, otrzymali tytuł najlepszych konstruktorów.
Owocem prac OZ w Formule 1, rajdach WRC czy DTM , było stworzenie pierwszej serii ultralekkich obręczy aluminiowych, przeznaczonych do codziennej eksploatacji o nazwie "Racing".
Rok 2006 przyniósł najnowsze wcielenie obręczy o rajdowym rodowodzie, przeznaczonych dla każdego, o nazwie "Ultraleggera". Przeznaczono ją dla tych kierowców, którzy chcą aby ich auta nabrały jeszcze bardziej sportowego i indywidualnego stylu "przyprawionego" Formułą 1.
Ultraleggera mają konstrukcję jednoczęściową. Wzór sześciu podwójnych szprych z karbonową osłoną piasty, nawiązuje stylem do obręczy stosowanych w F1. Największą zaleta nowej obręczy OZ, oprócz niesamowitego wyglądu, jest jej masa. Jest ona bowiem o około 40% lżejsza od tradycyjnych obręczy aluminiowych dedykowanych dla konkretnego modelu. W ten sposób zmniejsza się masę nieresorowaną pojazdu, co ma niebagatelny wpływ na jakość pracy układu zawieszenia i precyzję układu kierowniczego. Mniejsza masa, to także niższe zużycie paliwa, lepsze przyspieszenia i krótsza droga hamowania. Różnica w masie "tradycyjnych" obręczy, a OZ Ultraleggera jest znaczna:
Rozmiar 7 x 15 (taki jak w Renault Clio) waży zaledwie 5.3 kg.
Rozmiar 7 x 16 (VW Golf V) waży 6.7 kg.
Rozmiar 7 x 17 (Mini Cooper) waży 7.2 kg.
Rozmiar 8 x 18 (Subaru) waży 8.2 kg.
Obręcze Ultraleggera są dedykowane do aut z różnych segmentów. Występują w dwóch odcieniach kolorystycznych: "Chrystal Titanium" - w rozmiarach 15 do 19 cali i "Matt Graphite" - w rozmiarach od 15 do 18 cali. Ceny obręczy rozpoczynają się od 149 Euro za sztukę.
Oczywiście seria "Racing" - obok najnowszego modelu Ultraleggera, posiada także model Superturismo GT - stosowany także w wyścigach DTM i Superturismo WRC - stosowany w rajdach WRC.
Do wykorzystania wyłącznie w celach prasowych z podaniem źródła: Moto Target fot. OZ Racing