Lotus APX (Aluminium Performance Crossover) Concept był jedną z ważniejszych premier zeszłorocznego salonu w Genewie. Był to pierwszy pojazd ze stajni Lotus Engineering wykorzystujący płytę podłogową nazwaną VVA (Versatile Vehicle Architecture), pozwalającą na zbudowanie wielu pojazdów o lekkiej i zwartej konstrukcji.
Technologia ta ma służyć stworzeniu rodziny pojazdów o niszowym charakterze i modułowej konstrukcji. I taki właśnie jest mieszczący siedem osób Lotus APX dysponujący napędem na cztery koła i sześciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem o mocy 300 KM. Dzięki niskiej masie własnej (1570 kg), udało się uzyskać bardzo korzystny stosunek mocy do masy – 191 KM z jednej tony! Jak na sporych rozmiarów pojazd rodzinny, osiągi są więcej niż wystarczające. Tylko 5.4 sekundy zajmuje przyspieszenie do pierwszej „setki”, a prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Niestety jeszcze podczas trwania salonu genewskiego Lotus zdecydowanie podkreślał, że jest to wyłącznie pojazd koncepcyjny nie mający żadnych szans na produkcję seryjną.
Na szczęście znalazła się pewna amerykańska firma ZAP, która chce na bazie koncepcyjnego Lotusa zbudować i sprzedawać pojazd z napędem elektrycznym. ZAP od kilku lat oferuje na amerykańskim rynku pojazdy wyposażone w ten typ napędu. Przedstawiciele Lotusa podczas prezentacji APX stwierdzili, że jeśli znajdzie się firma, lub koncern który zechce wykorzystać nadwozie, lub poszczególne podzespoły samochodu, nie widzi przeciwwskazań, aby je udostępnić (czytaj-sprzedać). Zresztą obecnie angielska marka prowadzi wspólne badania nad sportowym pojazdem z napędem elektrycznym, który już jest oferowany przez amerykańską firmę Tesla Motors.
ZAP chce w miejsce benzynowego silnika V6 wstawić kilka silników elektrycznych o łącznej mocy aż 640 KM! To pozwoli na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 250 km/h, co byłoby wartością rekordową dla pojazdów zasilanych wyłącznie przez silnik elektryczny.
Kluczem do takich osiągów ma być niezwykle lekka aluminiowa konstrukcja. Według przedstawicieli ZAP, nowy pojazd dysponować ma zasięgiem 350 kilometrów bez potrzeby ładowania akumulatorów. Ich całkowite naładowanie zająć ma tylko 10 minut.
Amerykańska firma przedstawi ZAP-X podczas corocznego spotkania Stowarzyszenia Amerykańskich Dilerów z branży samochodowej (NADA), które odbędzie się w dniach 3-6 lutego 2007 w USA.
2007-01-31
Crossover z elektrycznym napędem i 640 KM pod maską!

Crossover z elektrycznym napędem i 640 KM pod maską!
Technologia ta ma służyć stworzeniu rodziny pojazdów o niszowym charakterze i modułowej konstrukcji. I taki właśnie jest mieszczący siedem osób Lotus APX dysponujący napędem na cztery koła i sześciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem o mocy 300 KM. Dzięki niskiej masie własnej (1570 kg), udało się uzyskać bardzo korzystny stosunek mocy do masy – 191 KM z jednej tony! Jak na sporych rozmiarów pojazd rodzinny, osiągi są więcej niż wystarczające. Tylko 5.4 sekundy zajmuje przyspieszenie do pierwszej „setki”, a prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Niestety jeszcze podczas trwania salonu genewskiego Lotus zdecydowanie podkreślał, że jest to wyłącznie pojazd koncepcyjny nie mający żadnych szans na produkcję seryjną.
Na szczęście znalazła się pewna amerykańska firma ZAP, która chce na bazie koncepcyjnego Lotusa zbudować i sprzedawać pojazd z napędem elektrycznym. ZAP od kilku lat oferuje na amerykańskim rynku pojazdy wyposażone w ten typ napędu. Przedstawiciele Lotusa podczas prezentacji APX stwierdzili, że jeśli znajdzie się firma, lub koncern który zechce wykorzystać nadwozie, lub poszczególne podzespoły samochodu, nie widzi przeciwwskazań, aby je udostępnić (czytaj-sprzedać). Zresztą obecnie angielska marka prowadzi wspólne badania nad sportowym pojazdem z napędem elektrycznym, który już jest oferowany przez amerykańską firmę Tesla Motors.
ZAP chce w miejsce benzynowego silnika V6 wstawić kilka silników elektrycznych o łącznej mocy aż 640 KM! To pozwoli na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 250 km/h, co byłoby wartością rekordową dla pojazdów zasilanych wyłącznie przez silnik elektryczny.
Kluczem do takich osiągów ma być niezwykle lekka aluminiowa konstrukcja. Według przedstawicieli ZAP, nowy pojazd dysponować ma zasięgiem 350 kilometrów bez potrzeby ładowania akumulatorów. Ich całkowite naładowanie zająć ma tylko 10 minut.
Amerykańska firma przedstawi ZAP-X podczas corocznego spotkania Stowarzyszenia Amerykańskich Dilerów z branży samochodowej (NADA), które odbędzie się w dniach 3-6 lutego 2007 w USA.