2020 bÄ™dzie rokiem, w którym auta z rodziny ID. bÄ™dÄ… wprowadzane do sprzedaży na kolejnych rynkach – Volkswageny ID.3 zacznÄ… siÄ™ pojawiać na europejskich drogach latem 2020 roku. W ciÄ…gu najbliższych lat Volkswagen zamierza stać siÄ™ Å›wiatowym liderem w zakresie elektromobilnoÅ›ci – do 2024 roku koncern zainwestuje w jej rozwój 33 miliardy euro, z których 11 miliardów przypadnie na inwestycje marki Volkswagen. Strategiczny cel zakÅ‚adajÄ…cy sprzedaż miliona elektrycznych samochodów ma – wedÅ‚ug nowych zaÅ‚ożeÅ„ – zostać osiÄ…gniÄ™ty pod koniec 2023 roku, czyli o dwa lata wczeÅ›niej niż dotÄ…d zakÅ‚adano. Marka Volkswagen planuje, że do 2025 roku wyprodukuje 1,5 miliona aut z napÄ™dem elektrycznym.
„Rok 2020 bÄ™dzie kluczowy dla transformacji Volkswagena – wprowadzenie do sprzedaży ID.3 sprawi, że nasza ofensywa w zakresie elektromobilnoÅ›ci zacznie być widoczna na ulicach” – powiedziaÅ‚ Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen ds. ElektromobilnoÅ›ci. „Nowy plan zakÅ‚adajÄ…cy produkcjÄ™ 1,5 miliona elektrycznych samochodów do 2025 roku pokazuje, że ludzie chcÄ… przesiadać siÄ™ do aut zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…, a my sprawimy, że bÄ™dÄ… one dostÄ™pne dla milionów klientów”.
Åšwiatowa premiera i poczÄ…tek produkcji ID.3
ID.3 zaprezentowany przez Volkswagena po raz pierwszy we wrzeÅ›niu 2019 roku podczas MiÄ™dzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie (IAA) byÅ‚ pierwszym w peÅ‚ni elektrycznym modelem nowej generacji. Samochód ten zostaÅ‚ skonstruowany w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MEB opracowanÄ… przez Volkswagena specjalnie na potrzeby aut elektrycznych; ID.3 uzyskuje zasiÄ™g od 330 do 550 km (wedÅ‚ug WLTP). W podstawowej wersji samochód ten bÄ™dzie kosztowaÅ‚ mniej niż 130.000 zÅ‚otych. W wypadku ID.3 Volkswagen po raz pierwszy zaoferowaÅ‚ klientom system rezerwacji, z którego do tej pory skorzystaÅ‚o ponad 37.000 klientów rezerwujÄ…cych ten model po wpÅ‚aceniu zaliczki.
ProdukcjÄ™ ID.3 uruchomiono w listopadzie 2019 roku w obecnoÅ›ci kanclerz Niemiec – Angeli Merkel. Samochód jest wytwarzany w fabryce w Zwickau, która zostaÅ‚a w tym celu caÅ‚kowicie przebudowana. Od 2021 roku z taÅ›m tego zakÅ‚adu bÄ™dzie zjeżdżać do 330.000 elektrycznych samochodów rocznie, co sprawi, że Zwickau stanie siÄ™ najwiÄ™kszym i najefektywniejszym zakÅ‚adem produkcji aut elektrycznych w Europie. Przygotowania do sprzedaży modeli z rodziny ID. trwajÄ… również w Chinach i w USA. W chiÅ„skim zakÅ‚adzie w Anting rozpoczęła siÄ™ już produkcja przedseryjna.
Volkswagen wkracza na nowe pola działalności związane z elektryczną mobilnością
W ramach ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych Volkswagen podjÄ…Å‚ też dziaÅ‚alność w nowych obszarach o znaczeniu strategicznym. Nowo utworzona firma Elli należąca do Volkswagena zajmuje siÄ™ budowÄ… infrastruktury w dziedzinie Å‚adowania akumulatorów. Już dzisiaj Elli ma ponad 10.000 odbiorców prÄ…du.
Wielkie znaczenie ma ponadto udostÄ™pnienie platformy MEB innym producentom. Jednym z pierwszych producentów samochodów, który skorzysta z tej platformy bÄ™dzie Ford. Marka ta zamierza od 2023 roku oferować w Europie model skonstruowany w oparciu o pÅ‚ytÄ™ podÅ‚ogowÄ… MEB i zakÅ‚ada sprzedaż ponad 600.000 tych samochodów w ciÄ…gu szeÅ›ciu lat.
Volkswagen podjÄ…Å‚ również ważne dziaÅ‚ania w dziedzinie rozwoju, testów i produkcji cel do akumulatorów stosowanych w autach elektrycznych. W 2020 roku w Salzgitter rozpocznie siÄ™ budowa fabryki wytwarzajÄ…cej akumulatory o Å‚Ä…cznej mocy 16 gigawatogodzin. PoczÄ…tek produkcji przewidziano na przeÅ‚omie lat 2023/2024. Volkswagen utworzyÅ‚ ponadto spóÅ‚kÄ™ ze szwedzkim producentem akumulatorów, firmÄ… Northvolt.
Plany na 2020 rok: początek sprzedaży ID.3
W nadchodzÄ…cym roku Volkswagen bÄ™dzie kontynuowaÅ‚ ofensywÄ™ w dziedzinie elektrycznych samochodów, a nawet jÄ… przyspieszy. ID.3 zacznie siÄ™ pojawiać na rynkach kolejnych krajów latem 2020 roku. Rodzina modeli ID. powiÄ™kszy siÄ™ ponadto o nowych czÅ‚onków. W przyszÅ‚ym roku odbÄ™dzie siÄ™ Å›wiatowa premiera pierwszego SUV-a z elektrycznym napÄ™dem – seryjnej wersji modelu studyjnego ID.CROZZ. Jego produkcja ma siÄ™ również rozpocząć jeszcze w 2020 roku w fabryce elektrycznych samochodów w Zwickau. ProdukcjÄ™ elektrycznych aut na bazie platformy MEB podejmie ponadto fabryka w Anting w Chinach, bÄ™dzie to drugi zakÅ‚ad Volkswagena wytwarzajÄ…cy samochody z elektrycznym ukÅ‚adem napÄ™dowym.