Jak przygotować auto do wakacji?

Szybkość, wygoda i relatywnie niskie koszty – samochód jest jednym z najpopularniejszych środków transportu w czasie wakacyjnych wojaży. W ferworze przedurlopowych przygotowań nie można zapominać o przeglądzie. Kontrola przeprowadzona w serwisie pozwoli uniknąć niemiłych niespodzianek podczas wyjazdu.

Wielu kierowców jest przekonanych, że w zaciszu własnego garażu lub na podwórku są w stanie sprawdzić i naprawić samochód. Po części jest to prawda, bez wizyty  u specjalisty można wymienić zużyte żarówki, czy też skontrolować stan opon i poziom niektórych płynów eksploatacyjnych. Jednak domorosły mechanik nie jest w stanie wykryć wielu usterek i naprawić skomplikowanych mechanizmów, którymi współczesne samochody są wręcz naszpikowane. Dlatego pojazd najlepiej powierzyć kompetentnym serwisantom, którzy dokonają fachowego przeglądu, usuną awarie i udzielą rad dotyczących eksploatacji.

Statystyki dotyczące wypadków nie nastrajają optymistycznie. Badania pokazują, że wiele kolizji spowodowanych jest złym stanem technicznym pojazdu. Eksperci zalecają, by umówić się na kontrole w serwisie najpóźniej dwa tygodnie przed wyjazdem – w tym czasie nawet najpoważniejsze usterki mogą być usunięte.

Zawieszenie – kilka słów nie tylko o komforcie podróżowania
Polskie drogi są prawdziwym torem przeszkód, tym samym zawieszenie samochodu to jedna z pierwszych rzeczy na którą warto zwrócić uwagę. Jest ono odpowiedzialne nie tylko za komfort jazdy, ale również za stabilność nadwozia i długość drogi hamowania. Luzy punktów mocujących, czy też skrzywione wahacze mogą doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem (również na prostej drodze), a wybite amortyzatory wydłużają drogę hamowania nawet o 30%.  

„Klienci bardzo często ignorują drobne luzy w układzie zawieszenia odkładając naprawę „na później”. Tymczasem luz jednego elementu, może spowodować szybsze zniszczenie pozostałych części zawieszenia, W ten sposób pozorna oszczędność, doprowadza do szybkiego zużycia całego zawieszenia – a to już poważna i relatywnie droga naprawa” – mówi  Jerzy Brzozowski szef serwisu Autotraper Alfa Romeo i Lancia.

Na zdrowie!
W samochodzie unosi się nieprzyjemny zapach a pasażerowie bez przerwy kichają? Prawdopodobnie winna jest niesprawna wentylacja – zużyty filtr kabinowy nie zatrzymuje zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz, a pleśnie i grzyby zadomowiły się w kanałach doprowadzających powietrze do kabiny. Dlatego system wentylacji, szczególnie pojazdu wyposażonego w klimatyzację, raz w roku należy oczyścić. Serwis układu wentylacji zakłada wymianę filtra kabinowego, dezynfekcję parownika i kanałów wentylacyjnych, a także uzupełnienie czynnika, czyli gazu chłodzącego. Tak odświeżona „klima” pozwoli stworzyć w samochodzie przyjazną atmosferę.

Silnik – źródło mocy i energii
Jednostka napędowa nie tylko wprawia samochód w ruch, ale również dostarcza energii, która ładuje akumulator i umożliwia korzystanie z wyposażenia elektrycznego, a także napędza szereg mechanizmów potrzebnych do prawidłowego działania samochodu – np. kompresor klimatyzacji, czy też alternator. Dlatego przed wyjazdem w dłuższą trasę, warto skontrolować jakość i napięcie pasków napędzających wspomniane mechanizmy, uszczelnienie bloku silnika i głowicy, stan układu wydechowego i przepustowość filtrów paliwa i powietrza.

„Współczesne silniki to niezwykle odporne i przemyślane konstrukcje, wymagające jednak odpowiedniego traktowania. Niezależnie od opinii krążących wśród użytkowników, nie ma samochodu bezobsługowego. Jeśli ktoś nie dba o stan techniczny auta, to prędzej czy później stanie na drodze. Z drugiej strony regularny serwis, części o odpowiedniej jakości i naprawy wykonane zgodnie z technologią zapewniają bezproblemowe użytkowanie i wydłużają okres eksploatacyjny” – mówi Piotr Pacholczyk z Serwisu Pogwarancyjnego Autotraper.

Życiodajne płyny
Być może nie wszyscy o tym wiedzą, ale w samochodzie istnieje przynajmniej kilka zamkniętych „krwiobiegów”, w których krąży olej, płyn hamulcowy, czy też płyn chłodniczy. Każdy z nich ma określoną rolę. Wbrew wielu obiegowym opiniom płyn płynowi nie jest równy. Każda z substancji posiada określone parametry fizyko-chemiczne, charakterystyczne dla danego układu. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby serwisanci stosowali odpowiednie środki smarujące, dedykowane konkretnym mechanizmom. W trakcie przeglądu serwisant sprawdzi również jakość płynu hamulcowego – jeśli zawiera on zbyt dużą ilość wody, to wymieni go na nowy. Na koniec warto zajrzeć do układu chłodzącego silnik – uzupełnienie poziomu płynu chłodniczego i sprawdzenie szczelności połączeń, wyeliminuje możliwość przegrzania się jednostki napędowej.  

