Nowa generacja Forda C-MAX

Ford C-MAX, oferowany przez Ford of Europe 5-miejscowy kompaktowy minivan, w swoim nowym wcieleniu na rok 2007 otrzymuje odświeżone, bardziej dynamiczne oblicze, któremu towarzyszy długa lista modyfikacji, udoskonaleń i nowego wyposażenia, zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz nadwozia.
Pod nieco zmienioną nazwą, po prostu jako Ford C-MAX, ten kompaktowy rodzinny minivan należy obok Forda S-MAX, wybranego „Samochodem Roku 2007”, do rodziny modeli Forda noszącej nazwę „MAX” – stylowych, uniwersalnych minivanów o wyraźnie sportowych inklinacjach, plasujących się w czołówce swoich segmentów pod względem własności jezdnych.

Mimo dość mocno zmienionego wyglądu, nowy Ford C-MAX nie stracił absolutnie nic ze swoich atutów. Przede wszystkim nadal jest on dostępny w wersji ze zmiennym układem siedzeń (Comfort Seat System), funkcjonalnym rozwiązaniem pozwalającym na zmianę układu foteli w zależności od potrzeby chwili: z jednej strony komfortowa tylna kanapa z tyłu pozwala wygodnie podróżować trzem osobom. Jednak w razie potrzeby, gdy z tyłu jadą tylko dwie osoby, istnieje możliwość złożenia środkowego tylnego siedzenia i ukośnego przesunięcia do tyłu obu skrajnych foteli, z jednoczesnym zsunięciem ich ze sobą. Tym samym wyraźnie zwiększa się ilość miejsca na nogi i na wysokości ramion dla dwóch jadących z tyłu pasażerów.

Jeżeli trzeba przewieźć więcej bagażu, można dowolnie zwiększać pojemność przestrzeni bagażowej, składając indywidualnie każdy z trzech tylnych foteli. W każdym przypadku jest możliwość położenia oparcia, całkowitego złożenia lub zupełnego wyjęcia każdego z trzech foteli.

Sporo pracy włożono w opracowanie nowych elementów stylistyki zewnętrznej nadwozia i detali wykończenia wnętrza. Przód nadwozia nowego Forda C-MAX został przeprojektowany i uzupełniony o elementy mocno nawiązujące do języka stylistycznego „kinetic design”, dominującego w ostatnich modelach Forda. Konwencja ta umiejętnie łączy ostro zarysowane krawędzie i kontury, z „muskularnymi” kształtami i opływowymi liniami. Razem zabiegi te tworzą interesujący efekt sprawiający wrażenie „energii uchwyconej w ruchu”. Efekt, który również jest widoczny, gdy samochód stoi nieruchomo.

Założenia tej szkoły stylistycznej, szeroko wykorzystane po raz pierwszy w ukształtowaniu nadwozia najnowszego Forda Galaxy i Forda S-MAX, pomogły w daleko idącej zmianie „twarzy” nowego Forda C-MAX, nadając mu bardziej sportowy i pełen ekspresji wygląd, w znacznie większym stopniu odwołujący się do czystych emocji.

Nadanie Fordowi C-MAX nowego oblicza i drobna zmiana w pozycjonowaniu tego modelu w ofercie rynkowej, polegająca na ulokowaniu go tuż obok większego Forda S-MAX, pozwala silniej zaakcentować bogactwo oferty modelowej Forda. Z drugiej strony, Ford może teraz zaoferować nabywcom dwa duże samochody rodzinne, które klienci będą chcieli mieć, a nie takie, które kupują wyłącznie z rozsądku.

Rodzina modeli Forda, szczególnie w klasie minivanów, jest bardzo szeroka. Obejmuje teraz bowiem 5-miejscowego Forda C-MAX, 5+2-miejscowego Forda S-MAX, dwa pełne dynamiki i nowoczesnego charakteru uniwersalne samochody zaprojektowane w odpowiedzi na potrzeby klientów poszukujących nie tylko obszernego, funkcjonalnego i zarazem uniwersalnego wnętrza, ale także chcących jeździć samochodem dającym maksimum przyjemności. Oprócz nich jest jeszcze Ford Galaxy, duży minivan klasy MPV, mogący przewozić do siedmiu osób.

Odświeżona, modna i nowoczesna linia nadwozia

Nowy Ford C-MAX otrzymał zmieniony przód, w którym już na pierwszy rzut oka odnajdujemy elementy znane z Forda S-MAX. Te zabiegi stylistyczne w harmonijny sposób połączono z charakterystycznym kształtem nadwozia Forda C-MAX i w efekcie powstał samochód o jeszcze bardziej wyrazistym, sportowym charakterze. Wygląd Forda C-MAX udanie podkreśla „wrodzony” sportowy charakter tego modelu. Teraz linia nowego Forda C-MAX oddaje sposób, w jaki ten samochód się prowadzi.

Masywny przedni zderzak jest elementem jednosekcyjnym, wykonanym niezwykle starannie. W jego dolną część wkomponowano mniejszy wlot powietrza o charakterystycznym zarysie trapezu oraz ustawione pionowo światła przeciwmgielne. Całość podkreśla bardzo solidny, wręcz „muskularny” wygląd nadwozia. Przedni zderzak sięga teraz nieco niżej, ma bardziej zaokrąglone końce, udanie podkreślając sylwetkę samochodu.

Najbardziej charakterystyczną cechą przedniej części nowego Forda C-MAX jest zmieniony, trapezowy kształt dolnego wlotu powietrza pod zderzakiem, który bardzo ładnie komponuje się z kratą zasadniczego wlotu powietrza, z reflektorami i maską silnika o wyraźnie widocznych trzech płaszczyznach. Razem, elementy te nadają nadwoziu Forda C-MAX charakterystyczny, sportowy wygląd. Dolna krawędź niższego, trapezowego wlotu powietrza wznosi się w charakterystyczny sposób na obu końcach, łagodnie przechodząc w rogi zderzaka, mającego teraz nieco łagodniejsze kontury.

Krata górnego, zasadniczego wlotu powietrza do silnika otrzymała chromowaną listewkę w miejscu, gdzie biegnie przednia krawędź maski silnika. Uwagę zwraca powiększony owal znaku firmowego Forda – kolejne dwa elementy charakterystyczne dla nowego oblicza samochodów Forda. Widziana z góry przednia część nadwozia wyraźnie układa się w trzy charakterystyczne płaszczyzny. W masce silnika dominują dwie linie biegnące od przedniej szyby do górnych krawędzi wlotu powietrza. Tworzą one lekkie „wybrzuszenie” pokrywy silnika, sugerujące znaczną moc kryjącej się pod maską jednostki napędowej.

Z tyłu, nowy Ford C-MAX otrzymał zderzak o nowym, bardziej zaokrąglonym kształcie, który sięga nieco głębiej i płynniej przechodzi w pozostałą część nadwozia. Kluczowym elementem stylistycznym tylnej części nadwozia są ustawione pionowo tylne światła, w których zastosowano diody LED oraz bezbarwne klosze, podkreślające nowoczesną linię karoserii.

Odświeżoną linię nowego Forda C-MAX udanie podkreśla także nowa paleta atrakcyjnych odcieni lakieru, będąca ważnym elementem zmiany wizerunku nowego modelu.

NOWE TECHNOLOGIE WYRAŹNIE ZWIĘKSZAJĄ KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO

Nowy Ford C-MAX otrzymał szereg najnowocześniejszych rozwiązań mających służyć zwiększeniu komfortu użytkowania i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.

Nowy, rzucający się w oczy kształt reflektorów podkreśla modny i nowoczesny charakter samochodu i zarazem zapewnia jeszcze lepszą widoczność. W egzemplarzach wyposażonych w reflektory biksenonowe, funkcje świateł postojowych spełniają charakterystyczne „paski świetlne”, użyte w miejsce tradycyjnych żarówek. Świecące barwą niebieską rurki fluorescencyjne zostały uformowane w kształt przednich reflektorów i dodatkowo akcentują pochyłość przedniego profilu nadwozia. Element ten podkreśla także bardziej wyrafinowany wygląd nowego modelu.

