Ford walczy o trzecie z rzędu zwycięstwo w Japonii

Po zwycięstwach w dwóch ostatnich edycjach Rajdu Japonii w latach 2007 i 2008 zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team powraca w najbliższy weekend do Kraju Kwitnącej Wiśni na wyspę Hokkaido, aby walczyć o trzecią z rzędu wygraną w japońskiej rundzie WRC.
Rally Japan (9 – 12 września) oznacza powrót na nawierzchnie szutrowe, na których obydwaj kierowcy zespołu czują się znacznie pewniej, niż na asfaltach, czego najlepszym dowodem są dwa zwycięstwa Forda Focus RS WRC w trzech ostatnich rajdach na luźnych nawierzchniach.  

Dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA to ostatnia w tym sezonie podróż poza Europę.  Rajd Japonii powraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie.  Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen stanęli na najwyższym stopniu podium japońskiej rundy WRC w latach 2007 i 2008.  Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila pokazali w tym sezonie doskonałą formę, wygrywając szutrowe rajdy Nowej Zelandii i ostatnio Finlandii.

Baza rajdu znajduje się ponownie w Sapporo, piątym co do wielkości mieście Japonii, w Do-oh – centralnym regionie Hokkaido, najbardziej na północ położonej wyspy Japonii.  Rajd Japonii to największa impreza w sportach motorowych w Kraju Kwitnącej Wiśni. W roku 2008 rywalizację na OS-ach oglądało ponad 540 000 kibiców.  Atrakcją rajdu jest stadion Sapporo Dome, który może pomieścić 43 000 widzów, na co dzień służący rozgrywkom piłkarskim i baseballowym, który w 2002 roku gościł piłkarskie mistrzostwa świata.  Każdego dnia odbędą się tam dwa przejazdy spektakularnego super OS-u, na trasie zmodyfikowanej w porównaniu z rokiem 2008.

Większość odcinków specjalnych można scharakteryzować jako szybkie i średnio szybkie leśne trasy, często o bardzo luźnej nawierzchni.  Rajd odbywa się tym razem siedem tygodni wcześniej, niż przed dwoma laty, dlatego można oczekiwać, że nawierzchnia dróg będzie bardziej sucha, a temperatura powietrza może sięgać 25ºC.  Pomimo to, zawsze możliwy jest deszcz, który może zamienić trasy w mokre i błotniste.

Hirvonen startował do tej pory w Rajdzie Japonii już pięć razy, a oprócz dwóch zwycięstw ma na swym koncie także trzecie miejsce w roku 2006.  "Podobały mi się japońskie odcinki przed dwoma laty.  Trasy były szybkie i płynne, niekiedy piaszczyste.  Zobaczymy, czy dużo się zmieniło na japońskich OS-ach w ciągu minionych dwóch lat.  Jeżeli nie, to drogi będą miękkie i śliskie, szczególnie, gdy spadnie deszcz.  Chociaż rajd odbywa się w tym roku wcześniej, niż poprzednio, nie sądzę, aby miało to duży wpływ na stan nawierzchni dróg," powiedział Hirvonen.

"Odpadłem w bardzo wczesnej fazie Rajdu Finlandii, a to oznacza, że ostatnio niewiele jeździłem po szutrach, bo poprzedni rajd szutrowy mieliśmy w końcu maja.  Shakedown w Japonii jest na stadionie Sapporo Dome, więc również nie będę miał możliwości sprawdzić się na szutrze.  Dlatego może mi zabrać trochę czasu, zanim złapię odpowiedni rytm na pierwszym OS-ie, ale nie powinno to być problemem. 

Sądzę, że będę na tyle szybki, by walczyć o zwycięstwo, ale moim podstawowym celem jest zakończenie sezonu serią dobrych wyników," powiedział 30-letni Fin. 

25-letni Latvala wystartuje w Japonii po raz czwarty w swej karierze, a jego najlepszy wynik to drugie miejsce w roku 2008, gdy przyjechał na metę tuż za Hirvonenem, zapewniając Fordowi podwójne zwycięstwo.  "Japońskie OS-y są szybkie.  Chociaż drzewa często rosną blisko drogi, widoczność w zakrętach jest zwykle dobra i można jechać naprawdę szybkim tempem.  Lubię szybkie, płynne trasy takie, jak w Nowej Zelandii czy Finlandii.  Rajd Japonii ma nieco zbliżony charakter, chociaż drogi są tutaj węższe.  Czuję się najpewniej na trasach o takim właśnie charakterze, dlatego chcę walczyć w Japonii o miejsce na podium.  W Finlandii, gdzie wygrałem, moje tempo było bardzo dobre, a nasz Ford Focus RS WRC jest naprawdę konkurencyjny w takich warunkach, dlatego wierzę, że miejsce w pierwszej trójce jest możliwe.

