|
|
Volkswagen rozpoczyna obronę tytułu Rajdowych Mistrzostw Świata
|
Dodano: 2014-01-15
Wyświetlono: 1569 razy
|
Dla Volkswagena wraz z legendarnym Rajdem Monte Carlo w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) rozpoczyna się projekt obrony tytułu.
|
foto © Volkswagen |
|
|
Rajd Mote Carlo, rozgrywany w dniach 14 – 19 stycznia, jest najstarszym rajdem świata. Wezmą w nim udział obaj Francuzi – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia broniący tytułu mistrzów świata w kategorii kierowców i pilotów. Razem z kolegami z zespołu Jari-Mattim Latvalą i Miikką Anttilą (FIN/FIN) będą też walczyć o prym w kategorii producentów. Wspierać ich będzie trzecia załoga Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (N/FIN). Pierwszy z trzynastu rajdów sezonu 2014 jest jednym z najtrudniejszych w całej serii mistrzostw świata. W zasadzie nieprzewidywalne warunki na trasie, 15 trudnych odcinków specjalnych na asfalcie, lodzie i śniegu we francuskich Alpach Nadmorskich, do tego nocne oesy i temperatury poniżej zera – Rajd Monte Carlo jest jednym z największych wyzwań w sporcie motorowym.
„W Rajdzie Monte Carlo po raz pierwszy występujemy z numerem startowym „1” na Polo R WRC” – oznajmił Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Przysługuje on tylko mistrzom świata i nosimy go z dumą. Ale to nie oznacza, że wchodzimy w najbliższy sezon z arogancją lub lekceważeniem, a już na pewno nie w przypadku legendarnego „Monte Carlo”. Podejdziemy do zadania z maksymalnym respektem, najwyższym skupieniem i absolutnym oddaniem. Łatwiej jest zdobyć tytuł mistrza świata, niż go potem obronić. A to właśnie jest nasz cel. Monte Carlo 2014 będzie dla nas pierwszą wskazówką, jak przygotowaliśmy się do rywalizacji z konkurencją, która z pewnością zmieniła nastawienie do nas. Cieszymy się na tę rywalizację.”
Zwycięstwo w Monte Carlo to kwestia prestiżu
Grand Prix Formuły 1 w Monaco, 24-godzinny wyścig na Le Mans, Indianapolis Race, Rajd Dakar i Rajd Monte Carlo to pięć najbardziej prestiżowych zawodów w sporcie motorowym na świecie. W tegorocznej edycji „Monte Carlo”, zwanego przez fanów „ojcem wszystkich rajdów”, bierze udział czterech jego byłych zwycięzców. W 2009 roku wygrał aktualny duet Volkswagena Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, w 2010 roku Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen, którzy w 2014 roku pojadą w Fordzie, w 2011 roku Bryan Bouffier/Xavier Panseri (także startujący Fordem w Monte Carlo 2014). Wszystkim trzem brakuje jednak kropki nad i – swoje zwycięstwa wywalczyli w samochodzie klasy Super-2000 w IRC (Intercontinental Rally Challenge). Zwycięstwo w „Monte” w kategorii WRC? Takim sukcesem może pochwalić się tylko stary wyjadacz François Delecour z Francji, w 2014 roku startujący także Fordem.
Nowe zasady gry, nowe wyzwanie
Nowy sportowy format i nowe wyzwania – sezon 2014 Rajdowych MŚ przynosi nowości dla fanów i uczestników. Wypadają dotychczasowe kwalifikacje w rajdach na szutrze, zamiast tego zawodnicy będą startować w kolejności zgodnej z klasyfikacją w MŚ. Także zasady, według których kierowcy po przerwaniu rajdu mogli wrócić do kategorii WRC-2, zmieniły się w kilku szczegółach. Harmonogramy rajdów MŚ będą standaryzowane w trakcie trwania sezonu. W przyszłości rajdy mają się rozpoczynać w czwartki ceremonią startu i kończyć ostatnim odcinkiem specjalnym w niedzielę koło południa. Ostatni odcinek specjalny będzie zawsze tak zwanym Power Stage, w którym przyznawane będą dodatkowe punkty dla trzech najlepszych kierowców i pilotów. Wyjątek w harmonogramie stanowi „Monte Carlo” – kończy się w sobotę wieczorem ostatnim oesem „Sospel–Breil-sur-Roya“, rozgrywanym po zapadnięciu zmroku.
