W dniach 11-14 wrzeÅ›nia również duety Volkswagena Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) na antypodach rozstrzygnÄ… miÄ™dzy sobÄ… rywalizacjÄ™ o mistrzowski tytuÅ‚ w kategorii kierowców i pilotów. Bo jedno jest już pewne: tylko kierowca jednego z Polo R WRC ma szansÄ™, by zostać mistrzem Å›wiata. Zgodnie w powiedzeniem „niech wygra lepszy”, w Volkswagenie nikt nie ukÅ‚ada żadnej strategii przed tym wyjÄ…tkowym i jednoczeÅ›nie jednym z najtrudniejszych rajdów w roku. W harmonogramie: 20 odcinków specjalnych o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 315,30 km.
„Rajd Australii jest jednÄ… z najwiÄ™kszych atrakcji sezonu” – stwierdziÅ‚ Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „BiorÄ…c pod uwagÄ™ aktualnÄ… sytuacjÄ™ w MÅš, tegoroczny rajd może być szczególnie interesujÄ…cy. W pojedynku Ogiera z LatvalÄ… obaj majÄ… zielone Å›wiatÅ‚o do walki o tytuÅ‚ mistrzowski. Dodatkowo mamy duże szanse, aby z wyprzedzeniem Å›wiÄ™tować zdobycie mistrzostwa Å›wiata w kategorii producentów. W ubiegÅ‚ym roku wygraliÅ›my tutaj 21 z 22 odcinków specjalnych i rozpoczÄ™liÅ›my najdÅ‚uższÄ… seriÄ™ zwyciÄ™stw w historii Rajdowych MÅš. JesteÅ›my z tego bardzo dumni. Ale ponowne osiÄ…gniÄ™cie takich sukcesów nie bÄ™dzie Å‚atwe. Rajd Australii to liczne, zróżnicowane wyzwania i wiele trudnych odcinków, na których bardzo Å‚atwo popeÅ‚nić bÅ‚Ä…d. Jak szybko może skoÅ„czyć siÄ™ rajd, widzieliÅ›my ostatnio w Niemczech. Ale wÅ‚aÅ›nie wtedy, gdy wyzwania sÄ… duże, zwyciÄ™stwo smakuje najlepiej. Tym razem chcielibyÅ›my po raz kolejny poczuć jego smak.”
Pięć punktów brakuje Volkswagenowi do zwyciÄ™stwa w kategorii producentów
Volkswagen ma już w Australii możliwość zdobycia tytuÅ‚u mistrza Å›wiata w kategorii producentów. W przypadku podwójnego zwyciÄ™stwa Citroëna, Sébastian Ogier i Jari-Matti Latvala musieliby zebrać wspólnie pięć punktów, aby marzenie siÄ™ ziÅ›ciÅ‚o. W każdym razie wystarczy, aby obronić 129 punktów ze 167-punktowej przewagi nad konkurencjÄ…. Jeżeli to siÄ™ uda, byÅ‚by to historyczny triumf, gdyż udana obrona tytuÅ‚u w Australii byÅ‚aby najwczeÅ›niejszym rozstrzygniÄ™ciem walki o mistrzostwo od 25 lat – po trochÄ™ wiÄ™cej, niż trzech czwartych sezonu.
Ogier kontra Latvala – spektakularny pojedynek, wydanie australijskie
Pojedynek Ogiera z LatvalÄ… od poczÄ…tku sezonu trzyma kibiców w napiÄ™ciu. Przed Rajdem Australii, w kategorii kierowców Sébastien Ogier ma 44 punkty przewagi nad swoim kolegÄ… z zespoÅ‚u Jari-Matti LatvalÄ…. Osiem z dziewiÄ™ciu rajdów w sezonie wygraÅ‚ jeden z nich – pięć razy Ogier, trzy razy Latvala. DÅ‚ugotrwaÅ‚a rywalizacja obu kierowców zapisaÅ‚a siÄ™ już także w historii Rajdowych Mistrzostw Åšwiata: aż trzy razy różnica czasowa na mecie należaÅ‚a do dziesiÄ™ciu najmniejszych różnic w MÅš. W 2011 roku w Jordanii Ogier wyprzedziÅ‚ LatvalÄ™ o 0,2 sekundy. W 2010 roku w Nowej Zelandii Latvala byÅ‚ szybszy od Ogiera o 2,4 sekundy. Najmniejsza różnica, jakÄ… zaliczyli w barwach Volkswagena, to różnica z tegorocznego Rajdu Finlandii, gdy Latvala miaÅ‚ czas lepszy od Ogiera o 3,6 sekundy.
