Dyscyplina w zakresie kosztów i inwestycji zmniejszyÅ‚a skutki pandemii
Aby przeciwdziaÅ‚ać negatywnym skutkom pandemii Volkswagen podjÄ…Å‚ w ubiegÅ‚ym roku liczne dodatkowe dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu ograniczenie kosztów. Koszty staÅ‚e zredukowano o miliard euro w porównaniu z poprzednim rokiem, a surowa polityka w tym zakresie przyniosÅ‚a efekty przede wszystkim w trzecim, a zwÅ‚aszcza w czwartym kwartale. Z wynikiem 1,4 miliarda euro czwarty kwartaÅ‚ okazaÅ‚ siÄ™ znacznie lepszy od tego samego okresu w poprzednim roku. ÅšcisÅ‚e dopasowanie produkcji do popytu pozwoliÅ‚o ponadto zmniejszyć zapasy netto o 10 procent w stosunku do poprzedniego roku. W sumie, mimo obciążeÅ„ spowodowanych pandemiÄ…, w zakresie przepÅ‚ywu gotówki netto uzyskano pozytywny wynik. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 71,1 miliarda euro (w 2019 r.: 88,4 mld euro), a dostawy dla klientów 5,3 milionasamochodów (w 2019 r.: 6,3 mln). PrzedsiÄ™biorstwo zachowaÅ‚o, a nawet zwiÄ™kszyÅ‚o dziÄ™ki temu swój udziaÅ‚ w ważnych Å›wiatowych rynkach.
Wysokie inwestycje w najnowsze technologie byÅ‚y możliwe dziÄ™ki surowej polityce kosztowej. „Zabezpieczenie pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej w wyjÄ…tkowym 2020 roku byÅ‚o istotnym czynnikiem sukcesu. ZweryfikowaliÅ›my wszystkie projekty i rygorystycznie podeszliÅ›my do ich realizacji. Dobry wynik w drugiej poÅ‚owie roku Å›wiadczy o tym, że podjÄ™liÅ›my wÅ‚aÅ›ciwe dziaÅ‚ania” – powiedziaÅ‚ CFO Volkswagena, Alexander Seitz.
Przyspieszenie cyfryzacji
RealizujÄ…c strategiÄ™ ACCELERATE Volkswagen, oprócz zwiÄ™kszenia tempa w zakresie e-mobilnoÅ›ci, zamierza w 2021 roku zrealizować nowe ważne cele w postaci rozwoju dziaÅ‚alnoÅ›ci opartej na wykorzystaniu danych.
Latem tego roku w szeÅ›ciu miastach Niemiec Volkswagen rozpocznie testowanie ofert abonamentowych do modelu ID.3. W ramach pilotażowych projektów bÄ™dzie można po raz pierwszy pÅ‚acić za konkretny czas korzystania z samochodu oraz korzystać z dodatkowych cyfrowych funkcji; Volkswagen sprawdzi popularność tych rozwiÄ…zaÅ„ wÅ›ród klientów. Aby oferta dodatkowych funkcji na żądanie mogÅ‚a odnieść sukces, Volkswagen – jako jedyny z najpopularniejszych producentów – bÄ™dzie od lata bieżącego roku, w 12-tygodniowym cyklu, oferowaÅ‚ zdalnÄ… aktualizacjÄ™ oprogramowania w modelach ID.3 i ID.4. W najbliższych latach marka spodziewa siÄ™ dziÄ™ki tego rodzaju usÅ‚ugom dodatkowych przychodów w wysokoÅ›ci kilkuset milionów euro.
Volkswagen przyspiesza ofensywÄ™ w dziedzinie elektryfikacji
Jeszcze w marcu na wielu europejskich rynkach do klientów trafiÄ… pierwsze modele ID.4. W Niemczech dostawy rozpocznÄ… siÄ™ 26 marca. Do koÅ„ca lutego w Europie zawarto 23.500 umów na zakup tego samochodu. Jeszcze w tym roku Volkswagen wprowadzi na chiÅ„ski rynek modele ID.4 GTX z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, coupé ID.5 oraz ID.6 X/CROZZ.
