W procesie wytwarzania elektrycznego Audi e-tron GT, po raz pierwszy zastosowano udoskonalony nośnik danych RFID.
- Neckarsulm to pierwsza fabryka Grupy Volkswagen używajÄ…ca techniki RFID do identyfikacji pojazdów na przestrzeni caÅ‚ego procesu produkcyjnego
- Nośniki danych RFID zawierają numer identyfikacyjny każdego pojazdu i na potrzeby produkcji zapewniają dostęp do jego kluczowych danych
- CzÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. produkcji i logistyki Peter Kössler mówi: „ZakÅ‚ad w Neckarsulm bÄ™dzie odgrywaÅ‚ wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w cyfrowej produkcji i logistyce oraz opracowywaÅ‚ rozwiÄ…zania dla caÅ‚ej Grupy”
„Zastosowanie jednolitych, innowacyjnych technologii to podstawa wizji w peÅ‚ni osieciowaneji zdigitalizowanej produkcji przyszÅ‚oÅ›ci. ZakÅ‚ad w Neckarsulm bÄ™dzie odgrywaÅ‚ wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w cyfrowej produkcji i logistyce oraz opracowywaÅ‚ i testowaÅ‚ inteligentne rozwiÄ…zania cyfrowe dla caÅ‚ej Grupy” - skomentowaÅ‚ Peter Kössler, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. produkcji i logistyki.
Pierwsze zastosowanie RFID w sekcjach technicznych
Sama technika nie jest nowa: Audi i inne marki Grupy Volkswagen od lat wykorzystujÄ… RFID do identyfikacji pojazdów w takich obszarach, jak linia montażowa i produkcja karoserii. Jednak fabryka Audi w Neckarsulm bÄ™dzie teraz pierwszym zakÅ‚adem w Grupie, który wdroży to rozwiÄ…zanie we wszystkich dziaÅ‚ach technicznych i w caÅ‚ym procesie produkcyjnym. Każdy wyprodukowany tu model Audi - od Audi A4 po w peÅ‚ni elektryczne e-tron GT - już w pierwszej fazie produkcji, na etapie produkcji karoserii, zostanie wyposażony w noÅ›nik danych RFID ("tag") skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z chipa i anteny. Identyfikator zostanie umieszczony w prawej tylnej części nadwozia i pozostanie na pojeździe podczas jego przejÅ›cia przez lakierniÄ™ i liniÄ™ montażowÄ…, aż do momentu dostarczenia go do klienta. Chip zawiera numer identyfikacyjny. Kluczowe informacje o pojeździe, takie jak wyglÄ…d nadwozia, lakier, ukÅ‚ad napÄ™dowy i wyposażenie danego samochodu, mogÄ… w obszarach produkcyjnych zostać pobrane za pomocÄ… czytnika. Gwarantuje to miÄ™dzy innymi, że każde Audi zjeżdżajÄ…ce z taÅ›my produkcyjnej jest zgodne z konfiguracjÄ…, którÄ… nowy wÅ‚aÅ›ciciel wybraÅ‚ u dealera Audi lub w domu.
Fundament w peÅ‚ni osieciowanej produkcji samochodów
Wcześniej odpowiednie skonfigurowanie pojazdu wymagało użycia wielu innych rozwiązań,
a także w niektórych przypadkach papierowych dokumentów, co uniemożliwiaÅ‚o poÅ‚Ä…czenie wszystkich sekcji technicznych w jednym procesie. „WdrażajÄ…c technikÄ™ RFID na pojeździe
w caÅ‚ym procesie produkcyjnym, jesteÅ›my pierwszym producentem, który dostarcza wszystkie istotne dane na jednym noÅ›niku danych w peÅ‚ni cyfrowo i w czasie rzeczywistym” - wyjaÅ›nia Christian Schmidt, odpowiedzialny za projekt w ramach cyfryzacji produkcji i logistyki w zakÅ‚adzie w Neckarsulm. „W ten sposób kÅ‚adziemy fundament pod kompleksowÄ… cyfryzacjÄ™ wszystkich naszych procesów produkcyjnych” - dodaje jego kolega Thomas Vogel.
