|
|
20 lat Toyoty Prius
|
Dodano: 2017-02-03
Wyświetlono: 1958 razy
|
Toyota Prius zadebiutowała w 1997 roku po pięciu latach intensywnych prac nad autem, które miało być oszczędne, praktyczne i w przystępnej cenie. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym. Po 20 latach od debiutu jego łączna sprzedaż zbliża się do 10 milionów.
|
foto © Toyota |
|
|
PomysÅ‚ samochodu hybrydowego nie pochodzi od Toyoty – pierwsze prototypowe auto z silnikiem spalinowym i elektrycznym powstaÅ‚o w 1898 roku. Mimo to nie bez powodu napÄ™d hybrydowy jest kojarzony przede wszystkim z japoÅ„skim producentem. Toyota jako pierwsza przezwyciężyÅ‚a liczne trudnoÅ›ci techniczne i inżynieryjne, które staÅ‚y na drodze do wprowadzenia tego rozwiÄ…zania na masowy rynek. UdaÅ‚o siÄ™ m.in. na tyle zwiÄ™kszyć trwaÅ‚ość akumulatora trakcyjnego, żeby nie trzeba byÅ‚o siÄ™ obawiać o przedwczesny spadek wartoÅ›ci samochodu.
Pierwsza generacja
Prius pierwszej generacji (XW10) zostaÅ‚ skonstruowany na bazie modelu Echo, amerykaÅ„skiej wersji Yarisa z nadwoziem sedan. Samochód zostaÅ‚ zaprojektowany przez amerykaÅ„skie studio projektowe Toyoty – Calty Design, a jego nadwozie miaÅ‚o bardzo dobry wspóÅ‚czynnik oporu powietrza Cx 0,29.
Pod maskÄ… pracowaÅ‚ napÄ™d hybrydowy Toyota Hybrid System, na który skÅ‚adaÅ‚y siÄ™ 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.5 serii NZ o mocy 58 KM dziaÅ‚ajÄ…cy w oszczÄ™dnym cyklu Atkinsona, silnik elektryczny o mocy 40 KM i osobny generator. Zestaw byÅ‚ tak zaprojektowany, żeby zmieÅ›cić siÄ™ w normalnej komorze silnika. Akumulator niklowo-wodorkowy zostaÅ‚ ukryty za tylnymi siedzeniami. ZaÅ‚ożenia konstrukcyjne Priusa pierwszej generacji znalazÅ‚y kontynuacjÄ™ we wszystkich kolejnych modelach hybrydowych produkowanych przez Toyota Motor Corporation. W Toyocie Prius po raz pierwszy zastosowano nowÄ… ważnÄ… platformÄ™, na której zbudowano także debiutujÄ…ce nieco później CorollÄ™, CelicÄ™, RAV4 i drugÄ… generacjÄ™ Priusa.
Sprzedaż w Japonii od poczÄ…tku byÅ‚a bardzo dobra, do czego przyczyniÅ‚a siÄ™ nagroda Japan’s Car of the Year 1998. Do maja 2000 roku JapoÅ„czycy kupili ponad 40 000 egzemplarzy, a możliwoÅ›ci produkcyjne zwiÄ™kszono do 3000 egzemplarzy miesiÄ™cznie, w oczekiwaniu na odÅ›wieżonÄ… wersjÄ™ XW11, która miaÅ‚a trafić także na eksport. Pierwszy Prius przyspieszaÅ‚ od 0 do 100 km/h w 13,4 s. Na tle 10 najlepiej sprzedajÄ…cych siÄ™ sedanów tamtego czasu, Prius byÅ‚ znaczÄ…co oszczÄ™dniejszy i emitowaÅ‚ zauważalnie mniej spalin.
W Stanach Zjednoczonych hybrydowa Toyota zadebiutowaÅ‚a w 2001 roku w wersji XW11. Moc silnika spalinowego zwiÄ™kszono do 72 KM, a elektrycznego do 44 KM. Zgodnie z przyzwyczajeniami Amerykanów samochód zostaÅ‚ standardowo wyposażony w klimatyzacjÄ™ i elektryczne wspomaganie kierownicy.
