Christian Vollmer – CzÅ‚onek ZarzÄ…du odpowiedzialny za ProdukcjÄ™ i LogistykÄ™ marki Volkswagen – powiedziaÅ‚ podczas ceremonii: „Celem jest osiÄ…gniÄ™cie produkcji neutralnej pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla we wszystkich fabrykach w Europie, w których powstajÄ… samochody elektryczne na platformie MEB, jak już ma to miejsce w zakÅ‚adach w Zwickau. Pod tym wzglÄ™dem fabryka w Zwickau jest pionierem i wzorem do naÅ›ladowania. W ramach strategii „Way To Zero” jesteÅ›my na drodze do ograniczenia wpÅ‚ywu produkcji na Å›rodowisko do 2025 r. – w takich obszarach jak zużycie energii, emisja CO2, odpady i zużycie wody – o 45% na samochód, w porównaniu ze stanem w 2010 roku. Już dziÅ› 90% zakÅ‚adów należących do Volkswagen Samochody Osobowe kupuje energiÄ™ elektrycznÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych. DziÄ™ki programowi „Zero Impact Factory” emisje zwiÄ…zane z produkcjÄ… sÄ… konsekwentnie redukowane nie tylko we wszystkich fabrykach, a także w logistyce”.
Michael Kretschmer, Minister i Prezydent Saksonii, powiedziaÅ‚: „Saksonia napÄ™dza zmianÄ™ systemowÄ…, którÄ… jest przejÅ›cie na elektromobilność. DziÄ™ki wybiegajÄ…cemu w przyszÅ‚ość i zintegrowanemu podejÅ›ciu fabryka samochodów Volkswagena w Zwickau już teraz odgrywa pionierskÄ… rolÄ™ w skali globalnej. ZakÅ‚ad Volkswagena w Zwickau ma bogatÄ… tradycjÄ™ w produkcji samochodów. TÅ‚oczenie wszystkich elementów karoserii na miejscu w fabryce w znacznym stopniu przyczynia siÄ™ do dalszej ochrony klimatu i do zmniejszenia wpÅ‚ywu na Å›rodowisko poprzez zdecydowane zmniejszenie liczby kursów ciężarówek z zaopatrzeniem zakÅ‚adu w części”.
Jens Rothe, PrzewodniczÄ…cy Centralnej Rady ZakÅ‚adowej Volkswagen Saksonia, powiedziaÅ‚: „Jako Rada ZakÅ‚adowa szczególnie cieszymy siÄ™ z tego, że wszystkie 60 nowo utworzonych miejsc pracy zostaÅ‚o obsadzonych dziÄ™ki podniesieniu kwalifikacji naszych kolegów. To ważny sygnaÅ‚: przejÅ›cie na elektromobilność wiąże siÄ™ z dobrym wykorzystaniem zdolnoÅ›ci produkcyjnych zakÅ‚adów w Zwickau i zapewnia dÅ‚ugoterminowe miejsce pracy”.
ZnaczÄ…ca redukcja kosztów logistycznych i ograniczenie emisji CO2
74 miliony euro zainwestowane w rozbudowÄ™ tÅ‚oczni to jedna z najwiÄ™kszych pojedynczych inwestycji podczas przeksztaÅ‚cania zakÅ‚adu w Zwickau. Oprócz prasy formatu XL, na 8400 metrach kwadratowych uruchomiono automatycznÄ… liniÄ™ do skÅ‚adowania części karoserii oraz – na potrzeby logistyki – magazyn wysokiego skÅ‚adowania o wysokoÅ›ci 30 metrów. Koszt samego magazynu wysokiego skÅ‚adowania to 23 miliony euro. Od teraz wszystkie części nadwozia modeli elektrycznych produkowanych w Zwickau, jak drzwi i pokrywy bagażnika, bÄ™dÄ… tÅ‚oczone na miejscu. Dostawy z innych zakÅ‚adów, w Emden i w Wolfsburgu, zostanÄ… wstrzymane. DziÄ™ki temu każdego roku bÄ™dzie o ponad 9000 kursów ciężarówek mniej, przez co emisja CO2 zmniejszy siÄ™ o 5800 ton.
