Najnowszy system oświetleniowy Helli w Mercedesie klasy E

Kamera wykrywa inne pojazdy i automatycznie dopasowuje zasięg reflektorów głównych – ponad dwukrotnie wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocnej

Warszawa, maj 2009. Nowa klasa E Mercedesa jest pierwszym na świecie samochodem, w którym reflektory główne nieprzerwanie dostosowują się do aktualnej sytuacji na drodze. System ten, opracowany wspólnie przez inżynierów Daimlera i Helli, zapewnia kierowcy najlepsze możliwe oświetlenie drogi we wszelkich warunkach, bez oślepiania innych użytkowników szosy.
System nazywany "high-beam assistant" (asystent świateł drogowych), dostępny jako opcja, wykorzystuje kamerę na przedniej szybie do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub jadących w tym samym kierunku, i kontroluje reflektory  w taki sposób, że strumień światła kończy się przed wykrytymi innymi pojazdami. W ten sposób zasięg strumienia światła wytwarzanego przez lampy główne może być sterowany i zmieniany w sposób płynny i ciągły w zakresie od przepisowych dla świateł mijania 65 m aż po imponujące nawet dla nowoczesnych lamp drogowych 300 m. Kiedy droga jest pusta, system automatycznie włącza maksymalny zasięg, ale jeśli kamera wykryje innych użytkowników drogi w odległości aż do 800 m, zasięg lamp w ciągu milisekund zostaje odpowiednio dostosowany. System jest aktywny powyżej prędkości 55 km/h.
Mając na pokładzie adaptacyjny, aktywny system asystenta świateł drogowych, kierowca może podróżować nocą o wiele bezpieczniej. Praktyczne testy potwierdzają, że mimo obecności samochodów nadjeżdżających z przeciwka, grupy pieszych na poboczu były wykrywane z odległości około 260 m, a więc o 150 m wcześniej niż przy zastosowaniu oświetlenia konwencjonalnymi lampami mijania. Tak, więc podczas jazdy nocnej system ten zapewnia ponad dwukrotnie wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto przyczynia się do zmniejszenia napięcia u kierowcy: nie musi on stale wytężać wzroku, by sprawdzić, czy może użyć świateł drogowych, nie musi przełączać trybu oświetlenia, a widoczność i tak ma stale optymalną, może się więc lepiej skoncentrować na prowadzeniu auta.
"System bazuje na współdziałaniu czujników wytwarzających obraz, potężnego oprogramowania do obróbki obrazów oraz ultranowoczesnej technologii oświetleniowej” – tłumaczy Steffen Pietzonka, szef działu marketingu oświetlenia w Hella KGaA Hueck & Co. w Lippstadt. Co istotne, mimo że kierowca nowej klasy E ma zapewnioną maksymalną możliwą widoczność, zarazem zlikwidowane jest niebezpieczeństwo oślepiania innych użytkowników drogi, jako że strumień światła zawsze kończy się przed innym pojazdem.
Ten system jest kolejnym etapem rozwojowym systemu automatycznego przełączania między światłami mijania a drogowymi, który to „asystent przełączania świateł” jest już na rynku od dość dawna. „Tym samym odnieśliśmy sukces i wykonaliśmy bardzo istotny krok naprzód na drodze od statycznych do dynamicznych systemów oświetlenia samochodowego” – podkreśla Pietzonka.
Dynamiczne doświetlanie zakrętów, pierwszy system tego rodzaju, także wszedł do produkcji seryjnej w Mercedesie klasy E. Na zakrętach system ten niemal podwaja zasięg świateł mijania, a tym samym widoczności kierowcy. Kolejnym krokiem – także już w produkcji seryjnej – był zaawansowany system oświetlenia przedniego (Advanced Frontlighting System, AFS), oparty na hellowskim module lampy głównej VarioX. Światło wytwarzane przez tę lampę oświetla drogę, dopasowując się do jej przebiegu, prędkości auta i pogody. Efekt to najwyższy stopień wspierania kierowcy – najwyższy nie tylko technologicznie, ale także pod względem dopuszczalności prawnej. W roku 2006 Mercedes klasy E był pionierem we wprowadzaniu tej innowacji. W tej marce system ten nazywany jest „inteligentnym systemem oświetleniowym”  (Intelligent Light System). Oferuje on pięć różnych funkcji realizowanych przez lampy biksenonowe. Funkcje te odpowiadają typowym warunkom drogowym lub pogodowym – są to światła pozamiejskie, światła autostradowe, rozszerzone światła przeciwmgłowe, aktywne światła zakrętowe i doświetlające zakręty. Bazą tego systemu są zmiennie kontrolowane reflektory biksenonowe połączone z elektronicznymi sterownikami. Od sterowników lampy otrzymują dane o aktualnej sytuacji drogowej i odpowiednio dopasowują rozkład strumienia światła. W nowej Klasie E Mercedes oferuje nowy system w pakiecie oświetleniowym wraz z biksenonowymi lampami głównymi, inteligentnym systemem oświetleniowym oraz diodowymi lampami dziennymi.

