Mechanizm mLSD w modelach Trail i Active
W mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu wyposażone sÄ… seryjnie modele Transit Trail i Transit Custom Trail, które zostaÅ‚y zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach. Wybór ukÅ‚adów napÄ™dowych pozwala na zapewnienie lepszej przyczepnoÅ›ci kóÅ‚ w trudnych warunkach. Jest to ciekawa alternatywa dla tych, którzy nie chcÄ… decydować siÄ™ na napÄ™d na wszystkie koÅ‚a AWD, ale zależy im na peÅ‚nej mobilnoÅ›ci nawet wtedy, gdy nawierzchnia jest sÅ‚abej jakoÅ›ci lub jest Å›lisko.
System mLSD wystÄ™puje także opcjonalnie w wariantach Active, które wspierajÄ… aktywny styl życia klientów prywatnych i biznesowych, oferujÄ…c miÄ™dzy innymi dodatkowe elementy chroniÄ…ce nadwozie. ZewnÄ™trzne nakÅ‚adki stylizacyjne inspirowane samochodami SUV dodajÄ… wizualnej atrakcyjnoÅ›ci, a także zwiÄ™kszajÄ… praktyczność na nieutwardzonych drogach, zaÅ› mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu przedniej osi zapewnia trakcjÄ™ na luźnych, sypkich lub mokrych nawierzchniach.
Modele Active i Trail z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poÅ›lizgu mLSD pokazujÄ…, jak wszechstronna i funkcjonalna może być gama modelowa Transita. Nawet bez napÄ™du na wszystkie koÅ‚a użytkownik może być pewien, że trudne warunki tj. bÅ‚oto, piach czy mokry, zabrudzony asfalt, nie bÄ™dÄ… przeszkodÄ… w dotarciu do celu.
Jak dziaÅ‚a mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu mLSD?
Rola mechanizmu różnicowego o ograniczonym poÅ›lizgu mLSD jest prosta i jasna. Mechanizm różnicowy mLSD opracowano wspólnie ze specjalistami od ukÅ‚adów napÄ™dowych firmy Quaife. Automatycznie przenosi on w warunkach sÅ‚abej przyczepnoÅ›ci moment obrotowy silnika na koÅ‚o o najwiÄ™kszej przyczepnoÅ›ci. W standardowych mechanizmach różnicowych moment obrotowy silnika przenoszony jest równomiernie na obie osie bez możliwoÅ›ci podziaÅ‚u. JeÅ›li jedno z kóÅ‚ straci przyczepność, drugie nie dostanie wiÄ™cej momentu obrotowego, co przeÅ‚oży siÄ™ na utratÄ™ mocy i możliwoÅ›ci wyjechania z trudnego terenu. Nad zachowaniem przyczepnoÅ›ci próbujÄ… zapanować systemy bezpieczeÅ„stwa, które starajÄ… siÄ™ odzyskać stabilność np. redukujÄ…c moc, ingerujÄ…c w ukÅ‚ad hamulcowy itp. System mLSD umożliwia kierowcom Transita Trail i Transita Customa Trail sprawniejsze pokonywanie nieutwardzonych odcinków, żwirowych dróg, nierównych i trudnych nawierzchni. MówiÄ…c obrazowo, ryzyko „zakopania siÄ™” w trudnym terenie jest zdecydowanie mniejsze.
System elektronicznej kontroli stabilnoÅ›ci pojazdu zostaÅ‚ ponownie skalibrowany w celu zharmonizowania go z systemem mLSD. Ten sam, zaawansowany mechanizm różnicowy zostaÅ‚ wczeÅ›niej wykorzystany do poprawy przenoszenia napÄ™du i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych modeli Ford Performance: Focusa RS poprzedniej generacji czy obecnie oferowanych Fiesty ST i Focusa ST.
Należy zaznaczyć, że kompaktowe rozmiary i lekka konstrukcja mechanizmu mLSD nie tylko wpÅ‚ynęły na poprawÄ™ możliwoÅ›ci modeli Transit z napÄ™dem na przednie koÅ‚a, ale także pozwoliÅ‚y zachować optymalnÄ… Å‚adowność i peÅ‚nÄ… pojemność wnÄ™trza, co dla wielu użytkowników jest priorytetem. Bardzo czÄ™sto wÅ‚aÅ›nie przez lepsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dotyczÄ…ce Å‚adownoÅ›ci, użytkownicy decydujÄ… siÄ™ zrezygnować z napÄ™du AWD. Teraz, dziÄ™ki mLSD nie muszÄ… rezygnować z lepszej trakcji. KolejnÄ… zaletÄ… jest prosta, mechaniczna konstrukcja mechanizmu mLSD, która nie wymaga dodatkowych czynnoÅ›ci serwisowych i jest objÄ™ta standardowÄ… gwarancjÄ… Forda, pozwalajÄ…c na utrzymanie atrakcyjnych kosztów posiadania Transita.