Sébastien Ogier w rodzinnych stronach – Monte Carlo rozpoczyna się w Gap
Rajd Monte Carlo rozpoczyna się tam, gdzie urodził się aktualny mistrz świata – w Gap. 40-tysięczne miasto jest gospodarzem pierwszych dwóch dni rajdu, potem orszak Rajdowych MŚ zatrzyma się w Monaco. Dla Sébastiena Ogiera będzie to dodatkowa motywacja, a jednocześnie trochę większa presja. Wielu przyjaciół i krewnych zapowiedziało już, że będzie mu kibicować w jego rodzinnym mieście.
„Lodowi szpiedzy” i oponowy poker – w Alpach potrzebne jest dobre wyczucie
Deszcz w parku serwisowym, sucha pogoda na starcie odcinków specjalnych, śnieg w połowie trasy i lód na jej końcu – w Rajdzie Monte Carlo to całkiem normalne szaleństwo. Wybór właściwych opon na pętlę trzech odcinków specjalnych to prawdziwy poker. Kierowcy mają do wyboru opony zimowe z kolcami i bez, miękkie lub supermiękkie slicki. Dobrze mają ci, którzy mogą oprzeć się na szczegółowych informacjach swoich „lodowych szpiegów”. W żadnym rajdzie MŚ perfekcyjna koordynacja i komunikacja z zespołem meteo nie jest tak ważna, niż w legendarnym „Monte Carlo”.
15 odcinków specjalnych, ponad 380 kilometrów, dwa parki serwisowe
Tradycyjnie Rajd Monte Carlo prowadzi przez francuskie Alpy Nadmorskie, czyli przez „zaplecze” Księstwa Monako. W 2014 roku królewskim odcinkiem specjalnym jest oes między Vitrolles i Faye. Z długością 49,03 kilometra należy on do najdłuższych w kalendarzu Rajdowych MŚ. Szczególne znaczenie ma także ostatni odcinek specjalny z Sospel do Breil-sur-Roya. 16,55 kilometra tego odcinka jest oceniane jako Power Stage. Trzech kierowców, którzy będą tutaj najszybsi, otrzyma dodatkowe punkty. Cecha szczególna: Power Stage „Monte Carlo” rozpocznie się tuż po dziewiątej wieczorem, zatem będzie rozegrany już po zmroku. Druga ciekawostka: w dwóch pierwszych dniach rajdu parki serwisowe będą znajdowały się w Gap, przez dwa następne dni w porcie Monako, niedaleko znanego z Formuły 1 zakrętu Rascasse.
Wypowiedzi przed Rajdem Monte Carlo
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Naturalnie naszym wielkim celem jest obrona tytułu mistrzowskiego. Zdobycie tytułu nigdy nie jest łatwą sprawą, ale jego obrona jest jeszcze trudniejsza. Jestem pewien, że inne zespoły będą na nas naciskały. Po udanym roku 2013 rozpoczynam nowy sezon z dużą pewnością siebie. Polo R WRC otrzymało kilka niewielkich usprawnień, dzięki czemu stało się jeszcze bardziej niezawodne. W 2014 roku dołączył nowy producent – Hyundai, więc konkurencja będzie jeszcze większa. Cieszę się na rywalizację, szczególnie w „Monte Carlo”. Poza tym cieszy mnie, że rajd rozpoczyna się w tym roku w moim rodzinnym Gap. To dla mnie dodatkowy bodziec, aby być najszybszym.”
