Lód, śnieg i gołoledź występujące na drogach stwarzają ogromne zagrożenie dla kierowców. Efektywnym sposobem poprawy bezpieczeństwa jest stosowanie soli drogowej, która dzięki swoim właściwościom rozpuszcza śnieg i lód, zwiększając bezpieczeństwo użytkowania jezdni.

 

Sól drogowa jest najbardziej ekonomicznym i najczęściej wykorzystywanym artykułem przemysłowym przeznaczonym do zimowego utrzymania dróg. W zależności od potrzeb może być stosowana bezpośrednio, do wytwarzania solanek, lub mieszana z piaskiem.

 

""

 

Dlaczego sól rozpuszcza śnieg?


 

Śnieg rozpuszcza się pod wpływem soli, ponieważ znacznie zmniejsza ona temperaturę zamarzania wody. Roztwór soli kuchennej w wodzie może obniżyć temperaturę zamarzania do ok. minus 20 stopni. Dzięki temu kiedy temperatura spada już do minus 9 czy nawet minus 5 stopni, śnieg posypany solą zacznie się topić.

 

Zastosowanie

 

Sól drogowa znajduje zastosowanie jako środek do rozmrażania i zwalczania śliskości zimowych na chodnikach oraz innych ciągach komunikacyjnych. Łatwo rozpuszcza się w wodzie, obniżając jednocześnie jej temperaturę zamarzania i zapobiegając oblodzeniu chodników i dróg. Bardzo długi okres działania bez efektu zbrylania jest zasługą odpowiedniego składu produktu, m.in. użycia technicznego żelazocyjanku potasu.


Specjalistyczna sól drogowa o grubych ziarnach jest otrzymywana z soli kamiennej na drodze eksploatacji górniczej i przeróbki mechanicznej. Można ją stosować zarówno do posypywania powierzchni dróg, chodników i rozjazdów, jak i do utrzymywania przydomowych podjazdów – w każdej sytuacji, w której zachodzi potrzeba usuwania śniegu, gołoledzi i zlodowaceń. W celu zwiększenia skuteczności i wydłużenia czasu oddziaływania soli na chronioną powierzchnię, w składzie znajdują się antyzbrylacze.

 

Kopalnie soli

 

Największym zainteresowaniem wśród polskich kierowców cieszy się sól z KGHM o wysokiej zawartości NaCl (97% ÷ 99%) i mikroelementów, która może być z powodzeniem wykorzystywana do zimowego utrzymywania dróg i w przemyślne chemicznym. Kupując sól drogową, np. w sol-polska.pl, warto zwrócić uwagę, czy odpowiada ona dopuszczalnym normom dla gat. I i II wg PN-86/C-84081/02 oraz w jakiej granulacji jest dostępna. Standardowe granulaty mają od 0,00 do 6,00 mm średnicy. Wyróżniamy trzy gatunki soli: DR przeznaczony do tworzenia mieszanek z kruszywem, DS do preparowania roztworu solankowego i DA łączący zalety dwóch poprzednich. Wszystkie sole, niezależnie od gatunku, są przeznaczone do bezpośredniego posypu.

7983