1 Rajd Irlandii (15-17 listopada 2007)
|
Autor: PM Dodano: 2007-11-13
Wyświetlono: 3722 razy
|
Dwie rundy Rajdowych Mistrzostw Świata pozostałe do końca sezonu rozegrane zostaną na Wyspach Brytyjskich. Najbliższą, przedostatnią, będzie 1 Rajd Irlandii, w którym zespół Citroën Sport wystawi dwa Citroëny C4 WRC z załogami Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí.
|
foto © Citroen |
|
|
Po Norwegii i Portugalii, Rajd Irlandii jest trzecią z tegorocznych nowości. Odbędzie się w okolicach miejscowości Sligo, w północno-zachodniej części wyspy, a jego trasa, wytyczona na terenie dwóch krajów – Republiki Irlandii i Irlandii Północnej – składa się z trzech etapów i dwudziestu odcinków specjalnych. Osobliwością tej rundy jest to, że sam Etap 1 obejmuje aż 168 km jazdy na czas, a więc praktycznie połowę rajdu.
Chcąc sprawdzić, ile jest prawdy, a ile przesady w famie irlandzkich asfaltów i przygotować się do 15 rundy sezonu, zespół Citroën Sport zgłosił C4 WRC Sébastiena Loeba i Daniela Eleny do Rajdu Donegal, należącego do kalendarza rajdowych mistrzostw tego kraju. Ich zwycięstwo zachęciło zespół do podjęcia kolejnej próby, tym razem w Rajdzie Cork, z udziałem obu załóg C4 WRC, aby także Dani Sordo i Marc Martí zapoznali się ze specyfiką irlandzkich tras.
Dzięki tym doświadczeniom zespół mógł ocenić, jak trudna będzie rywalizacja na ziemi Celtów w rajdzie WRC. „To nie przypomina niczego, z czym zetknęliśmy się dotychczas w asfaltowych rajdach Mistrzostw Świata” – komentuje Sébastien Loeb. „Drogi wokół Sligo mogą być trochę inne od tych, które poznaliśmy podczas naszych próbnych startów, ale wiemy, czego oczekiwać: tras miejscami bardzo szybkich, bardzo wąskich, flankowanych wysokimi skarpami, a do tego wyjątkowo wyboistych. Zapowiada się trudna walka o miejsce na mecie, szczególnie, że nas zadowala tylko zwycięstwo. Rywalizacja będzie zacięta, ale jesteśmy wyjątkowo zmotywowani, aby toczyć ją do samego końca.”
Uwagi Loeba potwierdza Dani Sordo: „Rajd Cork odbywał się na południu kraju, ale dał nam pojęcie o charakterze czekających nas odcinków” – mówi.- „Są pełne zaskoczeń, mają nawierzchnie, po których trudno się jeździ nawet w suchy dzień, a co dopiero, jeśli pada…” Wspominając o pogodzie, hiszpański kierowca trafnie wskazuje jeden z czynników, które z pewnością odegrają ważną rolę w ten rajdowy weekend na znanym z wilgotnej aury wybrzeżu Atlantyku.
„Nietypowe drogi, pełne przeróżnych pułapek, ekstremalne warunki pogodowe mogące dodatkowo komplikować jazdę już i tak trudnymi odcinkami i konieczność podejmowania szybkich decyzji co do opon, których wybór będzie kolejnym ważnym czynnikiem – wszystko to sprawia, że pierwszy Rajd Irlandii nie będzie łatwy!” – komentuje Guy Fréquelin.- „Wynik z Japonii i sytuacja punktowa w rywalizacji kierowców zmuszają nas do wyjątkowo starannego przygotowania się do tej rundy. Aby zachować szanse obronienia tytułu mistrzowskiego, Sébastien i Daniel muszą tutaj wygrać. Dani i Marc po raz kolejny spróbują zająć miejsce pomiędzy nimi a Marcusem Grönholmem. Nasz Citroën C4 WRC jest w tym sezonie niepokonany na asfaltach i mamy nadzieję, że potwierdzimy to także w terenie różniącym się od poprzednich. Cały zespół Citroën Sport ma świadomość, jak trudna to będzie walka, ale wszyscy czujemy wielką motywację, by stanąć na wysokości zadania.”