Absolutną nowością w samochodach Forda są standardowo montowane tylne światła z diodami LED. Ich zastosowanie akcentuje nowoczesny charakter i modne wykończenie nowego Forda C-MAX. Świecące się diody w tylnych światłach tworzą wyraźnie widoczny układ punktów świetlnych, które sprawiają, że Ford C-MAX jest natychmiast rozpoznawalny nawet z dużej odległości. To także element znacząco poprawiający bezpieczeństwo. Paseczki diod są lekko wypukłe względem powierzchni kloszy i dają bardzo intensywne, doskonale widoczne światło.

Eleganckie lusterka zewnętrzne są składane elektrycznie (opcja). W wyższych wersjach wyposażeniowych w korpusy lusterek wbudowano kierunkowskazy. Funkcja składania lusterek służy ich ochronie przed uszkodzeniem na przepełnionych parkingach. W ten sposób właściciel jest mniej narażony na wydatki związane z koniecznością wymiany zniszczonych lusterek.

W nowym modelu dostępny będzie szklany dach panoramiczny, rozjaśniający i optycznie powiększający wnętrze. Obejmując niemal cały obszar dachu dla maksymalnego zwiększenia widoczności i rozjaśnienia wnętrza, powierzchnia szklana jest zabarwiona na ciemno dla wyeliminowania niebezpieczeństwa oślepiania i uniknięcia niekorzystnych refleksów świetlnych. W razie potrzeby wewnętrzne rolety pozwolą zasłonić dach dla większej prywatności, lub gdy po prostu potrzeba więcej cienia. Tafla dachu będzie pokryta specjalną powłoką odbijającą promienie słoneczne, przez co wnętrze nie będzie się nadmiernie nagrzewać w upalne dni, co pośrednio także wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa. Tafla dachu ma bezpieczną, klejoną konstrukcję, dzięki której, w razie ewentualnego wypadku, nie rozbija się ona na drobne kawałki.

Inną nowością w Fordzie C-MAX są barwione w odcieniu niebieskim szyby w wersji Titanium. Dodają one „szyku” i doskonale wpasowują się w konwencję „techno”, która dominuje w tej topowej wersji Forda C-MAX.

Wnętrze − wysoka jakość i wiele możliwości wykorzystania

Funkcjonalny i uniwersalny charakter wnętrza oraz ciepły, przyjazny klimat nadają kabinie pasażerskiej Forda C-MAX bardzo szczególny charakter. Jednak najważniejszą cechą nowego wnętrza jest szeroko rozumiany komfort. Wszystkie mniejsze i większe detale wykończenia współtworzą wrażenie bardzo wysokiej jakości, zarówno pod względem zastosowanych rozwiązań, jak i samego wykonania. Całość pozostawia trwałe, niezwykle pozytywne wrażenie. Wzornictwo wnętrza w dużym stopniu harmonizuje ze stylistyką „kinetic design”, która ukształtowała zewnętrzną szatę nadwozia. W efekcie zmienione, finezyjnie zaprojektowane wnętrze nowego Forda C-MAX jest pełne świeżości i prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Nowa centralna konsola deski mieści dźwignię zmiany biegów oraz panele z przełącznikami i pokrętłami układu klimatyzacji i wentylacji wnętrza oraz urządzeń audio i systemów komunikacji. Nowe obramowanie postumentu dźwigni zmiany biegów otrzymało chromowany pierścień, podkreślający końcowy efekt. Elektronicznie sterowana klimatyzacja dwustrefowa DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control), będąca standardowym wyposażeniem wersji Ghia i Titanium na większości rynków, teraz jest wyposażona w pokrętła w miejsce wcześniej stosowanych przycisków. Rozwiązanie to jest lepsze z punktu widzenia ergonomii, umożliwia bardziej precyzyjną regulację temperatury i siły nawiewu, a także prezentuje się znacznie estetyczniej i nowocześniej.

Czerwone oznaczenia i piktogramy na wskaźnikach, czerwone podświetlenie zegarów i przełączników, pokrętła opcjonalnej elektronicznie sterowanej klimatyzacji dwustrefowej DEATC i wreszcie szeroki wybór systemów informacyjnych i urządzeń służących rozrywce w czasie jazdy pod względem wizualnym idą w tym samym kierunku co rozwiązania wcześniej zaproponowane w Fordzie S-MAX. Same w sobie są też po prostu bardzo eleganckie.

Na życzenie nabywcy Ford C-MAX może być wyposażony w radioodtwarzacze firmy Sony. Zmienione wzornictwo panelu audio także w tym przypadku służy płynnemu wkomponowaniu urządzenia w nową konsolę na desce rozdzielczej. Wysokiej klasy aparatura firmy Sony jest dostępna z odtwarzaczem płyt kompaktowych z jedną kieszenią lub ze zmieniarką na 6 płyt CD .

Zmienił się także wygląd wewnętrznych wykładzin drzwi, a w wersjach Ghia i Titanium górna część wykładzin, tuż pod szybami, otrzymała specjalne miękkie wykończenie. Nowe wewnętrzne uchwyty drzwi mają kształt przypominający bumerang i są dostępne w dwóch wykonaniach: w wersji Ghia mają one dźwięczną nazwę „Sapelli” i mają akcenty z drewna. Natomiast wersja Titanium otrzymała uchwyty wykończone detalami o szczotkowanej chromowanej powierzchni metalowej lub stalowej. W obu przypadkach uchwyty spełniają także funkcję podłokietników.

Nowe wewnętrzne panele wykończenia drzwi nawiązują do wzorów widzianych już w Fordzie S-MAX. Dzięki nim wnętrze mniejszego Forda C-MAX zyskuje nowy wymiar zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności – przede wszystkim ze względu na nowe, obszerniejsze schowki w drzwiach. Od wewnątrz drzwi prezentują się teraz znacznie estetyczniej, między innymi dzięki tekstylnym wkładkom wykończeniowym wokół podłokietników, mających teraz zmieniony kształt. O dobrym guście projektantów świadczą także eleganckie chromowane pierścienie obramowujące kratki ukrytych wewnątrz drzwi głośników.

Nowa centralna konsola w wyższych wersjach wyposażenia Forda C-MAX ma nieco zmieniony wygląd i teraz w sposób płynny przechodzi w deskę rozdzielczą. Konsola została uzupełniona o przesuwany podłokietnik o konstrukcji teleskopowej, który znacząco zwiększa komfort jazdy na przednich fotelach.

Inne elementy wyposażenia, które decydują o bardziej nowoczesnym charakterze wnętrza nowego Forda C-MAX to nowo zaprojektowane koło kierownicy z zagłębieniami na kciuki w wersji Trend oraz nowa, zgrabniejsza, unoszona do góry dźwignia hamulca ręcznego, mająca kształt litery „Z”. Dźwignia jest funkcjonalna w użyciu i zajmuje mniej miejsca, pozostawiając dosyć przestrzeni w centralnej konsoli na umieszczenie 1,5-litrowej butelki z napojem.

Do standardowego wyposażenia Forda C-MAX weszło gniazdko 3,5 mm, służące do podłączania zewnętrznych urządzeń audio. Gniazdko zostało wygodnie ulokowane na centralnej konsoli. Dzięki niemu, do samochodowego systemu audio można bez trudu podłączyć każdy typowy odtwarzacz plików muzycznych MP3 i słuchać ulubionych wykonawców przez samochodowe głośniki.

