W najbliższym czasie rozpocznie się seryjna produkcja Yeti – pierwszego modelu marki Škoda w klasie SUV. Obecnie trwają końcowe testy służące sprawdzeniu zarówno modelu, jak i jego poszczególnych podzespołów.
W trwających obecnie testach udział biorą samochody z tzw. preserii, wyprodukowane na linii przygotowanej już do seryjnej produkcji modelu. Tego typu próby prowadzone są według określonych procedur oraz w otoczeniu w pełni odpowiadającym naturalnym warunkom eksploatacji samochodu, a ich pozytywne wyniki przekładają się na przekazanie modelu do produkcji seryjnej. By warunki były w pełni różnorodne, testy odbywają się w kilku lokalizacjach – w tym przypadku także w Norwegii.
Norwegia, jako miejsce prób dla Yeti, została wybrana ze względu na bogactwo dróg o różnorodnych nawierzchniach oraz specyficzne warunki pogodowe o tej porze roku – temperatura powietrza wykazuje spore wahania – rankiem oscyluje ok. zera, by w ciągu dnia osiągnąć nawet 16-18 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia jest także tzw. „czynnik dyskrecji” – ze względu na małe zagęszczenie ludności – liczba obserwatorów jest zdecydowanie mniejsza niż w innych częściach Europy.
W przypadku opisywanych testów w sposób szczególny sprawdzano układy mechaniczne i elektronikę układów kontrolnych, funkcjonowanie układów wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Testowano także elementy zawieszenia, amortyzatory, stabilizatory, dopasowywano najodpowiedniejsze ciśnienie w oponach, a w oparciu o zebrane dane doprecyzowano ustawienia trybu Off-road, dostosowujące działanie elektronicznych systemów wspomagających jazdę do poruszania się w terenie. Ponadto badano akustykę wnętrza oraz zużycie paliwa podczas jazdy terenowej.
Wnioski jakie wynikają z przeprowadzonych badań są jednoznaczne: Yeti jest wysokiej jakości samochodem typu SUV z segmentu aut kompaktowych. Bardzo dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu, a także zapewnia bardzo dobre właściwości podczas jazdy terenowej. Stanowi idealne połączenie cech pojazdów typu SUV i kompakt, oferując wysoki poziom bezpieczeństwa, świetną przyczepność, gwarantując komfort prowadzenia i co ważne zachowuje stabilność podczas pokonywania zakrętów.
Kluczowe zalety Škody Yeti w porównaniu z ofertą konkurencji to przede wszystkim mniejsza masa pojazdu, stosunkowo nisko umieszczony środek ciężkości, dzięki czemu samochód cechuje wyjątkowa stabilność oraz wygoda w prowadzeniu, a także funkcjonalność systemu Off-road, który zapewnia bezpieczna jazdę w warunkach terenowych.
Yeti wykorzystuje płytę podłogową, na której zbudowana jest między innymi Octavia Scout 4×4. Cechuje go większy prześwit, szerszy rozstaw kół na tylnej osi. Zastosowano również nowe amortyzatory oraz zdefiniowano tryb Off-road do jazdy w terenie.
Dane techniczne:
Wymiary zewnętrzne (dł./szer./wys.): 4223/1793/1691 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Prześwit: 180 mm
Ciężar własny samochodu gotowego do jazdy (z kierowcą): 1520 kg dla wersji 1.8 TSI 4×4, 1545 kg dla wersji 2,0/103 CR 4×4
Skrzynia biegów:
6-stopniowa przekładnia manualna dla wszystkich jednostek 1.2 TSI 77 kW, 1.8 TSI 118 kW 4×4, 2.0 TDI CR 81 kW 4×2, 2.0 TDI CR 103 kW 4×4, 2.0 TDI CR 125 kW 4×4
7-stopniowa przekładnia DSG dla silnika 1.2 TSI 77kW
5-stopniowa przekładnia manualna dla silnika 2.0 TDI CR 81 kW 4×2
Napęd 4×4 wykorzystujący sprzęgło Haldex 4. generacji
System aranżacji tylnych siedzeń VarioFlex
Off-road – tryb optymalizacji systemów wspomagających do jazdy w terenie dla samochodów 4×4
ESP – system optymalizacji toru jazdy
2009-05-11