Mikkelsen – mÅ‚ody kierowca w doskonaÅ‚ej formie
W dziewiÄ™ciu rajdach siedem razy w pierwszej piÄ…tce, z tego trzy razy na podium – sezon 2014 jest najlepszym sezonem w karierze Mikkelsena. Mistrz Interncontinental Rally Challenge (IRC) z 2011 i 2012 roku z 77 punktami straty znajduje siÄ™ na trzecim miejscu w tabeli po Sébastienie Ogierze i Jari-Matti Latvali. W Rajdzie Australii 25-letni kierowca bÄ™dzie walczyÅ‚ na swoim ulubionym terenie – na szutrze. Mikkelsen ma dobre wspomnienia z rajdu na antypodach, gdzie w 2013 roku podczas swojego debiutu zajÄ…Å‚ szóste miejsce.
Typowy Rajd Australii: szybkie drogi krajowe, trudne drogi leśne
20 odcinków specjalnych o dÅ‚ugoÅ›ci 315,30 kilometrów – Rajd Australii wokóÅ‚ Coffs Harbour w Nowej PoÅ‚udniowej Walii nie jest może najdÅ‚uższy, ale za to bardzo trudny. Odcinki specjalne majÄ… wyjÄ…tkowo zróżnicowany charakter: superszybkie drogi krajowe na przemian z wÄ…skimi, krÄ™tymi odcinkami przez gÄ™ste lasy. Liczne zakrÄ™ty z ograniczonÄ… widocznoÅ›ciÄ… utrudniajÄ… życie kierowcom i pilotom. Chyba najbardziej charakterystyczny odcinek specjalny Rajdu Australii czeka na zawodników w niedzielÄ™, gdy rajd przeniesie siÄ™ na póÅ‚noc od Coffs Harbour. „Wedding Bells” w pagórkowatym Wedding Bells State Forest to wymagajÄ…cy, liczÄ…cy 9,39 km odcinek, który przy drugim przejeździe bÄ™dzie jednoczeÅ›nie Power Stage, nagradzanym dodatkowymi punktami dla trzech najszybszych kierowców.
Jednak z najwiÄ™kszym wyzwaniem kierowcy bÄ™dÄ… musieli zmierzyć siÄ™ w sobotÄ™, na wysuniÄ™tym najbardziej na poÅ‚udnie odcinku specjalnym w Rajdzie Australii – OS „Nambucca”. Z dÅ‚ugoÅ›ciÄ… 48,92 kilometra jest to najdÅ‚uższy oes w rajdzie. Dużą zaletÄ… Rajdu Australii sÄ… krótkie drogi dojazdu: punkty obserwacyjne dla kibiców oddalone sÄ… od 30 do 60 minut jazdy od centrum Coffs Harbour. World Rally Cars przejadÄ… w ciÄ…gu trzech rajdowych dni tylko 632,80 km odcinków dojazdowych.
Wypowiedzi przed Rajdem Australii
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Rajd Australii to dokÅ‚adnie to, co lubiÄ™. LubiÄ™ ten ukÅ‚ad odcinków specjalnych i zawsze czujÄ™ siÄ™ na antypodach dobrze. Rajd w 2013 roku udaÅ‚ siÄ™ Julienowi i mnie prawie perfekcyjnie: 19 najlepszych czasów na 22 odcinkach specjalnych, do tego trzy dodatkowe punkty za wygranie Power Stage. Naturalnie chcielibyÅ›my to powtórzyć w tym roku. Ale to nie bÄ™dzie Å‚atwe: pierwszego dnia pokonujemy oesy jako pierwsi, poza tym konkurencja jest bardzo blisko i czuwa, co udowodniÅ‚ Hyundai zwyciÄ™stwem i drugim miejscem w Niemczech. Za bÅ‚Ä™dy spotyka kara, doÅ›wiadczyliÅ›my tego na wÅ‚asnej skórze – ale taki jest sport rajdowy. Rajd Niemiec już za nami i musimy patrzeć do przodu. Na szczęście Julien i ja po wypadku czujemy siÄ™ dobrze. Dla bezpieczeÅ„stwa zrobiliÅ›my kilka testów, które wypadÅ‚y pozytywnie. W Niemczech zapewniliÅ›my wprawdzie Volkswagenowi tytuÅ‚ w kategorii kierowców, ale nie w kategorii producentów. I to jest teraz naszym gÅ‚ównym celem w Australii.”
