Sprzedaż i produkcja Suzuki w 2009 roku
- 2009: trudny, lecz obiecujący rok stulecia Suzuki
- Sprzedaż na poziomie 98% ubiegłorocznej, pomimo kryzysu na rynku
- Rekordowy poziom produkcji w fabrykach zagranicznych
W 2009 roku Suzuki Motor Corporation
świętowała stulecie swego istnienia. Pomimo kryzysu w przemyśle
motoryzacyjnym na całym świecie, Suzuki zdołało utrzymać spadek
sprzedaży w zamierzonych wartościach. Całkowita sprzedaż samochodów
osiągnęła wartość 2 308 000 sztuk, co oznacza spadek tylko o 2%.
Kryzys gospodarczy zarówno w Stanach
Zjednoczonych, jak i w wielu innych regionach przyniósł nieunikniony
spadek sprzedaży samochodów Suzuki. Jednakże sprzedaż wzrosła na
rynkach azjatyckich: o 20% w Indii i o 33% w Chinach. Dzięki tym
wzrostom całkowity spadek sprzedaży Suzuki wyniósł tylko 2% w skali
rocznej. Kolejnym powodem do optymizmu jest wzrost sprzedaży na nowych
rynkach takich jak Brazylia czy Południowa Afryka. Warto również
odnotować wzrost sprzedaży samochodów kompaktowych Suzuki w niektórych
krajach Europy zachodniej, gdzie klienci korzystali z zachęt rządowych
w postaci premii za złomowanie starego samochodu.
Wielkość produkcji | 2009 | 2008 | |||
Samochody | Zagranica | 1479 | (+5%) | 1406 | (+2%) |
Japonia | 908 | (-25%) | 1 218 | (+0%) | |
Razem | 2 388 | (-9%) | 2 624 | (+1%) | |
Motocykle/ATV | Razem | 2 729 | (-24%) | 3 571 | (+7%) |
Sprzedaż | |||||
Samochody | Europa | 289 | (-8%) | 315 | (-8%) |
Zagranica bez Europy | 1 394 | (+2%) | 1 367 | (-1%) | |
Japonia | 625 | (-8%) | 679 | (+0%) | |
Razem | 2 308 | (-2%) | 2 361 | (-1%) | |
Motocykle/ATV | Razem | 2 871 | (-19%) | 3 562 | (+10%) |
Całkowita produkcja samochodów Suzuki
spadła o 9% w stosunku do roku 2008 i wyniosła 2 388 000 sztuk, co
oznacza pierwszy od 11 lat spadek. Produkcja w Japonii zmniejszyła się
o 25%, częściowo wskutek mniejszej ilości zamówień napływającej z rynku
japońskiego, a częściowo w wyniku spadku eksportu do Europy i USA,
obserwowanego już drugi rok z rzędu. Jednakże w odpowiedzi na silny
popyt zanotowano znaczący wzrost produkcji w Chinach i w Indii, gdzie
Suzuki nie tylko zanotowało wzrost sprzedaży na lokalnym rynku, ale
także rozpoczęło eksport nowego modelu. Dzięki temu wielkość sprzedaży
samochodów Suzuki w fabrykach poza Japonią osiągnęła rekordowy poziom.
Kluczowe rynki europejskie
Sprzedaż samochodów Suzuki w Europe
wzrosła w roku 2009 o 0.6 %. Dzięki temu firma utrzymała udział w rynku
na poziomie 1.7 %. Duży popyt na małe samochody potwierdza, że
strategia Suzuki koncentrująca się na atrakcyjnych samochodach
kompaktowych trafia doskonale w potrzeby i upodobania europejskich
klientów. Wielki sukces odniósł w roku 2009 nowo wprowadzony na rynek
model Suzuki Alto, który wzbudza zainteresowanie klientów między innymi
imponująco niskim poziomem emisji spalin CO2 wynoszącym zaledwie 103
g/km. Sprzedaż i poziom zamówień na Alto nadal przekraczają
oczekiwania, pomimo trudnych warunków rynkowych. W niespełna rok do
Europy wyeksportowano 93 500 sztuk modelu.
* Żródło: European Automobile Manufacturers‘ Association (ACEA) w
oparciu o dane z 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej i
Europejskiej Strefy Wolnego Handlu z 15 stycznia 2010
Niemcy: Rekordowy poziom rejestracji nowych samochodów Suzuki
System zachęt rządowych na rynku
niemieckim (premiujący złomowanie starych pojazdów) pobudził znacząco
rynek motoryzacyjny w tym kraju. Sprzedaż nowych samochodów wzrosła o
23.2 %. W roku 2009 zarejestrowano 59 198 nowych samochodów Suzuki, co
oznacza wzrost o ponad 60 %. Pozwoliło to zwiększyć udział Suzuki w
rynku o 0.36 %.
*Źródło: ACEA
Włochy: Stabilny wzrost udziału w rynku
W styczniu 2009 spadek rejestracji
wyniósł 32.6 %, ale włoski rynek podniósł się bardzo szybko. Dzięki
zachętom rządowym wprowadzonym w połowie lutego, rynek zanotował spadek
sprzedaży o zaledwie 0.17 % do 2 158 010 sztuk. Suzuki zanotowało
wzrost sprzedaży o 0.53 % do 33 475 sztuk, a udział w rynku wzrósł do
1.55 %. W ten sposób udział Suzuki we włoskim rynku wzrósł już
dziewiąty rok z rzędu.
