• Åšwiatowa premiera e-Craftera rozpoczyna nowÄ… erÄ™ w historii samochodów dostawczych
• e-Crafter może przewieźć Å‚adunek o masie do 1,72 tony
• Elektryczny furgon z wysokim dachem bardzo dobrze sprawdza siÄ™ w mieÅ›cie
Auto w ofercie pojawi siÄ™ we wrzeÅ›niu, a jego debiut oznacza poczÄ…tek ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe bÄ™dzie uzupeÅ‚niaÅ‚a paletÄ™ o kolejne modele częściowo lub caÅ‚kowicie elektryczne.
Ponieważ e-Crafter nie emituje żadnych szkodliwych substancji znakomicie sprawdza siÄ™ w tzw. czystych strefach miejskich na caÅ‚ym Å›wiecie. Nie musi siÄ™ także obawiać zakazów wjazdu, takich jak w Hamburgu czy w Paryżu, które zależnie od klasy szkodliwoÅ›ci i od rodzaju silnika bÄ™dÄ… dotyczyÅ‚y wielu aut. Jeszcze zanim pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży, nowy e-Crafter zostaÅ‚ wyróżniony „EuropejskÄ… NagrodÄ… TransportowÄ… dla Aut Zgodnych z Zasadami Zrównoważonego Rozwoju 2018” w kategorii „Samochody Transportowe i Dostawcze”.
Zasięg dostosowany do rzeczywistych potrzeb
e-Crafter zostaÅ‚ stworzony dla tych firm, które dziaÅ‚ajÄ… w centrach miast, dostarczajÄ…c towar do koÅ„cowego odbiorcy, czyli kurierskich i logistycznych, dla zakÅ‚adów rzemieÅ›lniczych, wÅ‚aÅ›cicieli sklepów, dostawców energii czy przedsiÄ™biorstw taksówkarskich i Å›wiadczÄ…cych innego rodzaju usÅ‚ugi przewozowe. ZasiÄ™g e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), a jego prÄ™dkość maksymalnÄ… ograniczono celowo do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm dziaÅ‚ajÄ…cych w miastach.
Parametry e-Craftera dobrano w wyniku obszernych analiz. Zanim marka Volkswagen Samochody Użytkowe rozpoczęła prace konstrukcyjne przeanalizowaÅ‚a 210.000 realnych przewozów z wykorzystaniem tego rodzaju aut, wykonanych przez ponad 1.500 klientów. OkazaÅ‚o siÄ™, że wiÄ™kszość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. I wÅ‚aÅ›nie z myÅ›lÄ… o takich odlegÅ‚oÅ›ciach – z uwzglÄ™dnieniem licznych przystanków po drodze – skonstruowano e-Craftera. W jego wypadku nie chodziÅ‚o wiÄ™c o jak najwiÄ™kszy zasiÄ™g, lecz taki, jaki bÄ™dzie rzeczywiÅ›cie potrzebny podczas codziennych zastosowaÅ„ tego auta. DziÄ™ki temu akumulatory e-Craftera nie musiaÅ‚y być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna. e-Crafter bÄ™dzie kosztowaÅ‚ w Niemczech od 69.500 euro netto. Polskie ceny bÄ™dÄ… znane za kilka tygodni. Nowy samochód, jak wszystkie Craftery, bÄ™dzie produkowany w fabryce we WrzeÅ›ni. KoÅ„cowy montaż komponentów elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego bÄ™dzie siÄ™ natomiast odbywaÅ‚ w gÅ‚ównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.