Nowo wprowadzone dyskretne podświetlenie od góry centralnej konsoli kieruje na nią strumień rozproszonego światła w ciepłej tonacji bursztynowej. Nowa kolorystyka wnętrza w takich modnych tonacjach jak: Arizona/Biscuit, Ebony/Pewter, czy Ebony/Dark Flint, tworzy ciepły, przytulny klimat, ładnie harmonizując przy tym z nową gamą odcieni lakierów nadwozia.

Starannie ukształtowane fotele, jeszcze lepiej przytrzymujące ciało, nowe tkaniny tapicerki foteli i nowe, specjalne „zygzakowate” szwy tapicerskie podkreślają wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem, który w dużym stopniu powstał po to, by sprawiać przyjemność kierowcy. Z kolei osoby podróżujące z tyłu z pewnością ucieszy fakt, że w wyposażeniu standardowym wersji Ghia i Titanium nadal dostępny jest system zmiennej konfiguracji tylnych foteli (Comfort Seat System).

Ford jest liderem wśród producentów samochodów jako firma projektująca i wytwarzająca wnętrza mające certyfikaty przyjaznych dla osób cierpiących na alergie. Pierwszymi w świecie samochodami, które otrzymały certyfikat TÜV pomyślnego przejścia testów wnętrz na obecność alergenów były Ford Focus i Ford Focus C-MAX. Fakt ten został potwierdzony w 2005 roku po serii testów przeprowadzonych przez TÜV Rhineland Group, znaną niemiecką niezależną organizację zajmującą się normami i certyfikacją. Podobny certyfikat został wydany w Wielkiej Brytanii przez British Allergy Foundation.

Aby możliwe było otrzymanie certyfikatu TÜV, egzemplarze produkcyjne samochodów są poddawane serii żmudnych i drobiazgowych badań, łącznie z analizą jakości powietrza we wnętrzu samochodu. Badania te mają na celu wykluczenie obecności czynników mogących wywoływać alergie, w tym substancji pochodzenia organicznego, takich jak formaldehyd, fenole, ftalany i rozpuszczalniki. Obecnie Ford planuje objęcie tymi badaniami wszystkich modeli, które wchodzą do produkcji. Oczekuje się, że najnowszy Ford C-MAX otrzyma podobne świadectwa i certyfikaty już w najbliższej przyszłości.

DOSTĘPNE WERSJE, WYPOSAŻENIE SERYJNE I DODATKOWE,

Nowy Ford C-MAX będzie oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych: Ambiente, Trend, Ghia oraz Titanium. Tak skonstruowana bogata oferta rynkowa powinna spełniać wszystkie potrzeby i życzenia potencjalnych klientów.

O ile Ambiente jest wersją podstawową Forda C-MAX, jej wyposażenie nie będzie bynajmniej ubogie. Ten samochód ma wszystko, czego może potrzebować użytkownik korzystający z samochodu w pracy lub podczas wyjazdów z całą rodziną, w tym: siedzenia tylnej kanapy z możliwością indywidualnego położenia oparć, lub złożenia bądź zupełnego wyjęcia całych foteli, tylne światła z diodami LED oraz centralny zamek sterowany pilotem. Wersja ta jest adresowana do odbiorców zwracających uwagę przede wszystkim na cenę, z których część będzie z pewnością chciała przesiąść się do kompaktowego minivana z kompaktowych hatchbacków lub kombi tzw. segmentu „C”.

Wersja Trend jest bardzo atrakcyjnie wyposażona i zapewnia korzystną relację walorów użytkowych w stosunku do swojej ceny. Cechą wersji Trend, obok bogatego wyposażenia seryjnego, jest szerszy wybór silników i wykończenia wnętrza oraz liczne oryginalne detale stylistyczne.

Ford C-MAX w wersji Trend jest wyposażony między innymi w podgrzewane lusterka boczne w obudowach w kolorze nadwozia, klamki drzwi i uchwyt drzwi tyłu nadwozia w kolorze lakieru, klimatyzację sterowaną ręcznie, fotel kierowcy z podłokietnikiem i regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, komputer pokładowy oraz roletę rozciąganą nad przestrzenią bagażową.

Wersja Ghia to przede wszystkim klasyczne poczucie luksusu, z chromowanymi akcentami stylistycznymi na zewnątrz, detalami z imitacją drewna we wnętrzu oraz z wysokiej jakości welurową tapicerką foteli. Niezwykle bogata oferta wyposażenia standardowego, obejmującego między innymi tempomat, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu, samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne czy pokryta skórą kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów z pewnością okażą się atrakcyjną propozycją dla nabywców minivanów wyższej klasy.

Obok wersji Ghia, najbardziej luksusową w rodzinie Forda C-MAX jest wersja Titanium – komfortowa, wykończona i wyposażona w szereg urządzeń i funkcji w konwencji „techno”. Standardowe wyposażenie nadwozia, obejmujące m.in. barwione na niebiesko szyby, czy 17-calowe wieloramienne obręcze kół z oponami 205/50, uzupełnione o liczne elementy zdobnicze we wnętrzu, wykończone „szczotkowanymi” powierzchniami chromowanymi, z pewnością spodoba się tym osobom, które na co dzień preferują modne, nowoczesne wzornictwo i nowinki techniczne.

Bogactwo oferty to także szeroki wybór atrakcyjnych, nowych wzorów aluminiowych obręczy kół, dostępnych w średnicach od 16 do 18 cali, z różnymi wzorami ramion starannie wykończonych w technologii przestrzennej (3-D). Zwiększony o 5 mm rozstaw kół sprawia, że samochód pewniej trzyma się podłoża, a sylwetka prezentuje się bardziej muskularnie.

Nabywca może wybierać spośród szerokiej gamy radioodtwarzaczy i systemów audio, ma także możliwość instalacji telefonu z funkcją Bluetooth i sterowania elektronicznymi urządzeniami pokładowymi za pomocą poleceń głosowych. Dostępne są także wysokiej jakości system nawigacji Ford wykorzystujący odtwarzacz DVD oraz wysokiej klasy radioodtwaczacze firmy Sony z odtwarzaczem płyt kompaktowych na jedną płytę, bądź z wbudowaną w deskę rozdzielczą zmieniarką na 6 płyt CD.

Jak zawsze, Ford przygotował szeroką paletę wyposażenia dodatkowego i akcesoriów oferowanych przez dział Ford Customer Service Division (FCSD). Gama akcesoriów i dodatków oferowanych przez FCSD dzieli się na pięć podstawowych kategorii: bezpieczeństwo i zabezpieczenia pojazdu, schowki, mocowania i akcesoria do transportu, dodatki stylizacyjne, obręcze kół oraz produkty do pielęgnacji i konserwacji pojazdu. Wśród nich przewidziano: kilka kompletów dodatków stylizacyjnych i spojlerów w kolorze nadwozia, a także haki i zaczepy holownicze, specjalne mocowania do bagażu, zabezpieczenia oraz tylny podłokietnik, który jednocześnie spełnia funkcję schowka.

BEZPIECZEŃSTWO I JAKOŚĆ JAZDY

Ford od lat stoi na stanowisku, że precyzyjnie dopracowane ustawienia zawieszenia są pierwszym warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa czynnego na odpowiednio wysokim poziomie. Zasada ta jest jednym z fundamentalnych elementów filozofii projektowania układów jezdnych, znanej dziś pod hasłem Ford Precision Drive.

W nowym Fordzie C-MAX rozstaw kół zwiększono o 5 mm, co wpływa na większą stabilność w czasie jazdy, a to z kolei daje kierującemu większą pewność prowadzenia i większą łatwość panowania nad samochodem w różnych sytuacjach na drodze.

W skład Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda wchodzi m.in. kilka elektronicznie sterowanych układów zwiększających bezpieczeństwo czynne: układ ABS, elektroniczny układ podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ wspomagania nagłego hamowania (EBA) i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP). Działając razem, wszystkie te urządzenia umożliwiają kierowcy pełniejsze panowanie nad pojazdem i reagowanie w trudnych sytuacjach ze znacznie większym marginesem bezpieczeństwa.

