-
obok neutralnej pod wzglÄ™dem emisji CO2 produkcji i bezemisyjnej eksploatacji, wÅ›ród zalet aut elektrycznych wymienia siÄ™ niskie koszty użytkowania, wysoki komfort i znakomite osiÄ…gi
-
coraz wiÄ™kszy zasiÄ™g samochodów elektrycznych i coraz krótszy czas Å‚adowania akumulatora oraz coraz bardziej rozbudowana infrastruktura, że autami elektrycznymi można podróżować w wygodny sposób
-
za wyborem samochodu elektrycznego przemawiajÄ… również przywileje w miastach, szybko rosnÄ…cy wybór zróżnicowanych modeli oraz bezpieczeÅ„stwo
W salonach zadebiutowaÅ‚y wÅ‚aÅ›nie Audi e-tron Sportback oraz Volkswagen ID.3. Swoje premiery miaÅ‚y Skoda Enyaq i Volkswagen ID.4. Bez wÄ…tpienia ofensywa koncernu Volkswagen w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci nabiera rozpÄ™du – do 2023 roku Grupa Volkswagen zainwestuje w elektromobilność 33 miliardy euro, już 2 lata później koncern Volkswagen zamierza rocznie sprzedawać 3 miliony samochodów elektrycznych. W ciÄ…gu 9 lat Grupa Volkswagen wprowadzi na rynek do 75 modeli z napÄ™dem elektrycznym.
Liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach dynamicznie roÅ›nie. WedÅ‚ug licznika elektromobilnoÅ›ci na koniec lipca 2020 zarejestrowanych byÅ‚o 13.057 samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in. W okresie od stycznia do koÅ„ca sierpnia tego roku zarejestrowano w Polsce 1728 nowych osobowych aut elektrycznych, o 58 procent wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej w tym samym okresie. Warto dodać, że wzrost ten zanotowano w czasie, kiedy liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce zdecydowanie siÄ™ zmniejszyÅ‚a z powodu pandemii. Dzieje siÄ™ tak, gdyż samochody elektryczne majÄ… wiele zalet i oferujÄ… dużo korzyÅ›ci.
Volkswagen Group Polska przygotowaÅ‚ film, w którym przedstawiono 10 powodów, dla których warto wybrać samochód elektryczny. Video dostÄ™pne jest pod poniższym linkiem:
Poniżej przedstawiamy 10 powodów dla których warto wybrać samochód elektryczny.
1. Åšrodowisko.
ZespoÅ‚y napÄ™dowe skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z akumulatorów i silników elektrycznych sÄ… najmniej uciążliwe dla Å›rodowiska spoÅ›ród wszystkich rodzajów napÄ™du, także w Polsce – taki wniosek wynika z wielu badaÅ„ naukowych, miÄ™dzy innymi organizacji Transport & Environment. W podsumowaniu tego najnowszego badania można przeczytać: „WziÄ™liÅ›my pod uwagÄ™ wszystkie możliwe kryteria, takie jak ilość CO2 emitowanego podczas produkcji energii elektrycznej, czy spalania paliwa, a także Å›lad wÄ™glowy powstajÄ…cy podczas wydobycia pierwiastków potrzebnych do produkcji akumulatorów. Z badaÅ„ wynika, że samochody elektryczne w Europie emitujÄ… Å›rednio prawie 3 razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napÄ™dzane benzynÄ… i olejem napÄ™dowym. W najgorszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem produkowanym w Chinach i użytkowany w Polsce nadal emituje 22% mniej CO2 niż auto zasilane olejem napÄ™dowym i 28% mniej niż samochód benzynowy. W najlepszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Szwecji i używany w Szwecji może emitować 80% mniej CO2 niż samochód z silnikiem Diesla i 81% mniej niż benzynowy. Przewidujemy także, że samochody elektryczne zmniejszÄ… emisjÄ™ CO2 czterokrotnie do 2030 r., dziÄ™ki rosnÄ…cemu udziaÅ‚owi energii pochodzÄ…cej ze źródeÅ‚ odnawialnych.”
Na stornie internetowej organizacji udostÄ™pniono narzÄ™dzie, które pozwala porównać samochody elektryczne i spalinowe pod wzglÄ™dem emisji CO2 definiujÄ…c kilka parametrów, takich jak kraj produkcji akumulatorów, kraj eksploatacji oraz wielkość samochodu.
2. Koszty.
Na elektrycznej mobilnoÅ›ci korzysta rodzinny budżet. Koszt przejechania 100 km Volkswagenem ID.3 wynosi ok. 9 zÅ‚. Nawet w przypadku tak dużego samochodu, jak Audi e-tron należy liczyć siÄ™ z wydatkiem okoÅ‚o 12 zÅ‚. To zaledwie 30 procent kosztu paliwa potrzebnego do pokonania takiego samego dystansu porównywalnym samochodem spalinowym. Co wiÄ™cej, Å‚adowanie akumulatora w domu może nic nie kosztować. OczywiÅ›cie, do tego sÄ… potrzebne panele fotowoltaiczne na dachu. Åšredniej wielkoÅ›ci instalacja o mocy 6 kWp produkuje latem w ciÄ…gu jednego miesiÄ…ca energiÄ™ pozwalajÄ…cÄ… na przejechanie ok. 6000 km miejskim autem elektrycznym.
Zdecydowanie tańsze są także okresowe przeglądy serwisowe, w silniku nie wymienia się oleju, a klocki i tarcze hamulcowe zużywają się o wiele wolniej, gdyż auta elektryczne hamują silnikiem odzyskując energię.