Na pytania odpowiadają:
Guy Fréquelin…
Jak ocenia pan bilans trudnego dla was Rajdu Japonii? „O skali jego trudności decydowały bardzo długie trasy dojazdowe, harmonogram czasowy, trasy najeżone pułapkami i zimna pogoda. Potwierdza to duża liczba przypadków opuszczenia drogi. Także wynik Sébastiena i Daniela nie był taki, na jaki liczyliśmy. Ponieważ z trasy wypadli zarówno oni, jak i Marcus Grönholm, układ na czele klasyfikacji kierowców i pilotów nie uległ zmianie. Jednak dzieląca ich różnica może się zmienić w dwóch ostatnich rajdach sezonu, a więc Loeb i Elena nadal liczą się w rywalizacji o tytuł mistrza. Natomiast Dani i Marc po bezbłędnej jeździe zajęli w 14 rundzie drugie miejsce na podium, co jest ich wielkim osiągnięciem, biorąc pod uwagę, że mieli niewielkie doświadczenie w tym terenie.”
Jakie czynniki odegrają największą rolę w dwóch ostatnich rajdach, z których pierwszy odbędzie się w Irlandii? „Irlandia może być pełna nieoczekiwanych zwrotów. Nie da się określić wszystkich możliwych scenariuszy tego rajdu. Pewne jest to, że Sébastien i Daniel mają cztery punkty straty do Marcusa i dwa starty, by je odrobić. Jeżeli uda im się wygrać w Irlandii, dalszy ciąg zdarzeń zależeć będzie także od pozycji, jaką w Sligo zajmie Grönholm. Jeśli będzie drugi, Loebowi pozostaną jeszcze dwa punkty do odzyskania w Walii.”
O jakie doświadczenia wzbogacił was udział w rajdach Donegal i Cork? „Sądząc z relacji naszych załóg, dowiedzieliśmy się, że nie będzie łatwo. Członkowie zespołu Citroën Sport obecni na trasach tych rajdów potwierdzili, że dróg typowych dla Irlandii nie spotyka się nigdzie indziej. Odcinki specjalne są trudne, bo bardzo szybkie i bardzo wąskie, na śliskiej nawierzchni, pełne różnych niebezpieczeństw. Będziemy świadkami pięknej rywalizacji, w której Sébastien i Daniel mają za zadanie wygrać, a Dani i Marc pokonać Marcusa Grönholma.”
…Sébastien Loeb…
Czy już nie myślisz o straconych punktach w Japonii? „Nigdy nie roztrząsam przeszłości. Patrzę przed siebie. Tym, co mnie interesuje, jest zyskanie przewagi w dwóch nadchodzących rajdach. Daniel popełnił błąd – cóż, ja też mogłem nie raz się pomylić. Jeździmy ze sobą już prawie dziesięć lat, a to był jeden z jego pierwszych poważnych błędów w opisie. W niedzielę natychmiast uznaliśmy to za przeszłość i wróciliśmy do walki. To było dla nas ważne. Gdy odpadł Grönholm, mieliśmy wielką szansę zakończyć Rajd Japonii na dobrym miejscu i pozwoliliśmy, by ta szansa się nam wymknęła. Teraz nie wolno nam stracić następnej. Wynik ostatniej rundy stawia nas znowu w sytuacji znanej nam już od kilku startów: polega ona na tym, że musimy wygrać. Mieliśmy pięć takich rund. Teraz pozostają jeszcze dwie.”
Wziąłeś w tym sezonie udział w dwóch rajdach w Irlandii. Czego się z nich dowiedziałeś? „Że to nie będzie łatwe! Trzeba dodać, że ani Donegal, ani Cork nie odbywały się w rejonie Sligo i że być może tutaj trafimy na nieco inne drogi. Dzięki tym dwóm startom poznaliśmy coś zupełnie dla nas nowego w kontekście rajdów rozgrywanych na asfalcie, pomimo, że Citroën ma w tej dziedzinie naprawdę wielkie doświadczenie. Irlandię trudno jest porównać do jakiegokolwiek innego rajdu. Pod pewnymi względami przypomina francuski Rallye Le Touquet, chociaż miejscami jest szybszy. Do tego dochodzą wąskie trasy i duża wyboistość nawierzchni. To połączenie tworzy mieszankę wybuchową… Tam naprawdę trzeba jechać ze szczególnie dużym wyczuciem.”
A więc wygranie rajdu jest niezbędne, aby zachować szanse na tytuł… „Nie mamy innego wyjścia. Zawsze na starcie do rajdu zakładam, że moim celem jest próba wygrania go. Tym razem jest to szczególnie aktualne. Pomóc nam w tym powinny oba nasze starty przygotowawcze, doświadczenie Citroëna w rajdach na asfalcie i wielka konkurencyjność Citroëna C4 WRC na tej nawierzchni. Mam także nadzieję, że Dani i Marc zajmą miejsce przed Marcusem. Wszystko jeszcze może się zdarzyć, chociaż nasze pole manewru jest bardzo małe.”