Oprócz zakÅ‚adu produkcji karoserii, lakierni i linii montażowej, powszechne wprowadzenie techniki RFID przyniesie korzyÅ›ci także w innych obszarach – pozaprodukcyjnych. PrzykÅ‚adowo, logistyka bÄ™dzie wykorzystywać tagi do lokalizacji i identyfikacji samochodów, co pomoże upewnić siÄ™, że każde Audi po zakoÅ„czeniu produkcji trafi do nowego wÅ‚aÅ›ciciela. Pracownicy Audi mogÄ… korzystać z drona, który latajÄ…c autonomicznie nad placem na którym stojÄ… przygotowane do wysyÅ‚ki pojazdy, zbiera wszystkie istotne dane. Jako ważny element w peÅ‚ni osieciowanych fabryk, RFID stanie siÄ™ w najbliższych latach standardem we wszystkich systemach w zakÅ‚adach Audi na caÅ‚ym Å›wiecie.
Tagi umieszczane bezpośrednio na metalu wykorzystane po raz pierwszy w procesie produkcji Audi e-tron GT
Gdy pod koniec 2020 roku ruszyÅ‚a produkcja w peÅ‚ni elektrycznego Audi e-tron GT, Audi staÅ‚o siÄ™ pierwszÄ… markÄ… Grupy Volkswagen, która w swoim zakÅ‚adzie w Neckarsulm zastosowaÅ‚a RFID
w postaci tagów umieszczanych bezpoÅ›rednio na częściach metalowych (ang. on metal tags - OMT). Ta udoskonalona wersja noÅ›nika danych wykorzystuje jednÄ… z jego pierwotnych sÅ‚aboÅ›ci
i paradoksalnie przeksztaÅ‚ca jÄ… w jego mocnÄ… stronÄ™. Dotychczas nie byÅ‚o możliwe przymocowanie noÅ›nika danych RFID bezpoÅ›rednio do metalowej karoserii pojazdu, ponieważ metal zakÅ‚óca komunikacjÄ™ pomiÄ™dzy tagiem a czytnikiem. RozwiÄ…zaniem byÅ‚o umieszczenie elementu dystansowego pomiÄ™dzy karoseriÄ… a tagiem. OMT eliminuje potrzebÄ™ stosowania tej przekÅ‚adki. Wersja rozszerzona wykorzystuje zalety bezpoÅ›redniego kontaktu pomiÄ™dzy pojazdem a tagiem: poprawia jakość transmisji wykorzystujÄ…c karoseriÄ™ e-tron GT jako antenÄ™. W przyszÅ‚oÅ›ci tagi OMT stanÄ… siÄ™ standardowym elementem produkcji nowych modeli pojazdów w caÅ‚ej Grupie Volkswagen.
Neckarsulm przejmuje odpowiedzialność za projekt na potrzeby całej Grupy
ZakÅ‚ad Audi w Neckarsulm bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci odgrywaÅ‚ wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w dziedzinie projektowania i wdrażania cyfrowej produkcji i logistyki w caÅ‚ej Grupie Volkswagen. Już teraz zakÅ‚ad posiada rozlegÅ‚e kompetencje w zakresie produkcji pojazdów, logistyki i IT produkcji (produkcja wielkoseryjna i krótkoseryjna). Transformacja ma na celu ukierunkowane wzmocnienie tych kompetencji, przy jednoczesnym przeksztaÅ‚ceniu zakÅ‚adu w wiodÄ…cÄ… lokalizacjÄ™ w obszarze cyfrowej produkcji i logistyki. RozwiÄ…zania wdrażane w Neckarsulm koncentrujÄ… siÄ™ na transformacji fabryki tzw. „end-to-end” oraz na dostarczaniu sprawdzonych innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ IT caÅ‚ej Grupie Volkswagen.