Prasa formatu XL: najnowocześniejsza i wydajna
Centralnym punktem nowej tÅ‚oczni jest nowa prasa formatu XL firmy Schuler, która waży okoÅ‚o 180 ton. To jedna z najnowoczeÅ›niejszych pras w branży motoryzacyjnej na Å›wiecie. Ma siÅ‚Ä™ nacisku 6900 ton w piÄ™ciu etapach. Przy 10.800 cyklach pracy dziennie prasa o dÅ‚ugoÅ›ci 92 metrów, szerokoÅ›ci 22 metrów i wysokoÅ›ci 12 metrów jest niezwykle wydajna. Jednymi z jej gÅ‚ównych zalet sÄ… duża prÄ™dkość prasowania, która przekÅ‚ada siÄ™ na produkcjÄ™ dużej liczby części oraz wysoka precyzja, która gwarantuje optymalnÄ… jakość wytwarzanych elementów.
ZakÅ‚ad w Zwickau dysponuje drugÄ… co do wielkoÅ›ci tÅ‚oczniÄ… wÅ›ród fabryk Volkswagena
Po macierzystym zakÅ‚adzie w Wolfsburgu, fabryka w Zwickau dysponuje teraz drugÄ… co do wielkoÅ›ci tÅ‚oczniÄ… wÅ›ród fabryk Volkswagena. W ciÄ…gu ostatnich dziesiÄ™ciu lat w zakÅ‚adach, które znajdujÄ… siÄ™ na terenie zachodniej Saksonii produkowano Å›rednio okoÅ‚o 20 milionów części rocznie. Od poczÄ…tku 2022 roku, dziÄ™ki nowej prasie formatu XL, liczba ta wzroÅ›nie do 30 milionów elementów rocznie. Część z nich w dalszym ciÄ…gu bÄ™dzie dostarczana do innych zakÅ‚adów, które należą do Grupy Volkswagen.
Przebudowa zakładu w Zwickau zakończy się w 2021 roku
ZakÅ‚ad w Zwickau odgrywa kluczowÄ… rolÄ™ w zmianie systemowej, którÄ… jest przejÅ›cie na elektromobilność – po raz pierwszy tak duża fabryka samochodów jest caÅ‚kowicie przebudowywana. Inwestycja wynosi w sumie okoÅ‚o 1,2 miliarda euro. Wszystkie prace zostanÄ… zakoÅ„czone zgodnie z harmonogramem, czyli w tym roku. ZakÅ‚ad przechodzi stopniowÄ… transformacjÄ™ od 2018 roku, bez przerw w dziaÅ‚alnoÅ›ci. Od tego czasu do dzisiaj gruntownie zmodernizowane lub odnowione zostaÅ‚y dziaÅ‚ produkcji nadwozi, lakiernia oraz infrastruktura. MiÄ™dzy innymi caÅ‚y system przenoÅ›ników zastÄ…piono pojazdami elektrycznymi. Ponadto przebudowano obie linie produkcyjne w dziale montowni. Z okoÅ‚o 1700 robotami, które zajmujÄ… siÄ™ produkcjÄ… i montażem nadwozi, automatycznymi systemami transportu oraz w peÅ‚ni zautomatyzowanymi procesami produkcyjnymi, zakÅ‚ad w Zwickau jest wzorem do naÅ›ladowania w wypadku masowej produkcji samochodów elektrycznych.
Way To Zero: Volkswagen na drodze do neutralności pod względem emisji CO2
„Way To Zero” to nadrzÄ™dny plan marki, który dotyczy dążenia do bezemisyjnej mobilnoÅ›ci. Ta podróż rozpoczęła siÄ™ w 2020 roku wraz z wejÅ›ciem na rynek modelu ID.3. W najbliższych latach, dziÄ™ki kolejnym modelom z rodziny ID., Volkswagen bÄ™dzie oferowaÅ‚ samochody elektryczne we wszystkich segmentach. Do 2025 roku marka planuje produkować co najmniej 1,5 miliona samochodów elektrycznych rocznie, dziÄ™ki czemu jej Å›lad wÄ™glowy zmniejszy siÄ™ o 30%. Celem jest osiÄ…gniÄ™cie do 2050 roku caÅ‚kowitej neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla – zarówno pod wzglÄ™dem produkowanych modeli, jak i przedsiÄ™biorstwa w ogóle.