...i Dani Sordo.
W Japonii uzyskałeś najlepszy ze swoich dotychczasowych wyników na szutrze. Jak podsumujesz ten start? „Jestem bardzo zadowolony z drugiego miejsca w Japonii, gdzie rok temu debiutowałem. Szczególnie, że rajd okazał się bardzo trudny, miał nowe, nieznane odcinki, trasy o zmiennej, na ogół małej przyczepności i szybkie tempo, które trzeba było utrzymywać, by wywierać presję na Mikko Hirvonenie. Naszej załodze udało się pokonać wszystkie przeszkody, w odpowiednich miejscach odpuścić, a kiedy było to możliwe – atakować. Jednak nie zapominam, że wynik ten udało nam się zaliczyć częściowo wskutek wielu błędów innych załóg, które musiały skorzystać z zasady Superally albo w ogóle nie mogły kontynuować jazdy.”
Czekający was rajd co prawda rozegrany zostanie na asfalcie, ale nie będzie z tego powodu łatwiejszy… „To prawda. Irlandzkie trasy na pewno nie należą do łatwych. Mieliśmy okazję przekonać się o tym w Cork Rally, w którym wystartowałem Xsarą WRC. Tam jest bardzo nietypowo. Nosi na wszystkie strony i to tak, że nie da się tego przewidzieć w notatkach. Ale i tak do zapoznania trzeba się będzie wyjątkowo przyłożyć, by odnotować wszystkie charakterystyczne miejsca i cechy tras. Margines błędu jest tam naprawdę mały, bo drogi są wąskie, prawie bez poboczy. Niemniej, pierwsze doświadczenia podobały mi się. Teraz pozostaje nam przekonać się, na ile odcinki specjalne wokół Sligo są podobne do tego, co poznaliśmy.”
Co będzie Twoim celem w tym rajdzie? Kontynuacja sukcesu z Japonii? „To byłoby wspaniałe, szczególnie, gdyby wygrali Sébastien i Daniel! Przed Irlandią wszyscy mamy równe szanse. Nikt nie zna tych tras i nikt nie wie dokładnie, czego się spodziewać. Biorąc pod uwagę moje wyczucie C4 WRC na asfalcie i duże możliwości tego samochodu na takiej nawierzchni, mamy nadzieję, że będziemy w stanie pomóc Sébastienowi i walczyć o miejsce przed Marcusem Grönholmem. Chociaż, jak widzieliśmy na Korsyce, on też bywa bardzo szybki na trasach asfaltowych. Być może więc moją główną rolą będzie trzymanie go pod presją.”
Rajd Irlandii 2007 w skrócie:
* Po dwóch edycjach przygotowawczych Rajd Irlandii odbędzie się w tym roku po raz pierwszy jako runda Rajdowych Mistrzostw Świata. * Rajd odbędzie się w północno-zachodniej części wyspy, a wszystkie jego obiekty znajdować się będą w miejscowości Sligo: baza w Hotelu Clarion, park serwisowy oraz biuro prasowe w pobliżu, na terenie campusu instytutu technologii. Sligo oddalone jest o 207 km od Dublina, stolicy Republiki Irlandii. Lotnisko pod Sligo znajduje się w odległości 8 km od centrum miasta. * Różnica czasu pomiędzy Irlandią a Francją wynosi jedną godzinę. Gdy w Paryżu jest godz. 8:00, w Dublinie jest 7:00. Miejscową walutą jest Euro. * Łączna długość trasy edycji 2007 wynosi 1196,25 km, w tym 342,34 km jazdy na czas, podzielonej na 20 odcinków specjalnych (14 różnych). * Podwozia i silniki obu C4 WRC, przeznaczone do wykorzystania w Irlandii, były już używane w rajdach Katalonii i Korsyki; zespoły te są zaplombowane w jedną całość. Z kolei w zakresie ram pomocniczych (przedniej i tylnej) i przekładni kierowniczej Rajd Irlandii stanowi parę z Rajdem Korsyki: na obie te rundy zespół dysponuje 4 szt. każdego z tych podzespołów (po jednym zamontowanym w każdym C4 WRC i dwoma zapasowymi, które nie są przypisane do konkretnego samochodu (można je wykorzystać w tym, w którym będzie to konieczne). * Opony: Limit wynosi 70 szt. opon