Nowym rozwiązaniem, znacząco podnoszącym bezpieczeństwo, jest system reflektorów adaptacyjnych AFS (Adaptive Front Lighting System), który znacznie poprawia widoczność podczas jazdy w nocy. System AFS jest oferowany z reflektorami halogenowymi. Zasada działania polega na tym, że reflektory mają możliwość obrotu w płaszczyźnie poziomej i podczas wchodzenia w zakręt „podążają” (z odpowiednim uwzględnieniem prędkości jazdy) za skrętem kierownicy i skrętem kół, precyzyjniej oświetlając drogę przed samochodem oraz pobocze.

Ford jest w tej chwili jedynym producentem oferującym to rozwiązanie wraz z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi. Nabywca chcący mieć w swoim samochodzie reflektory z systemem AFS nie jest zmuszony do wyboru reflektorów ksenonowych, co czyni system AFS znacząco bardziej przystępnym cenowo.

Fundamentem bezpieczeństwa biernego w przypadku Forda C-MAX jest sztywna konstrukcja nadwozia, a przede wszystkim niezwykle odporna na odkształcenia klatka przedziału pasażerskiego. Obie te cechy są nieodłącznym elementem Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda, w skład którego wchodzą inne zaawansowane rozwiązania chroniące kierowcę i pasażerów w razie kolizji.

Obok pełnowymiarowych poduszek powietrznych czołowych i poduszek bocznych kierowcy i pasażera z przodu, system IPS w Fordzie C-MAX obejmuje również boczne kurtyny powietrzne przy pierwszym i drugim rzędzie foteli, napinacze przednich pasów z ogranicznikami naprężenia taśmy pasów, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz wspornik pedałów z zabezpieczeniem chroniącym przed wepchnięciem pedałów do wnętrza w razie zderzenia.

Wszystkie trzy miejsca z tyłu są standardowo wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych tylnych fotelach znajdują się bezpieczne mocowania typu ISOFIX dla fotelików dziecięcych. Taki układ nie tylko zapewnia maksymalny komfort podróżowania, ale przede wszystkim wysoki poziom ochrony jadących z tyłu dzieci. Warto przypomnieć, że pierwsza generacja Forda Focus C-MAX, jako pierwsza w klasie rodzinnych minivanów, otrzymała 4-gwiazdkową notę w testach Euro NCAP właśnie w kategorii bezpieczeństwa przewożonych dzieci.

SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW

Źródłem napędu najnowszego Forda C-MAX jest gama ultranowoczesnych jednostek benzynowych rodziny Duratec i silników diesla Duratorq TDCi. Dostępność poszczególnych jednostek napędowych może być nieco inna na poszczególnych rynkach. Jednak wszystkie bez wyjątku silniki charakteryzują się wysoką mocą i dynamiką, które gwarantują prawdziwą przyjemność prowadzenia, a przy tym są bardzo ekonomiczne i ekologiczne.

Silniki benzynowe Duratec

Wszystkie silniki benzynowe serii Duratec oferowane w Fordzie C-MAX, a więc jednostki 1,6-, 1,8-, oraz 2,0-litrowe mają tak dobraną charakterystykę, by jak najpełniej wydobyć walory układu jezdnego Forda C-MAX i zapewnić możliwie najlepszą dynamikę i najwyższe osiągi. Zakres mocy obejmuje przedział od 100 KM do 145 KM, przy czym szczytowe wartości momentu obrotowego osiągają poziom od 150 do 185 Nm.

Wszystkie silniki są jednostkami o bardzo nowoczesnej konstrukcji. Kadłub i głowica są odlewane z lekkiego stopu aluminium, co znacznie zmniejsza ich masę i pozwala obniżyć środek ciężkości pojazdu.

Silniki wysokoprężne Duratorq TDCi

Silniki o zapłonie samoczynnym rodziny Ford Duratorq TDCi są uważane za wiodące na rynku pod względem osiągów i niskiego zużycia paliwa. Przy tym wszystkie pracują równo, płynnie, bardzo cicho i charakteryzują się bardzo niskimi wskaźnikami emisji zanieczyszczeń. Obecnie rodzina tych silników w przypadku Forda C-MAX liczy cztery jednostki o pojemnościach 1,6 litra, 1,8 litra oraz 2,0 litrów.

Zakres mocy dla silników wysokoprężnych obejmuje przedział od 90 KM do 136 KM, zaś dostępne wartości maksymalnego momentu obrotowego zaczynają się od 215 Nm, a kończą się na imponujących 320 Nm. Wszystkie bez wyjątku diesle charakteryzują się więc znacznym zapasem momentu obrotowego i bardzo wysoką siłą uciągu, przy czym nie odbywa się to kosztem zwiększenia spalania paliwa. W tzw. cyklu mieszanym (norma 93/116/EG), nowy Ford C-MAX napędzany 1,6-litrowym silnikiem Duratorq TDCi zużywa zaledwie 4,8 litra oleju napędowego na 100 km. Nawet najmocniejsza jednostka 2.0 Duratorq TDCi zużywa w Fordzie C-MAX średnio 5,8 l/100 km w tzw. cyklu jazdy mieszanej.

Ręczne i automatyczne skrzynie biegów

Nowy Ford C-MAX jest oferowany z trzema skrzyniami biegów, których parametry pozwalają bardzo dobrze wykorzystać dostępną moc i moment obrotowy silników, i tym samym zapewnić optymalne osiągi przy różnych warunkach i stylach jazdy:

5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Ford Durashift standardowo współpracuje z silnikami benzynowymi Duratec o pojemności 1,6, 1,8 oraz 2,0 litrów, oraz z silnikami wysokoprężnymi Duratorq TDCi pojemności 1,6 i 1,8 litra
6-stopniowa ręczna skrzynia biegów Durashift jest standardowo oferowana z 2,0-litrowym silnikiem diesla Duratorq TDCi
4-biegowa przekładnia automatyczna Ford Durashift jest dostępna wraz z 2,0-litrowym benzynowym silnikiem Duratec

KONCEPCJA "MAX" NABIERA DOJRZAŁOŚCI

Wraz z premierą pierwszej generacji Forda Focus C-MAX w 2003 roku, Ford udowodnił, że 5-miejscowy kompaktowy minivan może być samochodem nie tylko niezwykle funkcjonalnym i uniwersalnym, ale także bardzo stylowym i dynamicznym. Z taśmy montażowej zakładów Forda w Saarlouis w Niemczech zjechało ponad 470,000 egzemplarzy tego udanego modelu. Wykorzystując możliwości, jakie daje realizowana przez Forda pod nazwą Shared Technology koncepcja wykorzystywania tych samych rozwiązań w wielu różnych modelach, ówczesny Ford Focus C-MAX pod wieloma względami był konstrukcją zbliżoną do Forda Focus drugiej generacji, który wszedł do produkcji w 2004 roku.

Koncepcja rodziny modeli „MAX” – samochodów eleganckich, stylowych, pełnych innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, uniwersalnych w swoim charakterze, lecz jednocześnie zdradzających sportowe inklinacje – już wcześniej znalazła pełny wyraz w Fordzie S-MAX, oryginalnym modelu typu crossover, wprowadzonym na rynek w 2006 roku. Koncepcja Forda S-MAX została bardzo szybko doceniona i to od razu na najwyższym poziomie, gdyż europejscy dziennikarze zajmujący się rynkiem samochodowym szybko wybrali Forda S-MAX „Samochodem roku 2007”. Ostatnio zaś model ten został uznany przez czytelników grupy pism "Auto Bild" oraz kierowców wyczynowych i ekspertów motoryzacyjnych "Autem nr 1 w Europie".

W taki sam sposób, jak Ford Focus C-MAX inspirował twórców jego większego kuzyna, Forda S-MAX, podobnie Ford S-MAX pod wieloma względami posłużył jako wzór dla projektantów nowego Forda C-MAX, co wyraźnie przyniosło powodzenie całej rodzinie modeli.

