Można w nim testować samochody w warunkach takich jak rzeczywiste, przy wietrze wiejÄ…cym z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 250 km/h. W tunelu aerodynamicznym mierzy siÄ™ opór powietrza, który wpÅ‚ywa na zużycie paliwa i emisjÄ™ szkodliwych substancji. W centrum można również przeprowadzać badania w warunkach przypominajÄ…cych różne strefy klimatyczne, w temperaturach od minus 30 do plus 60 stopni Celsjusza.
Dr Herbert Diess, Prezes ZarzÄ…du Marki Volkswagen, podkreÅ›liÅ‚ – „Do 2020 roku odnowimy caÅ‚Ä… paletÄ™ modeli i rozbudujemy jÄ… w najważniejszych segmentach rynku. Nasi eksperci do spraw rozwoju pracujÄ… teraz Å‚Ä…cznie nad ponad 50 nowymi modelami aut”. Centrum aerodynamiczne zapewnia optymalne warunki m.in. do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa przez coraz wiÄ™kszÄ… gamÄ™ aut.
CzÅ‚onek Rady ZakÅ‚adowej – Gerardo Scarpino – stwierdziÅ‚: „DziaÅ‚ rozwoju Technicznego w Wolfsburgu jest sercem Volkswagena. Nad najnowoczeÅ›niejszymi rozwiÄ…zaniami technicznymi pracuje tu ponad 10.000 koleżanek i kolegów. OtwierajÄ…c nowe centrum do badaÅ„ nad aerodynamikÄ… i efektywnoÅ›ciÄ… pojazdów gwarantujemy przyszÅ‚ość wielu miejsc pracy w Wolfsburgu. Aby skutecznie zastosować nowe rozwiÄ…zania techniczne, potrzebujemy wysokokwalifikowanych i doÅ›wiadczonych pracowników. I wÅ‚aÅ›nie takich mamy tutaj w Wolfsburgu”.
W sprawie aerodynamiki zabraÅ‚ gÅ‚os CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. Rozwoju – dr Frank Welsch – „Decyduje ona o efektywnoÅ›ci zużycia energii przez auto oraz o zmniejszeniu emisji spalin. DziÄ™ki nowemu centrum bÄ™dziemy mogli prowadzić prace także w innych dziedzinach, np. aeroakustyki oraz zasiÄ™gu aut zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…”.
W tunelu aerodynamicznym i aeroakustycznym do symulowania ruchu pojazdu sÅ‚uży hamownia podwoziowa. Każde z kóÅ‚ stoi na osobnej przesuwajÄ…cej siÄ™ taÅ›mie, dziÄ™ki czemu koÅ‚a pojazdu poruszajÄ… siÄ™ tak, jak podczas prawdziwej jazdy. Hamownia z wbudowanym systemem kamer automatycznie przygotowuje auta do testu w czasie krótszym niż pięć minut – dotÄ…d potrzeba byÅ‚o na to okoÅ‚o 30 minut. Izolacja akustyczna tunelu sprawia, że należy on do najcichszych na Å›wiecie tego rodzaju urzÄ…dzeÅ„ do badania samochodów. Przy prÄ™dkoÅ›ci wiatru wynoszÄ…cej 160 km/h poziom haÅ‚asu wynosi jedynie 65 decybeli – to wartość porównywalna z typowÄ… gÅ‚oÅ›noÅ›ciÄ… telewizora czy zwykÅ‚ej rozmowy.
Tunel termofunkcyjny, który po zakoÅ„czeniu fazy pilotażowej oprócz sÅ‚oÅ„ca i deszczu bÄ™dzie również produkowaÅ‚ Å›nieg, pozwala na wykonanie znacznie wiÄ™kszej liczby testów w prawie rzeczywistych warunkach niż byÅ‚o to możliwe w wypadku tunelu stosowanego dotychczas. Jego centralnym elementem jest najnowoczeÅ›niejsze stanowisko rolkowe, które speÅ‚nia wszelkie wymagania stawiane testom drogowym.
OddajÄ…c do użytku nowe centrum do badaÅ„ nad aerodynamikÄ… i efektywnoÅ›ciÄ… marka Volkswagen znacznie zmniejszy nakÅ‚ady ponoszone dotychczas na testy w dalekich zakÄ…tkach globu. Ponadto znacznie uÅ‚atwi ono wspóÅ‚dziaÅ‚anie poszczególnych dziaÅ‚ów zaangażowanych w prace nad nowymi pojazdami, takimi jak dziaÅ‚ badaÅ„ nad bezpieczeÅ„stwem, akustykÄ…, komfortem czy dziaÅ‚ stylistyczny; przyczyni siÄ™ też do tego jeden centralny warsztat. KamieÅ„ wÄ™gielny pod nowe centrum poÅ‚ożono w czerwcu 2014 roku. Tunele aerodynamiczne nadal sÄ… niezbÄ™dne do wprowadzania szczegóÅ‚owych modyfikacji w pojazdach oraz do badaÅ„ homologacyjnych. DziÄ™ki temu urzÄ…dzeniu w ciÄ…gu 20 minut można okreÅ›lić wspóÅ‚czynnik oporu powietrza, podczas gdy w wypadku obliczeÅ„ komputerowych trwaÅ‚oby to kilka dni.