Ostatnio w programie "Milionerzy" pojawiło się pytanie, czym jest auto detailing. Hasło coraz częściej pojawia się przy rozmowach o samochodach i nie tylko. Auto detailing, czyli profesjonalna kosmetyka samochodowa jest to dziedzina, która z roku na rok rozwija się coraz szybciej i zdobywa coraz większą rzeszę miłośników, co więcej doskonale się sprawdza również w przypadku jednośladów.

Detailing z języka angielskiego oznacza dbałość o szczegóły. Z największą precyzją, przy użyciu najlepszych i sprawdzonych kosmetyków w sposób profesjonalny i wręcz chirurgiczny, osoba która wykonuje czynności, myje i pielęgnuje każdy centymetr kwadratowy Twojego pojazdu. Korzystając z usług specjalistów masz pewność, że efekt końcowy spełni Twoje oczekiwania. Jednak, gdybyś chciał to zrobić sam to przeczytaj do końca ten artykuł.

 

""

 

Dlaczego warto dbać o szczegóły?

Motocykl podczas użytkowania narażony jest na wiele czynników zewnętrznych, które mogą mieć negatywny wpływ na stan techniczny i wizualny Twojej maszyny. Piasek, pył i kurz potrafią dostać się do każdej szczeliny i ugrząźć w podzespołach mechanicznych. Dlatego częste, odpowiednie mycie swojej maszyny nie pozwala żeby brud "przykleił" się na stałe do elementów co w rezultacie zmniejsza ryzyko porysowania i uszkodzenia lakieru, jak również chromu.

 

Jak myć motocykl?

Można stwierdzić, że pielęgnacja motocykla, jest dużo bardziej wymagająca od pielęgnacji samochodu – mówi Krzysztof Miczek właściciel studia profesjonalnej kosmetyki samochodowej na śląsku. Motocykl posiada dużo zakamarków, szczelin i detali, które regularnie muszą być czyszczone i zabezpieczone. Od czego zacząć ? Na początku należy swój jednoślad bardzo dobrze spłukać duża ilością wody w ten sposób usuniemy piasek, kurz i inne drobiny brudu. Po tej czynności możemy przystąpić do mycia właściwego. Dobrze jest zaopatrzyć się w odpowiedni szampon o neutralnym PH w dwie gąbki (jedna do mycia lakieru, druga do chromu i innych elementów w dolnej części maszyny), ściereczki z mikrofibry, które doskonale usuwają zabrudzenia i zmniejszają ryzyko powstawania rys. Używaj kilku ścierek, osobno do poszczególnych elementów. Dobrze jest szmatki prać po każdym użyciu.

Jeżeli motocykl jest po pierwszym etapie mycia, możemy zacząć usuwać drobiny smoły i asfaltu. W tym celu możemy użyć odpowiednio przystosowany spray lub inny środek dedykowany dla tej czynności, przeczytaj dobrze instrukcję. Używaj miękkich szmatek. Lakier można też "wyglinkować" w tym celu używa się specjalnej masy, która przypomina plastelinę. Zanim zaczniesz z nią pracować, wrzuć ją na kilka minut do ciepłej wody, żeby zmiękła, kolejno zwilż lakier czystą wodą i zacznij delikatnie glinką usuwać smołę, asfalt czy inne zabrudzenie, które związały się z lakierem czy chromem.

 

Czym zabezpieczyć lakier? Wosk a może ceramika?

Po wykonaniu najcięższej pracy, czas na wisienkę na torcie. Pamiętaj zabezpieczyć lakier. Jeżeli chcesz to zrobić samodzielnie, warto w dobrym sklepie zaopatrzyć się w wosk. Wosk woskowi nie równy, dlatego spytaj sprzedawcę, który wosk jest godny uwagi. Poinformuj sprzedawcę w jakim kolorze jest lakier. Po zakupie możesz zacząć nakładać wosk na lakier. Korzyści na tym etapie są istotne, lakier nabierze połysku, będzie chroniony przed szkodliwymi promieniami UV i zwiększa odporność przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych. Pamiętaj, woskowanie należy regularnie powtarzać, trwałość wosku wynosi od 4 do 12 tygodni.

Jeżeli jednak zależy Ci na dłuższej i trwałej ochronie i chcesz trwale zabezpieczyć cały motocykl to weź pod uwagę powłoki ceramiczne. Jest to obecnie najtrwalsza forma ochrony z trwałością nawet do 60 miesięcy. Powłoka ta dogłębnie penetruje wnętrze lakieru, przez co lakier staje się gładki i jedwabisty w dotyku. Sprawia to, że brud nie "łapie" się lakieru, dzięki czemu bardzo prosto i szybko usuwa się zabrudzenia nawet zwykłą wodą. Po aplikacji powłoki lakier dostaje głębi koloru, dostaje trwałego i mocnego połysku, przez co uzyskujemy tak zwany efekt "lustra". Co więcej, oprócz efektów wizualnych lakier jest chroniony przed matowieniem, powłoka chroni przed rdzą, w kontakcie z piaskiem i brudem rysuje warstwę ochronną nie lakier, łatwe mycie i utrzymanie maszyny w czystości. Warto tutaj podkreślić, żeby uzyskać najlepszy efekt lakier musi być idealny, bez żadnej skazy. Dodatkowo musi być odpowiednio odtłuszczony a powłoka odpowiednio zaaplikowana. Warto te czynności zlecić fachowcom i ludziom, którzy na co dzień wykonują takie usługi.

 

Skóra, chromy, plastiki, aluminium i co dalej?

Warto również zadbać o pozostałe elementy swojej maszyny. Wystarczy odwiedzić dobry sklep z chemią motoryzacyjną i dobrać środki odpowiednie do swoich potrzeb. Dobrze wypolerowany chrom zawsze przyciąga oko a nie można też zapomnieć o plastikach, które można zabezpieczyć trwałą powłoką ceramiczną. W przypadku skóry, której często jest nie mało to warto ją regularnie pielęgnować – mówi specjalista w regeneracji skór Artur Jędrak z firmy Eres-system – często się o tym zapomina, ale warto pamiętać, że skóra wystawiona na mocne działanie promieni słonecznych szybko płowieje, wysusza się i w rezultacie może zacząć pękać. Jeżeli chcemy sami o nią zadbać to nie używajmy wody czy "Ludwika", kupmy sprawdzone środki dedykowane do skóry, wtedy zmniejszamy ryzyko, że sami ją uszkodzimy podczas czyszczenia.

 

Dbaj i chroń swoją miłość.

Dobrze zadbany motocykl cieszy użytkownika a regularna pielęgnacja zwraca się w postaci radości jaką czerpiemy podczas letniej przejażdżki, czy podziwu kolegów na zlocie motocyklowym. Odpowiednia pielęgnacja i ochrona jest jak dobrze dobrana dieta, która pozwala utrzymać ciało w zdrowiu i dobrej kondycji fizycznej. Nie zapominaj o tym, szczególnie, że Twój motor też ma duszę i serce o które warto zadbać już dzisiaj.

30730