Silnik opracowany przez Diesla zostaÅ‚ po raz pierwszy wykorzystany do napÄ™du statków 110 lat temu, natomiast pierwszy samochód ciężarowy z dieslem pod maskÄ… wyjechaÅ‚ na drogi 90 lat temu. 10 lat temu jednostka wysokoprężna trafiÅ‚a do modelu MINI. Każde z tych wydarzeÅ„ to doskonaÅ‚a okazja do przypomnienia zalet diesla oraz do uczczenia pamiÄ™ci sÅ‚ynnego konstruktora, który zmarÅ‚ dokÅ‚adnie 100 lat temu.
Rudolf Diesel opracowaÅ‚ swój nowatorski silnik dążąc do uzyskania maksymalnej wydajnoÅ›ci. Jego projekt zakÅ‚adaÅ‚ podgrzewanie powietrza w komorze spalania poprzez kompresjÄ™ do tego stopnia, aby doprowadzić do zapÅ‚onu zgromadzonego tam paliwa i uwolnienia dużej iloÅ›ci energii. To dlatego jednostka wysokoprężna odznacza siÄ™ doskonaÅ‚Ä… wydajnoÅ›ciÄ…. Ta sama zasada leży również u podstaw typowej dla MINI przyjemnoÅ›ci z jazdy, co zostaÅ‚o zademonstrowane latem 2003 roku wraz z wejÅ›ciem na rynek MINI One D, czyli pierwszego niewielkiego modelu brytyjskiej marki konkurujÄ…cej w segmencie premium, wyposażonego w silnik wysokoprężny. W peÅ‚ni aluminiowa jednostka o pojemnoÅ›ci 1,4 litra dysponowaÅ‚a bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa common rail oraz mocÄ… maksymalnÄ… 55 kW/75 KM. Model ten Å‚Ä…czyÅ‚ typowe dla MINI wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne gokarta z niskim zużyciem paliwa na poziomie 4,8 litra na 100 kilometrów (w cyklu UE).
To byÅ‚ jednak poczÄ…tek kariery silników Diesla w MINI. Dwa lata później model MINI One D otrzymaÅ‚ silnik o mocy 65 kW/88 KM, który pomimo wyższych osiÄ…gów zużywaÅ‚ tyle samo paliwa, co poprzednik. W 2007 roku przyszedÅ‚ czas na rewolucyjne zmiany: podczas Salonu Samochodowego w Genewie zadebiutowaÅ‚ model MINI Cooper D. PracujÄ…cy pod jego maskÄ… turbodiesel o pojemnoÅ›ci 1,6 litra rozwijaÅ‚ 80 kW/110 KM mocy. Również w tym przypadku konstruktorzy zwiÄ™kszyli wydajność paliwowÄ… jednostki pomimo jednoczesnego zwiÄ™kszenia jej mocy o 25 procent - samochód zużywaÅ‚ 4,4 litra oleju napÄ™dowego na 100 kilometrów, co stawiaÅ‚o go na pierwszym miejscu wÅ›ród konkurentów.
Do dalszego zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci silników przyczyniÅ‚o siÄ™ wprowadzenie technologii MINIMALISM. Obecne modele MINI wyposażone w silniki Diesla otrzymaÅ‚y zmodernizowane ukÅ‚ady wtrysku, turbosprężarki o zmiennej geometrii, funkcjÄ™ auto start/stop, wskaźnik optymalnej zmiany biegu, ukÅ‚ad odzysku energii hamowania, ukÅ‚ad sterowania agregatami pomocniczymi zgodnie z zapotrzebowaniem, elektromechaniczne wspomaganie ukÅ‚adu kierowniczego oraz zaawansowane technologie oczyszczania gazów wydechowych. Rezultat: 120 lat po opracowaniu przez Rudolfa Diesla innowacyjnej formuÅ‚y, silnik modelu MINI Cooper D generuje imponujÄ…cÄ… moc 82 kW/112 KM oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1750 obr./min. Åšrednie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi przy tym 3,8 l/100 km, a emisja CO2 to zaledwie 99 g/km.