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Rajd Australii zawsze jest wyjÄ…tkowy. LubiÄ™ luz australijskiego życia, krajobrazy i bliskość oceanu. Jeżeli chodzi o sam rajd, to wracamy z asfaltu na szuter, a przejÅ›cie w tÄ™ stronÄ™ jest zawsze trudniejsze, niż z szutru na asfalt. Ale przedtem w Finlandii zaliczymy jeszcze krótki test, aby przyzwyczaić siÄ™ do tego rodzaju nawierzchni, a przede wszystkim do innych punktów hamowania. Finlandia jest dobrym wyborem, bo tu na antypodach wskazane jest dostrojenie auta miÄ™dzy Rajdem Meksyku a Rajdem Finlandii. Pierwszy dzieÅ„, w którym trzeba pokonać wiele wÄ…skich, technicznych przejazdów w lesie, przypomina raczej Rajd Meksyku. Drugi dzieÅ„, z szerokimi, szybkimi odcinkami z wieloma Å‚ukami jest podobny, do odcinków w Finlandii. Potrzebne sÄ… nam zatem dwa różne setupy: bardziej miÄ™kki i bardziej twardy. Dobrze, że shakedown rozegrany bÄ™dzie na jednym z odcinków specjalnych, tylko w odwrotnym kierunku. Pozwoli nam to dobrze wyczuć wÅ‚aÅ›ciwy OS. Niestety ostatnio w Niemczech nie udaÅ‚o nam siÄ™ dogonić naszego kolegi z zespoÅ‚u Sébastiena Ogiera w tabeli kierowców. Zaczynamy wiÄ™c od takiej samej różnicy. Mam nadziejÄ™, że bÄ™dÄ™ mógÅ‚ walczyć o zwyciÄ™stwo. Nie możemy również zapominać o konkurentach spoza zespoÅ‚u, bo Citroën i Hyundaj też majÄ… szanse, by wygrać.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Z powrotem na szutrze, to lubiÄ™. Rajd Australii to jeden z tych rajdów, które już zaliczyÅ‚em za kierownicÄ… Polo R WRC. I dobrze go wspominam. Wtedy cieszyÅ‚em siÄ™ każdym odcinkiem specjalnym. Wiele z nich bÄ™dziemy w tym roku pokonywać ponownie. Tam w lesie jest wiele trudnych zakrÄ™tów z ograniczonÄ… widocznoÅ›ciÄ…. Można bardzo Å‚atwo popeÅ‚nić bÅ‚Ä…d i zrujnować sobie rajd. Szczególnie musimy skupić siÄ™ na „Nambucca”, bo jest to nie tylko najdÅ‚uższy, ale chyba także najtrudniejszy OS Rajdu Australii. Na niecaÅ‚ych 50 kilometrach mamy wszystko, co może utrudnić życie kierowcy rajdowemu. Oprócz wielu trudnych zakrÄ™tów, także przejÅ›cie na asfalt. W tym roku jednak możemy liczyć na opis trasy z 2013 roku, wiÄ™c dokÅ‚adnie go przestudiujemy. Zbytnio siÄ™ nie denerwujÄ™, bo mamy dobrÄ… sytuacjÄ™ w kategorii kierowców, a zawsze, gdy podchodziÅ‚em do startu bez nerwów, udawaÅ‚o mi siÄ™ uzyskać caÅ‚kiem dobry wynik. ChÄ™tnie stanÄ…Å‚bym znów na podium. Naturalnie piÄ™knie byÅ‚oby wygrać któregoÅ› dnia rajd, ale nie spieszy mi siÄ™. Jednak Rajd Australii z pewnoÅ›ciÄ… jest jednym z tych rajdów, w których moje szanse na zwyciÄ™stwo sÄ… duże.”
Trzy pytania do szefa logistyki Lutza Meyera
Teraz rajd odbywa siÄ™ w Australii – o ile wiÄ™cej pracy wymagajÄ… rajdy na innym kontynencie w porównaniu z imprezami w Europie?