2007-06-15

Nowa generacja Forda C-MAX

Pod nieco zmienioną nazwą, po prostu jako Ford C-MAX, ten kompaktowy rodzinny minivan należy obok Forda S-MAX, wybranego „Samochodem Roku 2007”, do rodziny modeli Forda noszącej nazwę „MAX” – stylowych, uniwersalnych minivanów o wyraźnie sportowych inklinacjach, plasujących się w czołówce swoich segmentów pod względem własności jezdnych.

Mimo dość mocno zmienionego wyglądu, nowy Ford C-MAX nie stracił absolutnie nic ze swoich atutów. Przede wszystkim nadal jest on dostępny w wersji ze zmiennym układem siedzeń (Comfort Seat System), funkcjonalnym rozwiązaniem pozwalającym na zmianę układu foteli w zależności od potrzeby chwili: z jednej strony komfortowa tylna kanapa z tyłu pozwala wygodnie podróżować trzem osobom. Jednak w razie potrzeby, gdy z tyłu jadą tylko dwie osoby, istnieje możliwość złożenia środkowego tylnego siedzenia i ukośnego przesunięcia do tyłu obu skrajnych foteli, z jednoczesnym zsunięciem ich ze sobą. Tym samym wyraźnie zwiększa się ilość miejsca na nogi i na wysokości ramion dla dwóch jadących z tyłu pasażerów.

Jeżeli trzeba przewieźć więcej bagażu, można dowolnie zwiększać pojemność przestrzeni bagażowej, składając indywidualnie każdy z trzech tylnych foteli. W każdym przypadku jest możliwość położenia oparcia, całkowitego złożenia lub zupełnego wyjęcia każdego z trzech foteli.

Sporo pracy włożono w opracowanie nowych elementów stylistyki zewnętrznej nadwozia i detali wykończenia wnętrza. Przód nadwozia nowego Forda C-MAX został przeprojektowany i uzupełniony o elementy mocno nawiązujące do języka stylistycznego „kinetic design”, dominującego w ostatnich modelach Forda. Konwencja ta umiejętnie łączy ostro zarysowane krawędzie i kontury, z „muskularnymi” kształtami i opływowymi liniami. Razem zabiegi te tworzą interesujący efekt sprawiający wrażenie „energii uchwyconej w ruchu”. Efekt, który również jest widoczny, gdy samochód stoi nieruchomo.

Założenia tej szkoły stylistycznej, szeroko wykorzystane po raz pierwszy w ukształtowaniu nadwozia najnowszego Forda Galaxy i Forda S-MAX, pomogły w daleko idącej zmianie „twarzy” nowego Forda C-MAX, nadając mu bardziej sportowy i pełen ekspresji wygląd, w znacznie większym stopniu odwołujący się do czystych emocji.

Nadanie Fordowi C-MAX nowego oblicza i drobna zmiana w pozycjonowaniu tego modelu w ofercie rynkowej, polegająca na ulokowaniu go tuż obok większego Forda S-MAX, pozwala silniej zaakcentować bogactwo oferty modelowej Forda. Z drugiej strony, Ford może teraz zaoferować nabywcom dwa duże samochody rodzinne, które klienci będą chcieli mieć, a nie takie, które kupują wyłącznie z rozsądku.

Rodzina modeli Forda, szczególnie w klasie minivanów, jest bardzo szeroka. Obejmuje teraz bowiem 5-miejscowego Forda C-MAX, 5+2-miejscowego Forda S-MAX, dwa pełne dynamiki i nowoczesnego charakteru uniwersalne samochody zaprojektowane w odpowiedzi na potrzeby klientów poszukujących nie tylko obszernego, funkcjonalnego i zarazem uniwersalnego wnętrza, ale także chcących jeździć samochodem dającym maksimum przyjemności. Oprócz nich jest jeszcze Ford Galaxy, duży minivan klasy MPV, mogący przewozić do siedmiu osób.

Odświeżona, modna i nowoczesna linia nadwozia

Nowy Ford C-MAX otrzymał zmieniony przód, w którym już na pierwszy rzut oka odnajdujemy elementy znane z Forda S-MAX. Te zabiegi stylistyczne w harmonijny sposób połączono z charakterystycznym kształtem nadwozia Forda C-MAX i w efekcie powstał samochód o jeszcze bardziej wyrazistym, sportowym charakterze. Wygląd Forda C-MAX udanie podkreśla „wrodzony” sportowy charakter tego modelu. Teraz linia nowego Forda C-MAX oddaje sposób, w jaki ten samochód się prowadzi.

Masywny przedni zderzak jest elementem jednosekcyjnym, wykonanym niezwykle starannie. W jego dolną część wkomponowano mniejszy wlot powietrza o charakterystycznym zarysie trapezu oraz ustawione pionowo światła przeciwmgielne. Całość podkreśla bardzo solidny, wręcz „muskularny” wygląd nadwozia. Przedni zderzak sięga teraz nieco niżej, ma bardziej zaokrąglone końce, udanie podkreślając sylwetkę samochodu.

Najbardziej charakterystyczną cechą przedniej części nowego Forda C-MAX jest zmieniony, trapezowy kształt dolnego wlotu powietrza pod zderzakiem, który bardzo ładnie komponuje się z kratą zasadniczego wlotu powietrza, z reflektorami i maską silnika o wyraźnie widocznych trzech płaszczyznach. Razem, elementy te nadają nadwoziu Forda C-MAX charakterystyczny, sportowy wygląd. Dolna krawędź niższego, trapezowego wlotu powietrza wznosi się w charakterystyczny sposób na obu końcach, łagodnie przechodząc w rogi zderzaka, mającego teraz nieco łagodniejsze kontury.

Krata górnego, zasadniczego wlotu powietrza do silnika otrzymała chromowaną listewkę w miejscu, gdzie biegnie przednia krawędź maski silnika. Uwagę zwraca powiększony owal znaku firmowego Forda – kolejne dwa elementy charakterystyczne dla nowego oblicza samochodów Forda. Widziana z góry przednia część nadwozia wyraźnie układa się w trzy charakterystyczne płaszczyzny. W masce silnika dominują dwie linie biegnące od przedniej szyby do górnych krawędzi wlotu powietrza. Tworzą one lekkie „wybrzuszenie” pokrywy silnika, sugerujące znaczną moc kryjącej się pod maską jednostki napędowej.

Z tyłu, nowy Ford C-MAX otrzymał zderzak o nowym, bardziej zaokrąglonym kształcie, który sięga nieco głębiej i płynniej przechodzi w pozostałą część nadwozia. Kluczowym elementem stylistycznym tylnej części nadwozia są ustawione pionowo tylne światła, w których zastosowano diody LED oraz bezbarwne klosze, podkreślające nowoczesną linię karoserii.

Odświeżoną linię nowego Forda C-MAX udanie podkreśla także nowa paleta atrakcyjnych odcieni lakieru, będąca ważnym elementem zmiany wizerunku nowego modelu.

NOWE TECHNOLOGIE WYRAŹNIE ZWIĘKSZAJĄ KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO

Nowy Ford C-MAX otrzymał szereg najnowocześniejszych rozwiązań mających służyć zwiększeniu komfortu użytkowania i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.

Nowy, rzucający się w oczy kształt reflektorów podkreśla modny i nowoczesny charakter samochodu i zarazem zapewnia jeszcze lepszą widoczność. W egzemplarzach wyposażonych w reflektory biksenonowe, funkcje świateł postojowych spełniają charakterystyczne „paski świetlne”, użyte w miejsce tradycyjnych żarówek. Świecące barwą niebieską rurki fluorescencyjne zostały uformowane w kształt przednich reflektorów i dodatkowo akcentują pochyłość przedniego profilu nadwozia. Element ten podkreśla także bardziej wyrafinowany wygląd nowego modelu.

