Dobre wyniki to m.in. efekt wysokiej rentownoÅ›ci, w szczególnoÅ›ci w segmentach aut premium oraz samochodów sportowych i luksusowych, a także dziaÅ‚alność Volkswagen Financial Services. Grupa marek premium osiÄ…gnęła marżę na poziomie 14,1 procent, a sportowych i luksusowych – 19,4 procent, co Å›wiadczy o utrzymywaniu dyscypliny cenowej Grupy i skutecznym ograniczaniu kosztów. Ogólny wynik operacyjny zostaÅ‚ obciążony kosztami jednorazowymi w wysokoÅ›ci ok. 1,6 mld euro, co byÅ‚o zwiÄ…zane z zawieszeniem dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy w Rosji oraz kosztami zwiÄ…zanymi z debiutem gieÅ‚dowym Porsche. Ponadto Volkswagen koncentruje swoje dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z rozwojem autonomicznej i wysoce zautomatyzowanej jazdy. Wynik finansowy zostaÅ‚ obciążony także odpisem z tytuÅ‚u utraty wartoÅ›ci w wysokoÅ›ci 1,9 mld euro w zwiÄ…zku z wycofaniem siÄ™ Grupy z inwestycji w Argo AI.
Oliver Blume, prezes zarzÄ…du Grupy Volkswagen, powiedziaÅ‚: „W trzecim kwartale Grupa Volkswagen poczyniÅ‚a kilka znaczÄ…cych kroków w kierunku generowania wiÄ™kszej, trwaÅ‚ej wartoÅ›ci dla akcjonariuszy. Udany debiut gieÅ‚dowy Porsche pokazaÅ‚ siÅ‚Ä™ naszych marek i możliwość wykorzystania ich potencjaÅ‚u. NawiÄ…zujÄ…c do 10 punktów mojej agendy strategicznej, cieszÄ™ siÄ™, że poczyniliÅ›my postÄ™py już w dwóch kluczowych obszarach, w Chinach i USA. W Chinach nawiÄ…zaliÅ›my wspóÅ‚pracÄ™ z Horizon Robotics, a w USA rozpoczÄ™liÅ›my produkcjÄ™ ID.4. PodjÄ™liÅ›my również kolejny krok w kierunku zabezpieczenia dostaw materiaÅ‚ów do produkcji katod, niezbÄ™dnych do realizacji naszych ambitnych planów rozwoju pojazdów elektrycznych, uruchamiajÄ…c spóÅ‚kÄ™ joint venture z Umicore. To wysiÅ‚ek zespoÅ‚owy, który bÄ™dzie musiaÅ‚ być kontynuowany, aby wprowadzić naszÄ… GrupÄ™ na kolejny poziom.”
Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen, powiedziaÅ‚: „Ten kwartaÅ‚ po raz kolejny wykazaÅ‚ naszÄ… odporność finansowÄ… w trudnym Å›rodowisku i byÅ‚ kolejnym krokiem w kierunku realizacji naszych celów na caÅ‚y rok. Wyniki byÅ‚y napÄ™dzane przez Å›wietne rezultaty naszych grup marek premium oraz sportowych i luksusowych, jak również Volkswagen Financial Services.”
Dalszy rozwój aut elektrycznych
Volkswagen Group kontynuowaÅ‚ rozwój swojej gamy aut elektrycznych. Samochody z takim napÄ™dem osiÄ…gnęły w trzecim kwartale udziaÅ‚ w dostawach ogóÅ‚em na poziomie 6,8 procent, notujÄ… systematyczne wzrosty w ciÄ…gu roku, przy czym Chiny pozostaÅ‚y motorem napÄ™dowym, jeÅ›li chodzi o samochody elektryczne. Do tej pory w 2022 roku przekazano klientom na caÅ‚ym Å›wiecie 366.400 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu z 293.000 w tym samym okresie w poprzednim roku. Ze wzglÄ™du na silny popyt i ciÄ…gÅ‚e ograniczenia podaży, bank zamówieÅ„ na auta elektryczne Grupy w Europie Zachodniej pozostaje na wysokim poziomie ponad 350.000 pojazdów.