"W Japonii pojedziemy na miękkich oponach Pirelli.  Cieplejsza pogoda sprawi, że czeka je trudne zadanie.  Z drugiej strony nawierzchnia dróg jest przeważnie miękka i piaszczysta, a dystanse jakie musimy pokonać na komplecie ogumienia nie są bardzo długie, więc nie obawiam się o nadmierne zużycie opon," dodał Latvala.

Khalid Al Qassimi z Abu Dhabi i jego pilot Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focusem RS WRC w barwach oficjalnego zespołu Forda.  "To będzie mój pierwszy start w Japonii, ale nie mogę się już doczekać powrotu na nawierzchnie szutrowe. 

Ósme miejsce w Rajdzie Niemiec pozwoliło mi uwierzyć, że stać mnie na miejsce w pierwszej dziesiątce i regularną walkę o mistrzowskie punkty," powiedział Al Qassimi.

Najnowsze informacje
* Partner oponiarski WRC – firma Pirelli dostarczy zespołowi BP Ford Abu Dhabi na Rajd Japonii ogumienie zgodne z regulaminem w jednej specyfikacji.  Opony szutrowe typu Scorpion będą dostępne w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki.  Rajd Japonii to jedna z trzech tegorocznych rund WRC, w których używane są miękkie opony.  Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* W rajdzie wystartują trzy inne Fordy Focus RS WRC.  Matthew Wilson / Scott Martin oraz Henning Solberg / Ilka Minor będą bronić barw zespołu Stobart M-Sport Ford, a Argentyńczycy Federico Villagra / Jorge Perez Companc pojadą w zespole Munchi’s Ford.  Rajd jest ósmą rundą serialu S-WRC, w którym o punkty walczyć będą trzy Fordy Fiesta S2000.

* 18 września Latvala poprowadzi Forda Focus RS WRC zespołu Kena Blocka – Monster World Rally Team w dziesiątej edycji imprezy o nazwie Rallyday na torze wyścigowym Castle Combe w Wielkiej Brytanii.  Latvala wystartuje w tej pokazowej imprezie obok innych wielkich rajdowych gwiazd, takich jak Stig Blomqvist, Phil Mills, Nicky Grist, Gwyndaf Evans czy Guy Wilks. 

Trasa rajdu
Organizatorzy wprowadzili istotne zmiany w porównaniu z poprzednią edycją.  Zupełnie nowa jest trasa ostatniego etapu.  Super OS pozostaje na stadionie Sapporo Dome, ale bazę rajdu i park serwisowy przeniesiono do pobliskiego Tsukisamu Dome. 

Rajd rozpocznie się dwoma przejazdami próby na Sapporo Dome w czwartkowy wieczór, powtarzanymi na zakończenie każdego etapu, co oznacza, że odcinek ten będzie pokonywany w sumie aż osiem razy.  Trasę dwóch pierwszych etapów wytyczono na południe od Sapporo, w rejonie Jeziora Shikotsuko, w pobliżu miast Tomakomai, Chitose i Eniwa.  Odcinki te używane były w roku 2008.  Ostatniego dnia załogi będą pokonywać OS-y położone na północny wschód od bazy, a trasa składa się z trzech nowych prób sportowych pokonywanych dwukrotnie w rejonie miast Sunagawa, Bibai i Naie.  Załogi będą rywalizować na 26 odcinkach specjalnych o łącznej długości 303,54 km, a łączna długość trasy wyniesie 1220,43 km.   

