Dzięki zwycięstwu w czterech z ośmiu kategorii pojemnościowych firma BMW Group zdominowała tegoroczne rozdanie nagród w międzynarodowym konkursie na jednostkę napędową roku (ang. International Engine of the Year Awards).
W ramach najsłynniejszego na świecie konkursu w szranki stanęły
wielokrotnie nagradzane cztero-, sześcio- oraz ośmiocylindrowe jednostki
benzynowe i spalinowe. W skład zwycięskiego kwartetu weszła jednostka
V8 z BMW M3, rzędowa, benzynowa szóstka z układem BMW TwinPower Turbo,
bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem VALVETRONIC, znana z takich
modeli jak choćby BMW serii 1, BMW serii 3 oraz BMW serii 5,
czterocylindrowy silnik wysokoprężny z układem BMW TwinPower Turbo,
który spotkać można w modelu BMW X1 xDrive 23d oraz BMW 123d, a także
czterocylindrowy, turbodoładowany silnik ze sprężarką Twin Scroll
montowany w modelu MINI Cooper S.
Zwycięstwo w tak różnych
kategoriach potwierdza niezwykle bogatą wiedzę firmy BMW Group w
dziedzinie tworzenia i budowy jednostek napędowych. Pozwala ona oferować
silniki gwarantujące dużą moc i jednocześnie przykładową wydajność we
wszystkich seriach modelowych i niezależnie od klasy osiągów. Nagrody
Engine of the Year zostały przyznane przez międzynarodowe jury złożone z
76 dziennikarzy i specjalistów z 35 krajów. Ceremonia wręczenia nagród
odbyła się podczas targów handlowych Engine Expo w Stuttgarcie.
Wyróżnienia
Engine of the Year przyznawane są od 1999 roku. Od tego czasu modele
marek BMW i MINI nagradzane były w poszczególnych klasach
pojemnościowych i w klasyfikacji generalnej ponad 50 razy. Wśród wyróżnionych aut produkowanych seryjnie
znalazł się m.in. czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra z
modelu MINI Cooper S, który w tym roku wygrał po raz czwarty z
rzędu i jednocześnie po raz ostatni. Przyszły rok należał będzie do
zaprezentowanej niedawno jednostki – jego następcy w klasie
pojemnościowej od 1,4 do 1,8 litra. Oprócz technologii Twin Scroll i
bezpośredniego wtrysku benzyny znanych już z wielokrotnie nagradzanego
poprzednika, nowy motor wzbogaci się o układ płynnej regulacji długości
okresu otwarcia zaworów dolotowych VVC (ang. variable valve control)
oraz generował będzie moc maksymalną o wartości 135 kW/184 KM.
Jednocześnie będzie to najbardziej wydajny silnik w swojej klasie
pojemnościowej na świecie.
Pierwsze
zwycięstwo w kategorii od 1,8 do 2 litrów pojemności odniósł
najmocniejszy czterocylindrowy silnik wysokoprężny w ofercie BMW.
Ta dwulitrowa, całkowicie aluminiowa jednostka wykorzystująca układ
bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail oraz technologię
turbodoładowania BMW TwinPower Turbo oferuje moc maksymalną o wartości
150 kW/204 KM. Największe wrażenia na członkach jury zrobiła siła
pociągowa oraz niezwykła wydajność silnika. Eksperci wyrazili opinię, iż
tak ogromne zalety tej jednostki napędowej stawiają pod znakiem
zapytania możliwości dalszego udoskonalenia silników wysokoprężnych w
przyszłości.
W kategorii od 2,5
do 3 litrów pojemności wewnętrzny pojedynek stoczyły dwa silniki BMW.
Nowy zwycięzca to 3-litrowa, rzędowa szóstka o mocy 225 kW/306 KM z
układem BMW TwinPower Turbo, bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz
systemem VALVETRONIC. Tym samym podium opuścił jej poprzednik, czyli
silnik o identycznych osiągach, który dwukrotnie zdobywał generalny
tytuł silnika roku w latach 2007-2008, a także wygrał zeszłoroczną
rywalizację w swojej kategorii pojemnościowej. Rzut oka na ranking i
mamy kolejny dowód dominacji silników firmy BMW w tej klasie
pojemnościowej. Drugie miejsce bowiem zajmuje nowa, trzylitrowa,
wysokoprężna rzędowa szóstka z BMW TwinPower Turbo i bezpośrednim
wtryskiem Common Rail, która wyraźnie zostawia w tyle konkurencję.
Silnik V8 z BMW M3 odniósł trzecie z rzędu
zwycięstwo w klasie pojemnościowej od 3 do 4 litrów.
Czterolitrowa jednostka o mocy 309 kW/420 KM, montowana w
najmocniejszych wersjach sportowych modeli BMW M3 Coupé, BMW M3 Sedan
oraz BMW M3 Convertible ponownie zachwyciła jury wartością dostępnej
siły napędowej, która wynika z wysokoobrotowych założeń konstrukcyjnych
charakteryzujących ten silnik. Oprócz znakomitych osiągów, eksperci
docenili również niezwykłą wydajność tego mocnego silnika, który w
modelu BMW M3 dostępny jest z funkcją Auto Start/Stop, systemem odzysku
energii hamowania oraz innymi rozwiązaniami technologicznymi strategii
rozwojowej BMW EfficientDynamics.
2010-07-06