Podsumowanie wyników sprzedaży koncernu GM w 2006 roku w Polsce i w Europie.
General Motors Poland sprzedał w 2006 roku 29 720 samochodów osobowych,
czyli o 840 szt. lub 3% więcej niż w roku 2005. Udział GM w pogrążonym
przez znaczną część roku w stagnacji Polskim rynku wzrósł z 12,26 do
12,43 procent (+1,5%).
Największa
marka GM pod względem wielości sprzedaży to Opel – w sumie sprzedano 24
947 sztuk (rok wcześniej było to 22 726 sztuk). W grudniu 2006 r. Opel,
ze sprzedażą 2 956 samochodów osobowych, zajął pierwsze miejsce w
Polsce. Łączny udział marki w rynku samochodów osobowych w 2006 roku
wzrósł z 9,65% do 10,43%, co jest rekordem w historii Opla w Polsce.
Tym samym Opel zajął trzecie miejsce pod względem sprzedaży w 2006 r.
Chevrolet
Poland zamknął rok 2006 sprzedażą 4 346 samochodów (5 893 szt. w 2005).
Napływ wciąż ogromnej liczby samochodów używanych, oraz dość późne
wprowadzenie Epiki i Captivy wpłynęło na spadek udziału Chevroleta w
rynku o 0,68%, w porównaniu z rokiem 2005. W przyszłym roku, ciekawą
propozycją zarówno dla klientów zbiorowych jak i indywidualnych będzie
wprowadzenie silników diesla do modeli Lacetti i Epica. Przyczynić się
to może do wzrostu konkurencyjności marki w rozwijającym się segmencie
samochodów z silnikami wysokoprężnymi.
Saab odnotował w Polsce w
2006 roku rekordowy – 64% – wzrost sprzedaży (428 szt. w 2006 – 261 w
2005) i udział w rynku na poziomie 0,15%. Było to możliwe dzięki
przemyślanej i odpowiednio egzekwowanej polityce sprzedaży, działań
wizerunkowych skierowanych do jasno określonych grup klientów, rozwoju
sieci dealerskiej i serwisowej oraz podnoszeniu jakości usług.
Produkcja
zakładu General Motors Manufacturing Poland w 2006 r. osiągnęła
rekordowy poziom w historii zakładu, ponad 183 400 samochodów (128 700
szt. w 2005), z czego ponad 95% trafiło na eksport. W 2006 roku została
również ogłoszona decyzja o uruchomieniu w połowie 2007 roku produkcji
Astry lll sedan w gliwickim zakładzie GM. Jest to idealne miejsce,
jeśli chodzi o zaopatrzenie rynków Środkowej i Wschodniej Europy, a to
z myślą przede wszystkim o nich powstawała nowa wersja kompaktowego
Opla. Będzie ona dostępna z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma
wysokoprężnymi o mocy od 90 do 140 KM. Do sprzedaży wejdzie jesienią
2007 roku
* niektóre dane liczbowe podano w zaokrągleniu
Rekordowa sprzedaż GM w Europie – ponad 2 miliony samochodów w 2006 r.
W
2006 roku GM po raz pierwszy w swojej historii sprzedał w Europie ponad
2 miliony samochodów i lekkich pojazdów użytkowych. Sprzedano dokładnie
2 002 704* samochody, co oznacza wzrost o 18 473 pojazdy (+ 0,94%) w
porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział GM w rynku (Europa Zachodnia
i
Środkowo-Wschodnia) wyniósł 9,2 procent. Marki GM znacząco wyprzedziły
konkurencję w Szwecji, Danii, Finlandii, Irlandii, Szwajcarii,
Hiszpanii, w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz na
błyskawicznie się rozwijającym rynku rosyjskim, gdzie sprzedaż GM
wzrosła do 132 600 pojazdów, tj. o 73% (+56 022 samochody) w porównaniu
z rokiem 2005.
„2006 był dla nas rokiem przełomowym: po raz
pierwszy sprzedaliśmy ponad 2 miliony pojazdów, jednocześnie znacznie
zwiększając średni przychód z jednego egzemplarza i tworząc podstawy do
trwałego rozwoju. Osiągnęliśmy to poprzez utrzymanie zdrowej równowagi
między inwestycjami w nowe doskonałe produkty, sprzedażą lepiej
wyposażonych samochodów oraz redukcją sprzedaży flotowej o niskiej
marży”, powiedział Jonathan Browning, wiceprezes GM ds. sprzedaży,
marketingu i obsługi posprzedażnej.