RAJD JAPONII
RALLY JAPAN
10 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
9 – 12 września 2010

Czwartek, 9 września: Dzień 1 Sapporo – Sapporo


Start

Sapporo

Dome

 

18.31

OS

1SSS

Sapporo 1

1.57 km

18.40

OS

2SSS

Sapporo

21.57 km

18.52

Meta

Tsukisamo

Dome

 

19.17

Piątek, 10 września: Dzień 1 (c.d.) Sapporo – Sapporo


Serv A

Tsukisamo Dome (15 min)

 

09.00

OS 3

Iwanke Long 1

26.92 km

10.23

OS 4

Sikot 1

27.76 km

11.27

OS 5

Koyka 1

3.55 km

12.15

Serv B

Tsukisamo Dome (30 min)

 

13.25

OS 6

Iwanke Long 2

26.92 km

15.03

OS 7

Sikot 2

27.76 km

16.07

OS 8

Koyka 2

3.55 km

16.55

OS 9

SSS Sapporo 3

1.57 km

18.34

OS 10

SSS Sapporo 4

1.57 km

18.46

Serv C

Tsukisamo Dome (45 min)

 

19.14

Meta

Tsukisamo Dome

 

19.59

Razem

 

122.74 km

 

Sobota, 11 września: Dzień 2 Sapporo – Sapporo


Serv D

Tsukisamo Dome (15 min)

 

09.00

OS 11

Nikara Short 1

17.68 km

10.28

OS 12

Kamuycep 1

33.76 km

11.26

OS 13

Kina 1

9.55 km

12.22

Serv E

Tsukisamo Dome (30 min)

 

13.26

OS 14

Nikara Short 2

17.68 km

15.09

OS 15

Kamuycep 2

33.76 km

16.07

OS 16

Kina 2

9.55 km

17.03

OS 17

SSS Sapporo 5

1.57 km 

18.33

OS 18

SSS Sapporo 6

1.57 km

18.45

Serv F

Tsukisamo Dome (45 min)

 

19.13

Meta

Tsukisamo Dome

 

19.58

Razem

 

 125.12 km

 

Niedziela, 12 września: Dzień 3 Sapporo – Sapporo


Serv G

Tsukisamo Dome (15 min)

 

06.00

OS 19

Bisan 1

4.71 km

07.31

OS 20

Naekawa 1

17.86 km

08.13

OS 21

Sunagawa 1

3.70 km

09.37

OS 22

Bisan 2

 4.71 km

10.12

OS 23

Naekawa 2

17.86 km

10.54

OS 24

Sunagawa 2

3.70 km

11.58

OS 25

SSS Sapporo 7

1.57 km

14.00

OS 26

SSS Sapporo 8

1.57 km

14.12

Serv H

Tsukisamo Dome (10 min)

 

14.40

Meta

Tsukisamo Dome

 

15.00  
       

Razem

 

55.68 km

 

Razem rajd

 

303.54 km

 

2010-09-07

Ford walczy o trzecie z rzędu zwycięstwo w Japonii

Rally Japan (9 – 12 września) oznacza powrót na nawierzchnie szutrowe, na których obydwaj kierowcy zespołu czują się znacznie pewniej, niż na asfaltach, czego najlepszym dowodem są dwa zwycięstwa Forda Focus RS WRC w trzech ostatnich rajdach na luźnych nawierzchniach.  

Dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA to ostatnia w tym sezonie podróż poza Europę.  Rajd Japonii powraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie.  Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen stanęli na najwyższym stopniu podium japońskiej rundy WRC w latach 2007 i 2008.  Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila pokazali w tym sezonie doskonałą formę, wygrywając szutrowe rajdy Nowej Zelandii i ostatnio Finlandii.

Baza rajdu znajduje się ponownie w Sapporo, piątym co do wielkości mieście Japonii, w Do-oh – centralnym regionie Hokkaido, najbardziej na północ położonej wyspy Japonii.  Rajd Japonii to największa impreza w sportach motorowych w Kraju Kwitnącej Wiśni. W roku 2008 rywalizację na OS-ach oglądało ponad 540 000 kibiców.  Atrakcją rajdu jest stadion Sapporo Dome, który może pomieścić 43 000 widzów, na co dzień służący rozgrywkom piłkarskim i baseballowym, który w 2002 roku gościł piłkarskie mistrzostwa świata.  Każdego dnia odbędą się tam dwa przejazdy spektakularnego super OS-u, na trasie zmodyfikowanej w porównaniu z rokiem 2008.

Większość odcinków specjalnych można scharakteryzować jako szybkie i średnio szybkie leśne trasy, często o bardzo luźnej nawierzchni.  Rajd odbywa się tym razem siedem tygodni wcześniej, niż przed dwoma laty, dlatego można oczekiwać, że nawierzchnia dróg będzie bardziej sucha, a temperatura powietrza może sięgać 25ºC.  Pomimo to, zawsze możliwy jest deszcz, który może zamienić trasy w mokre i błotniste.

