Olej silnikowy spełnia wiele bardzo ważnych zadań, a przede wszystkim redukuje tarcie pomiędzy ruchomymi elementami jednostki napędowej Oprócz tego odprowadza ciepło powstałe w układzie korbowym silnika. Zdarza się, że właściciele pojazdów nie dokonują wymiany oleju mimo, iż ten jest mocno zużyty. Jaki ma to wpływ na żywotność jednostki napędowej?

Bardzo często tego typu eksploatacja samochodu prowadzi do poważnych awarii, a jedną z nich jest uszkodzenie panewek korbowodowych. Zużyty olej silnikowy traci swoje właściwości i nie jest w stanie redukować tarcia w takim stopniu jak nowy produkt. Im starszy jest olej, tym gorzej dla panewek korbowodowych – są one bowiem poddawane większym obciążeniom, efektem czego jest ich przesuwanie się.

""Na dnie miski olejowej zbiera się sporo różnego rodzaju zanieczyszczeń, przez co zatkaniu ulega smok olejowy. Jest to bardzo groźne zjawisko dla jednostki napędowej (możliwe jest nawet jej zatarcie). Lekceważenie wymiany oleju może skutkować również poważnym uszkodzeniem wirnika turbosprężarki. Bieżnia wałka turbosprężarki oraz łożyska ulegają wytarciu, w wyniku czego pojawiają się rysy i dochodzi do rozkalibrowania łożysk. Istnieje również prawdopodobieństwo zatarcia turbiny (za sprawą zatkania jej kanalików smarowania), czy też przerwania tzw. „filmu olejowego”. Prowadzi to do gwałtownego wzrostu temperatury jednostki napędowej, aż do momentu stopienia się współpracujących ze sobą elementów silnika.

Ryzyko pojawienia się tych awarii wzrasta podczas jazdy miejskiej. To właśnie poruszanie się w korkach, częste i gwałtowne przyspieszanie jest prawdziwym wyzwaniem dla każdego oleju silnikowego. Szczególnie jeżeli pokonujemy krótkie odcinki, kiedy silnik nie ma możliwości  nagrzania się do odpowiedniej temperatury. Podczas gdy jednostka napędowa nie jest rozgrzana, z olejem miesza się spora ilość paliwa wypłukując z niego różnego rodzaju dodatki uszlachetniające. Oleje silnikowe w sklepie iParts.pl dzielą się na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Kierowcy często mają nie są w stanie określić, który rodzaj oleju silnikowego będzie najbardziej odpowiedni do ich samochodu. Odpowiedź na to pytanie (podobnie jak na wiele innych) znajduje się w instrukcji obsługi samochodu. Najlepsze jakościowo są oleje syntetyczne, które charakteryzują się dużą odpornością na niskie i wysokie temperatury, nie brudzą silnika i przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa. Cechuje je również dłuższa żywotność, niż w przypadku olejów mineralnych i półsyntetycznych.

Jednak to, czy dany olej jest odpowiedni do naszego samochodu nie zależy od jego rodzaju, lecz od parametrów jakościowych i lepkościowych. Powinny one zgadzać się z tymi, podanymi w instrukcji samochodu stworzonej przez producenta. Kolejnym parametrem, na który należy zwrócić uwagę jest łączny przebieg jednostki napędowej – oleje syntetyczne będą lepiej pasować do nowych samochodów, zaś do aut o przebiegu z rzędu kilkuset tysięcy kilometrów najczęściej zaleca się stosować oleje mineralne.

25152