Ożywienie w Chinach i wzmocnienie konkurencyjności
Ożywienie Grupy w Chinach nadal nabiera tempa dziÄ™ki wzrostowi dostaw w trzecim kwartale o 26 procent i o jednÄ… trzeciÄ… tylko we wrzeÅ›niu. W tym regionie popyt na samochody elektrycznie bÅ‚yskawicznie roÅ›nie, dostawy wzrosÅ‚y ponad dwukrotnie – do 112 700 sztuk (w tym samym okresie 2021 roku wyniosÅ‚y 47 100 aut). Grupa jest zatem na dobrej drodze do podwojenia dostaw pojazdów caÅ‚kowicie elektrycznych w Chinach, swoim najwiÄ™kszym rynku.
Aby przyspieszyć tempo innowacji i wzmocnić orientacjÄ™ na klienta na tym ważnym rynku, Cariad, spóÅ‚ka Volkswagena zajmujÄ…ca siÄ™ oprogramowaniem rozpoczęła wspóÅ‚pracÄ™ z Horizon Robotics, jednym z wiodÄ…cych dostawców rozwiÄ…zaÅ„ obliczeniowych dla inteligentnych pojazdów w Chinach. SpóÅ‚ka joint venture ma przyspieszyć regionalny rozwój zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznej jazdy (AD) na rynku chiÅ„skim.
Nowy rozdziaÅ‚ dla Volkswagena w Ameryce PóÅ‚nocnej
Ekspansja Grupy Volkswagen na rynku amerykaÅ„skim byÅ‚a w trzecim kwartale kontynuowana – z linii produkcyjnej w Chattanooga zjechaÅ‚y pierwsze egzemplarze ID.4. Fabryka ta, aby sprostać zapotrzebowaniu klientów na rodzinÄ™ SUV-ów ID.4 i Atlas, zatrudnia obecnie ponad 4500 osób. ID.4 jest pierwszym pojazdem elektrycznym Volkswagena produkowanym w USA i jednym z elementów wiÄ™kszej inwestycji o wartoÅ›ci 7,1 mld dolarów w Ameryce PóÅ‚nocnej, która ma na celu poszerzenie portfolio produktów Grupy, prowadzenie lokalnych badaÅ„ i rozwoju oraz zwiÄ™kszenie możliwoÅ›ci produkcyjnych. Grupa dąży do tego, aby do 2030 roku 55 procent sprzedaży w USA stanowiÅ‚y auta w peÅ‚ni elektryczne.
Zabezpieczenie materiaÅ‚ów do produkcji akumulatorów
Aby mieć pewność, że Grupa bÄ™dzie dysponować odpowiedniÄ… iloÅ›ciÄ… materiaÅ‚ów do produkcji katod do ogniw, spóÅ‚ka akumulatorowa Grupy Volkswagen, PowerCo, rozpoczęła w trzecim kwartale wspólne przedsiÄ™wziÄ™cie z Umicore, belgijskÄ… grupÄ… technologicznÄ…. Od 2025 roku joint venture bÄ™dzie zaopatrywać europejskie fabryki ogniw akumulatorowych PowerCo w materiaÅ‚y kluczowe dla produkcji pojazdów elektrycznych. Do koÅ„ca dekady partnerzy zamierzajÄ… produkować rocznie tyle materiaÅ‚u katodowego, ile potrzeba do wyprodukowania 2,2 mln w peÅ‚ni elektrycznych pojazdów.