Produkcja Priusa pierwszej generacji zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ w sierpniu 2003 roku po sprzedaży 123 000 samochodów. Aż do zamkniÄ™cia produkcji byÅ‚ to najpopularniejszy i najbardziej udany samochód hybrydowy. PozycjÄ™ rynkowego lidera Prius zachowaÅ‚ zresztÄ… do tej pory. UdowodniÅ‚ także, że auto z nowatorskim, eksperymentalnym napÄ™dem hybrydowym może być jednoczeÅ›nie wygodnym samochodem rodzinnym.
Druga generacja
Prius drugiej generacji, model XW20, powstaÅ‚ na tej samej platformie, ale zostaÅ‚ gruntownie przeprojektowany. Dosyć tradycyjny sedan ustÄ…piÅ‚ miejsca liftbackowi o ekstrawaganckiej linii klina. Z nowym modelem wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ 530 nowych patentów, które zaowocowaÅ‚y wiÄ™kszÄ… mocÄ…, lepszymi osiÄ…gami, niższym zużyciem paliwa i mniejszÄ… emisjÄ… spalin.
Prius II byÅ‚ wiÄ™kszy od poprzednika, lokujÄ…c siÄ™ pomiÄ™dzy CorollÄ… i Camry. Jego oryginalne nadwozie w jÄ™zyku stylistycznym „Kammback” miaÅ‚o wspóÅ‚czynnik oporu powietrza Cx tylko 0,26. Nadwozie byÅ‚o lżejsze i miaÅ‚o dodatkowe wzmocnienia, co zaowocowaÅ‚o zdobyciem 5 gwizdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Z nowym modelem zadebiutowaÅ‚a także druga generacja napÄ™du hybrydowego pod nazwÄ… Hybrid Synergy Drive (HSD). Przeprojektowano w nim proporcje pomiÄ™dzy mocÄ… i rolÄ… silnika spalinowego i elektrycznego. W pierwszym Priusie za maksymalnÄ… moc odpowiadaÅ‚ silnik benzynowy. HSD zwiÄ™kszyÅ‚ zasiÄ™g i sposób wykorzystania silnika elektrycznego, nadajÄ…c mu wiÄ™kszÄ… rangÄ™ w generowaniu mocy i osiÄ…gów.
Znany z pierwszej generacji, nagradzany silnik NZ 1.5 pracujÄ…cy w cyklu Atkinsona otrzymaÅ‚ o 8 procent wiÄ™cej mocy, natomiast moc synchronicznego silnika elektrycznego AC wzrosÅ‚a o 50 procent. ZasilaÅ‚ go udoskonalony, lżejszy od poprzednika zestaw baterii, który miaÅ‚ mniej ogniw, ale wiÄ™kszÄ… gÄ™stość energii. WÅ›ród innowacji poprawiajÄ…cych wydajność znalazÅ‚ siÄ™ system start-stop, elektryczny tryb jazdy EV oraz pierwszy na Å›wiecie system klimatyzacji z elektrycznÄ… sprężarkÄ…, który dziaÅ‚aÅ‚ także przy wyÅ‚Ä…czonym silniku benzynowym. DziÄ™ki tym udoskonaleniom nowy model zużywaÅ‚ o 15% mniej paliwa, rozpÄ™dzaÅ‚ siÄ™ do 100 km/h w 10,9 s, a maksymalna prÄ™dkość wzrosÅ‚a do 170 km/h.
Od premiery w 2003 roku do koÅ„ca 2004 roku sprzedano ćwierć miliona Priusów drugiej generacji, przewyższajÄ…c caÅ‚kowitÄ… sprzedaż poprzednika. Wobec gwaÅ‚townie rosnÄ…cego zapotrzebowania, Toyota zwiÄ™kszyÅ‚a produkcjÄ™ do 180 000 rocznie. W kwietniu 2006 roku sprzedaż przekroczyÅ‚a 500 000 egzemplarzy, a akceptacja dla samochodów hybrydowych dodatkowo wzrosÅ‚a, gdy Prius zajÄ…Å‚ pierwsze miejsce w badaniu satysfakcji klienta JD Power w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Choć w styczniu 2009 roku na targach w Detroit zadebiutowaÅ‚a kolejna generacja, model byÅ‚ sprzedawany w Chinach do koÅ„ca 2011 roku. Prius II uzyskaÅ‚ Å‚Ä…cznÄ… sprzedaż 1 192 000 egzemplarzy.