na każdy samochód, jednak użyć wolno tylko 47 z nich (w całym rajdzie i na odcinku testowym. Listy kodów paskowych i dwóch wzorów bieżnika zostały przekazane w piątek 9 listopada. * Zapoznanie z trasami odcinków specjalnych zaplanowano na wtorek 13 listopada w godz. od 8:00 do 18:00 (OS 8, 9, 10, 2/5, 3/6, 4/7 i 20) i na środę 14 listopada od 8:00 do 17:00 (OS 19, 11/14, 12/15, 13/16, 17 i 18. Każda załoga ma prawo przejechać trasę dwukrotnie, z prędkością maksymalną 70 km/h, w kolejności i porze ściśle określonych przez organizatorów. Zapoznanie z trasą superoesu Stormont odbędzie się we czwartek 15 listopada w godz. 16:00-17:30. * Odcinek testowy długości 2,87 km zawodnicy przejeżdżać będą we czwartek 15 listopada w godz. od 7:00 do 10:00. Start odcinka znajduje się o 5,97 km na wschód od parku serwisowego, w pobliżu wsi Formoyle. * Superoes rozegrany zostanie we czwartek wieczorem w Stormont, na wschód od Belfastu, koło gmachu Parlamentu Irlandii Północnej. Uroczystość startu, bezpośrednio poprzedzająca start do superoesu, rozpocznie się o godz. 18:50. * Etap 1: czwartek 15 i piątek 16 listopada: dystans 386,10 km, w tym 168,07 km jazdy na czas, podzielonej na 10 OS, w tym 7 różnych. Czwartek: Uroczystość startu w Belfaście od 18:50. OS1: Superoes Stormont (1,82 km). Piątek: Start z parku serwisowego od 7:25; OS2: Geevagh 1 (11,48 km); OS3: Arigna 1 (27,90 km); OS4: Lough Gill 1 (20,57 km). Komasacja (9:59/20 min.). Serwis A (10:19/30 min.); OS5: Geevagh 2; OS6: Arigna 2; OS7 Lough Gill 2. Komasacja (13:23/20 min.); Serwis B (13:43/30 min.); OS8: Glenboy (22,25 km); OS9: Bencroy (15,44 km); OS10: Drumshando (8,66 km); Serwis C (17:49/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30. * Etap 2: sobota 17 listopada: 505,38 km, w tym 118,36 km jazdy na czas (6 OS, 3 różne). Wyjazd z parc fermé i serwis D (6:30/10 min.); OS11: Sloughan Glen 1 (27,76 km); OS12: Ballinamallard 1 (17,96 km); OS13: Tempo 1 (13,46 km). Komasacja (11:41/20 min.); Serwis E (12:01/30 min.); OS14: Sloughan Glen 2; OS15: Ballinamallard 2; OS16: Tempo 2; Serwis F (17:32/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz.21:30. * Etap 3: niedziela 18 listopada: 304,77 km, w tym 55,91 km jazdy na czas (4 OS, 4 różne). Wyjazd z parc fermé i serwis G (7:00/10 min.); OS17: Murley (24,70 km); OS18: Fardross (14,77 km); OS19: Donegal Bay (14,06 km); OS20: Mullaghmore (2,38 km). * Nieoficjalna uroczystość podium (15 min) odbędzie się na mecie ostatniego odcinka specjalnego i transmitowana będzie bezpośrednio w telewizji. Prawdziwe ogłoszenie wyników rajdu rozpocznie się o godz. 14:18 przed hotelem Clarion. * Uwaga: Plan dnia na czwartek podporządkowany jest koniecznością dojazdu załóg na superoes w Belfaście. Przejazdy odcinka testowego trwać będą trzy godziny (od 7:00 do 10:00), a konferencja prasowa FIA zaplanowana jest na 12:00. Trasa rajdu obejmie terytorium dwóch krajów: Republiki Irlandii i Irlandii Północnej. * Zespół Citroën Sport i jego załogi wezmą udział w Rajdzie Irlandii po raz pierwszy. W bieżącym sezonie Sébastien Loeb/Daniel Elena jadąc C4 WRC wygrali w Irlandii dwa rajdy spoza kalendarza WRC: Donegal Rally (15-17 czerwca) i Cork Rally (28-30 września); w tym drugim Dani Sordo i Marc Martí zajęli 2 miejsce Citroënem Xsara WRC. * W rajdzie wystartuje jeden prywatny Citroën Xsara WRC, wystawiony przez zespół OMV Kronos Citroën World Rally Team, z załogą Manfred Stohl/Ilka Minor.
|
|