Najnowszy produkt Solarisa cieszy siÄ™ dużym zainteresowaniem wÅ›ród klientów. Od jego premiery w czerwcu ubiegÅ‚ego roku Solaris otrzymaÅ‚ zamówienia na Å‚Ä…cznie 57 pojazdów z Niderlandów, Niemiec oraz WÅ‚och. Pierwsze pojazdy jeszcze w tym roku zostanÄ… dostarczone do Bolzano, Kolonii oraz Wuppertal.
„DziÄ™ki testom napÄ™dzanego wodorem autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen firma Wiener Linien po raz kolejny udowodniÅ‚a, że zmierza do jeszcze bardziej przyjaznej Å›rodowisku przyszÅ‚oÅ›ci transportu publicznego. Bardzo siÄ™ cieszymy, że dziÄ™ki Solarisowi pozyskaliÅ›my do wspóÅ‚pracy znanego w Europie eksperta branżowego. Wspólnie bÄ™dziemy promować dalszy rozwój autobusów napÄ™dzanych wodorem, ponieważ wymagania stawiane pojazdom regularnie eksploatowanym w Wiedniu sÄ… ogromne”, mówi Günter Steinbauer, Prezes ZarzÄ…du Wiener Linien.
„WiedeÅ„ jest pionierem elektromobilnoÅ›ci w transporcie publicznym i jednÄ… z pierwszych europejskich stolic, która wprowadziÅ‚a do ruchu autobusy elektryczne. Wiener Linien nieustannie inwestujÄ… w bezemisyjne rozwiÄ…zania. Bardzo siÄ™ zatem cieszÄ™, że możemy dziÅ› zaprezentować naszego Solarisa Urbino 12 hydrogen w Wiedniu”, mówi Petros Spinaris, Wiceprezes ZarzÄ…du Solaris Bus & Coach S.A.
Wiele europejskich miast dąży do tego, aby ich komunikacja miejska byÅ‚a jak najbardziej przyjazna Å›rodowisku. Solaris wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom dodajÄ…c do swojej oferty pojazdów nisko– i bezemisyjnych autobus zasilany wodorem. Jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Urbino 12 hydrogen sÄ… ciepÅ‚o i para wodna, czyniÄ…c pojazd jednym z najbardziej ekologicznych, dostÄ™pnych na rynku.
Zaawansowane technologicznie pojazdy Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystujÄ… zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej w piÄ™ciu zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 (najnowszej generacji dostÄ™pnej na rynku) umieszczonych wzdÅ‚użnie nad pierwszÄ… osiÄ… pojazdu ma Å‚Ä…cznÄ… pojemność 1560 litrów.
Energia potrzebna do napÄ™dzania autobusu powstaje w ogniwie paliwowym, do którego dostarczany jest wodór zgromadzony w butlach na dachu pojazdu. Wodór jest przetwarzany w energiÄ™ elektrycznÄ…, ta z kolei zasila bezpoÅ›rednio jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… autobusu, którÄ… stanowi oÅ› z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w bateriÄ™ typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen sÄ… ciepÅ‚o i para wodna. Pojazdy nie generujÄ… do Å›rodowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji.
Solaris jest obecny w Austrii od 2003 roku i dostarczyÅ‚ dotychczas blisko 400 autobusów do 40 miast. 53 z tych pojazdów kursuje na co dzieÅ„ w Wiedniu i na jego przedmieÅ›ciach, w tym na specjalnych liniach dowożących pasażerów na najwiÄ™ksze austriackie lotnisko.