Najnowszy system oświetleniowy Helli w Mercedesie klasy E

Kamera wykrywa
inne pojazdy i automatycznie dopasowuje zasięg reflektorów głównych –
ponad dwukrotnie wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocnej

Warszawa, maj 2009.
Nowa klasa E Mercedesa jest pierwszym na świecie samochodem, w którym
reflektory główne nieprzerwanie dostosowują się do aktualnej sytuacji
na drodze. System ten, opracowany wspólnie przez inżynierów Daimlera i
Helli, zapewnia kierowcy najlepsze możliwe oświetlenie drogi we
wszelkich warunkach, bez oślepiania innych użytkowników szosy.
System
nazywany "high-beam assistant" (asystent świateł drogowych), dostępny
jako opcja, wykorzystuje kamerę na przedniej szybie do wykrywania
pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub jadących w tym samym kierunku,
i kontroluje reflektory  w taki sposób, że strumień światła kończy się
przed wykrytymi innymi pojazdami. W ten sposób zasięg strumienia
światła wytwarzanego przez lampy główne może być sterowany i zmieniany
w sposób płynny i ciągły w zakresie od przepisowych dla świateł mijania
65 m aż po imponujące nawet dla nowoczesnych lamp drogowych 300 m.
Kiedy droga jest pusta, system automatycznie włącza maksymalny zasięg,
ale jeśli kamera wykryje innych użytkowników drogi w odległości aż do
800 m, zasięg lamp w ciągu milisekund zostaje odpowiednio dostosowany.
System jest aktywny powyżej prędkości 55 km/h.
Mając na pokładzie
adaptacyjny, aktywny system asystenta świateł drogowych, kierowca może
podróżować nocą o wiele bezpieczniej. Praktyczne testy potwierdzają, że
mimo obecności samochodów nadjeżdżających z przeciwka, grupy pieszych
na poboczu były wykrywane z odległości około 260 m, a więc o 150 m
wcześniej niż przy zastosowaniu oświetlenia konwencjonalnymi lampami
mijania. Tak, więc podczas jazdy nocnej system ten zapewnia ponad
dwukrotnie wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto przyczynia się do
zmniejszenia napięcia u kierowcy: nie musi on stale wytężać wzroku, by
sprawdzić, czy może użyć świateł drogowych, nie musi przełączać trybu
oświetlenia, a widoczność i tak ma stale optymalną, może się więc
lepiej skoncentrować na prowadzeniu auta.
"System bazuje na
współdziałaniu czujników wytwarzających obraz, potężnego oprogramowania
do obróbki obrazów oraz ultranowoczesnej technologii oświetleniowej” –
tłumaczy Steffen Pietzonka, szef działu marketingu oświetlenia w Hella
KGaA Hueck & Co. w Lippstadt. Co istotne, mimo że kierowca nowej
klasy E ma zapewnioną maksymalną możliwą widoczność, zarazem
zlikwidowane jest niebezpieczeństwo oślepiania innych użytkowników
drogi, jako że strumień światła zawsze kończy się przed innym pojazdem.
Ten
system jest kolejnym etapem rozwojowym systemu automatycznego
przełączania między światłami mijania a drogowymi, który to „asystent
przełączania świateł” jest już na rynku od dość dawna. „Tym samym
odnieśliśmy sukces i wykonaliśmy bardzo istotny krok naprzód na drodze
od statycznych do dynamicznych systemów oświetlenia samochodowego” –
podkreśla Pietzonka.
Dynamiczne doświetlanie zakrętów, pierwszy
system tego rodzaju, także wszedł do produkcji seryjnej w Mercedesie
klasy E. Na zakrętach system ten niemal podwaja zasięg świateł mijania,
a tym samym widoczności kierowcy. Kolejnym krokiem – także już w
produkcji seryjnej – był zaawansowany system oświetlenia przedniego
(Advanced Frontlighting System, AFS), oparty na hellowskim module lampy
głównej VarioX. Światło wytwarzane przez tę lampę oświetla drogę,
dopasowując się do jej przebiegu, prędkości auta i pogody. Efekt to
najwyższy stopień wspierania kierowcy – najwyższy nie tylko
technologicznie, ale także pod względem dopuszczalności prawnej. W roku
2006 Mercedes klasy E był pionierem we wprowadzaniu tej innowacji. W
tej marce system ten nazywany jest „inteligentnym systemem
oświetleniowym”  (Intelligent Light System). Oferuje on pięć różnych
funkcji realizowanych przez lampy biksenonowe. Funkcje te odpowiadają
typowym warunkom drogowym lub pogodowym – są to światła pozamiejskie,
światła autostradowe, rozszerzone światła przeciwmgłowe, aktywne
światła zakrętowe i doświetlające zakręty. Bazą tego systemu są
zmiennie kontrolowane reflektory biksenonowe połączone z
elektronicznymi sterownikami. Od sterowników lampy otrzymują dane o
aktualnej sytuacji drogowej i odpowiednio dopasowują rozkład strumienia
światła. W nowej Klasie E Mercedes oferuje nowy system w pakiecie
oświetleniowym wraz z biksenonowymi lampami głównymi, inteligentnym
systemem oświetleniowym oraz diodowymi lampami dziennymi.

Leave a Reply