Ostatnie przygotowania
Po wizycie w serwisie, kierowca musi jedynie skontrolować ważność obowiązkowych dokumentów. Przedwakacyjna profilaktyka daje gwarancję, że okres wypoczynku będzie wolny od motoryzacyjnych trosk.

2012-06-14

Jak przygotować auto do wakacji?

Wielu kierowców jest przekonanych, że w zaciszu własnego garażu lub na podwórku są w stanie sprawdzić i naprawić samochód. Po części jest to prawda, bez wizyty  u specjalisty można wymienić zużyte żarówki, czy też skontrolować stan opon i poziom niektórych płynów eksploatacyjnych. Jednak domorosły mechanik nie jest w stanie wykryć wielu usterek i naprawić skomplikowanych mechanizmów, którymi współczesne samochody są wręcz naszpikowane. Dlatego pojazd najlepiej powierzyć kompetentnym serwisantom, którzy dokonają fachowego przeglądu, usuną awarie i udzielą rad dotyczących eksploatacji.

Statystyki dotyczące wypadków nie nastrajają optymistycznie. Badania pokazują, że wiele kolizji spowodowanych jest złym stanem technicznym pojazdu. Eksperci zalecają, by umówić się na kontrole w serwisie najpóźniej dwa tygodnie przed wyjazdem – w tym czasie nawet najpoważniejsze usterki mogą być usunięte.

Zawieszenie – kilka słów nie tylko o komforcie podróżowania
Polskie drogi są prawdziwym torem przeszkód, tym samym zawieszenie samochodu to jedna z pierwszych rzeczy na którą warto zwrócić uwagę. Jest ono odpowiedzialne nie tylko za komfort jazdy, ale również za stabilność nadwozia i długość drogi hamowania. Luzy punktów mocujących, czy też skrzywione wahacze mogą doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem (również na prostej drodze), a wybite amortyzatory wydłużają drogę hamowania nawet o 30%.  

„Klienci bardzo często ignorują drobne luzy w układzie zawieszenia odkładając naprawę „na później”. Tymczasem luz jednego elementu, może spowodować szybsze zniszczenie pozostałych części zawieszenia, W ten sposób pozorna oszczędność, doprowadza do szybkiego zużycia całego zawieszenia – a to już poważna i relatywnie droga naprawa” – mówi  Jerzy Brzozowski szef serwisu Autotraper Alfa Romeo i Lancia.

Na zdrowie!
W samochodzie unosi się nieprzyjemny zapach a pasażerowie bez przerwy kichają? Prawdopodobnie winna jest niesprawna wentylacja – zużyty filtr kabinowy nie zatrzymuje zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz, a pleśnie i grzyby zadomowiły się w kanałach doprowadzających powietrze do kabiny. Dlatego system wentylacji, szczególnie pojazdu wyposażonego w klimatyzację, raz w roku należy oczyścić. Serwis układu wentylacji zakłada wymianę filtra kabinowego, dezynfekcję parownika i kanałów wentylacyjnych, a także uzupełnienie czynnika, czyli gazu chłodzącego. Tak odświeżona „klima” pozwoli stworzyć w samochodzie przyjazną atmosferę.

Silnik – źródło mocy i energii
Jednostka napędowa nie tylko wprawia samochód w ruch, ale również dostarcza energii, która ładuje akumulator i umożliwia korzystanie z wyposażenia elektrycznego, a także napędza szereg mechanizmów potrzebnych do prawidłowego działania samochodu – np. kompresor klimatyzacji, czy też alternator. Dlatego przed wyjazdem w dłuższą trasę, warto skontrolować jakość i napięcie pasków napędzających wspomniane mechanizmy, uszczelnienie bloku silnika i głowicy, stan układu wydechowego i przepustowość filtrów paliwa i powietrza.

„Współczesne silniki to niezwykle odporne i przemyślane konstrukcje, wymagające jednak odpowiedniego traktowania. Niezależnie od opinii krążących wśród użytkowników, nie ma samochodu bezobsługowego. Jeśli ktoś nie dba o stan techniczny auta, to prędzej czy później stanie na drodze. Z drugiej strony regularny serwis, części o odpowiedniej jakości i naprawy wykonane zgodnie z technologią zapewniają bezproblemowe użytkowanie i wydłużają okres eksploatacyjny” – mówi Piotr Pacholczyk z Serwisu Pogwarancyjnego Autotraper.

Życiodajne płyny
Być może nie wszyscy o tym wiedzą, ale w samochodzie istnieje przynajmniej kilka zamkniętych „krwiobiegów”, w których krąży olej, płyn hamulcowy, czy też płyn chłodniczy. Każdy z nich ma określoną rolę. Wbrew wielu obiegowym opiniom płyn płynowi nie jest równy. Każda z substancji posiada określone parametry fizyko-chemiczne, charakterystyczne dla danego układu. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby serwisanci stosowali odpowiednie środki smarujące, dedykowane konkretnym mechanizmom. W trakcie przeglądu serwisant sprawdzi również jakość płynu hamulcowego – jeśli zawiera on zbyt dużą ilość wody, to wymieni go na nowy. Na koniec warto zajrzeć do układu chłodzącego silnik – uzupełnienie poziomu płynu chłodniczego i sprawdzenie szczelności połączeń, wyeliminuje możliwość przegrzania się jednostki napędowej.  

Ostatnie przygotowania
Po wizycie w serwisie, kierowca musi jedynie skontrolować ważność obowiązkowych dokumentów. Przedwakacyjna profilaktyka daje gwarancję, że okres wypoczynku będzie wolny od motoryzacyjnych trosk.

Leave a Reply