Zgodnie z treÅ›ciÄ… przedstawionego projektu, 100% udziaÅ‚ów w FM ma zostać przejÄ™te przez PSA Peugeot Citroën, a firma Renault objęłaby 100% kapitaÅ‚u STA.
FM jest spóÅ‚kÄ… zależnÄ…, w której aktualnie 50% udziaÅ‚ów jest w posiadaniu PSA Peugeot Citroën i 50% w posiadaniu Renault. W aktualnym ukÅ‚adzie zakÅ‚ad ten pracuje w 85% na potrzeby PSA Peugeot Citroën i w 15% na potrzeby Renault.
STA jest spóÅ‚kÄ… zależnÄ…, w której 80% udziaÅ‚ów należy obecnie do Renault i 20% do PSA Peugeot Citroën. Aktualnie zamówienia na potrzeby Renault generujÄ… 60% obrotów STA.
Koncerny PSA Peugeot Citroën i Renault wyraziÅ‚y wolÄ™ uzyskania peÅ‚nej niezależnoÅ›ci w zarzÄ…dzaniu tymi zakÅ‚adami, aby móc przejąć peÅ‚nÄ… odpowiedzialność za strategicznÄ… przyszÅ‚ość każdej z tych spóÅ‚ek zależnych z osobna.
Zmiany udziaÅ‚u w kapitale obydwu spóÅ‚ek nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚ywu ani na sytuacjÄ™ pracowników, ani na zakres dziaÅ‚alnoÅ›ci i funkcjonowanie obydwu zakÅ‚adów.
Projekt ten zostanie w najbliższym czasie przedstawiony Zarządom FM i STA w celu uzyskania ostatecznego porozumienia w następnych miesiącach.
Zdaniem Frédérica Przybylskiego, Dyrektora Française de Mécanique:
„Porozumienie to stanowi potwierdzenie znaczenia Française de Mécanique w Å›wiatowym aparacie produkcyjnym PSA Peugeot Citroën. ObejmujÄ…c 100% udziaÅ‚ów w Française de Mécanique, której produkcja jest w ponad 80% przeznaczona na potrzeby firm Peugeot i Citroën, Grupa stwarza lepsze warunki dla zapewnienia sukcesu przyszÅ‚ym projektom, w szczególnoÅ›ci ostatnio ogÅ‚oszonych planów uruchomienia produkcji silnika DV-R.”
W opinii Javiera Bernaldeza, Dyrektora Société de Transmissions Automatiques:„Société de Transmissions Automatiques ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju Renault na arenie Å›wiatowej. Dla Grupy Renault chęć przejÄ™cia 100% kapitaÅ‚u tej spóÅ‚ki zależnej w celu uzyskania nad niÄ… peÅ‚nej kontroli strategicznej byÅ‚a zatem rzeczÄ… logicznÄ…. W praktyce nie bÄ™dzie to jednak miaÅ‚o żadnych konsekwencji ani dla pracowników, ani dla dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy.”
Kilka sÅ‚ów o:
Française de Mécanique
SpóÅ‚ka zależna, w której równe udziaÅ‚y posiadajÄ… PSA Peugeot Citroën i Renault, utworzona w 1969 i usytuowana w Douvrin (Pas de Calais). Zatrudnia 3 200 pracowników i produkuje 4 gamy silników: 3 dla PSA Peugeot Citroën i 1 dla Renault. Koncern PSA Peugeot Citroën, odbierajÄ…cy 85% produkcji tego zakÅ‚adu, zainwestowaÅ‚ 120 milionów euro w majÄ…cÄ… siÄ™ rozpocząć już pod koniec 2013 roku produkcjÄ™ swojego nowego, 3-cylindrowego silnika benzynowego EB Turbo PureTech. SpóÅ‚ka Française de Mécanique zostaÅ‚a również wytypowana do wyposażenia jej do 2017 roku w pierwszy moduÅ‚ produkcyjny nowej gamy silników wysokoprężnych dla PSA Peugeot Citroën.
Société de Transmissions Automatiques
ZaÅ‚ożona w 1970 roku spóÅ‚ka Société de Transmissions Automatiques, mieszczÄ…ca siÄ™ w samym sercu drugiego co do wielkoÅ›ci francuskiego zagÅ‚Ä™bia motoryzacyjnego, zatrudnia 563 pracowników. STA jest jednÄ… z francuskich firm specjalizujÄ…cych siÄ™ w produkcji automatycznych skrzyÅ„ biegów. Wyprodukowanych zostaÅ‚o w niej Å‚Ä…cznie ponad 5 milionów skrzyÅ„ biegów. Ten zakÅ‚ad produkcyjny, zajmujÄ…cy powierzchniÄ™ 100 000 m2, jest również ceniony z racji stosowanych technologii, takich jak kucie na zimno i precyzyjne wycinanie. Produkcja STA obejmuje koÅ‚a zÄ™bate, satelity, koÅ‚a koronowe i różne elementy ukÅ‚adu przeniesienia napÄ™du wchodzÄ…ce w skÅ‚ad silników oraz mechanicznych skrzyÅ„ biegów.
Ostatnio zakÅ‚ad STA zostaÅ‚ wyposażony w nowe urzÄ…dzenia produkcyjne. Od poÅ‚owy października br. w zakÅ‚adzie tym produkowana jest nowa, automatyczna skrzynia biegów DP8, montowana w Renault Duster 4x4 produkowanym w Avtoframos (Moskwa) na rynek rosyjski. Nowa skrzynia biegów zostaÅ‚a zaprojektowana przez zespóÅ‚ konstruktorów z STA (przy wsparciu ze strony centralnego biura projektowego z Rueil).
STA jest zakÅ‚adem produkcyjnym, którego dziaÅ‚alność przyczynia siÄ™ do rozwoju Renault na arenie Å›wiatowej. Jest to jedyny zakÅ‚ad produkujÄ…cy skrzynie biegów DP0, DP2 i DP8 dla caÅ‚ej Grupy Renault, a 90% jego produkcji jest przeznaczone na eksport.