Elektryczne auto na bazie Craftera drugiej generacji
e-Craftera konstruowano równolegle z modelami wyposażanymi w zmodyfikowane pod wzglÄ™dem emisji silniki Diesla (TDI) speÅ‚niajÄ…ce normÄ™ Euro 6. Wynika z tego bardzo ważna zaleta: e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napÄ™du elektrycznego, lecz zostaÅ‚ od samego poczÄ…tku zaprojektowany jako model bezemisyjny. Volkswagen Samochody Użytkowe wykorzystaÅ‚ konstrukcjÄ™ dużego auta dostawczego, by optymalnie umieÅ›cić w niej elementy elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego. I tak np. akumulator litowo-jonowy znajduje siÄ™ w podÅ‚odze e-Craftera, co oznacza dużą oszczÄ™dność miejsca. DziÄ™ki temu można w peÅ‚ni wykorzystywać caÅ‚Ä… przestrzeÅ„ Å‚adunkowÄ… auta wynoszÄ…cÄ… 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm; szerokość otworu Å‚adunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziaÅ‚u Å‚adunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna Å‚adowność siÄ™ga od 0,975 do 1,72 tony.
Silnik elektryczny, przekÅ‚adnia i mechanizm różnicowy tworzÄ… jeden moduÅ‚
W przedniej części e-Craftera znajduje siÄ™ elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi, jak wspomniano, 100 kW; maksymalny moment obrotowy to 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koÅ‚a przedniej osi za pomocÄ… 1-biegowej przekÅ‚adni (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekÅ‚adnia oraz mechanizm różnicowy tworzÄ… jeden nieduży moduÅ‚; jest on wytwarzany w zakÅ‚adach produkcji komponentów w Kassel. PozostaÅ‚e elementy techniczne ukÅ‚adu napÄ™dowego to jednostka sterujÄ…ca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepÅ‚ywem energii miÄ™dzy silnikiem elektrycznym a akumulatorem. PrÄ…d staÅ‚y (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dziÄ™ki elektronice jest zamieniany w prÄ…d zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napiÄ™cie o wartoÅ›ci 12V na potrzeby pokÅ‚adowej sieci elektrycznej.
Silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym znakomicie sprawdza się w tak dużym aucie jak Crafter
Silniki elektryczne praktycznie już w chwili rozpoczÄ™cia pracy wytwarzajÄ… maksymalny moment obrotowy. DziÄ™ki temu e-Crafter jest samochodem dynamicznym. Zarówno na wzniesieniach dzielnicy Altona w Hamburgu, jak i na Montmartre w Paryżu e-Crafter dziÄ™ki możliwoÅ›ci pokonywania wzniesieÅ„ o nachyleniu 20 procent znakomicie sprawdza siÄ™ wszÄ™dzie, gdzie droga wiedzie pod górÄ™. Jest przy tym bardzo oszczÄ™dny – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym Å‚adunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km.
Stacja ładowania prądem przez złącze CCS pozwala w ciągu 45 minut naładować akumulator do 80 procent pojemności
Na stacji Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym o mocy 40 kW, wyposażonej w zÅ‚Ä…cze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemnoÅ›ci energetycznej 35,8 kWh) można zasilić energiÄ… elektrycznÄ… do 80 procent jego pojemnoÅ›ci w zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegajÄ…cego Å›wiatowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prÄ…dem staÅ‚ym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. JeÅ›li korzysta siÄ™ ze stacji Wallbox AC dostarczajÄ…cej prÄ…d zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napeÅ‚niony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut; odbywa siÄ™ to zazwyczaj w nocy na posesji firmy bÄ™dÄ…cej wÅ‚aÅ›cicielem auta.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa, komfortu i multimedialne
Jak wspomniano, nowy e-Crafter zostaÅ‚ stworzony w oparciu o Craftera drugiej generacji, który na rynku pojawiÅ‚ siÄ™ w 2017 roku. Innowacyjny technicznie i atrakcyjny stylistycznie, Crafter również w 2018 roku należy do bardzo popularnych modeli – tylko od stycznia do czerwca Volkswagen Samochody Użytkowe dostarczyÅ‚ klientom 26.800 egzemplarzy, czyli o 24,5 procenta wiÄ™cej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
e-Crafter ma najnowoczeÅ›niejsze systemy sÅ‚użące bezpieczeÅ„stwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdujÄ… siÄ™: Park Pilot wspomagajÄ…cy parkowanie i zawierajÄ…cy funkcjÄ™ ochrony nadwozia (dziÄ™ki 16 czujnikom rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania), wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyÅ‚u. Ponadto jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie Crafter jest wyposażony seryjnie w automatyczny hamulec po kolizji (daje możliwość unikniÄ™cia po wypadku kolejnych zderzeÅ„). Poza tym w standardzie znajdujÄ… siÄ™ system zapobiegajÄ…cy skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (Å›wiateÅ‚ drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepÅ‚a i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny „Discover Media” z „App-Connect” (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie), system obsÅ‚ugi radia przy pomocy komend gÅ‚osowych, a także interfejs telefonu komórkowego. W ramach wyposażenia dodatkowego, za poÅ›rednictwem „Car-Net Guide & Inform”, można korzystać z mobilnych usÅ‚ug internetowych.