Wraz z udoskonalaniem technologii silników Diesla stosowanych w MINI, różnorodność jednostek pracujÄ…cych w oparciu o tÄ™ zasadÄ™ zwiÄ™kszaÅ‚a siÄ™. Obecnie producent oferuje w MINI trzy diesle stworzone z wykorzystaniem kompetencji BMW Group w zakresie tworzenia ukÅ‚adów napÄ™dowych. Aluminiowy blok silnika, turbosprężarka o zmiennej geometrii z wtryskiwaczami z elektromagnetycznym zaworem oraz zaawansowany ukÅ‚ad sterujÄ…cy dostosowany do konkretnego modelu - wszystko to gwarantuje doskonaÅ‚Ä… wydajność, urzeczywistniajÄ…cÄ… wizjÄ™ Rudolfa Diesla dotyczÄ…cÄ… "idealnej maszyny cieplnej".
MINI One D najnowszej generacji jest napÄ™dzane silnikiem 1,6 l o mocy 66 kW/90 KM i maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm, osiÄ…ganym już przy 1750 obr./min. Zużycie paliwa i emisja CO2 utrzymujÄ… siÄ™ na tym samym poziomie, co w wersji MINI Cooper D z jednostkÄ… o mocy 82 kW/112 KM. Bazowy silnik Diesla jest również oferowany w modelach MINI Clubman i MINI Countryman, w których moc jest przekazywana na koÅ‚a za poÅ›rednictwem manualnej skrzyni biegów o szeÅ›ciu przeÅ‚ożeniach. Oprócz tego, w przypadku MINI Cooper D producent oferuje opcjonalnÄ…, 6-biegowÄ… skrzyniÄ™ automatycznÄ…, poÅ‚Ä…czonÄ… z 2-litrowÄ… odmianÄ… 4-cylindrowego silnika. Wybór pomiÄ™dzy tymi dwoma wariantami dotyczy modeli MINI, MINI Clubman, MINI Cabrio, MINI Countryman i MINI Paceman.
Cechy typowe dla jednostki wysokoprężnej, czyli wysoka elastyczność i ponadprzeciÄ™tna wydajność, uwidaczniajÄ… siÄ™ w szczególny sposób w MINI Cooper SD. Zastosowany w tym przypadku czterocylindrowy silnik o pojemnoÅ›ci 2 litrów generuje moc 105 kW/143 KM i maksymalny moment obrotowy 305 Nm w zakresie od 1750 do 2700 obr./min., odznaczajÄ…c siÄ™ przy tym nie tylko doskonaÅ‚ymi osiÄ…gami, ale również niskim zapotrzebowaniem na olej napÄ™dowy. MINI Cooper SD przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy i rozpÄ™dza siÄ™ maksymalnie do 215 km/h. Åšrednie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 4,3 l/100 km, a emisja CO2 to 114 gramów na kilometr.
Najmocniejszy silnik Diesla w gamie MINI jest dostÄ™pny we wszystkich siedmiu modelach - MINI, MINI Clubman, MINI Cabrio, MINI Coupé, MINI Roadster, MINI Countryman i MINI Paceman. W każdym z tych modeli jednostka wspóÅ‚pracuje z szeÅ›ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ… manualnÄ… lub opcjonalnÄ… szeÅ›ciobiegowÄ… skrzyniÄ… automatycznÄ…. Moc silnika może być również przekazywana na wszystkie cztery koÅ‚a za poÅ›rednictwem systemu ALL4 oferowanego w modelach MINI Cooper SD Countryman i MINI Cooper SD Paceman.
Wraz z rozszerzaniem gamy jednostek napÄ™dowych, popularność modeli MINI wyposażonych w diesle wciąż roÅ›nie. Silniki tego typu cieszÄ… siÄ™ najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… gÅ‚ównie w Europie, niemniej jednak prawie 1/4 wszystkich modeli MINI wydanych klientom w 2012 roku to wersje z jednostkami wysokoprężnymi.