„Marka Volkswagen zgodnie ze strategiÄ… ‘Way To Zero’ dąży do osiÄ…gniÄ™cia peÅ‚nej neutralnoÅ›ci wÄ™glowej najpóźniej do 2050 roku. Volkswagen konsekwentnie zmniejsza emisjÄ™ CO2, stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii ze źródeÅ‚ odnawialnych i równoważy emisjÄ™ dwutlenku wÄ™gla, której nie da siÄ™ uniknąć. ManifestacjÄ… tych staraÅ„ sÄ… modele elektryczne: ID.3, ID.4 i ID.5, produkowane w sposób neutralny pod wzglÄ™dem emisji CO2 w fabryce w niemieckim Zwickau, dostosowanej w 100% do produkcji samochodów elektrycznych.
Kroki zwiÄ…zane z realizacjÄ… swojej strategii Volkswagen podejmuje także w Polsce. Znaczna część z nich wiąże siÄ™ z rozwojem na pÅ‚aszczyźnie elektromobilnoÅ›ci. „Nasi dealerzy poczynili spore inwestycje zwiÄ…zane z zaoferowaniem punktów Å‚adowania samochodów elektrycznych pod salonami – docelowo udostÄ™pnienie tych stacji pozwoli zaoferować aż 170 punktów Å‚adowania w 89 lokalizacjach” – podkreÅ›liÅ‚ MichaÅ‚ Bowsza, dyrektor marki Volkswagen.
Volkswagen dba też o to, by produkcja w Polsce odbywaÅ‚a siÄ™ w możliwie zrównoważony sposób. Wszystkie zakÅ‚ady produkcyjne oraz spóÅ‚ki Grupy Volkswagen w Polsce zasilane sÄ… wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ… pochodzÄ…cÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych. SprzedawcÄ… zielonej energii jest Polenergia Obrót. Wolumen energii elektrycznej bÄ™dÄ…cy przedmiotem umowy wynosi ponad 1,2 TWh, co jest równoznaczne z iloÅ›ciÄ… energii potrzebnÄ… do zasilania prawie póÅ‚ miliona gospodarstw domowych przez caÅ‚y rok. Zielona energia dostarczana przez PolenergiÄ™ Obrót do wszystkich polskich spóÅ‚ek Grupy Volkswagen jest energiÄ… pozyskiwanÄ… wyÅ‚Ä…cznie z siÅ‚y wiatru, ponieważ spóÅ‚ka jest wÅ‚aÅ›cicielem oÅ›miu farm wiatrowych zlokalizowanych na terenie Polski.
DziaÅ‚ania Volkswagena dotykajÄ… wielu pÅ‚aszczyzn – poza rezygnacjÄ… z oferowania klientom papierowych katalogów, marka zdecydowaÅ‚a siÄ™ także na kompensacjÄ™ Å›ladu wÄ™glowego samochodów z tzw. parku prasowego. Po każdym zakoÅ„czonym teÅ›cie samochodu Volkswagena napÄ™dzanego silnikiem spalinowym, w wybranym miejscu w Polsce zostanie zasadzonych 70 drzew. W ramach kompensacji Å›ladu wÄ™glowego samochodów z parku prasowego marki Volkswagen, od 2021 do koÅ„ca 2022 roku zasadzonych zostanie Å‚Ä…cznie ponad 14 hektarów lasów.
WokóÅ‚ elektromobilnoÅ›ci czy dekarbonizacji krąży wiele mylnych wyobrażeÅ„ – Volkswagen podejmuje siÄ™ roli edukatora, konfrontujÄ…cego opinie polskich respondentów z rzeczywistymi danymi w ramach projektu badawczego, prowadzonego razem z InsightOut Lab. „Staramy siÄ™ wykorzystywać nasze kompetencje i know-how, dostarczajÄ…c wraz z InsightOut Lab wartoÅ›ciowe raporty i analizy pokazujÄ…ce stan wiedzy i opinie Polaków na temat zróżnicowanych zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z elektromobilnoÅ›ciÄ…. Chcemy wcielać siÄ™ w rolÄ™ edukatora i zwracać uwagÄ™ na zalety elektrycznej mobilnoÅ›ci: tak, aby grono osób rozważajÄ…cych zakup ‘elektryka’ systematycznie siÄ™ powiÄ™kszaÅ‚o” – zaznacza MichaÅ‚ Bowsza.
