„FormuÅ‚a naszych imprez jest bardzo prosta. Rajd Maluchów to wÅ‚aÅ›ciwie wycieczka samochodowa po Warszawie wedÅ‚ug przygotowanych przez nas punktów” – wyjaÅ›nia MichaÅ‚ HorodeÅ„ski z F126p.com. – „CiekawostkÄ… jest to, że uczestnicy sami muszÄ… wybrać trasÄ™ przejazdu tak, by suma przejechanych kilometrów byÅ‚a jak najmniejsza. To powoduje, iż każda zaÅ‚oga musi opracować swojÄ… strategiÄ™ i dobrze pogÅ‚ówkować”.
Uczestnicy Rajdu nawigowali po warszawskich ulicach przy pomocy urzÄ…dzeÅ„ mobilnych i map elektronicznych oraz map tradycyjnych, a niektórzy zaufali swojej pamiÄ™ci i znajomoÅ›ci miasta. Każda zaÅ‚oga otrzymaÅ‚a kopertÄ™ z szeÅ›cioma zdjÄ™ciami prezentujÄ…cymi budynki, których już nie ma w Warszawie. Aby odszukać aktualny adres, należaÅ‚o skorzystać ze strony internetowej tubylotustalo.pl. Na liÅ›cie znalazÅ‚a siÄ™ m.in. dawna fabryka “Cora” przy ul. Terespolskiej, budynek Ciechu czy Centralny Dworzec Pocztowy. Po tym ostatnim zostaÅ‚ do dziÅ› tylko pusty plac na rogu ulicy Å»elaznej i Chmielnej. Potwierdzeniem tego, że kierowcy i ich piloci dobrze odnaleźli lokalizacje, byÅ‚y pieczÄ…tki na karcie drogowej, wbijane przez rozstawionych sÄ™dziów.
Na starcie rajdu stanÄ™li zarówno wieloletni fani Malucha, jak i poczÄ…tkujÄ…cy wÅ‚aÅ›ciciele. MichaÅ‚, posiadacz fiacika od trzech tygodni, przyjechaÅ‚ specjalnie z Poznania, przy okazji odwiedzajÄ…c rodzinÄ™. GoÅ›ciem imprezy byÅ‚ także Maciej Dolega, popularny dziennikarz i prezenter telewizyjny.
„Dla mnie udziaÅ‚ w imprezie to prawdziwa podróż w czasie” – opowiada Maciej Dolega, który poza dużym rodzinnym sedanem czÄ™sto przemieszcza siÄ™ po mieÅ›cie skuterem Vespa. – „Nie siedziaÅ‚em w Maluchu kilkanaÅ›cie lat. Jazda pożyczonym Fiatem sprawiÅ‚a mi dużo frajdy. Prowadzenie, gabaryty, zapach i muzyka Czerwonych Gitar prosto z kasety – na kilka godzin przeniosÅ‚em siÄ™ do czasów dzieciÅ„stwa. Super, że takie inicjatywy powstajÄ… i przyciÄ…gajÄ… innych fascynatów”.
W imprezie wzięło udziaÅ‚ piÄ™tnaÅ›cie zaÅ‚óg, prowadzÄ…cych Maluchy z lat 80. i 90. ubiegÅ‚ego stulecia. Organizatorzy zapraszajÄ… na kolejne rajdy tematyczne, już po wakacjach. Na pewno bÄ™dÄ… to kolejne ciekawe punkty na mapie nieznanej Warszawy.
Premiera Fiata 126p odbyÅ‚a siÄ™ na Placu Defilad w Warszawie 9 listopada 1972 roku. Model ten przez ponad dwie dekady byÅ‚ najczęściej spotykanym samochodem na naszych drogach. W momencie swojej premiery kosztowaÅ‚ 69 tys. zÅ‚ – oznacza to, że statystyczny Kowalski mógÅ‚ sobie na niego pozwolić, odkÅ‚adajÄ…c okoÅ‚o 30 swoich pensji. Obecnie ten niewielki pojazd przeżywa swojÄ… drugÄ… mÅ‚odość – nie tylko wÅ›ród kierowców pamiÄ™tajÄ…cych czasy PRL-u, ale przede wszystkim wÅ›ród mÅ‚odszego pokolenia, które doceniÅ‚o styl Malucha. Auto jest też z powodzeniem wykorzystywane w motorsporcie – można je spotkać np. na trasach KJS-ów, w pucharze Classicauto Cup, a także na dedykowanej temu modelowi imprezie Maluch Trophy.
Fabryczny Fiat 126p nie dysponowaÅ‚ oszaÅ‚amiajÄ…cÄ… mocÄ… i osiÄ…gami. Silnik o pojemnoÅ›ci 650 cm3 generowaÅ‚ 24 KM – wedÅ‚ug danych fabrycznych samochód osiÄ…gaÅ‚ prÄ™dkość maksymalnÄ… 105 km/h. Od momentu rozpoczÄ™cia produkcji do jej zakoÅ„czenia w roku 2000 wyprodukowano Å‚Ä…cznie okoÅ‚o 3,3 mln Fiata 126p, z czego na nasz rynek trafiÅ‚o 2,4 mln sztuk.