i kapitaÅ‚owym, która pozwoli rozszerzyć i zacieÅ›nić dotychczasowÄ… wspóÅ‚pracÄ™. Porozumienie jest efektem dwóch lat rozmów miÄ™dzy obiema firmami i kamieniem milowym na drodze stabilnego rozwoju.
Obszary wspóÅ‚pracy bÄ™dÄ… obejmowaÅ‚y:
-
Utworzenie przedsiÄ™biorstwa joint venture, które bÄ™dzie produkować pojazdy w USA.
-
Wspólne rozwijanie technologii pojazdów elektrycznych.
-
Wspólne rozwijanie technologii sieciowej komunikacji samochodów.
-
WspóÅ‚pracÄ™ w dziedzinie zaawansowanych technologii bezpieczeÅ„stwa.
-
Rozszerzenie listy produktów komplementarnych
Toyota i Mazda zawarÅ‚y również porozumienie o charakterze kapitaÅ‚owym, gwarantujÄ…ce niezależność i równość obu firm. W jego ramach Toyota nabÄ™dzie nowo wyemitowane akcje firmy Mazda, a Mazda nabÄ™dzie akcje Toyoty o tej samej wartoÅ›ci.
Prezes Toyoty Akio Toyoda powiedziaÅ‚: – „Najważniejszym owocem naszej wspóÅ‚pracy z MazdÄ… jest to, że znaleźliÅ›my nowego partnera, który naprawdÄ™ kocha samochody. ZyskaliÅ›my przekonanie, że Mazda ma szczere intencje wspóÅ‚dziaÅ‚ania. Powstaje partnerski sojusz, którego podstawÄ… jest pasja budowania coraz lepszych samochodów. To również realizacja naszego pragnienia, by samochody nigdy nie staÅ‚y siÄ™ nudne”.
Prezes i dyrektor wykonawczy Mazdy Masamichi Kogai powiedziaÅ‚: – „Cieszy mnie bardzo, że dziÄ™ki temu sojuszowi bÄ™dziemy mogli dodać energii branży motoryzacyjnej i zwiÄ™kszyć liczbÄ™ fanów samochodów, wspólnie tworzÄ…c innowacje, wspierajÄ…c talenty i wychowujÄ…c liderów”.
Branża motoryzacyjna staje przed coraz wiÄ™kszymi wyzwaniami, takimi jak ostrzejsze normy ekologiczne i wymagania bezpieczeÅ„stwa dla nowych pojazdów oraz pojawienie siÄ™ nowych konkurentów, a także dywersyfikacja firm zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ…. Z myÅ›lÄ… o przyszÅ‚oÅ›ci, oprócz wykorzystania wÅ‚asnego potencjaÅ‚u do dalszego rozwijania technologii i wzmocnienia fundamentów biznesowych, Toyota i Mazda zamierzajÄ… pogÅ‚Ä™bić wspóÅ‚pracÄ™ dla zapewnienia stabilnego wzrostu i podoÅ‚ania tym wyzwaniom.
13 maja 2015 r. Toyota i Mazda zawarÅ‚y umowÄ™ o rozwijaniu partnerskiej wspóÅ‚pracy, która przyniesie obopólne korzyÅ›ci dziÄ™ki wykorzystaniu zasobów obu firm oraz synergii komplementarnych produktów i technologii dla tworzenia bardziej atrakcyjnych samochodów. Od tej pory obie firmy dyskutowaÅ‚y o eksploracji różnych obszarów w ramach dÅ‚ugofalowego, równorzÄ™dnego wspóÅ‚dziaÅ‚ania.
W Å›redniej i dÅ‚ugiej perspektywie obie firmy bÄ™dÄ… budować korzystny zwiÄ…zek z poszanowaniem autonomii i równoÅ›ci każdej ze stron, pracujÄ…c nad wspólnymi projektami. Z myÅ›lÄ… o tworzeniu nowej jakoÅ›ci przyszÅ‚ej mobilnoÅ›ci, firmy usprawniÄ… dwustronnÄ… wspóÅ‚pracÄ™ jako dÅ‚ugofalowi partnerzy i przyczyniÄ… siÄ™ do rozwoju zrównoważonego spoÅ‚eczeÅ„stwa poprzez przekraczanie oczekiwaÅ„ klientów.