Hirvonen startował do tej pory w Rajdzie Japonii już pięć razy, a oprócz dwóch zwycięstw ma na swym koncie także trzecie miejsce w roku 2006.  "Podobały mi się japońskie odcinki przed dwoma laty.  Trasy były szybkie i płynne, niekiedy piaszczyste.  Zobaczymy, czy dużo się zmieniło na japońskich OS-ach w ciągu minionych dwóch lat.  Jeżeli nie, to drogi będą miękkie i śliskie, szczególnie, gdy spadnie deszcz.  Chociaż rajd odbywa się w tym roku wcześniej, niż poprzednio, nie sądzę, aby miało to duży wpływ na stan nawierzchni dróg," powiedział Hirvonen.

"Odpadłem w bardzo wczesnej fazie Rajdu Finlandii, a to oznacza, że ostatnio niewiele jeździłem po szutrach, bo poprzedni rajd szutrowy mieliśmy w końcu maja.  Shakedown w Japonii jest na stadionie Sapporo Dome, więc również nie będę miał możliwości sprawdzić się na szutrze.  Dlatego może mi zabrać trochę czasu, zanim złapię odpowiedni rytm na pierwszym OS-ie, ale nie powinno to być problemem. 

Sądzę, że będę na tyle szybki, by walczyć o zwycięstwo, ale moim podstawowym celem jest zakończenie sezonu serią dobrych wyników," powiedział 30-letni Fin. 

25-letni Latvala wystartuje w Japonii po raz czwarty w swej karierze, a jego najlepszy wynik to drugie miejsce w roku 2008, gdy przyjechał na metę tuż za Hirvonenem, zapewniając Fordowi podwójne zwycięstwo.  "Japońskie OS-y są szybkie.  Chociaż drzewa często rosną blisko drogi, widoczność w zakrętach jest zwykle dobra i można jechać naprawdę szybkim tempem.  Lubię szybkie, płynne trasy takie, jak w Nowej Zelandii czy Finlandii.  Rajd Japonii ma nieco zbliżony charakter, chociaż drogi są tutaj węższe.  Czuję się najpewniej na trasach o takim właśnie charakterze, dlatego chcę walczyć w Japonii o miejsce na podium.  W Finlandii, gdzie wygrałem, moje tempo było bardzo dobre, a nasz Ford Focus RS WRC jest naprawdę konkurencyjny w takich warunkach, dlatego wierzę, że miejsce w pierwszej trójce jest możliwe.

"W Japonii pojedziemy na miękkich oponach Pirelli.  Cieplejsza pogoda sprawi, że czeka je trudne zadanie.  Z drugiej strony nawierzchnia dróg jest przeważnie miękka i piaszczysta, a dystanse jakie musimy pokonać na komplecie ogumienia nie są bardzo długie, więc nie obawiam się o nadmierne zużycie opon," dodał Latvala.

Khalid Al Qassimi z Abu Dhabi i jego pilot Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focusem RS WRC w barwach oficjalnego zespołu Forda.  "To będzie mój pierwszy start w Japonii, ale nie mogę się już doczekać powrotu na nawierzchnie szutrowe. 

Ósme miejsce w Rajdzie Niemiec pozwoliło mi uwierzyć, że stać mnie na miejsce w pierwszej dziesiątce i regularną walkę o mistrzowskie punkty," powiedział Al Qassimi.

Najnowsze informacje
* Partner oponiarski WRC – firma Pirelli dostarczy zespołowi BP Ford Abu Dhabi na Rajd Japonii ogumienie zgodne z regulaminem w jednej specyfikacji.  Opony szutrowe typu Scorpion będą dostępne w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki.  Rajd Japonii to jedna z trzech tegorocznych rund WRC, w których używane są miękkie opony.  Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* W rajdzie wystartują trzy inne Fordy Focus RS WRC.  Matthew Wilson / Scott Martin oraz Henning Solberg / Ilka Minor będą bronić barw zespołu Stobart M-Sport Ford, a Argentyńczycy Federico Villagra / Jorge Perez Companc pojadą w zespole Munchi’s Ford.  Rajd jest ósmą rundą serialu S-WRC, w którym o punkty walczyć będą trzy Fordy Fiesta S2000.