Trzecia generacja
Prius III o oznaczeniu XW30 zostaÅ‚ uznany za najbardziej zaawansowany technicznie mainstreamowy samochód na rynku. Pojazd, który trafiÅ‚ na rynek w maju 2009 roku, byÅ‚ jeszcze bardziej ekologiczny i miaÅ‚ lepsze osiÄ…gi niż poprzednik. Nie tylko zużywaÅ‚ mniej paliwa i emitowaÅ‚ mniej spalin, ale też jego wpÅ‚yw na Å›rodowisko w caÅ‚ym cyklu istnienia, liczÄ…c od produkcji przez eksploatacjÄ™ po utylizacjÄ™, byÅ‚ znaczÄ…co mniejszy. UdaÅ‚o siÄ™ to osiÄ…gnąć dziÄ™ki temu, że Toyota opracowaÅ‚a optymalny system utylizacji napÄ™du hybrydowego i baterii.
Nowy model byÅ‚ mocniejszy od poprzedniego o ponad 20 procent – jego moc wzrosÅ‚a do 134 KM. Zużycie paliwa spadÅ‚o o 10 procent, a emisja CO2 o 14 procent. Nowy napÄ™d hybrydowy Hybrid Synergy Drive zyskaÅ‚ wiÄ™kszy silnik benzynowy 1.8 z serii ZR i lżejszy lecz wydajniejszy silnik elektryczny. 90% ukÅ‚adu napÄ™dowego zostaÅ‚o zaprojektowane od nowa.
Samochód zostaÅ‚ wyposażony w nowy system recyrkulacji spalin, który pozwoliÅ‚ lepiej kontrolować temperaturÄ™. DziÄ™ki temu silnik nie musiaÅ‚ dodatkowo wzbogacać mieszanki, co ograniczyÅ‚o straty energii. WiÄ™ksze wykorzystanie wysoko wytrzymaÅ‚ej stali pozwoliÅ‚o ograniczyć masÄ™ pojazdu, dziÄ™ki czemu samochód byÅ‚ bardziej zrywny.
Liczba trybów jazdy zostaÅ‚a zwiÄ™kszona do trzech – tryb EV pozwalaÅ‚ na jazdÄ™ na samym silniku elektrycznym na dystansie okoÅ‚o 2 km, tryb Eco ograniczaÅ‚ reakcjÄ™ przepustnicy i wpÅ‚ywaÅ‚ na dziaÅ‚anie klimatyzacji, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Nowy tryb Power zwiÄ™kszaÅ‚ osiÄ…gi o 50% w stosunku do trybu Eco.
Samochód zmieniÅ‚ siÄ™ także na zewnÄ…trz. Jego charakterystyczna sylwetka klina w nowej, bardziej wyrazistej odsÅ‚onie staÅ‚a siÄ™ na caÅ‚ym Å›wiecie symbolem ekologicznego samochodu. Auto zostaÅ‚o zbudowane na nowej platformie, która powstaÅ‚a z myÅ›lÄ… o bardziej precyzyjnym prowadzeniu i wiÄ™kszej stabilnoÅ›ci. Nowy Prius miaÅ‚ jeszcze lepszy wspóÅ‚czynnik oporu powietrza niż poprzednie modele – o wartoÅ›ci Cx 0.25, ponownie najkorzystniejszej na rynku. Jego aerodynamika zostaÅ‚a opracowana na podstawie szeroko zakrojonych testów w tunelu powietrznym. SzczególnÄ… uwagÄ™ poÅ›wiÄ™cono przepÅ‚ywowi powietrza pod samochodem.
WÅ›ród wielu innowacji technicznych, w które nowy model zostaÅ‚ wyposażony, znalazÅ‚y siÄ™ systemy bezpieczeÅ„stwa czynnego, system wentylacji zasilany panelem sÅ‚onecznym na dachu oraz Å›wiatÅ‚a LED, oszczÄ™dniejsze od zwykÅ‚ych lamp o 30%. Prius byÅ‚ pierwszym seryjnym samochodem, w którego konstrukcji wykorzystano ekologiczny plastik wyprodukowany z masy roÅ›linnej.