3. Czas.
Kierowcy nie majÄ…cy doÅ›wiadczenia z jazdy autami elektrycznymi majÄ… wiele obaw zwiÄ…zanych z czasem Å‚adowania. CaÅ‚kowicie niepotrzebnie. Zdecydowana wiÄ™kszość procesów Å‚adowania odbywa siÄ™ w domach lub w zakÅ‚adach pracy. W sytuacji kiedy auto Å‚aduje siÄ™ w nocy, kiedy samochód stoi w garażu lub w ciÄ…gu dnia pracy na firmowym parkingu, kierowca poÅ›wiÄ™ca na Å‚adowanie zaledwie 10 sekund – tyle zajmuje podpiÄ™cie auta do Å‚adowarki. Po 8 godzinach auto zawsze bÄ™dzie gotowe do jazdy.
4. Infrastruktura.
Podczas wakacyjnych czy sÅ‚użbowych wyjazdów konieczne jest korzystanie z szybkich Å‚adowarek przy gÅ‚ównych drogach. DziÄ™ki nim czas Å‚adowania akumulatora zdecydowanie siÄ™ skraca, w ciÄ…gu ok. 30 minut można zwiÄ™kszyć zasiÄ™g auta nawet o 300 km. CzÄ™sto postój na odpoczynek czy posiÅ‚ek i przysÅ‚owiowÄ… kawÄ™ trwa dÅ‚użej.
WedÅ‚ug „Licznika ElektromobilnoÅ›ci” opracowanego przez PSPA oraz PZPM, w Polsce na koniec lipca 2020 roku byÅ‚o dostÄ™pnych 1224 stacji Å‚adowania, co przekÅ‚ada siÄ™ na 2319 ogólnodostÄ™pnych punktów Å‚adowania. Ich liczba nieustannie roÅ›nie. Na koniec 2019 roku byÅ‚o w naszym kraju 1815 punktów Å‚adowania, rok wczeÅ›niej 845. NajwiÄ™cej z nich jest zlokalizowanych w Warszawie, ale co szczególnie ważne wiele nowych stacji pojawia siÄ™ przy gÅ‚ównych drogach i autostradach. Na trasie z Warszawy do Poznania szybkie Å‚adowarki zlokalizowane sÄ… w 6 miejscach, z Warszawy do Trójmiasta – w 12. Wielu operatorów zapowiada duże inwestycje w nadchodzÄ…cych latach. PSPA szacuje, że do 2022 roku bÄ™dzie w Polsce okoÅ‚o 5900 punktów Å‚adowania.
5. Zasięg.
Oprócz czasu Å‚adowania, obawy kierowców budzi czÄ™sto zasiÄ™g samochodów elektrycznych. Ten jednak nawet w wypadku miejskiej Skody CITIGOe iV wynosi do 260 km, czyli 5 razy wiÄ™cej niż statystyczny kierowca w Polsce pokonuje w ciÄ…gu dnia. WiÄ™ksze auta dysponujÄ… zasiÄ™giem 400 a nawet 500 km.
6. Komfort.
Osoby pierwszy raz jadÄ…ce autem elektrycznym sÄ… zaskoczone ciszÄ… jaka panuje we wnÄ™trzu podczas jazdy. Niemal bezgÅ‚oÅ›ny napÄ™d, brak wibracji i pÅ‚ynność przyspieszania powodujÄ…, ze komfort podróży autem elektrycznym zachwyca zarówno podczas krótkich przejażdżek po mieÅ›cie, jak i dÅ‚ugiej podróży. Na komfort wpÅ‚ywa także wiÄ™ksza przestrzeÅ„ w aucie, niekiedy nawet dwa bagażniki, gdyż ukÅ‚ad napÄ™dowy ma znacznie mniejsze wymiary.
7. Przyjemność z jazdy.
Niemal każdy przekonuje siÄ™ do samochodów elektrycznych po krótkiej przejażdżce dziÄ™ki niesamowitej dynamice, jakÄ… te auta oferujÄ…. Porsche Taycan Turbo S, od 0 do 100 km/h potrafi rozpÄ™dzić siÄ™ w 2,8 s, ale dynamikÄ… zachwyca także najmniejszy z samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen – Skoda CITIGOe iV do 50 km/h przyspiesza niemal jak Golf GTI. Jest to możliwe, gdyż maksymalny moment obrotowy silnika dostÄ™pny jest od razu po wciÅ›niÄ™ciu pedaÅ‚u gazu.
8. Przywileje.
Z użytkowaniem samochodów elektrycznych wiążą siÄ™ również liczne przywileje – m.in. możliwość korzystania z pasa zarezerwowanego dla autobusów czy parkowanie w centrum miast za darmo. To oszczÄ™dność czasu i pieniÄ™dzy niemal każdego dnia.
9. Bezpieczeństwo.
Åšrodek ciężkoÅ›ci w samochodach elektrycznych znajduje siÄ™ bardzo nisko, to wpÅ‚ywa na ich bezpieczeÅ„stwo. Auta te wyposażone sÄ… również w najbardziej zaawansowane systemy asystujÄ…ce. DziÄ™ki temu zdobywajÄ… najwyższe noty w testach zderzeniowych.
10. Wybór.
W polskiej ofercie już dziÅ› znajdujÄ… siÄ™ samochody elektryczne w niemal wszystkich segmentach rynku. WÅ›ród nich dostÄ™pne sÄ… miejskie (Volkswagen e-up! oraz Skoda CITIGOe iV), kompaktowe (e-Golf oraz ID.3), SUV-y (Audi e-tron oraz e-tron Sportback), sportowe (Porsche Taycan), a także auta dostawcze (Volkswageny e-Crafter i e-Transporter). Niebawem zadebiutujÄ… już zaprezentowane Volkswagen ID.4 oraz SKODA Enyaq.