* 18 września Latvala poprowadzi Forda Focus RS WRC zespołu Kena Blocka – Monster World Rally Team w dziesiątej edycji imprezy o nazwie Rallyday na torze wyścigowym Castle Combe w Wielkiej Brytanii.  Latvala wystartuje w tej pokazowej imprezie obok innych wielkich rajdowych gwiazd, takich jak Stig Blomqvist, Phil Mills, Nicky Grist, Gwyndaf Evans czy Guy Wilks. 

Trasa rajdu
Organizatorzy wprowadzili istotne zmiany w porównaniu z poprzednią edycją.  Zupełnie nowa jest trasa ostatniego etapu.  Super OS pozostaje na stadionie Sapporo Dome, ale bazę rajdu i park serwisowy przeniesiono do pobliskiego Tsukisamu Dome. 

Rajd rozpocznie się dwoma przejazdami próby na Sapporo Dome w czwartkowy wieczór, powtarzanymi na zakończenie każdego etapu, co oznacza, że odcinek ten będzie pokonywany w sumie aż osiem razy.  Trasę dwóch pierwszych etapów wytyczono na południe od Sapporo, w rejonie Jeziora Shikotsuko, w pobliżu miast Tomakomai, Chitose i Eniwa.  Odcinki te używane były w roku 2008.  Ostatniego dnia załogi będą pokonywać OS-y położone na północny wschód od bazy, a trasa składa się z trzech nowych prób sportowych pokonywanych dwukrotnie w rejonie miast Sunagawa, Bibai i Naie.  Załogi będą rywalizować na 26 odcinkach specjalnych o łącznej długości 303,54 km, a łączna długość trasy wyniesie 1220,43 km.   

RAJD JAPONII
RALLY JAPAN
10 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
9 – 12 września 2010

Czwartek, 9 września: Dzień 1 Sapporo – Sapporo


Start

Sapporo

Dome

 

18.31

OS

1SSS

Sapporo 1

1.57 km

18.40

OS

2SSS

Sapporo

21.57 km

18.52

Meta

Tsukisamo

Dome

 

19.17

Piątek, 10 września: Dzień 1 (c.d.) Sapporo – Sapporo


Serv A

Tsukisamo Dome (15 min)

 

09.00

OS 3

Iwanke Long 1

26.92 km

10.23

OS 4

Sikot 1

27.76 km

11.27

OS 5

Koyka 1

3.55 km

12.15

Serv B

Tsukisamo Dome (30 min)

 

13.25

OS 6

Iwanke Long 2

26.92 km

15.03

OS 7

Sikot 2

27.76 km

16.07

OS 8

Koyka 2

3.55 km

16.55

OS 9

SSS Sapporo 3

1.57 km

18.34

OS 10

SSS Sapporo 4

1.57 km

18.46

Serv C

Tsukisamo Dome (45 min)

 

19.14

Meta

Tsukisamo Dome

 

19.59

Razem

 

122.74 km

 

Sobota, 11 września: Dzień 2 Sapporo – Sapporo


Serv D

Tsukisamo Dome (15 min)

 

09.00

OS 11

Nikara Short 1

17.68 km

10.28

OS 12

Kamuycep 1

33.76 km

11.26

OS 13

Kina 1

9.55 km

12.22

Serv E

Tsukisamo Dome (30 min)

 

13.26

OS 14

Nikara Short 2

17.68 km

15.09

OS 15

Kamuycep 2

33.76 km

16.07

OS 16

Kina 2

9.55 km

17.03

OS 17

SSS Sapporo 5

1.57 km 

18.33

OS 18

SSS Sapporo 6

1.57 km

18.45

Serv F

Tsukisamo Dome (45 min)

 

19.13

Meta

Tsukisamo Dome

 

19.58

Razem

 

 125.12 km

 

Niedziela, 12 września: Dzień 3 Sapporo – Sapporo


Serv G

Tsukisamo Dome (15 min)

 

06.00

OS 19

Bisan 1

4.71 km

07.31

OS 20

Naekawa 1

17.86 km

08.13

OS 21

Sunagawa 1

3.70 km

09.37

OS 22

Bisan 2

 4.71 km

10.12

OS 23

Naekawa 2

17.86 km

10.54

OS 24

Sunagawa 2

3.70 km

11.58

OS 25

SSS Sapporo 7

1.57 km

14.00

OS 26

SSS Sapporo 8

1.57 km

14.12

Serv H

Tsukisamo Dome (10 min)

 

14.40

Meta

Tsukisamo Dome

 

15.00  
       

Razem

 

55.68 km

 

Razem rajd

 

303.54 km

 

Leave a Reply