Zielona energia – dla domu i samochodu
WedÅ‚ug badania Volkswagen i InsightOut Lab, osoby rozważajÄ…ce zakup auta na prÄ…d na pytanie: „jakie sÄ… wedÅ‚ug Ciebie najważniejsze powody, które przemawiajÄ… za zakupem samochodu elektrycznego?” wymieniajÄ… najczęściej chęć ochrony Å›rodowiska (61% respondentów). Co istotne, użytkowanie samochodu w sposób nienaruszajÄ…cy bilansu dwutlenku wÄ™gla jest możliwy nie tylko za sprawÄ… zastosowania instalacji fotowoltaicznej w swoim domu – specjalne rozwiÄ…zanie dla klientów Volkswagena opracowaÅ‚a spóÅ‚ka Polenergia.
Polenergia jest partnerem Volkswagena w Polsce w obszarze elektromobilnoÅ›ci, oferujÄ…c zielonÄ… energiÄ™ dla wszystkich klientów, którzy posiadajÄ… lub kupiÄ… samochód elektryczny oraz hybrydowy typu plug-in produkowany przez GrupÄ™ Volkswagen. Ponadto, Polenergia jest jednym z liderów polskiego rynku odnawialnych źródeÅ‚ energii – jej oferta oparta jest w 100% na zielonej energii z brakiem Å›ladu wÄ™glowego w strukturze produkcji.
„Jako Grupa Polenergia od ponad 20 lat aktywnie uczestniczymy w transformacji rynku energetycznego. Konsekwentnie rozwijamy odnawialne źródÅ‚a energii i oferujemy naszym klientom możliwość dostaw zielonej energii. Udowadniamy, że już dziÅ› nie sÄ… oni skazani tylko i wyÅ‚Ä…cznie na czarnÄ… energiÄ™. Jednym z segmentów rynku, na którym zielona energia powinna zagoÅ›cić na staÅ‚e, jest obszar szeroko pojÄ™tej elektromobilnoÅ›ci, nie tylko na etapach produkcji, ale również na etapie eksploatacji samochodów elektrycznych, niezależnie od tego czy Å‚adujemy nasze pojazdy w domu czy w sieci publicznej” – stwierdza Artur Kalicki, dyrektor ds. rozwoju w Polenergii eMobility.
Od wydobycia surowców po recykling akumulatorów
Przeciwnicy samochodów elektrycznych czÄ™sto twierdzÄ…, że akumulatory nie sÄ… produkowane w sposób ekologiczny, zużyte zanieczyszczajÄ… Å›rodowisko, a jako element pojazdu zagrażajÄ… bezpieczeÅ„stwu. Do mylnych wyobrażeÅ„ na ten temat odniósÅ‚ siÄ™ Robert Chryc-Gawrychowski, prezes oddziaÅ‚u Northvolt w Polsce. Firma Northvolt specjalizuje siÄ™ m.in. w technologii produkcji akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych.
„Northvolt udowadnia, że do produkcji akumulatorów litowo-jonowych można podejść w sposób zrównoważony dla Å›rodowiska. Zasilanie dziaÅ‚alnoÅ›ci zakÅ‚adów produkcyjnych zielonÄ… energiÄ…, skracanie Å‚aÅ„cuchów dostaw czy wykorzystywanie surowców pochodzÄ…cych z recyklingu znaczÄ…co redukuje emisjÄ™ CO2 do atmosfery. Naszym celem jest, aby do 2030 roku poÅ‚owa surowców wykorzystywanych do produkcji ogniw bateryjnych pochodziÅ‚a wÅ‚aÅ›nie z recyklingu, a nasz target zwiÄ…zany z emisyjnoÅ›ciÄ… to 10 kg CO2 na kWh, co stanowi wartość o 90% niższÄ… od generowanej obecnie przez inne podmioty dziaÅ‚ajÄ…ce w tej branży” – mówi Robert Chryc-Gawrychowski.