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Dla mnie początek nowego sezonu to zupełnie inna sytuacja, niż w ubiegłym roku. Wtedy zespół i samochód były dla mnie nowe. Teraz wszystko jest już znane. Pierwszy rajd w Monte Carlo jest zawsze wyzwaniem. Spróbuję go ukończyć w pierwszej piątce. Dużą rolę będą odgrywały opony, bo park serwisowy nie jest zlokalizowany w górach. Trzeba więc gdybać, jaka jest tam pogoda. W Monte Carlo są 30-kilometrowe odcinki specjalne, w których 20 kilometrów jedzie się po suchym asfalcie, a 10 kilometrów po lodzie. Na 20 kilometrów na asfalcie opony z kolcami są równie kiepskie, jak slicki na 10 kilometrów po lodzie. Dobór właściwych opon to prawdziwe wyzwanie. Wybrać opony zimowe z kolcami, opony zimowe bez kolców, miękkie czy supermiękkie slicki? Z tych czterech możliwości trzeba wybrać perfekcyjnie kompromisową opcję.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Moim wielkim celem na 2014 rok jest znaleźć się kilka razy na podium. Dla mnie jest to dopiero drugi „Monte Carlo” w życiu. W 2011 roku stanąłem na starcie, ale odpadłem po wypadku na pierwszym odcinku specjalnym. Zatem „Monte Carlo” jest dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem. Dlatego nie będę stawiał wszystkiego na jedną kartę, lecz raczej pojadę ostrożnie. Moim celem jest dojechać do mety i zdobyć punkty. W zeszłym roku nie startowałem tutaj, dlatego moje oczekiwania względem „Monte Carlo” nie są tak wysokie, jak w przypadku innych rajdów, w których jechałem już w 2013 roku. W tym roku będę zadowolony, jeżeli nie popełnię w tym rajdzie żadnych błędów.”
Czy wiesz, że ...
… Polo R WRC przejechał pierwszy odcinek specjalny w swojej historii mistrzostw świata podczas Rajdu Monte Carlo? Przed rokiem pierwszy OS nosił nazwę „Le Moulion” i ku zaskoczeniu wszystkich wygrał go Sébastien Ogier.
… Rajd Monte Carlo pierwotnie nie był planowany jako impreza dla sportu motorowego? Na początku XX. stulecia Monakijczycy próbowali przyciągnąć turystów na Lazurowe Wybrzeże także zimą. Z tego powodu książę Albert I dał w 1911 roku zielone światło dla pierwszego „Monte Carlo”.
… pierwszy Rajd Monte Carlo w 1911 roku ruszył ze stolicy Francji Paryża? Na starcie stanęły 23 samochody i po 1.020 kilometrach dojechały do mety w Monte Carlo.
… pierwszy zwycięzca „Monte Carlo” nazywał się Henri Rougier (F). Kolarz, pilot i kierowca wyścigowy z Marsylii w swoim Turcat-Méry 24CV dojechał do mety jako pierwszy.
… w pierwszym Rajdzie Monte Carlo nie chodziło tylko o prędkość? Jury, obok czasu przejazdu, oceniało także elegancję samochodów, komfort jazdy i stan, w jakim auta dojechały do mety.
Cyfry w Rajdzie Monte Carlo: „15“, „17“, „18“
W Rajdzie Monte Carlo udział wezmą nadwozia „15”, „17” i „18” Volkswagenów Polo R WRC dla Andreasa Mikkelsena, Sébastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali. Dla „piętnastki” jest to już szósty start w rajdzie od momentu debiutu Andreasa Mikkelsena dla Volkswagena w Rajdzie MŚ w Portugalii w ubiegłym roku. Potem młody kierowca startował z tym nadwoziem w Grecji, Finlandii, Francji i Wielkiej Brytanii. „Siedemnastka” w 2013 roku jeździła tylko na asfalcie – w Niemczech i Francji z Sébastienem Ogierem. Jari-Matti Latvala zajmie miejsce w „osiemnastce” po raz drugi – nadwozie to zadebiutowało w Rajdzie Niemiec.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), klasyfikacja końcowa 2013
Kierowcy
1. Sébastien Ogier, 290 punktów;
2. Thierry Neuville, 176;
3. Jari-Matti Latvala, 162;
4. Mikko Hirvonen, 126;
5. Daniel Sordo, 123;
6. Mads Østberg, 102;
7. Evgeny Novikov,69;
8. Sébastien Loeb, 68;
9. Martin Prokop, 63;
10. Andreas Mikkelsen, 50;
Producenci
1. Volkswagen Motorsport, 425;
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, 280;
3. Qatar M-Sport World Rally Team, 190;
4. Qatar World Rally Team, 184;
5. JipocarCzech National Team, 65;
6. Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team, 63;
7. Volkswagen Motorsport II, 50;
8. Lotos Team WRC, 20.
|
|
Źródło: Volkswagen, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasięgiem w trybie elektrycznym
|
» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023
|
Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |