Po zwycięstwach w dwóch ostatnich edycjach Rajdu Japonii w latach 2007 i 2008 zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team powraca w najbliższy weekend do Kraju Kwitnącej Wiśni na wyspę Hokkaido, aby walczyć o trzecią z rzędu wygraną w japońskiej rundzie WRC.
Rally Japan (9 – 12 września) oznacza powrót na nawierzchnie szutrowe, na których obydwaj kierowcy zespołu czują się znacznie pewniej, niż na asfaltach, czego najlepszym dowodem są dwa zwycięstwa Forda Focus RS WRC w trzech ostatnich rajdach na luźnych nawierzchniach.
Dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA to ostatnia w tym sezonie podróż poza Europę. Rajd Japonii powraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen stanęli na najwyższym stopniu podium japońskiej rundy WRC w latach 2007 i 2008. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila pokazali w tym sezonie doskonałą formę, wygrywając szutrowe rajdy Nowej Zelandii i ostatnio Finlandii.
Baza rajdu znajduje się ponownie w Sapporo, piątym co do wielkości mieście Japonii, w Do-oh – centralnym regionie Hokkaido, najbardziej na północ położonej wyspy Japonii. Rajd Japonii to największa impreza w sportach motorowych w Kraju Kwitnącej Wiśni. W roku 2008 rywalizację na OS-ach oglądało ponad 540 000 kibiców. Atrakcją rajdu jest stadion Sapporo Dome, który może pomieścić 43 000 widzów, na co dzień służący rozgrywkom piłkarskim i baseballowym, który w 2002 roku gościł piłkarskie mistrzostwa świata. Każdego dnia odbędą się tam dwa przejazdy spektakularnego super OS-u, na trasie zmodyfikowanej w porównaniu z rokiem 2008.
Większość odcinków specjalnych można scharakteryzować jako szybkie i średnio szybkie leśne trasy, często o bardzo luźnej nawierzchni. Rajd odbywa się tym razem siedem tygodni wcześniej, niż przed dwoma laty, dlatego można oczekiwać, że nawierzchnia dróg będzie bardziej sucha, a temperatura powietrza może sięgać 25ºC. Pomimo to, zawsze możliwy jest deszcz, który może zamienić trasy w mokre i błotniste.
Hirvonen startował do tej pory w Rajdzie Japonii już pięć razy, a oprócz dwóch zwycięstw ma na swym koncie także trzecie miejsce w roku 2006. "Podobały mi się japońskie odcinki przed dwoma laty. Trasy były szybkie i płynne, niekiedy piaszczyste. Zobaczymy, czy dużo się zmieniło na japońskich OS-ach w ciągu minionych dwóch lat. Jeżeli nie, to drogi będą miękkie i śliskie, szczególnie, gdy spadnie deszcz. Chociaż rajd odbywa się w tym roku wcześniej, niż poprzednio, nie sądzę, aby miało to duży wpływ na stan nawierzchni dróg," powiedział Hirvonen.
"Odpadłem w bardzo wczesnej fazie Rajdu Finlandii, a to oznacza, że ostatnio niewiele jeździłem po szutrach, bo poprzedni rajd szutrowy mieliśmy w końcu maja. Shakedown w Japonii jest na stadionie Sapporo Dome, więc również nie będę miał możliwości sprawdzić się na szutrze. Dlatego może mi zabrać trochę czasu, zanim złapię odpowiedni rytm na pierwszym OS-ie, ale nie powinno to być problemem.
Sądzę, że będę na tyle szybki, by walczyć o zwycięstwo, ale moim podstawowym celem jest zakończenie sezonu serią dobrych wyników," powiedział 30-letni Fin.
25-letni Latvala wystartuje w Japonii po raz czwarty w swej karierze, a jego najlepszy wynik to drugie miejsce w roku 2008, gdy przyjechał na metę tuż za Hirvonenem, zapewniając Fordowi podwójne zwycięstwo. "Japońskie OS-y są szybkie. Chociaż drzewa często rosną blisko drogi, widoczność w zakrętach jest zwykle dobra i można jechać naprawdę szybkim tempem. Lubię szybkie, płynne trasy takie, jak w Nowej Zelandii czy Finlandii. Rajd Japonii ma nieco zbliżony charakter, chociaż drogi są tutaj węższe. Czuję się najpewniej na trasach o takim właśnie charakterze, dlatego chcę walczyć w Japonii o miejsce na podium. W Finlandii, gdzie wygrałem, moje tempo było bardzo dobre, a nasz Ford Focus RS WRC jest naprawdę konkurencyjny w takich warunkach, dlatego wierzę, że miejsce w pierwszej trójce jest możliwe.
"W Japonii pojedziemy na miękkich oponach Pirelli. Cieplejsza pogoda sprawi, że czeka je trudne zadanie. Z drugiej strony nawierzchnia dróg jest przeważnie miękka i piaszczysta, a dystanse jakie musimy pokonać na komplecie ogumienia nie są bardzo długie, więc nie obawiam się o nadmierne zużycie opon," dodał Latvala.
Khalid Al Qassimi z Abu Dhabi i jego pilot Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focusem RS WRC w barwach oficjalnego zespołu Forda. "To będzie mój pierwszy start w Japonii, ale nie mogę się już doczekać powrotu na nawierzchnie szutrowe.
Ósme miejsce w Rajdzie Niemiec pozwoliło mi uwierzyć, że stać mnie na miejsce w pierwszej dziesiątce i regularną walkę o mistrzowskie punkty," powiedział Al Qassimi.
Najnowsze informacje
* Partner oponiarski WRC – firma Pirelli dostarczy zespołowi BP Ford Abu Dhabi na Rajd Japonii ogumienie zgodne z regulaminem w jednej specyfikacji. Opony szutrowe typu Scorpion będą dostępne w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki. Rajd Japonii to jedna z trzech tegorocznych rund WRC, w których używane są miękkie opony. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.
