Skąd pomysł na kobiecy zlot? „Inicjatywa zlotu tylko dla kobiet, miłośniczek zabytkowych Mercedesów powstała spontanicznie po jednym ze zlotów StarDrive Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska” – mówi Małgorzata Przebindowska, inicjatorka imprezy, obecnie Prezydent Klubu. „Myślę, że tym, co przyciągnęło panie za pierwszym razem, była autentyczna potrzeba spędzenia czasu po swojemu, bez rywalizacji w konkurencjach i technicznych rozmów, za to w swoich ulubionych klasykach i w niespiesznej atmosferze. W kolejnych latach okazało się, że tworzymy społeczność wiernych miłośniczek marki, lubujących się w eleganckich i dostojnych samochodach, które dają równocześnie dreszczyk emocji związany z niepewnością, czy wszystkie elementy auta sprostają trasie – i czy damy radę. Podróżowanie pojazdem zabytkowym daje autentyczne poczucie wpływu na jazdę, a więc władzę, której my, kobiety, mamy mnóstwo – ale głównie nieformalnie!”.
Tegoroczny zlot wpisuje się w inicjatywę „She’s Mercedes”, w ramach której Mercedes-Benz w szczególny sposób zwraca się do swoich potencjalnych klientek oraz posiadaczek aut z gwiazdą i stara się lepiej poznać ich oczekiwania. She's Mercedes stwarza m.in. przestrzeń do dyskusji, wspiera kobiety w osiąganiu sukcesów i promuje wyjątkowe kobiece osobowości. Jak wskazują badania, kobiety stanowią dziś rosnącą grupę wśród nabywców nowych samochodów, a nawet jeśli klientem jest mężczyzna, często to kobieta odgrywa kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji o wyborze samochodu. Jak pokazują Zloty Miłośniczek Zabytkowych Mercedesów, panie nierzadko są także pasjonatkami zabytkowych modeli z gwiazdą.
„Mercedes jest kobietą – pochodzi przecież od Mercedes Jellinek, która nosiła to piękne hiszpańskie imię. Inicjatywa She's Mercedes skierowana jest do kobiet – aktualnych i potencjalnych klientek Mercedesa. Kobiety mają coraz większy udział w życiu społecznym, politycznym i ekonomicznym. Są nawet lepiej wykształcone niż mężczyźni i zdobywają sektory tradycyjnie zastrzeżone dotąd dla mężczyzn. Rosnie ich siła nabywcza, mają też (w 80%!) decydujący wpływ na zakup auta w rodzinie. W naszych salonach i serwisach mogą liczyć na profesjonalną opiekę w każdym punkcie doświadczenia Klienta. Marka inspiruje kobiety i zachęca je do dzielenia się swoimi doświadczeniami, ale też zachęca do pracy w sektorze STEM. W fabryce w Jaworze kobiety stanowią ponad 40% załogi, podczas gdy średnia w pozostały 30 fabrykach Mercedesa na świecie to 15%. Aktywizujemy kobiety zawodowo, szkolimy i zwracamy uwagę na kwestie luki płacowej (gender pay gap). Nasze inicjatywy przynoszą mierzalne efekty: po latach konsekwentnych wysiłków kobiety stanowią obecnie już ponad 25% klientów Mercedesa w Polsce” – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska.
W tym roku Zlot Miłośniczek Zabytkowych Mercedesów organizowany w ramach inicjatywy She's Mercedes odbędzie się już po raz szósty – tym razem w Pucku. W piątek 27 sierpnia załogi przyjadą do Gdyni, gdzie mieści się baza zlotu, i odwiedzą Gdańsk. Na sobotnie przedpołudnie zaplanowano zwiedzanie gdyńskiego Muzeum Emigracji, skąd klasyczne Mercedesy wyruszą w około 70-kilometrowy rajd do Pucka. To miejsce „zaślubin” Polski z morzem w 1920 r. i lokalizacja pierwszego polskiego portu wojennego po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Sobotnia trasa poprowadzić będzie przez najbardziej urodziwe zakątki tej części polskiego wybrzeża, od płaskich łąk aż po kręte drogi oraz wzgórza przywodzące na myśl górskie klimaty – ale właśnie takie są Kaszuby.
W godzinach 14:00-16:00 na puckim rynku odbędzie się konkurs elegancji, w ramach którego pojazdy będą prezentowane zainteresowanym gościom i przechodniom. To okazja, by z bliska obejrzeć zabytkowe „gwiazdy” i porozmawiać z uczestniczkami zlotu, a także zagłosować na najatrakcyjniejszy samochód spotkania. Wśród głosujących zostaną rozlosowane upominki.
Późnym popołudniem uczestniczki powrócą do Gdyni, gdzie czeka ich wizyta u lokalnego dealera Mercedes-Benz i sponsora zlotu – BMG Goworowski przy ulicy Łużyckiej 9. Działa tam supernowoczesny salon, zbudowany w duchu zrównoważonego rozwoju, z uwzględnieniem wyzwań klimatycznych. Na dachu budynku mieszczą się pasieka pszczół, panele fotowoltaiczne oraz dwie łąki, a na górnej kondygnacji zlokalizowano przestronny taras z widokiem na Gdynię oraz Zatokę Gdańską. Salon zdobi największa w Polsce gwiazda Mercedesa, która wraz z podstawą mierzy prawie 10 m wysokości. Podczas wizyty uczestniczki spotkania będą mogły „przymierzyć się” do najnowszych modeli producenta ze Stuttgartu, a także skorzystać z okazji i porozmawiać z doradcami serwisowymi na temat swoich pojazdów.
Zlot tradycyjnie zwieńczy uroczysta kolacja – Wieczór Komandorski, podczas którego obowiązują stroje w kolorach białych i granatowych, a jeśli to możliwe, w stylu marynarskim. Spotkanie zakończy niedzielny pokaz kosmetyków i makijażu.
Zasadniczo w imprezie mogą brać udział Mercedesy wyprodukowane przed końcem 1995 r., o wysokim stopniu autentyczności. Lista załóg jest już w pełni obsadzona i liczy rekordową liczbę 13 samochodów oraz 28 uczestniczek. Są wśród nich zarówno zabytkowe modele z lat 60. i 70., jak i youngtimery – od limuzyn aż po roadstery z serii SL, oczekiwany jest też model W 21 typ 200i z 1934 roku.