Od pewnego czasu coraz częściej można spotkać się z opinią, że LPG jako paliwo do nowoczesnych samochodów to nieporozumienie i że opłacalność takiego rozwiązania jest generalnie niewielka, zwłaszcza w kontekście obecnych cen paliw tradycyjnych. Zanim jednak zaczniemy ślepo wierzyć w tego rodzaju frazesy wygłaszane przez domorosłych ekspertów, warto uświadomić sobie kilka istotnych faktów.
Po pierwsze, LPG jest najbardziej ekologicznym spośród dostępnych obecnie na rynku paliw i już samo to sprawia, że gaz jest doskonałą alternatywą dla benzyny czy ropy. Po drugie pamiętajmy, że w ofercie praktycznie wszystkich wiodących producentów aut znajduje się przynajmniej jeden model z fabrycznie montowanym LPG, a skoro tak, to znaczy, że instalacja gazowa w samochodzie jednak nie jest jakimś przeżytkiem i najwyraźniej się opłaca. Po trzecie wreszcie zwróćmy też uwagę na to, że pomiędzy nowoczesnymi instalacjami LPG a tymi montowanymi nawet kilka lat temu jest ogromna przepaść technologiczna, która sprawia, że trudno nawet porównywać LPG II generacji z V generacją. Wróćmy teraz do pytania postawionego w tytule: czy i komu rzeczywiście opłaca się kupować samochód z instalacją LPG?
Dobre i niedrogie LPG
Spośród ofert rozmaitych producentów na pewno na uwagę zasługują propozycje Škody – przede wszystkim z uwagi na przystępne ceny i dość szeroki wybór możliwych do fabrycznego „zagazowania” modeli. W tym przypadku cena instalacji gazowej w nowym samochodzie jest praktycznie niezauważalna, a korzyść z wyboru Škody taka, że LPG do aut czeskiej firmy projektuje Landi Renzo, czyli najstarsza i najlepsza firma zajmująca się projektowaniem systemów LPG. Dla Škody opracowane zostały autorskie systemy Landi Renzo Omegas (dla silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa) i Landi Renzo Direct Omegas (dla czterocylindrowych silników z wtryskiem bezpośrednim), które pozwalają w pełni wykorzystać cały zakres mocy samochodu dzięki regulacji zawartości benzyny w spalanej mieszance – od zera przy niskich obrotach do 100% przy pełnym obciążeniu silnika.
Kiedy LPG się naprawdę opłaca?
Z uwagi na fakt, że w trasie większość nowoczesnych samochodów zużyje porównywalne ilości paliwa, instalacje gazowe najbardziej opłaca się stosować osobom, które często i dużo poruszają się po mieście. Oszczędności są znaczące i widoczne niemal natychmiast, ale pod jednym warunkiem: że samochodowa instalacja LPG w naszym aucie została fabrycznie zamontowana przez producenta i że jeździmy samochodem nowym. Dlaczego?
Powody są trzy. Pierwszy z nich to ilość przejeżdżanych kilometrów w skali roku – jeśli jest to mniej niż 20 tysięcy, LPG może się nam nie opłacać aż tak bardzo, choć nadal zaoszczędzimy trochę na paliwie. Drugi powód jest o wiele istotniejszy: stare silniki dość kiepsko współpracują z instalacjami gazowymi, w efekcie czego spalanie gazu jest w nich dużo wyższe niż w jednostkach nowoczesnych, a ponadto szybciej ulegają awariom podczas pracy za auto-gazie, co niepotrzebnie zwiększa koszty eksploatacji. Trzecia kwestia to problem właściwego doboru typu instalacji do silnika i stosowanych w nim rozwiązań konstrukcyjnych – błąd na tym etapie jest bardzo kosztowny, dlatego najlepiej kupować auto z instalacją montowaną fabrycznie, bo wtedy takiego ryzyka nie ma.
44442