Absolutną nowością w samochodach Forda są standardowo montowane tylne światła z diodami LED. Ich zastosowanie akcentuje nowoczesny charakter i modne wykończenie nowego Forda C-MAX. Świecące się diody w tylnych światłach tworzą wyraźnie widoczny układ punktów świetlnych, które sprawiają, że Ford C-MAX jest natychmiast rozpoznawalny nawet z dużej odległości. To także element znacząco poprawiający bezpieczeństwo. Paseczki diod są lekko wypukłe względem powierzchni kloszy i dają bardzo intensywne, doskonale widoczne światło.

Eleganckie lusterka zewnętrzne są składane elektrycznie (opcja). W wyższych wersjach wyposażeniowych w korpusy lusterek wbudowano kierunkowskazy. Funkcja składania lusterek służy ich ochronie przed uszkodzeniem na przepełnionych parkingach. W ten sposób właściciel jest mniej narażony na wydatki związane z koniecznością wymiany zniszczonych lusterek.

W nowym modelu dostępny będzie szklany dach panoramiczny, rozjaśniający i optycznie powiększający wnętrze. Obejmując niemal cały obszar dachu dla maksymalnego zwiększenia widoczności i rozjaśnienia wnętrza, powierzchnia szklana jest zabarwiona na ciemno dla wyeliminowania niebezpieczeństwa oślepiania i uniknięcia niekorzystnych refleksów świetlnych. W razie potrzeby wewnętrzne rolety pozwolą zasłonić dach dla większej prywatności, lub gdy po prostu potrzeba więcej cienia. Tafla dachu będzie pokryta specjalną powłoką odbijającą promienie słoneczne, przez co wnętrze nie będzie się nadmiernie nagrzewać w upalne dni, co pośrednio także wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa. Tafla dachu ma bezpieczną, klejoną konstrukcję, dzięki której, w razie ewentualnego wypadku, nie rozbija się ona na drobne kawałki.

Inną nowością w Fordzie C-MAX są barwione w odcieniu niebieskim szyby w wersji Titanium. Dodają one „szyku” i doskonale wpasowują się w konwencję „techno”, która dominuje w tej topowej wersji Forda C-MAX.

Wnętrze − wysoka jakość i wiele możliwości wykorzystania

Funkcjonalny i uniwersalny charakter wnętrza oraz ciepły, przyjazny klimat nadają kabinie pasażerskiej Forda C-MAX bardzo szczególny charakter. Jednak najważniejszą cechą nowego wnętrza jest szeroko rozumiany komfort. Wszystkie mniejsze i większe detale wykończenia współtworzą wrażenie bardzo wysokiej jakości, zarówno pod względem zastosowanych rozwiązań, jak i samego wykonania. Całość pozostawia trwałe, niezwykle pozytywne wrażenie. Wzornictwo wnętrza w dużym stopniu harmonizuje ze stylistyką „kinetic design”, która ukształtowała zewnętrzną szatę nadwozia. W efekcie zmienione, finezyjnie zaprojektowane wnętrze nowego Forda C-MAX jest pełne świeżości i prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Nowa centralna konsola deski mieści dźwignię zmiany biegów oraz panele z przełącznikami i pokrętłami układu klimatyzacji i wentylacji wnętrza oraz urządzeń audio i systemów komunikacji. Nowe obramowanie postumentu dźwigni zmiany biegów otrzymało chromowany pierścień, podkreślający końcowy efekt. Elektronicznie sterowana klimatyzacja dwustrefowa DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control), będąca standardowym wyposażeniem wersji Ghia i Titanium na większości rynków, teraz jest wyposażona w pokrętła w miejsce wcześniej stosowanych przycisków. Rozwiązanie to jest lepsze z punktu widzenia ergonomii, umożliwia bardziej precyzyjną regulację temperatury i siły nawiewu, a także prezentuje się znacznie estetyczniej i nowocześniej.

Czerwone oznaczenia i piktogramy na wskaźnikach, czerwone podświetlenie zegarów i przełączników, pokrętła opcjonalnej elektronicznie sterowanej klimatyzacji dwustrefowej DEATC i wreszcie szeroki wybór systemów informacyjnych i urządzeń służących rozrywce w czasie jazdy pod względem wizualnym idą w tym samym kierunku co rozwiązania wcześniej zaproponowane w Fordzie S-MAX. Same w sobie są też po prostu bardzo eleganckie.

Na życzenie nabywcy Ford C-MAX może być wyposażony w radioodtwarzacze firmy Sony. Zmienione wzornictwo panelu audio także w tym przypadku służy płynnemu wkomponowaniu urządzenia w nową konsolę na desce rozdzielczej. Wysokiej klasy aparatura firmy Sony jest dostępna z odtwarzaczem płyt kompaktowych z jedną kieszenią lub ze zmieniarką na 6 płyt CD .

Zmienił się także wygląd wewnętrznych wykładzin drzwi, a w wersjach Ghia i Titanium górna część wykładzin, tuż pod szybami, otrzymała specjalne miękkie wykończenie. Nowe wewnętrzne uchwyty drzwi mają kształt przypominający bumerang i są dostępne w dwóch wykonaniach: w wersji Ghia mają one dźwięczną nazwę „Sapelli” i mają akcenty z drewna. Natomiast wersja Titanium otrzymała uchwyty wykończone detalami o szczotkowanej chromowanej powierzchni metalowej lub stalowej. W obu przypadkach uchwyty spełniają także funkcję podłokietników.

Nowe wewnętrzne panele wykończenia drzwi nawiązują do wzorów widzianych już w Fordzie S-MAX. Dzięki nim wnętrze mniejszego Forda C-MAX zyskuje nowy wymiar zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności – przede wszystkim ze względu na nowe, obszerniejsze schowki w drzwiach. Od wewnątrz drzwi prezentują się teraz znacznie estetyczniej, między innymi dzięki tekstylnym wkładkom wykończeniowym wokół podłokietników, mających teraz zmieniony kształt. O dobrym guście projektantów świadczą także eleganckie chromowane pierścienie obramowujące kratki ukrytych wewnątrz drzwi głośników.

Nowa centralna konsola w wyższych wersjach wyposażenia Forda C-MAX ma nieco zmieniony wygląd i teraz w sposób płynny przechodzi w deskę rozdzielczą. Konsola została uzupełniona o przesuwany podłokietnik o konstrukcji teleskopowej, który znacząco zwiększa komfort jazdy na przednich fotelach.

Inne elementy wyposażenia, które decydują o bardziej nowoczesnym charakterze wnętrza nowego Forda C-MAX to nowo zaprojektowane koło kierownicy z zagłębieniami na kciuki w wersji Trend oraz nowa, zgrabniejsza, unoszona do góry dźwignia hamulca ręcznego, mająca kształt litery „Z”. Dźwignia jest funkcjonalna w użyciu i zajmuje mniej miejsca, pozostawiając dosyć przestrzeni w centralnej konsoli na umieszczenie 1,5-litrowej butelki z napojem.

Do standardowego wyposażenia Forda C-MAX weszło gniazdko 3,5 mm, służące do podłączania zewnętrznych urządzeń audio. Gniazdko zostało wygodnie ulokowane na centralnej konsoli. Dzięki niemu, do samochodowego systemu audio można bez trudu podłączyć każdy typowy odtwarzacz plików muzycznych MP3 i słuchać ulubionych wykonawców przez samochodowe głośniki.

Nowo wprowadzone dyskretne podświetlenie od góry centralnej konsoli kieruje na nią strumień rozproszonego światła w ciepłej tonacji bursztynowej. Nowa kolorystyka wnętrza w takich modnych tonacjach jak: Arizona/Biscuit, Ebony/Pewter, czy Ebony/Dark Flint, tworzy ciepły, przytulny klimat, ładnie harmonizując przy tym z nową gamą odcieni lakierów nadwozia.