WprowadzajÄ…c do sprzedaży kolejne modele Volkswagen szybko zwiÄ™ksza sprzedaż samochodów elektrycznych i globalne wykorzystanie platformy MEB. „Po raz kolejny pokazujemy w ten sposób, że marka Volkswagen jest w koncernie liderem w dziedzinie wykorzystania moduÅ‚owych platform. Już dzisiaj okoÅ‚o 80 procent samochodów koncernu korzysta z technologii Volkswagena” – stwierdziÅ‚ Ralf Brandstätter. Volkswagen zamierza dostarczyć w tym roku klientom okoÅ‚o 300.000 samochodów skonstruowanych na platformie MEB. Należy do tego doliczyć okoÅ‚o 150.000 pojazdów hybrydowych.
Volkswagen dobrze rozpoczÄ…Å‚ bieżący rok – w ciÄ…gu dwóch pierwszych miesiÄ™cy mimo ograniczeÅ„ na wielu rynkach spowodowanych pandemiÄ… koronawirusa klientom z caÅ‚ego Å›wiata dostarczono 15.500 samochodów typu BEV, co oznacza wzrost o 51 procent w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. W Niemczech wzrost wyniósÅ‚ nawet 143 procent. W wypadku hybryd (PHEV), których dostarczono 16.300, wzrost w skali Å›wiata wyniósÅ‚ 174 procent, a w Niemczech aż 291 procent.
Prognozy na rok 2021: powrót do wzrostu
W celu sfinansowania inwestycji w wysokoÅ›ci 16 miliardów euro przeznaczonych do 2025 roku na elektryfikacjÄ™ i cyfryzacjÄ™, Volkswagen bÄ™dzie konsekwentnie dążyÅ‚ do wzrostu efektywnoÅ›ci. ZdefiniowaÅ‚ w zwiÄ…zku z tym cztery obszary dziaÅ‚aÅ„. Wzorem poprzedniego roku koszty staÅ‚e majÄ… zmniejszyć siÄ™ o 5 procent do roku 2023. Przyczyni siÄ™ do tego zamrożenie zatrudnienia na poziomie ze stycznia 2021 roku w poÅ‚Ä…czeniu z regulacjami w zakresie pracy osób starszych w niepeÅ‚nym wymiarze godzin, zgodnie z ustaleniami zawartymi z RadÄ… ZakÅ‚adowÄ…. Ponadto, co roku o 5 procent ma wzrastać wydajność zakÅ‚adów, a koszty materiaÅ‚owe bÄ™dÄ… optymalizowane o 7 procent, rentowność w poszczególnych regionach ma zostać zapewniona na trwaÅ‚e. Mimo pandemii zapewne jeszcze w bieżącym roku Volkswagen osiÄ…gnie rentowność w USA i w Ameryce PoÅ‚udniowej.
W bieżącym roku obrachunkowym Volkswagen spodziewa siÄ™ znacznego wzrostu dostaw dla klientów, zamierza też osiÄ…gnąć dużo wyższy niż w 2020 roku przychód ze sprzedaży. Operacyjna stopa zwrotu powinna zamknąć siÄ™ w 2021 roku w przedziale od 3 do 4 procent. Alexander Seitz: „Mimo trudnoÅ›ci zwiÄ…zanych z pandemiÄ… koronawirusa konsekwentnie pracujemy nad osiÄ…gniÄ™ciem marży w wysokoÅ›ci 6 procent w 2023 roku”.
Realizacja powyższych celów zależy od dalszego przebiegu pandemii covid-19 na najważniejszych rynkach oraz od dostÄ™pnoÅ›ci póÅ‚przewodników.