Marka Volkswagen kontynuuje przygotowania do wielkiej ofensywy w dziedzinie modeli z napÄ™dem elektrycznym i wprowadza w czerwcu szeroki program szkoleÅ„ z zakresu elektromobilnoÅ›ci. W ramach „Future Electronic Engineer Program” (FEEP) na caÅ‚ym Å›wiecie zostanie przeszkolonych stu mÅ‚odych inżynierów i pracowników wykwalifikowanych tak, by stali siÄ™ ekspertami w tej dziedzinie. Jako specjaliÅ›ci w sprawach uruchomienia produkcji zajmÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci stanowiska w dziaÅ‚ach planowania, organizacji hali pilotażowej, w dziale e-Mobility, centrum produkcji przedseryjnej oraz w dziale rozwoju urzÄ…dzeÅ„ elektronicznych. Pierwsi absolwenci trzyletniego szkolenia bÄ™dÄ… wspomagali w fabryce w Zwickau wprowadzanie do produkcji modeli z rodziny I.D., czyli pojazdów nowej generacji z napÄ™dem elektrycznym produkowanych z wykorzystaniem moduÅ‚owej platformy MEB.
PoczÄ…tek nowego programu szkoleniowego ma miejsce w hali pilotażowej marki Volkswagen w Wolfsburgu, należącej do dziaÅ‚u Produkcja i Logistyka. W programie uczestniczÄ… inżynierowie z zakÅ‚adów w Chinach, Brazylii, Argentynie, USA i Meksyku. Wsparcie zapewniajÄ… im tamtejsze uniwersytety. Szkolenie mÅ‚odych pracowników z Niemiec, Chin oraz z Ameryki PóÅ‚nocnej i PoÅ‚udniowej rozpocznie siÄ™ w czerwcu.
Oliver Wessel – szef hali pilotażowej, który nadzoruje proces powstawania wszystkich modeli Volkswagena i wraz ze swoim zespoÅ‚em dba o to, by bez przeszkód weszÅ‚y do produkcji seryjnej – chce, żeby FEEP staÅ‚ siÄ™ jednym z najbardziej kompleksowych programów szkoleniowych w branży. „W bieżącym i w przyszÅ‚ym roku bÄ™dziemy musieli zmierzyć siÄ™ z 80 procesami rozpoczynajÄ…cymi produkcjÄ™ różnych modeli. Każdy z nich jest wyposażony w znacznie wiÄ™cej elektronicznych urzÄ…dzeÅ„ niż jakikolwiek model we wczeÅ›niejszych latach. Jest to dla nas ogromne wyzwanie. A wraz z wprowadzeniem do produkcji modeli na bazie platformy MEB sytuacja stanie siÄ™ znacznie bardziej wymagajÄ…ca. Potrzebni nam sÄ… specjaliÅ›ci znajÄ…cy specyfikÄ™ fazy rozruchowej produkcji, którzy w razie potrzeby bÄ™dÄ… sÅ‚użyli pracownikom naszych fabryk pomocÄ… na miejscu i zagwarantujÄ… bezproblemowe uruchomienie produkcji. DziÄ™ki temu zamierzamy prowadzić produkcjÄ™ na bardzo szerokÄ… skalÄ™, przy zapewnieniu jak najwyższych standardów jakoÅ›ci”.
Absolwenci programu FEEP stanÄ… siÄ™ w pewnym sensie akuszerami nowych aut elektrycznych, które pojawiÄ… siÄ™ na rynku w ramach wielkiej ofensywy Volkswagena. Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. ElektromobilnoÅ›ci, opisuje skalÄ™ tego wyzwania: „W ciÄ…gu mniej wiÄ™cej trzech lat Volkswagen rozpocznie produkcjÄ™ 27 elektrycznych modeli należących do czterech marek w trzech regionach Å›wiata. W samej fabryce w Zwickau z taÅ›m bÄ™dÄ… zjeżdżaÅ‚y samochody należące do trzech marek koncernu. W przyszÅ‚oÅ›ci w zakÅ‚adach na caÅ‚ym Å›wiecie, w których bÄ™dÄ… powstawać auta na platformie MEB bÄ™dziemy potrzebowali mÅ‚odych inżynierów znajÄ…cych wymagania jakie towarzyszÄ… produkcji aut opartych na tej nowej konstrukcji i którzy wniosÄ… jednoczeÅ›nie duże praktyczne doÅ›wiadczenie”.
Uczestnicy, gdy np. jako informatycy z dziedziny motoryzacji czy jako logistycy przystÄ™pujÄ… do programu, w wiÄ™kszoÅ›ci majÄ… już za sobÄ… studia poÅ‚Ä…czone z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… praktycznÄ…. W ramach programu w hali pilotażowej marki Volkswagen w Wolfsburgu zdobÄ™dÄ… najpierw podstawowÄ… wiedzÄ™ z zakresu uruchamiania produkcji i bÄ™dÄ… uczestniczyć w bieżących projektach, np. w pracach nad pierwszym kompaktowym modelem I.D. NastÄ™pnie bÄ™dÄ… kontynuowali ksztaÅ‚cenie w ramach seminariów – np. podczas kursu ksztaÅ‚cÄ…cego specjalistów w dziedzinie programowania – i zacznÄ… podejmować prace nad coraz bardziej wymagajÄ…cymi projektami. OdbÄ™dÄ… również szkolenie za granicÄ…, podczas którego pod okiem wysoko wykwalifikowanych ekspertów zdobÄ™dÄ… doÅ›wiadczenie w praktycznym wprowadzaniu do produkcji nowych modeli.