Opel/Vauxhall wciąż wycofuje się z mniej dochodowych rynków flotowych
Opel/Vauxhall
sprzedał w 2006 roku 1,56 miliona pojazdów (78% całej sprzedaży
europejskiej GM), zdobywając 7,2 procentowy udział w rynku. Udział w
rynku flot samochodowych o krótkim terminie użytkowania spadł o 0,4%,
co odpowiada strategii przyjętej przez GM. Marka zwiększyła za to swoje
udziały w 14 rynkach europejskich. W Rosji i na Ukrainie Opel zwiększył
swoją sprzedaż ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2005. Sprzedał aż
515 302 samochody najważniejszego seryjnego modelu marki – Opla Astry –
zdobywając w ten sposób 2,37% udziału w rynku europejskim i umacniając
się na drugiej pozycji w segmencie samochodów kompaktowych. Dzięki
modelom Meriva i Zafira w roku 2006 Opel/Vauxhall ponownie był wiodącą
marką w segmencie vanów. Sprzedaż Zafiry wzrosła w porównaniu z
ubiegłym rokiem do 226 458 egzemplarzy, a więc o 24% (+43 800
samochodów).
O sukcesie można też mówić w przypadku nowej Corsy,
na którą złożono ponad 200 000 zamówień od momentu rozpoczęcia jej
produkcji. Rok 2006 był też rekordowy dla Opla Vivaro, który sprzedał
się w 66 100 egzemplarzach (+2 400 samochody/+3,7%).
Vauxhall
utrzymał się w Wielkiej Brytanii na drugim miejscu pod względem
sprzedaży, z 12,8% udziałem w rynku i 349 560 zarejestrowanymi
samochodami. Bardzo dobre wyniki sprzedaży detalicznej pozwoliły
zrekompensować strategiczne wycofanie się marki z mniej dochodowego
rynku flotowego. Osiągnięty przez Vauxhalla 9,4 procentowy udział w
rynku sprzedaży detalicznej jest najwyższym wynikiem tej marki od roku
1998.
Rekordowa liczba Saabów sprzedana w Europie
Saab
osiągnął rekordową sprzedaż w Europie: 90 502 samochody sprzedane w
roku 2006 to niesamowity wynik, o wiele przewyższający poprzedni
europejski rekord sprzedaży Saaba – 80 981 egzemplarzy w roku 2000. W
porównaniu z tym samym okresem roku 2005 Saab zwiększył swoją sprzedaż
w Europie o 10,3 procent/8 439 samochodów. Na całym świecie Saab w 2006
r. sprzedał 133 200 samochodów, co jest wynikiem o 900 pojazdów wyższym
od dotychczasowego globalnego rekordu z roku 2000 i oznacza wzrost o
5,4 procent w porównaniu z rokiem 2005. Saab osiągnął rekordowe wyniki
sprzedaży w Hiszpanii, Belgii i Kanadzie, zaś na swoim szwedzkim
„podwórku” marka ta zwiększyła sprzedaż do 25 607 samochodów, tj. o
20,4 procent lub 4 334 egzemplarze. W 2006 r. Saab był też europejskim
liderem wśród pojazdów zasilanych etanolem E85.
Rekordowe wyniki sprzedaży Chevroleta – nabywców znalazło ponad 340 000 samochodów
Wzrost
sprzedaży Chevroleta w porównaniu z zeszłym rokiem przekroczył 15
procent, pozwalając największej na świecie marce GM sprzedać w Europie
341 612 samochodów i zdobyć 1,6 procentowy udział w rynku (1,4% w 2005
r.). Na tę liczbę składa się 48 800 samochodów wyprodukowanych przez
GM-AVTOVAZ oraz pochodzących z USA i 292 800 samochodów sprowadzonych z
Korei – o 21,5% więcej niż w roku 2005. W 2006 r. najsilniej
rozwijającym się rynkiem ponownie była Europa Środkowo-Wschodnia, ze
sprzedażą 188 000 samochodów i ogólnym wzrostem o 33,5%. W Rosji
Chevrolet sprzedał 111 400 pojazdów, z czego 43 300 wyprodukowano przez
GM-AVTOVAZ lub w USA (w porównaniu do 67 000 w roku 2005). Dobre wyniki
sprzedaży osiągnięto w Niemczech (23 486 samochodów, +13%), Włoszech
(36 750 samochodów, +5,3%), Hiszpanii (28 410 samochodów, +4,9%) oraz
na mniejszych rynkach, jak w Szwajcarii (ponad 3 155 samochodów,
+12,2%), Norwegii (1 121 samochodów, +9%) i Irlandii (2 139 samochodów,
+8,2%). W 2007 r. połowa z gamy modeli Chevroleta będzie po raz
pierwszy oferowana
w wersjach z silnikami wysokoprężnymi.
Sprzedaż Cadillaca w Europie wzrosła o 22 procent
W
2006 r. Cadillac – luksusowa marka GM – zwiększył sprzedaż o 22%,
dochodząc do poziomu 3 272 samochodów sprzedawanych rocznie. Na swoim
niszowym rynku świetnie poradziła też sobie Corvette, sprzedając w 2006
r. 1 257 samochodów. Hummer prawie potroił sprzedaż modeli H2 i H3,
dochodząc do poziomu 1 848 sprzedanych samochodów, w porównaniu z 622,
które znalazły swoich nabywców
w roku 2005.
*wszystkie liczby są wstępnymi danymi rejestracyjnymi dla całej Europy i całego rynku pojazdów
2007-01-15