Przetestowany praktycznie przez profesjonalnych użytkowników z caÅ‚ej Europy
W proces projektowania nowoczesnego samochodu dostawczego Volkswagen Samochody Użytkowe zaangażowaÅ‚ klientów z caÅ‚ej Europy. DoÅ›wiadczenia i propozycje wÅ‚aÅ›cicieli parku samochodów dostawczych zostaÅ‚y drobiazgowo przeanalizowane po to, żeby debiutujÄ…ca dzisiaj seryjna wersja e-Crafetra byÅ‚a jak najlepiej przygotowana do codziennych wyzwaÅ„. W koÅ„cowych testach e-Craftera wzięło udziaÅ‚ 25 przedsiÄ™biorstw z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Do swojej floty samochodów dostawczych wÅ‚Ä…czyÅ‚y one 38 przedseryjnych e-Crafterów. Elektryczne auto bardzo dobrze przeszÅ‚o tÄ™ próbÄ™. Ważnym wnioskiem byÅ‚o m.in. to, że nawet podczas najcięższych codziennych zastosowaÅ„ samochody przejeżdżaÅ‚y Å›rednio 100 km. Inne uwagi wynikajÄ…ce z testu praktycznego: „porÄ™czny i pojemny”, „nawet gdy jest w peÅ‚ni obciążony ma wystarczajÄ…ce przyspieszenie”, „bardzo wysoki komfort, zwrotny i stabilny na drodze”. Chwalono e-Craftera za to, że jest wygodny i Å‚awy w prowadzeniu, a także za jego „dobre przyspieszenie”.
Lista 25 firm uczestniczÄ…cych w testach:
- Alebrt Heijn (supermarkety)
- Cambridge City Council (hrabstwo Cambridge)
- Coca-Cola (napoje)
- DHL (branża kurierska i logistyczna)
- dpd (branża kurierska i logistyczna)
- EnBW (branża energetyczna)
- enercity (branża energetyczna)
- Enercon (branża energetyczna)
- Gatwick (London Airport)
- GLS (branża kurierska i logistyczna)
- GO! (branża kurierska i logistyczna)
- heijmans (przedsiębiorstwo budowlane)
- Hermes (branża kurierska i logistyczna)
- Lekkerland (handel hurtowy i logistyka)
- medux (branża medyczna)
- N-Energie (branża energetyczna)
- ocado (supermarket internetowy)
- Postnl (branża kurierska i logistyczna)
- Sandd (branża kurierska i logistyczna)
- Scania (samochody użytkowe)
- Southwark Council (dzielnica Londynu Southwark)
- temps (firmy malarskie)
- UPS (branża kurierska i logistyczna)
- Volkswagen NL (importer holenderski)
- Volkswagen UK (importer brytyjski).
1 – e-Crafter, Å‚adowność: 0,975 tony, zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 21,54 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 0 (w cyklu mieszanym), klasa efektywnoÅ›ci: A+.