SelfieGo - aplikacja, która zajęła drugie miejsce - ma z kolei uprzyjemnić podróżowanie rowerem lub na pieszo, natomiast aplikacja Flux, która wywalczyÅ‚a trzecie miejsce, zostaÅ‚a zaprojektowana w celu zmniejszenia zagÄ™szczenia ruchu poprzez gamifikacjÄ™ zatorów ulicznych. Twórcy obu aplikacji otrzymali po 7 500 euro. Podczas ubiegÅ‚orocznych targów Gamescom - najwiÄ™kszych w Europie targach gier wideo - firma Ford ogÅ‚osiÅ‚a konkurs Ford Smart Mobility Game Challenge zorganizowany wraz z Cologne Game Lab, który miaÅ‚ zachÄ™cić producentów gier do stworzenia projektów zawierajÄ…cych rozwiÄ…zania globalnych problemów zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ….
Gamifikacja to sprawdzony sposób na rozwiÄ…zywanie wielu problemów życia codziennego, Å‚Ä…cznie z odnalezieniem lekarstwa na AIDS. Wyniki projektu Ford Smart Mobility Game Challenge mogÄ… zaowocować stworzeniem innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, wypracowaniem nowego podejÅ›cia do kwestii zintegrowanego transportu miejskiego oraz wyksztaÅ‚ceniem pozytywnych zachowaÅ„ wÅ›ród podróżujÄ…cych. WÅ›ród jurorów konkursu Ford Smart Mobility Challenge znaleźli siÄ™ przedstawiciele Forda, Cologne Game Lab, USC Games Program, Köln International School of Design oraz Turn 10 Studios.
„Twórcy gier znani sÄ… z nieszablonowego podejÅ›cia do rzeczywistych problemów i opracowywania niecodziennych rozwiÄ…zaÅ„ i wÅ‚aÅ›nie takie przesÅ‚anie towarzyszyÅ‚o konkursowi Ford Smart Mobility Game Challenge,” powiedziaÅ‚ Ken Washington, wiceprezes, Ford Research and Advanced Engineering. „Aplikacja Jaunt jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem takiego podejÅ›cia. Unikanie zakorkowanych tras poprzez zachÄ™canie podróżujÄ…cych do wspólnego podróżowania może przyczynić siÄ™ do zmniejszenia zagÄ™szczenia ruchu i uprzyjemnić spÄ™dzony czas niezależnie od tego, czy podróżujesz samochodem, rowerem, Å›rodkami transportu publicznego czy na pieszo.”
Aplikacja Jaunt, opracowana w Nowym Jorku w Stanach Zjednoczonych przez Ilya Zarembsky i Betsy Medvedovsky, pozwala użytkownikom tworzyć podróże i doÅ‚Ä…czać do podróży stworzonych przez inne osoby w celu wybrania szybszej lub bardziej malowniczej trasy. Interaktywna mapa pozwala użytkownikom na wyszukiwanie dostÄ™pnych wypraw wedÅ‚ug Å›rodka transportu, lokalizacji oraz czasu, a także umożliwia lepsze poznanie towarzyszy podróży. Wspólne podróżowanie, wykorzystywanie różnych Å›rodków transportu i motywowanie podróżujÄ…cych do korzystania z alternatywnych tras pomoże odciążyć gÅ‚ówne szlaki turystyczne i usprawnić ruch uliczny w miastach.
Aplikacja SelfieGo ze Szkocji wykorzystuje mapÄ™ GPS, która pokazuje optymalnÄ… trasÄ™ pozwalajÄ…cÄ… wykonać zdjÄ™cia typu „selfie” w najbardziej atrakcyjnych miejscach w mieÅ›cie, a nastÄ™pnie umożliwia podzielenie siÄ™ tymi zdjÄ™ciami w portalach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Celem jest uczynienie pieszych i rowerowych wycieczek bardziej interesujÄ…cymi. Z kolei aplikacja Flux z Niemiec zmienia korek uliczny w grÄ™ poprzez zachÄ™cenie kierowców do utrzymywania staÅ‚ej prÄ™dkoÅ›ci jazdy z wykorzystaniem grafiki wyÅ›wietlanej na przedniej szybie samochodu, co pomaga poruszać siÄ™ w pÅ‚ynny sposób i unikać wypadków.
Plan Ford Smart Mobility ma na celu objÄ™cie przez Forda wiodÄ…cej pozycji na rynku pod kÄ…tem innowacji z zakresu Å‚Ä…cznoÅ›ci, mobilnoÅ›ci, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania i analizy zbiorów danych. Poszukiwanie nowych i innowacyjnych sposobów rozwiÄ…zywania globalnych problemów transportowych jest integralnÄ… częściÄ… transformacji Forda w firmÄ™ oferujÄ…cÄ… samochody oraz usÅ‚ugi mobilne, o czym w tym tygodniu poinformowaÅ‚ Mark Fields, prezes i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy, Ford Motor Company
Ford wykorzystuje również gamifikacjÄ™ do przyspieszenia rozwoju ukÅ‚adów autonomicznych oraz intensyfikacji wrażeÅ„ wynikajÄ…cych z eksploatacji samochodów marki Ford. Opracowane przez Forda rozwiÄ…zanie SmartGauge nagradza kierowców za oszczÄ™dnÄ… jazdÄ™ w ekologicznym stylu, natomiast aplikacja MyFord Mobile pozwala kierowcom zdalnie zarzÄ…dzać procesem Å‚adowania ich samochodu elektrycznego, a także pokazuje oszczÄ™dnoÅ›ci ekologiczne w formie piÅ‚ek gimnastycznych lub balonów na gorÄ…ce powietrze. Ford wykorzystuje także elementy gier w celu opracowania prototypowej aplikacji MoDe:Link, bÄ™dÄ…cej częściÄ… eksperymentu z zakresu elektrycznych rowerów Handle on Mobility, który w ubiegÅ‚ym roku zostaÅ‚ pokazany podczas kongresu Mobile World.