„Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje samochód” – stwierdziÅ‚ Diess. „Autonomiczna, bezemisyjna jazda pojazdami komunikujÄ…cymi siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… i z otoczeniem nie bÄ™dzie możliwa bez postÄ™pu w zakresie sztucznej inteligencji oraz technologii „gÅ‚Ä™bokiego uczenia”. Razem z NVIDIÄ„ Volkswagen może uczynić w tej dziedzinie wielki krok naprzód”.
„Już za kilka lat każdy nowy samochód bÄ™dzie wyposażany w system asystujÄ…cy oparty na zasadach sztucznej inteligencji zdolny do rozpoznawania gÅ‚osu, gestów, twarzy czy elementów rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci” – powiedziaÅ‚ Huang. „Wraz z Volkswagenem pracujemy nad pojazdami nowej generacji dostÄ™pnymi dla każdego, bezpieczniejszymi i wygodniejszymi niż dzisiejsze samochody”.
Rozwój umiejÄ™tnoÅ›ci „inteligentnego kierowcy”
Ciekawym rozwiÄ…zaniem w modelu I.D. BUZZ wyposażonym w technologie sztucznej inteligencji może być tzw. inteligentny kierowca, czyli zestaw systemów asystujÄ…cych dziaÅ‚ajÄ…cych w oparciu o informacje zebrane przez czujniki znajdujÄ…ce siÄ™ we wnÄ™trzu auta oraz w jego otoczeniu. Systemy te można doskonalić przez caÅ‚y cykl życia samochodu aktualizujÄ…c oprogramowanie i dodawać im nowe funkcje w miarÄ™ postÄ™pu w dziedzinie autonomicznej jazdy. DziÄ™ki technologii „deep learning” („gÅ‚Ä™bokiego uczenia”) samochód przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie sam potrafiÅ‚ precyzyjnie oceniać sytuacje na drodze i analizować zachowanie innych uczestników ruchu – dziÄ™ki temu bÄ™dzie w stanie podejmować wÅ‚aÅ›ciwe decyzje.
Za pomocÄ… „NVIDIA DRIVE IX Inteligent Experience Platform” można realizować takie funkcje oparte o technologiÄ™ sztucznej inteligencji, jak otwieranie samochodu po rozpoznaniu twarzy wÅ‚aÅ›ciciela, wysyÅ‚anie sygnaÅ‚ów ostrzegawczych dla rowerzystów, uruchamianie różnych funkcji we wnÄ™trzu auta przy pomocy gestów i poleceÅ„ gÅ‚osowych (bezbÅ‚Ä™dne rozpoznawanie gÅ‚osu) oraz Å›ledzenie wzroku kierowcy, by przedstawić mu sygnaÅ‚y ostrzegawcze, gdy w danej chwili koncentruje siÄ™ na czymÅ› innym.
Droga Volkswagena do autonomicznej jazdy
I.D. BUZZ to model należący do rodziny I.D., która w 2020 roku zapoczÄ…tkuje ofensywÄ™ Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych, i która stopniowo bÄ™dzie przystosowywana do poruszania siÄ™ wedÅ‚ug zasad jazdy autonomicznej. Celem strategicznym Volkswagena jest zajÄ™cie wiodÄ…cej pozycji w dziedzinie produkcji samochodów elektrycznych. Dlatego do 2025 roku marka wprowadzi na rynek ponad 20 modeli wyposażonych w napÄ™d wyÅ‚Ä…cznie elektryczny.
PodstawÄ… konstrukcji nowych modeli jest moduÅ‚owa platforma MEB stworzona na potrzeby bezemisyjnych samochodów z rozwiÄ…zaniami cyfrowymi. W autach tych wykorzystano możliwoÅ›ci, jakie pod wzglÄ™dem planowania wnÄ™trza dajÄ… elektryczne zespoÅ‚y napÄ™dowe. Silniki elektryczne nie sÄ… duże, a akumulatory w nowych autach umieszczono w podÅ‚odze – dziÄ™ki temu ich wnÄ™trza sÄ… przestronne i można je zagospodarować na bardzo wiele sposobów. Innowacyjne technologie zastosowano nawet w nowych autach elektrycznych klasy kompaktowej, np. w postaci wyÅ›wietlacza przeziernego dziaÅ‚ajÄ…cego w oparciu o zasadÄ™ rzeczywistoÅ›ci rozszerzonej. Samochody skonstruowane na bazie platformy MEB bÄ™dÄ… ponadto od razu wyposażane w najnowoczeÅ›niejsze systemy asystujÄ…ce i dostosowywane do kolejnych stopni zaawansowania w dziedzinie jazdy autonomicznej. Systemy elektroniczne przewidziane do wykorzystania w autach skonstruowanych w oparciu o MEB bÄ™dÄ… także stopniowo wprowadzane do samochodów z konwencjonalnymi silnikami, jakie powstajÄ… w oparciu o platformÄ™ MQB.