Lutz Meyer: „Krótko i zwięźle: musieliÅ›my uporać siÄ™ ze wszystkim w ciÄ…gu trzech dni. W niedzielÄ™ rozmontowaliÅ›my wszystko w Trewirze i w nocy z niedzieli na poniedziaÅ‚ek wysÅ‚aliÅ›my samochody i najważniejsze części do Hanoweru, aby byÅ‚y tam w poniedziaÅ‚ek rano. Mechanicy i ja w poniedziaÅ‚ek rano po Rajdzie Niemiec byliÅ›my z powrotem w firmie. Wszystkie części poszÅ‚y do specjalistycznych dziaÅ‚ów do przeglÄ…du, w poniedziaÅ‚ek i wtorek byÅ‚y sprawdzane, w Å›rodÄ™ zaÅ‚adowaliÅ›my je do kontenerów, sporzÄ…dziliÅ›my listy i zaÅ‚atwiliÅ›my odprawÄ™ celnÄ… i skierowaliÅ›my wszystko do transportu lotniczego. W Europie mamy na to co najmniej póÅ‚tora tygodnia czasu.”
Ile dni w roku nie myśli Pan o rajdach i logistyce?
Lutz Meyer: „W zasadzie to siÄ™ nie zdarza. Może w WigiliÄ™ i pierwsze i drugie Å›wiÄ™to. Ale nawet wtedy nie mam caÅ‚kowicie spokojnej gÅ‚owy, bo przecież w poÅ‚owie stycznia jest już Rajd Monte Carlo. WÅ‚aÅ›ciwie codziennie myÅ›lÄ™ o tym co najmniej jeden raz – wtedy to lub owo wpadnie mi do gÅ‚owy i sobie to zapisujÄ™. Jeżeli chodzi o dni wolne od pracy, to uzgodniÅ‚em z mojÄ… partnerkÄ…, że póÅ‚ godziny dziennie poÅ›wiÄ™cam firmie. RobiÄ™ to, by sprawdzić, czy najważniejsze rzeczy sÄ… zaÅ‚atwione i czy wszystko przebiega bez problemów.”
Przy takiej iloÅ›ci logistyki w pracy – kto planuje u Pana w domu wyjazd urlopowy?
Lutz Meyer: „To robi moja partnerka, pozwoliÅ‚em sobie na ten komfort. Ona przejmuje na siebie planowanie urlopu, porównuje i wszystko sprawdza. A ja chÄ™tnie zgadzam siÄ™ z jej decyzjami.”
Liczba na Rajd Australii: 1,8
Duet Volkswagena Sébastien Ogier/Julien Ingrassia zaliczyli w ubiegÅ‚ym roku w Australii prawie perfekcyjny rajd. Wygranych 19 z 22 odcinków specjalnych, Å‚Ä…czny czas 3:19.55,0 godzin. Różnica miÄ™dzy ich czasem, a idealnym czasem rajdu (3:19.53,2 godz.), wynikajÄ…cym z sumy wszystkich najlepszych czasów na oesach, wyniosÅ‚a zaledwie 1,8 sekundy.
Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC) – punktacja
Kategoria kierowców:
01. Sébastien Ogier, 187 punktów;
02. Jari-Matti Latvala, 143;
03. Andreas Mikkelsen, 110;
04. Mads Østberg, 74;
05. Thierry Neuville, 73;
06. Mikko Hirvonen, 73;
07. Elfyn Evans, 57;
08. Kris Meeke, 54;
09. Martin Prokop, 37;
10. Henning Solberg, 26;
11. Juho Hänninen, 20;
12. Bryan Bouffier, 18;
13. Dani Sordo, 18;
14. Robert Kubica, 12;
15. Ott Tänak, 11;
16. Benito Guerra, 8;
17. Hayden Paddon, 8;
18. Chris Atkinson, 6;
19. Pontus Tidemand, 6;
20. Jaroslav Melichárek, 4;
21. Dennis Kuipers, 4;
22. Nasser Al-Attiyah, 3;
23. Lorenzo Bertelli, 2;
24. Matteo Gamba, 2;
25. Craig Breen, 2;
26. Yuriy Protasov, 2;
27. Jari Ketomaa, 1;
28. Karl Kruuda, 1;
29. Khalid Al-Qassimi, 1;
30. Julien Maurin, 0
Kategoria konstruktorów:
1. Volkswagen Motorsport; 305 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 138;
3. Hyundai Motorsport, 131;
4. M-Sport, 128;
5. Volkswagen Motorsport II, 109;
6. Jipocar Czech National Team, 40;
7. RK M-Sport WRT, 21;
8. Hyundai Motorsport N, 12