Platforma i konstrukcja
Mach-E jest zbudowany na platformie Global Electrified 1 (GE1) opracowanej przez Ford Team Edison, która jest mocno zmodyfikowanÄ… wersjÄ… podwozia C2, na którym osadzono najnowsze generacje modeli Focus oraz Kuga. Mustang Mach-E dostÄ™pny jest z napÄ™dem na tylne lub na wszystkie koÅ‚a, które wykorzystujÄ… konfiguracjÄ™ z jednym lub z dwoma silnikami ze zróżnicowanym wyborem mocy wyjÅ›ciowej oraz pakietami akumulatorów o standardowym lub wydÅ‚użonym zasiÄ™gu. To wszystko zasÅ‚uga moduÅ‚owej platformy, która pozwala na swobodny dobór konfiguracji napÄ™dowej, bez koniecznoÅ›ci wykonywania znaczÄ…cych zmian w konstrukcji.
W modelach z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ› wykorzystywany jest synchroniczny silnik elektryczny z magnesem trwaÅ‚ym, chÅ‚odzony olejem - umieszczony na tylnej osi. W wersji z napÄ™dem wszystkich kóÅ‚ uzupeÅ‚nia go dodatkowy silnik montowany w linii z przedniÄ… osiÄ… (który napÄ™dza jej koÅ‚a). EnergiÄ™ do zasilania tych silników dostarcza litowo-jonowy akumulator, zintegrowany w obudowie moduÅ‚owej pomiÄ™dzy osiami, co przekÅ‚ada siÄ™ na zwiÄ™kszenie sztywnoÅ›ci skrÄ™tnej i lepszy rozkÅ‚ad masy. DostÄ™pne w 288-ogniwowej konfiguracji standardowej pojemnoÅ›ci (75 kWh) lub w wersji 376-ogniwowej o zwiÄ™kszonej pojemnoÅ›ci (98 kWh), wysokowydajne akumulatorowe pakiety moduÅ‚owe, sÄ… zabezpieczone wodoodpornÄ… obudowÄ… otoczonÄ… strukturÄ…, która pochÅ‚ania uderzenia. To czyni źródÅ‚o zasilania napÄ™du dobrze zabezpieczonym przed wpÅ‚ywem czynników zewnÄ™trznych.
Temperatury akumulatorów sÄ… dodatkowo stabilizowane przez zaawansowany, aktywny ukÅ‚ad ogrzewania i chÅ‚odzenia cieczÄ…, który zostaÅ‚ gruntownie przetestowany przez firmÄ™ Ford i zoptymalizowany pod kÄ…tem zapewnienia maksymalnej wydajnoÅ›ci w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Dostępne warianty napędowe i bateryjne
Standardowy ukÅ‚ad napÄ™dowy(RWD) przenosi moment na koÅ‚a tylnej osi i zapewnia moc 269 KM oraz moment obrotowy 430 Nm, uzyskujÄ…c jednoczeÅ›nie zasiÄ™g 440 km. Wyposażona w ten sam akumulator (75 kWh), wersja AWD (napÄ™d wszystkich kóÅ‚) wytwarza identycznÄ… moc (269 KM), ale moment obrotowy jest zwiÄ™kszony do 580 Nm - dziÄ™ki dodatkowemu silnikowi. ZasiÄ™g w tym modelu jest nieco mniejszy – 400 km.
W przypadku akumulatora o zwiÄ™kszonej pojemnoÅ›ci, jednosilnikowe modele RWD majÄ… moc podniesionÄ… do 294 KM i zapewniajÄ… zasiÄ™g do 610 km. Modele AWD wyposażone w pakiet mocniejszej baterii 98 kWh oferujÄ… zasiÄ™g 540 km, natomiast ukÅ‚ad napÄ™dowy generuje 351 KM oraz 580 Nm. TopowÄ… wersjÄ… w gamie Macha-E jest GT, którÄ… wyposażono w konfiguracjÄ™ AWD z dwoma silnikami o mocy 480 KM i momencie obrotowym aż 860 Nm.
- Mach-E cieszy siÄ™ zasÅ‚użonym zainteresowaniem zarówno mediów, jak i klientów. W Stanach Zjednoczonych jest to najszybciej rotujÄ…cy model w ofercie dilerskiej, sprzedajÄ…cy siÄ™ w zaledwie 10 dni od momentu trafienia do salonów – powiedziaÅ‚ Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Ford Polska Sp. z o.o. W maju rozpoczęły siÄ™ również pierwsze dostawy tego modelu do klientów europejskich. I tu również mamy do czynienia z doskonaÅ‚ymi wynikami sprzedaży na poszczególnych rynkach. Np. w Norwegii, która jest niezwykle przyjazna pojazdom elektrycznym, Mustang Mach-E byÅ‚ w maju najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ samochodem. W Polsce czekamy na pierwsze dostawy samochodów do klientów i jesteÅ›my przekonani, że Polacy również doceniÄ… walory tego modelu – dodaÅ‚ Piotr Pawlak.