SzczegóÅ‚y porozumienia o partnerstwie biznesowym
Utworzenie przedsiÄ™biorstwa joint venture, które bÄ™dzie produkować pojazdy w USA
W ramach zawartej umowy, Toyota i Mazda postanowiÅ‚y o utworzeniu w USA przedsiÄ™biorstwa przy równym udziale inwestycji każdej ze stron. Przewidywana moc produkcyjna fabryki wyniesie okoÅ‚o 300 tys. samochodów rocznie. W oczekiwaniu na wymagane decyzje instytucji paÅ„stwowych, firmy bÄ™dÄ… przygotowywać szczegóÅ‚owe plany, dążąc do uruchomienia produkcji w roku 2021. Fabryka, której utworzenie wymagać bÄ™dzie inwestycji w wysokoÅ›ci ok, 1,6 mld USD, zatrudniać bÄ™dzie ok. 4000 pracowników. Nowy zakÅ‚ad pozwoli poprawić konkurencyjność produkcji, zwiÄ™kszajÄ…c korzyÅ›ci z dotychczasowej wspóÅ‚pracy w zakresie produktów i technologii.
W nowej fabryce Mazda zamierza produkować crossovery, które wprowadzi na rynek USA, zaÅ› Toyota planuje wytwarzać model Corolla przeznaczone dla klientów amerykaÅ„skich.
ProdukujÄ…c pojazdy w USA, Mazda planuje rozwijać swÄ… obecność w Ameryce PóÅ‚nocnej. Pozwoli to szybciej reagować na potrzeby klientów w zależnoÅ›ci od regionu i modelu.
ZwiÄ™kszajÄ…c swój potencjaÅ‚ produkcyjny w USA, Toyota zamierza usprawnić zarzÄ…dzanie strukturami regionalnymi, co pozwoli lepiej reagować na sytuacjÄ™ na rosnÄ…cym rynku póÅ‚nocnoamerykaÅ„skim. W budowanej obecnie nowej fabryce Toyoty w meksykaÅ„skim Guanajuato Toyota planuje obecnie produkować model Tacoma, zamiast Corolli, jak pierwotnie zamierzano. Nie wpÅ‚ynie to w istotnym stopniu na zaplanowane inwestycje i zatrudnienie.
Wspólne rozwijanie technologii pojazdów elektrycznych
Wobec rosnÄ…cego na caÅ‚ym Å›wiecie zapotrzebowania na samochody elektryczne, Toyota i Mazda bÄ™dÄ… wspólnie rozwijać technologie kluczowe dla konkurencyjnych pojazdów elektrycznych, wymieniajÄ…c siÄ™ wiedzÄ… i doÅ›wiadczeniem. Technologie te pozwolÄ… obu firmom szybko reagować na nowe regulacje i trendy rynkowe w poszczególnych krajach. SzczegóÅ‚y dotyczÄ…ce wspóÅ‚pracy zostanÄ… okreÅ›lone w miarÄ™ postÄ™pu prac.
Wspólne rozwijanie technologii sieciowej komunikacji samochodów
Toyota i Mazda bÄ™dÄ… wspólnie rozwijać technologie dla pokÅ‚adowych systemów multimedialnych i informacyjnych, wykorzystujÄ…cych sieci transmisji danych. Oprócz tego, obie firmy bÄ™dÄ… wspóÅ‚dziaÅ‚ać w zakresie technologii komunikacji miÄ™dzy pojazdami (V2V, vehicle-to-vehicle ) i miÄ™dzy pojazdami a infrastrukturÄ… (V2I, vehicle-to-infrastructure), których celem jest stworzenie mobilnego spoÅ‚eczeÅ„stwa bez wypadków.
Rozszerzenie listy produktów komplementarnych
Obecnie Mazda produkuje dla Toyoty w Ameryce PóÅ‚nocnej kompaktowy sedan, zaÅ› Toyota bÄ™dzie dostarczać Maździe w Japonii kompaktowy samochód dostawczy. Firmy bÄ™dÄ… dążyć do rozszerzenia tego rodzaju wspóÅ‚pracy na poziomie globalnym.
WspóÅ‚praca kapitaÅ‚owa
W oparciu o zawartÄ… umowÄ™, firmy bÄ™dÄ… dążyć do rozwijania zrównoważonej wspóÅ‚pracy i maksymalizować synergiÄ™ wspóÅ‚pracy biznesowej i kapitaÅ‚owej poprzez wzajemny zakup akcji, jak podano poniżej.
Toyota nabÄ™dzie 31,928,500 akcji zwykÅ‚ych nowo wyemitowanych przez MazdÄ™ (5,05% udziaÅ‚ów o wartoÅ›ci 50 mld jenów).
Mazda nabÄ™dzie akcje wÅ‚asne Toyoty, stanowiÄ…ce równowartość akcji Mazdy nabywanych przez ToyotÄ™ (0,25% udziaÅ‚ów).
Obie firmy planujÄ… wykorzystać przychody ze zwiÄ™kszenia kapitaÅ‚u na pokrycie kosztów zwiÄ…zanych z utworzeniem przedsiÄ™biorstwa joint venture, które bÄ™dzie produkować pojazdy w USA.
Firmy rozważajÄ… dalsze wzmocnienie sojuszu kapitaÅ‚owego w zwiÄ…zku z rozwojem wspóÅ‚pracy biznesowej.