FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Wodorowa Panda
Autor: PM  Dodano: 2006-02-21
Wyświetlono: 4697 razy
Fiat już od dłuższego czasu pracuje nad pojazdami napędzanymi wodorem. W 2001 roku powstał pierwszy tego typu prototyp - Seicento Elettra H2 Fuel Cell, wykonany w ramach współpracy z naukowcami z Fiat Research Centre i dzięki wsparciu włoskiego ministerstwa środowiska. Seicento mogło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h i przejechać dystans 140 kilometrów.


W 2003 roku światło dzienne ujrzały modele Seicento Hydrogen i Panda Hydrogen. Wykorzystano tu ogniwa paliwowe, które połączone są bezpośrednio z silnikiem elektrycznym. Paliwo znajduje się w dwóch zbiornikach, które umieszczone zostały pod podłogą co pozwoliło na zachowanie oryginalnego układu kabiny pasażerskiej Fiata Pandy. W przeciwieństwie do prezentowanych w przeszłości prototypów Panda Hydrogen jest przykładem systemu typu Full Power, charakteryzującym się brakiem tradycyjnych akumulatorów służących do gromadzenia energii elektrycznej. Nowa generacja systemu Fuel Cell odznacza się bardzo wysoką wydajnością. System ten składa się głównie z trzech ogniw paliwowych firmy Nuvera (firma włosko-amerykańska, lider w produkcji ogniw paliwowych), innowacyjnej turbodmuchawy zasilającej ogniwa powietrzem, oraz urządzenia nawilżającego i chłodzącego do właściwego zarządzania gazami wchodzącymi w reakcję spalania. System wytwarzania energii elektrycznej jest zasilany wodorem o ciśnieniu około 1.5 bara i tlenem zawartym w powietrzu. Wytwarza on energię elektryczną z dużą wydajnością, osiągając 60% maksymalnego napięcia już przy 20% maksymalnej mocy. System Fuel Cell, zainstalowany w Pandzie Hydrogen, odznacza się ponadto dużą odpornością na zachowaniem w niskich temperaturach. Elektryczny silnik trakcyjny na prąd zmienny, oraz wał napędowy są umieszczone w przedziale silnikowym razem z urządzeniami dodatkowymi, niezbędnymi do funkcjonowania całego systemu. Pojemnik z wodorem o ciśnieniu 350 barów, który zasila Fuel Cell jest zainstalowany pod podłogą w tylnej części samochodu. Dzięki temu zachowane zostają wszystkie cechy charakterystyczne dla wnętrza nowej Pandy, włączając w to jej przestronność i miejsce dla czterech osób. Jednostka napędowa osiąga maksymalną moc 60 kW, dzięki czemu samochód może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h, przy przyspieszeniu od 0 do 50 km/h w 5 sekund. Ruszając z miejsca, samochód pokonuje z łatwością pochyłość 23%. Pojemność zbiornika wodoru w Pandzie Hydrogen zapewnia przejechanie ponad 200 km w cyklu miejskim. Czas tankowania jest bardzo krótki, poniżej 5 minut, porównywalny do tankowania samochodów na metan. Panda Hydrogen jest ostatnią ewolucją technologiczną, dzięki której firmy z Grupy Fiata odegrały pierwszoplanową rolę w dziedzinie alternatywnych napędów o minimalnym wpływie na środowisko.

W przypadku publikacji, proszę podać źródło Moto T@rget fot. Fiat



Źródło: Fiat

 PisaliÅ›my również
» Fiat Tipo - nowe wersje w Genewie
» Fiat 124 Spider: powrót piÄ™knej WÅ‚oszki
Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted.