Kierowcy zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team ukończyli Rajd Francji na drugim i trzecim miejscu. Dzięki temu Ford zdobył na Korsyce najwięcej punktów spośród wszystkich zespołów fabrycznych.
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen jadący Fordem Focus RS WRC zajęli w trzynastej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA drugie miejsce, a na najniższym stopniu podium stanęli François Duval i Patrick Pivato w takim samym samochodzie.
Hirvonen i Duval walczyli o drugie miejsce przez pierwsze dwa dni rajdu, a różnica między dwoma kierowcami Forda ani razu nie przekroczyła 6 sekund. W niedzielę rano Hirvonen uszkodził koło na dziurze w drodze i musiał zatrzymać się na OS-ie, aby zmienić koło, co oznaczało spadek na piąte miejsce. 28-letni Fin wyprzedził na następnej próbie Solberga, który złapał „kapcia”. Pozwoliło to na uruchomienie planu, który ma pomóc Hirvonenowi i Fordowi zachować szanse na mistrzostwo świata.
Duval celowo wjechał na start ostatniego OS-u o dwie minuty za wcześnie i otrzymał 120 sekund kary, a Latvala rozmyślnie spóźnił się na tę samą próbę, otrzymując karę 90 sekund. Dzięki tym manewrom Hirvonen powrócił na drugie miejsce w klasyfikacji Rajdu Francji i na dwie rundy przed końcem serialu traci do lidera mistrzostw 14 punktów.
Zespół BP-Ford Abu Dhabi zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji producentów, tracąc do lidera 23 punkty.
Śródziemnomorska wyspa była skąpana w słońcu przez cały czas trwania rajdu liczącego 16 OS-ów o łącznej długości 359.02 km. Niezwykle kręte górskie trasy były wielkim wyzwaniem dla kierowców, a wysokie temperatury i zniszczone nawierzchnie OS-ów postawiły wysokie wymagania przed oponami Pirelli PZero.
„Doceniam to, co zrobili Jari-Matti i François, aby pomóc mi w mistrzostwach”, powiedział Hirvonen. „Spora część OS-ów prowadziła po zniszczonym asfalcie. Widziałem tę dziurę w jezdni, około czterech kilometrów po starcie OS-u, jednak zdecydowałem się przez nią przejechać, czasem się tak robi, a czasem – nie. Uderzenie uszkodziło jednak felgę i z prawej przedniej opony zeszło powietrze. Mogłem temu zapobiec, próbując ominąć uszkodzony fragment nawierzchni. To był mój błąd. Musiałem się zatrzymać i zmienić koło.”
„Nadal mamy szanse na mistrzostwo. W Japonii i Wielkiej Brytanii dam z siebie wszystko. Jestem zadowolony z mojego tempa na asfalcie. Starty w Hiszpanii i Francji dały mi dużo pewności siebie w jeździe po asfaltach” dodał Hirvonen.
Tydzień temu, w swoim pierwszym starcie w fabrycznym zespole Forda od 2004 roku, Duval zajął w Hiszpanii czwarte miejsce. Teraz stanął na najniższym stopniu podium. „Nie popełniłem żadnego błędu. Miejsce na podium to doskonały wynik” powiedział 27-letni Belg. „Miałem za zadanie pomóc zespołowi, przy okazji pomogłem też Mikko. To był wymagający rajd i musiałem ciężko pracować, aby zająć trzecie miejsce, jednak lubię takie wyzwania. Trasy były wąskie i trudne, jazda po tego typu OS-ach daje mi sporo frajdy.”
Reprezentujący Abu Dhabi Khalid Al Qassimi i Michael Orr jadący trzecim fabrycznym Fordem Focus RS WRC ukończyli rajd na dwunastym miejscu. „Jestem zadowolony z nowych ustawień samochodu, które zastosowałem w ten weekend. Czeka mnie jeszcze sporo nauki w jeździe po asfalcie. Mam już pewną wiedzę, chcę jej zdobyć jeszcze więcej. Jestem zadowolony z minionego weekendu” powiedział Al Qassimi.
Dyrektor zespołu BP Ford Abu Dhabi, Malcolm Wilson tak wyjaśnił swoją decyzję: "Rajdy to sport zespołowy, a sytuacja w jakiej znaleźliśmy się w niedzielę była mało komfortowa. Musimy zrobić wszystko, aby zdobyć po raz trzeci z rzędu tytuł mistrza świata producentów i pomóc Mikko w walce o tytuł wśród kierowców," powiedział.
Dyrektor działu sportu Ford of Europe, Mark Deans powiedział: "Trzy Fordy Focus RS WRC w czołowej czwórce to doskonały wynik. Zachowaliśmy szanse na tytuły mistrzowskie. Będzie bardzo trudno obronić tytuł w klasyfikacji producentów, ale w ostatnich dwóch rundach damy z siebie wszystko. Mamy znakomitych kierowców. Czekamy z nadzieją na powrót do zespołu Jari-Matti Latvali."
Następny rajd
Po dwóch rajdach asfaltowych mistrzostwa powracają na nawierzchnie szutrowe. Przedostatnia runda serialu, Rajd Japonii odbędzie się w dniach 30 października – 2 listopada. Całkowicie nową trasę wytyczono na Hokkaido, najbardziej na północ wysuniętej wyspie Kraju Kwitnącej Wiśni, a baza rajdu znajduje się po raz pierwszy w Sapporo.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Francji
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 3hr 42min 58.0 s
2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3hr 46min 22.7 s
3. F Duval/P Pivato BEL Ford Focus RS 3hr 46min 29.6 s
4. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Focus RS 3hr 46min 35.5 s
5. P Solberg/P Mills NOR Subaru Impreza 3hr 48min 33.4 s
6. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 3hr 49min 08.4 s
7. U Aava/K Sikk EST Citroen C4 3hr 50min 23.2 s
8. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 52min 00.2 s
9. M Østberg/O Unnerud NOR Subaru Impreza 3hr 52min 11.3 s
10 B Clark/P Nagle GBR Ford Focus RS 3hr 56min 36.3 s
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 13/15)
Kierowcy Zespoły
1. S Loeb 106 pkt 1. Citroen Total 169 pkt
2. M Hirvonen 92 pkt 2. BP Ford Abu Dhabi 146 pkt
3. D Sordo 59 pkt 3. Subaru 87 pkt
4. C Atkinson 45 pkt 4. Stobart VK M-Sport Ford 62 pkt
5. J-M Latvala 42 pkt 5. Munchi’s Ford 22 pkt
6. P Solberg 40 pkt 6. Suzuki 21 pkt
2008-10-13