* W rajdzie wystartują trzy inne Fordy Focus RS WRC. Matthew Wilson / Scott Martin oraz Henning Solberg / Ilka Minor będą bronić barw zespołu Stobart M-Sport Ford, a Argentyńczycy Federico Villagra / Jorge Perez Companc pojadą w zespole Munchi’s Ford. Rajd jest ósmą rundą serialu S-WRC, w którym o punkty walczyć będą trzy Fordy Fiesta S2000.
* 18 września Latvala poprowadzi Forda Focus RS WRC zespołu Kena Blocka – Monster World Rally Team w dziesiątej edycji imprezy o nazwie Rallyday na torze wyścigowym Castle Combe w Wielkiej Brytanii. Latvala wystartuje w tej pokazowej imprezie obok innych wielkich rajdowych gwiazd, takich jak Stig Blomqvist, Phil Mills, Nicky Grist, Gwyndaf Evans czy Guy Wilks.
Trasa rajdu
Organizatorzy wprowadzili istotne zmiany w porównaniu z poprzednią edycją. Zupełnie nowa jest trasa ostatniego etapu. Super OS pozostaje na stadionie Sapporo Dome, ale bazę rajdu i park serwisowy przeniesiono do pobliskiego Tsukisamu Dome.
Rajd rozpocznie się dwoma przejazdami próby na Sapporo Dome w czwartkowy wieczór, powtarzanymi na zakończenie każdego etapu, co oznacza, że odcinek ten będzie pokonywany w sumie aż osiem razy. Trasę dwóch pierwszych etapów wytyczono na południe od Sapporo, w rejonie Jeziora Shikotsuko, w pobliżu miast Tomakomai, Chitose i Eniwa. Odcinki te używane były w roku 2008. Ostatniego dnia załogi będą pokonywać OS-y położone na północny wschód od bazy, a trasa składa się z trzech nowych prób sportowych pokonywanych dwukrotnie w rejonie miast Sunagawa, Bibai i Naie. Załogi będą rywalizować na 26 odcinkach specjalnych o łącznej długości 303,54 km, a łączna długość trasy wyniesie 1220,43 km.
RALLY JAPAN
10 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
9 – 12 września 2010
Czwartek, 9 września: Dzień 1 Sapporo – Sapporo
Start |
Sapporo |
Dome |
|
18.31 |
OS |
1SSS |
Sapporo 1 |
1.57 km |
18.40 |
OS |
2SSS |
Sapporo |
21.57 km |
18.52 |
Meta |
Tsukisamo |
Dome |
|
19.17 |
Piątek, 10 września: Dzień 1 (c.d.) Sapporo – Sapporo
Serv A |
Tsukisamo Dome (15 min) |
|
09.00 |
OS 3 |
Iwanke Long 1 |
26.92 km |
10.23 |
OS 4 |
Sikot 1 |
27.76 km |
11.27 |
OS 5 |
Koyka 1 |
3.55 km |
12.15 |
Serv B |
Tsukisamo Dome (30 min) |
|
13.25 |
OS 6 |
Iwanke Long 2 |
26.92 km |
15.03 |
OS 7 |
Sikot 2 |
27.76 km |
16.07 |
OS 8 |
Koyka 2 |
3.55 km |
16.55 |
OS 9 |
SSS Sapporo 3 |
1.57 km |
18.34 |
OS 10 |
SSS Sapporo 4 |
1.57 km |
18.46 |
Serv C |
Tsukisamo Dome (45 min) |
|
19.14 |
Meta |
Tsukisamo Dome |
|
19.59 |
Razem |
|
122.74 km |
|
Sobota, 11 września: Dzień 2 Sapporo – Sapporo
Serv D |
Tsukisamo Dome (15 min) |
|
09.00 |
OS 11 |
Nikara Short 1 |
17.68 km |
10.28 |
OS 12 |
Kamuycep 1 |
33.76 km |
11.26 |
OS 13 |
Kina 1 |
9.55 km |
12.22 |
Serv E |
Tsukisamo Dome (30 min) |
|
13.26 |
OS 14 |
Nikara Short 2 |
17.68 km |
15.09 |
OS 15 |
Kamuycep 2 |
33.76 km |
16.07 |
OS 16 |
Kina 2 |
9.55 km |
17.03 |
OS 17 |
SSS Sapporo 5 |
1.57 km |
18.33 |
OS 18 |
SSS Sapporo 6 |
1.57 km |
18.45 |
Serv F |
Tsukisamo Dome (45 min) |
|
19.13 |
Meta |
Tsukisamo Dome |
|
19.58 |
Razem |
|
125.12 km |
|
Niedziela, 12 września: Dzień 3 Sapporo – Sapporo
Serv G |
Tsukisamo Dome (15 min) |
|
06.00 |
OS 19 |
Bisan 1 |
4.71 km |
07.31 |
OS 20 |
Naekawa 1 |
17.86 km |
08.13 |
OS 21 |
Sunagawa 1 |
3.70 km |
09.37 |
OS 22 |
Bisan 2 |
4.71 km |
10.12 |
OS 23 |
Naekawa 2 |
17.86 km |
10.54 |
OS 24 |
Sunagawa 2 |
3.70 km |
11.58 |
OS 25 |
SSS Sapporo 7 |
1.57 km |
14.00 |
OS 26 |
SSS Sapporo 8 |
1.57 km |
14.12 |
Serv H |
Tsukisamo Dome (10 min) |
|
14.40 |
Meta |
Tsukisamo Dome |
|
15.00 |
Razem |
|
55.68 km |
|
Razem rajd |
|
303.54 km |
|
2010-09-07