Starannie ukształtowane fotele, jeszcze lepiej przytrzymujące ciało, nowe tkaniny tapicerki foteli i nowe, specjalne „zygzakowate” szwy tapicerskie podkreślają wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem, który w dużym stopniu powstał po to, by sprawiać przyjemność kierowcy. Z kolei osoby podróżujące z tyłu z pewnością ucieszy fakt, że w wyposażeniu standardowym wersji Ghia i Titanium nadal dostępny jest system zmiennej konfiguracji tylnych foteli (Comfort Seat System).

Ford jest liderem wśród producentów samochodów jako firma projektująca i wytwarzająca wnętrza mające certyfikaty przyjaznych dla osób cierpiących na alergie. Pierwszymi w świecie samochodami, które otrzymały certyfikat TÜV pomyślnego przejścia testów wnętrz na obecność alergenów były Ford Focus i Ford Focus C-MAX. Fakt ten został potwierdzony w 2005 roku po serii testów przeprowadzonych przez TÜV Rhineland Group, znaną niemiecką niezależną organizację zajmującą się normami i certyfikacją. Podobny certyfikat został wydany w Wielkiej Brytanii przez British Allergy Foundation.

Aby możliwe było otrzymanie certyfikatu TÜV, egzemplarze produkcyjne samochodów są poddawane serii żmudnych i drobiazgowych badań, łącznie z analizą jakości powietrza we wnętrzu samochodu. Badania te mają na celu wykluczenie obecności czynników mogących wywoływać alergie, w tym substancji pochodzenia organicznego, takich jak formaldehyd, fenole, ftalany i rozpuszczalniki. Obecnie Ford planuje objęcie tymi badaniami wszystkich modeli, które wchodzą do produkcji. Oczekuje się, że najnowszy Ford C-MAX otrzyma podobne świadectwa i certyfikaty już w najbliższej przyszłości.

DOSTĘPNE WERSJE, WYPOSAŻENIE SERYJNE I DODATKOWE,

Nowy Ford C-MAX będzie oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych: Ambiente, Trend, Ghia oraz Titanium. Tak skonstruowana bogata oferta rynkowa powinna spełniać wszystkie potrzeby i życzenia potencjalnych klientów.

O ile Ambiente jest wersją podstawową Forda C-MAX, jej wyposażenie nie będzie bynajmniej ubogie. Ten samochód ma wszystko, czego może potrzebować użytkownik korzystający z samochodu w pracy lub podczas wyjazdów z całą rodziną, w tym: siedzenia tylnej kanapy z możliwością indywidualnego położenia oparć, lub złożenia bądź zupełnego wyjęcia całych foteli, tylne światła z diodami LED oraz centralny zamek sterowany pilotem. Wersja ta jest adresowana do odbiorców zwracających uwagę przede wszystkim na cenę, z których część będzie z pewnością chciała przesiąść się do kompaktowego minivana z kompaktowych hatchbacków lub kombi tzw. segmentu „C”.

Wersja Trend jest bardzo atrakcyjnie wyposażona i zapewnia korzystną relację walorów użytkowych w stosunku do swojej ceny. Cechą wersji Trend, obok bogatego wyposażenia seryjnego, jest szerszy wybór silników i wykończenia wnętrza oraz liczne oryginalne detale stylistyczne.

Ford C-MAX w wersji Trend jest wyposażony między innymi w podgrzewane lusterka boczne w obudowach w kolorze nadwozia, klamki drzwi i uchwyt drzwi tyłu nadwozia w kolorze lakieru, klimatyzację sterowaną ręcznie, fotel kierowcy z podłokietnikiem i regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, komputer pokładowy oraz roletę rozciąganą nad przestrzenią bagażową.

Wersja Ghia to przede wszystkim klasyczne poczucie luksusu, z chromowanymi akcentami stylistycznymi na zewnątrz, detalami z imitacją drewna we wnętrzu oraz z wysokiej jakości welurową tapicerką foteli. Niezwykle bogata oferta wyposażenia standardowego, obejmującego między innymi tempomat, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu, samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne czy pokryta skórą kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów z pewnością okażą się atrakcyjną propozycją dla nabywców minivanów wyższej klasy.

Obok wersji Ghia, najbardziej luksusową w rodzinie Forda C-MAX jest wersja Titanium – komfortowa, wykończona i wyposażona w szereg urządzeń i funkcji w konwencji „techno”. Standardowe wyposażenie nadwozia, obejmujące m.in. barwione na niebiesko szyby, czy 17-calowe wieloramienne obręcze kół z oponami 205/50, uzupełnione o liczne elementy zdobnicze we wnętrzu, wykończone „szczotkowanymi” powierzchniami chromowanymi, z pewnością spodoba się tym osobom, które na co dzień preferują modne, nowoczesne wzornictwo i nowinki techniczne.

Bogactwo oferty to także szeroki wybór atrakcyjnych, nowych wzorów aluminiowych obręczy kół, dostępnych w średnicach od 16 do 18 cali, z różnymi wzorami ramion starannie wykończonych w technologii przestrzennej (3-D). Zwiększony o 5 mm rozstaw kół sprawia, że samochód pewniej trzyma się podłoża, a sylwetka prezentuje się bardziej muskularnie.

Nabywca może wybierać spośród szerokiej gamy radioodtwarzaczy i systemów audio, ma także możliwość instalacji telefonu z funkcją Bluetooth i sterowania elektronicznymi urządzeniami pokładowymi za pomocą poleceń głosowych. Dostępne są także wysokiej jakości system nawigacji Ford wykorzystujący odtwarzacz DVD oraz wysokiej klasy radioodtwaczacze firmy Sony z odtwarzaczem płyt kompaktowych na jedną płytę, bądź z wbudowaną w deskę rozdzielczą zmieniarką na 6 płyt CD.

Jak zawsze, Ford przygotował szeroką paletę wyposażenia dodatkowego i akcesoriów oferowanych przez dział Ford Customer Service Division (FCSD). Gama akcesoriów i dodatków oferowanych przez FCSD dzieli się na pięć podstawowych kategorii: bezpieczeństwo i zabezpieczenia pojazdu, schowki, mocowania i akcesoria do transportu, dodatki stylizacyjne, obręcze kół oraz produkty do pielęgnacji i konserwacji pojazdu. Wśród nich przewidziano: kilka kompletów dodatków stylizacyjnych i spojlerów w kolorze nadwozia, a także haki i zaczepy holownicze, specjalne mocowania do bagażu, zabezpieczenia oraz tylny podłokietnik, który jednocześnie spełnia funkcję schowka.

BEZPIECZEŃSTWO I JAKOŚĆ JAZDY

Ford od lat stoi na stanowisku, że precyzyjnie dopracowane ustawienia zawieszenia są pierwszym warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa czynnego na odpowiednio wysokim poziomie. Zasada ta jest jednym z fundamentalnych elementów filozofii projektowania układów jezdnych, znanej dziś pod hasłem Ford Precision Drive.

W nowym Fordzie C-MAX rozstaw kół zwiększono o 5 mm, co wpływa na większą stabilność w czasie jazdy, a to z kolei daje kierującemu większą pewność prowadzenia i większą łatwość panowania nad samochodem w różnych sytuacjach na drodze.

W skład Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda wchodzi m.in. kilka elektronicznie sterowanych układów zwiększających bezpieczeństwo czynne: układ ABS, elektroniczny układ podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ wspomagania nagłego hamowania (EBA) i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP). Działając razem, wszystkie te urządzenia umożliwiają kierowcy pełniejsze panowanie nad pojazdem i reagowanie w trudnych sytuacjach ze znacznie większym marginesem bezpieczeństwa.