Hiszpania: Wzrost sprzedaży o niskiej emisji CO2
Kryzys na hiszpańskim rynku
motoryzacyjnym w pierwszej połowie roku 2009 został tylko częściowo
zneutralizowany dzięki premiom za złomowanie wprowadzone w drugim
półroczu. Całkowita sprzedaż spadła o 18 % do 950 000 pojazdów. Suzuki
sprzedało w tym czasie 9 585 samochodów. Rosnąca popularność samochodów
o niskiej emisji CO2 przyczyniła się do dobrych wyników sprzedaży
modeli Alto, Swift i innych kompaktowych pojazdów Suzuki.
Wielka Brytania: Doskonały wynik Suzuki
Suzuki GB PLC zamknęło rok 2009
sprzedażą 28 539 samochodów, co oznacza wzrost o 9.4 % w stosunku do
roku 2008 (gdy sprzedano 26 095 sztuk) i wzrostem udziału w rynku do
1.43 % (wzrost o 0.21%). Tak dobre wyniki osiągnięto pomimo tego, że
brytyjski rynek był w zeszłym roku wyjątkowo trudny. Sprzedaż osiągnęła
poziom 1 995 000 sztuk, co oznacza spadek o 6 % w stosunku do roku
2008.
Suzuki, marka ciesząca się reputacją eksperta w segmencie małych,
stylowych, ekonomicznych samochodów, skorzystało znacząco na systemie
premii za złomowanie starych pojazdów wprowadzonych przez rząd
brytyjski w maju 2009, który będzie działał do końca marca 2010.
Suzuki GB PLC sprzedało w roku 2009 ponad 11 000 nowych samochodów
klientom, którzy oddali na złom swój stary samochód. W ponad 85% byli
to klienci „zabrani” konkurencji, którzy skorzystali z faktu, że Suzuki
oferuje modele wyjątkowo dobrze trafiające w potrzeby dzisiejszego
rynku. Najpopularniejszym modelem kupowanym w systemie premii był Alto,
a niewiele mniejszym powodzeniem cieszył się Swift. Popyt na małe
samochody w Wielkiej Brytanii nadal pozostaje wysoki, dzięki czemu
Alto, Swift, Splash, a ostatnio także zmodyfikowany SX4 cieszą się
dużym powodzeniem.
Francja: Wzrost udziału w rynku dzięki systemowi premii za złomowanie
Francuski rynek samochodów osobowych
wzrósł w roku 2009 o 11 %, częściowo dzięki zachętom premiującym
złomowanie starych samochodów. Wzrost nowych rejestracji samochodów
Suzuki wyniósł 15 %, a sprzedaż osiągnęła 29 025 sztuk. Udział Suzuki w
rynku wzrósł o 0.1 %.
Spojrzenie w przyszłość
Troska o środowisko i trafianie w
potrzeby klientów pomogło Suzuki stać się czołowym producentem małych
samochodów. W najbliższej przyszłości, Suzuki planuje pójść jeszcze
dalej w rozwiązaniach ekologicznych, a zwłaszcza w kwestii emisji
szkodliwych substancji. Firma znana jest na całym świecie z produkcji
samochodów ekonomicznych, a przy tym przyjaznych dla środowiska poprzez
zwiększanie wydajności silników konwencjonalnych, a ostatnio prowadzi
intensywne prace nad pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi takimi jak
Swift Plug-in Hybrid czy SX4-FCV.
Umowa o partnerstwie z Volkswagenem
9 grudnia 2009 roku Volkswagen AG i
Suzuki Motor Corporation podpisały porozumienie o współpracy. Firmy
zdecydowały się na współpracę przede wszystkim na szybko rosnących
rynkach wschodzących, wykorzystując swoje wzajemnie doświadczenia.
Ogromnym atutem Suzuki jest jak wiadomo doświadczenie w produkcji
małych samochodów. Ze strony Volkswagena Suzuki oczekuje wsparcia
inżynieryjnego na polu wdrażania i stosowania technologii do budowy
modeli przyjaznych dla środowiska. W zamian oferuje dostawę stosunkowo
niedrogich samochodów kompaktowych.
Od początku bieżącego roku w Suzuki trwają zażarte dyskusje na temat
możliwych dziedzin współpracy, w których efekty wysiłków podejmowanych
na rzecz realizacji wspólnych projektów ku satysfakcji klientów na
całym świecie byłyby najlepsze.
Informacja o Suzuki Motor Corporation
Suzuki zatrudnia łącznie ponad 50 600
pracowników w sektorach samochodowym, motocyklowym oraz silników
zaburtowych. Prowadząc działalność łącznie w 196 krajach i regionach i
mając zakłady produkcyjne w 22 krajach i regionach, Suzuki ma solidną
pozycję, aby skutecznie stawić czoła trudnym warunkom rynkowym. Więcej
informacji: www.globalsuzuki.com
plik doc. |
2010-03-02