Udany debiut giełdowy Porsche
DziÄ™ki wprowadzeniu na gieÅ‚dÄ™ akcji Porsche AG, Grupa Volkswagen wykonaÅ‚a kolejny krok w swojej transformacji w zintegrowanÄ… pionowo grupÄ™ oferujÄ…cÄ… usÅ‚ugi mobilnoÅ›ci. WpÅ‚ywy z emisji dajÄ… Grupie Volkswagen dodatkowÄ… elastyczność w realizacji strategii rozwoju samochodów elektrycznych i sÄ… ważnÄ… dźwigniÄ… do tworzenia trwaÅ‚ej wartoÅ›ci dla akcjonariuszy w dÅ‚ugim okresie.
Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen, powiedziaÅ‚: „Kamieniem milowym w ostatnim kwartale byÅ‚o udane wprowadzenie Porsche na gieÅ‚dÄ™, byÅ‚ to jeden z najwiÄ™kszych debiutów, jakie kiedykolwiek przeprowadzono w Europie. Solidna pÅ‚ynność netto Grupy w poÅ‚Ä…czeniu z wpÅ‚ywami z emisji akcji pozwoli nam podjąć kolejne ważne kroki w kierunku elektryfikacji. Åšrodki w wysokoÅ›ci ponad 9 mld euro odegrajÄ… istotnÄ… rolÄ™ w finansowaniu i przyspieszeniu transformacji, w szczególnoÅ›ci poprzez wsparcie rozwoju naszego biznesu akumulatorowego w ramach PowerCo.”
„Liczymy, że zabezpieczenie efektywnych dostaw akumulatorów bÄ™dzie kluczowym wyróżnikiem w naszej branży. PowerCo da nam w przyszÅ‚oÅ›ci istotnÄ… przewagÄ™ konkurencyjnÄ… i wniesie znaczÄ…cy, pozytywny wkÅ‚ad w nasz biznes” – dodaÅ‚ Antlitz.
Volkswagen wypłaci specjalną dywidendę w wysokości 19,06 euro na akcję. W tym celu Grupa zwołała Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie na 16 grudnia 2022 roku, a wypłata nastąpi 9 stycznia 2023 roku.
Prognozy
Volkswagen potwierdza swoje prognozy z 28 lipca 2022 r. w wiÄ™kszoÅ›ci istotnych aspektów. Wiele wskazuje na to, że dostawy nowych samochodów bÄ™dÄ… na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku ze wzglÄ™du na utrzymujÄ…ce siÄ™ ograniczenia w Å‚aÅ„cuchu dostaw.
Wg prognoz przychody ze sprzedaży Grupy Volkswagen w 2022 roku bÄ™dÄ… o 8 do 13 procent wyższe niż w roku poprzednim, a przychody Dywizji Samochodów Osobowych wzrosnÄ… o 5-10 procent. JeÅ›li chodzi o marżę operacyjnÄ… Grupa oczekuje, że znajdzie siÄ™ ona w górnej części przedziaÅ‚u 7-8,5 procent. Raportowane przepÅ‚ywy pieniężne netto majÄ… pozostać na tym samym poziomie co w 2021 roku. W 2022 r. pÅ‚ynność netto w dywizji motoryzacyjnej jest ponadto przewidywana na poziomie do 15 procent wyższym niż w roku poprzednim, przed wpÅ‚ywami z emisji akcji Porsche.
W wyniku niedoboru póÅ‚przewodników, wyniki za rok finansowy 2022 bÄ™dÄ… nadal obciążone wÄ…skimi gardÅ‚ami podaży. W czwartym kwartale podaż póÅ‚przewodników powinna nadal siÄ™ poprawiać. Natomiast negatywny wpÅ‚yw na wyniki mogÄ… mieć zakÅ‚ócenia w logistyce. Wyzwania dotyczÄ… przede wszystkim otoczenia gospodarczego, rosnÄ…cej aktywnoÅ›ci konkurencji, niestabilnych rynków surowcowych i walutowych, zabezpieczenia Å‚aÅ„cuchów dostaw oraz ostrzejszych wymogów zwiÄ…zanych z emisjÄ….