Nowym rozwiązaniem, znacząco podnoszącym bezpieczeństwo, jest system reflektorów adaptacyjnych AFS (Adaptive Front Lighting System), który znacznie poprawia widoczność podczas jazdy w nocy. System AFS jest oferowany z reflektorami halogenowymi. Zasada działania polega na tym, że reflektory mają możliwość obrotu w płaszczyźnie poziomej i podczas wchodzenia w zakręt „podążają” (z odpowiednim uwzględnieniem prędkości jazdy) za skrętem kierownicy i skrętem kół, precyzyjniej oświetlając drogę przed samochodem oraz pobocze.

Ford jest w tej chwili jedynym producentem oferującym to rozwiązanie wraz z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi. Nabywca chcący mieć w swoim samochodzie reflektory z systemem AFS nie jest zmuszony do wyboru reflektorów ksenonowych, co czyni system AFS znacząco bardziej przystępnym cenowo.

Fundamentem bezpieczeństwa biernego w przypadku Forda C-MAX jest sztywna konstrukcja nadwozia, a przede wszystkim niezwykle odporna na odkształcenia klatka przedziału pasażerskiego. Obie te cechy są nieodłącznym elementem Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda, w skład którego wchodzą inne zaawansowane rozwiązania chroniące kierowcę i pasażerów w razie kolizji.

Obok pełnowymiarowych poduszek powietrznych czołowych i poduszek bocznych kierowcy i pasażera z przodu, system IPS w Fordzie C-MAX obejmuje również boczne kurtyny powietrzne przy pierwszym i drugim rzędzie foteli, napinacze przednich pasów z ogranicznikami naprężenia taśmy pasów, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz wspornik pedałów z zabezpieczeniem chroniącym przed wepchnięciem pedałów do wnętrza w razie zderzenia.

Wszystkie trzy miejsca z tyłu są standardowo wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych tylnych fotelach znajdują się bezpieczne mocowania typu ISOFIX dla fotelików dziecięcych. Taki układ nie tylko zapewnia maksymalny komfort podróżowania, ale przede wszystkim wysoki poziom ochrony jadących z tyłu dzieci. Warto przypomnieć, że pierwsza generacja Forda Focus C-MAX, jako pierwsza w klasie rodzinnych minivanów, otrzymała 4-gwiazdkową notę w testach Euro NCAP właśnie w kategorii bezpieczeństwa przewożonych dzieci.

SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW

Źródłem napędu najnowszego Forda C-MAX jest gama ultranowoczesnych jednostek benzynowych rodziny Duratec i silników diesla Duratorq TDCi. Dostępność poszczególnych jednostek napędowych może być nieco inna na poszczególnych rynkach. Jednak wszystkie bez wyjątku silniki charakteryzują się wysoką mocą i dynamiką, które gwarantują prawdziwą przyjemność prowadzenia, a przy tym są bardzo ekonomiczne i ekologiczne.

Silniki benzynowe Duratec

Wszystkie silniki benzynowe serii Duratec oferowane w Fordzie C-MAX, a więc jednostki 1,6-, 1,8-, oraz 2,0-litrowe mają tak dobraną charakterystykę, by jak najpełniej wydobyć walory układu jezdnego Forda C-MAX i zapewnić możliwie najlepszą dynamikę i najwyższe osiągi. Zakres mocy obejmuje przedział od 100 KM do 145 KM, przy czym szczytowe wartości momentu obrotowego osiągają poziom od 150 do 185 Nm.

Wszystkie silniki są jednostkami o bardzo nowoczesnej konstrukcji. Kadłub i głowica są odlewane z lekkiego stopu aluminium, co znacznie zmniejsza ich masę i pozwala obniżyć środek ciężkości pojazdu.

Silniki wysokoprężne Duratorq TDCi

Silniki o zapłonie samoczynnym rodziny Ford Duratorq TDCi są uważane za wiodące na rynku pod względem osiągów i niskiego zużycia paliwa. Przy tym wszystkie pracują równo, płynnie, bardzo cicho i charakteryzują się bardzo niskimi wskaźnikami emisji zanieczyszczeń. Obecnie rodzina tych silników w przypadku Forda C-MAX liczy cztery jednostki o pojemnościach 1,6 litra, 1,8 litra oraz 2,0 litrów.

Zakres mocy dla silników wysokoprężnych obejmuje przedział od 90 KM do 136 KM, zaś dostępne wartości maksymalnego momentu obrotowego zaczynają się od 215 Nm, a kończą się na imponujących 320 Nm. Wszystkie bez wyjątku diesle charakteryzują się więc znacznym zapasem momentu obrotowego i bardzo wysoką siłą uciągu, przy czym nie odbywa się to kosztem zwiększenia spalania paliwa. W tzw. cyklu mieszanym (norma 93/116/EG), nowy Ford C-MAX napędzany 1,6-litrowym silnikiem Duratorq TDCi zużywa zaledwie 4,8 litra oleju napędowego na 100 km. Nawet najmocniejsza jednostka 2.0 Duratorq TDCi zużywa w Fordzie C-MAX średnio 5,8 l/100 km w tzw. cyklu jazdy mieszanej.

Ręczne i automatyczne skrzynie biegów

Nowy Ford C-MAX jest oferowany z trzema skrzyniami biegów, których parametry pozwalają bardzo dobrze wykorzystać dostępną moc i moment obrotowy silników, i tym samym zapewnić optymalne osiągi przy różnych warunkach i stylach jazdy:

5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Ford Durashift standardowo współpracuje z silnikami benzynowymi Duratec o pojemności 1,6, 1,8 oraz 2,0 litrów, oraz z silnikami wysokoprężnymi Duratorq TDCi pojemności 1,6 i 1,8 litra
6-stopniowa ręczna skrzynia biegów Durashift jest standardowo oferowana z 2,0-litrowym silnikiem diesla Duratorq TDCi
4-biegowa przekładnia automatyczna Ford Durashift jest dostępna wraz z 2,0-litrowym benzynowym silnikiem Duratec

KONCEPCJA "MAX" NABIERA DOJRZAŁOŚCI

Wraz z premierą pierwszej generacji Forda Focus C-MAX w 2003 roku, Ford udowodnił, że 5-miejscowy kompaktowy minivan może być samochodem nie tylko niezwykle funkcjonalnym i uniwersalnym, ale także bardzo stylowym i dynamicznym. Z taśmy montażowej zakładów Forda w Saarlouis w Niemczech zjechało ponad 470,000 egzemplarzy tego udanego modelu. Wykorzystując możliwości, jakie daje realizowana przez Forda pod nazwą Shared Technology koncepcja wykorzystywania tych samych rozwiązań w wielu różnych modelach, ówczesny Ford Focus C-MAX pod wieloma względami był konstrukcją zbliżoną do Forda Focus drugiej generacji, który wszedł do produkcji w 2004 roku.

Koncepcja rodziny modeli „MAX” – samochodów eleganckich, stylowych, pełnych innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, uniwersalnych w swoim charakterze, lecz jednocześnie zdradzających sportowe inklinacje – już wcześniej znalazła pełny wyraz w Fordzie S-MAX, oryginalnym modelu typu crossover, wprowadzonym na rynek w 2006 roku. Koncepcja Forda S-MAX została bardzo szybko doceniona i to od razu na najwyższym poziomie, gdyż europejscy dziennikarze zajmujący się rynkiem samochodowym szybko wybrali Forda S-MAX „Samochodem roku 2007”. Ostatnio zaś model ten został uznany przez czytelników grupy pism "Auto Bild" oraz kierowców wyczynowych i ekspertów motoryzacyjnych "Autem nr 1 w Europie".

W taki sam sposób, jak Ford Focus C-MAX inspirował twórców jego większego kuzyna, Forda S-MAX, podobnie Ford S-MAX pod wieloma względami posłużył jako wzór dla projektantów nowego Forda C-MAX, co wyraźnie przyniosło powodzenie całej rodzinie modeli.

Leave a Reply