W każdym samochodzie osobowym znajdują się trzy lusterka – jedno wewnętrzne (wsteczne) i dwa boczne, zewnętrzne. Prawidłowe ustawienie lusterek samochodowych jest bardzo ważne i ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo.

Współczesne lusterka samochodowe mają specjalny kształt. Są asferyczne, łamane, dzięki czemu można wyeliminować w pewnym stopniu tzw. martwe pole lusterka, czyli pewien wycinek przestrzeni, którego w nim nie widać. O lusterka trzeba też dbać – od czasu do czasu ich szkiełka trzeba przeczyścić dobrym preparatem do czyszczenia. W przypadku uszkodzenia natychmiast trzeba je wymienić na nowe, zgodne z zaleceniami producenta pojazdu.

 

""

 

Każde lusterko wewnętrzne posiada tzw. tryb nocny, który pozwala uniknąć oślepiania światłami innych aut. Wystarczy nacisnąć odpowiednią klapkę. Warto korzystać z tej możliwości, albowiem mocne światła innych aut, odbijające się w lusterkach, wyjątkowo męczą wzrok. Jest i wygodniejsze rozwiązanie, stosowane w autach wyższych klas. To lusterka fotochromatyczne, które automatycznie ściemniają się, gdy auto jadące z tyłu świeci mocnymi światłami. Takie lusterko wymaga podłączenia do instalacji elektrycznej samochodu.

 

Jak powinno się korzystać z lusterek w czasie jazdy?

Przede wszystkim często, aby stale kontrolować to, co dzieje się wokół auta. Za wyjątkiem sytuacji, w której cofamy, w lusterka powinno się spoglądać krótko. Spoglądając w lusterko na krótko co dwie lub trzy sekundy, można określić, z jaką prędkością poruszają się auta po innych pasach drogi. To pozwoli ocenić możliwość zmiany pasa. Poza tym w lusterka – boczne i wsteczne – powinno się automatycznie spoglądać przy każdej redukcji biegu, przy zdjęciu nogi z pedału gazu, nie wspominając już o tym, gdy mamy zamiar hamować.

 

Prawidłowe ustawienie lusterek – lusterko wewnętrzne

Zawsze najpierw należy odpowiednio ustawić fotel, a dopiero potem lusterka. Po każdej zmianie ustawienia fotela kierowcy, należy skorygować ustawienie lusterek.

Na początek lusterko wewnętrzne (wsteczne). Musi być ustawione tak, aby kierowca widział w przez środek tylnej szyby jak najdalej do tyłu. Jeśli w aucie są przewożone wysokie bagaże, to powinno się je umieścić tak, aby nie zasłaniały widoczności do tyłu.

 

Prawidłowe ustawienie lusterek – lusterka boczne

Wiele samochodów posiada elektrycznie sterowane lusterka boczne, co znacznie ułatwia manewrowanie nimi.

Lusterko lewe – należy ustawić tak, aby widzieć w nim jak najdalszy pas jezdni do tyłu, jak również tylne drzwi po lewej stronie lub tylną część samochodu. Tylne drzwi nie powinny zajmować więcej, niż dziesięć procent powierzchni lusterka.

Lusterko prawe – musi być w nim widać jak najdalszy pas jezdni do tyłu oraz tylne drzwi po prawej stronie lub tylną część samochodu w autach trzydrzwiowych.

Lusterka boczne nie mogą być ani ustawione zbytnio do dołu (aby widzieć w nich krawężniki) ani zbytnio do góry.

 

Nowoczesne systemy wspomagające działanie lusterek

Lusterka znacząco zwiększają bezpieczeństwo, ale nie są doskonałe. Dlatego w nowoczesnych autach stosuje się szereg systemów wsparcia kierowcy, które znacznie zwiększają świadomość kierowcy. Przykładem może być tylna kamera cofania, montowana najczęściej w górnej części rejestracji samochodowej. Obraz z niej jest widoczny na kolorowym ekranie, umieszczonym we wnętrzu auta. Dla ułatwienia kierowca ma także wyświetlone linie, wedle których może korygować ustawienie samochodu podczas parkowania. Takie rozwiązanie jest idealne do dużych aut a także do samochodów, które mają niewielką tylną szybę – np. coupe czy niektórych SUV. W przypadku takich pojazdów obraz z lusterka wstecznego może być niewystarczający. Działanie kamery wspomagają także ultradźwiękowe czujniki parkowania, umieszczone z tylu i na bokach auta, informujące o zbliżaniu się do przeszkody, na przykład do boku innego pojazdu.

Kolejne udogodnienie, stosowane w autach Premium, to obracanie się lusterek bocznych podczas parkowania, dzięki czemu kierowca widzi lepiej krawężniki.

Są także systemy, których zadaniem jest wspieranie kierowcy w czasie jazdy i eliminacja martwego pola w lusterkach bocznych. Są one przydatne podczas jazdy po wielopasmowych drogach w mieście i po trasach szybkiego ruchu. Stałe monitorowanie tyłu pojazdu RVM (Rear Vehicle Monitoring) to rozwiązanie opracowane przez Mazdę i stosowane między innymi w Maździe CX5.

System działa przy prędkości wyższej niż 60 km/h, w każdych warunkach pogodowych. Monitorowanie tyłu pojazdu RVM (Rear Vehicle Monitoring) jest możliwe dzięki zastosowaniu dwóch czujników, zamontowanych w tylnym zderzaku samochodu. Przez cały czas jazdy mierzą one odległość samochodu od innych aut i motocykli.

Jeśli w czasie jazdy w martwym polu lusterka bocznego pojawi się samochód albo motocykl, zapali się w nim żółta kontrolka ostrzegawcza, dzięki której kierowca zorientuje się, że po tej stronie istnieje zagrożenie, którego nie widzi. Gdyby mimo tego kierowca zignorował ostrzeżenie, albo go nie zauważył i rozpoczął manewr zmiany pasa, po włączeniu kierunkowskazu, system RVM uruchomi dodatkowo ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

System RVM został przetestowany przez specjalistów z organizacji Euro NCAP i został oceniony bardzo pozytywnie. Lusterka samochodowe w połączeniu z nowoczesnymi systemami wsparcia kierowcy zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Ale nadal trzeba pamiętać o najważniejszym – czyli o ostrożności.

33919