Prius III generacji zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Japan Car of the Year 2009 i znalazÅ‚ siÄ™ na krótkiej liÅ›cie nominowanych do nagrody World Car of the Year 2010. W Japonii wielokrotnie okazywaÅ‚ siÄ™ najchÄ™tniej kupowanym samochodem roku, nie tylko wÅ›ród hybryd, ale w ogóle. W Europie również cieszyÅ‚ siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ…. W latach 2000-2008 osiÄ…gnÄ…Å‚ na kontynencie sprzedaż 100 000 egzemplarzy. Jednak dziÄ™ki 3. generacji wynik ten wzrósÅ‚ do 200 000 po kolejnych 2 latach. Granica 3 milionów egzemplarzy sprzedanych na caÅ‚ym Å›wiecie zostaÅ‚a przekroczona w 2013 roku i ugruntowaÅ‚a pozycjÄ™ Priusa jako najpopularniejszego samochodu hybrydowego w historii.
3. generacja staÅ‚a siÄ™ punktem wyjÅ›cia do rozbudowy rodziny Priusów o 3 kolejne modele. Wkrótce do standardowego liftbacka doÅ‚Ä…czyÅ‚ Å‚adowany z zewnÄ™trznej sieci Prius Plug-in, subkompaktowy Prius c oraz 7-osobowy minivan Prius + (w USA znany jako Prius v). Plug-in zostaÅ‚ wyposażony w wiÄ™kszÄ… bateriÄ™ trakcyjnÄ…, która po naÅ‚adowaniu umożliwiaÅ‚a jazdÄ™ w trybie elektrycznym na dystansie 19 km.
Czwarta generacja
Aktualny model Priusa zadebiutowaÅ‚ w Japonii w grudniu 2015 roku, a wraz z nim napÄ™d hybrydowy 4. generacji. W Polsce sprzedaż rozpoczęła siÄ™ w kwietniu 2016 roku. Wszystkie elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego zostaÅ‚y zaprojektowane od nowa, dziÄ™ki czemu sÄ… mniejsze i lżejsze, a przy tym bardziej wydajne dziÄ™ki ograniczeniu strat energii. Samochód spala Å›rednio 3,3 l/100 km – to o 15% lepszy wynik niż w poprzednim modelu. Emisja CO2 również jest mniejsza o 15%, osiÄ…gajÄ…c wynik 76 g/km, poniżej europejskiej normy 95 g/km obowiÄ…zujÄ…cej od 2021 roku.
Sprawność silnika benzynowego 1.8 wynosi w nowym modelu 40%. WiÄ™kszÄ… sprawność ma także mniejszy i lżejszy silnik elektryczny, a akumulator niklowo-wodorkowy zyskaÅ‚ wiÄ™kszÄ… gÄ™stość energii, co przekÅ‚ada siÄ™ na lepszÄ… wydajność i szybsze Å‚adowanie. W efekcie system elektryczny dostarcza wiÄ™cej energii podczas przyspieszania, zwiÄ™kszajÄ…c elastyczność napÄ™du. DziÄ™ki temu samochód przyspiesza od 80 do 120 km/h w 8,3 s.
Prius powstaÅ‚ na nowej platformie TNGA, dziÄ™ki której ma niżej poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci, jest bardziej stabilny i dynamiczny. WiÄ™ksza aż o 60% sztywność nadwozia to efekt wykorzystania wysokowytrzymaÅ‚ej stali do wzmocnienia konstrukcji oraz architektury platformy. Jakość prowadzenia zwiÄ™ksza dodatkowo zawieszenie wielowahaczowe z tyÅ‚u.
Na standardowe wyposażenie skÅ‚ada siÄ™ pakiet systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego Toyota Safety Sense nowej generacji, wykorzystujÄ…cy nowÄ… technologiÄ™ radarowÄ…, o wiÄ™kszym zasiÄ™gu i precyzyjniejszym dziaÅ‚aniu niż poprzednia, laserowa. Pakiet obejmuje ukÅ‚ad wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), ukÅ‚ad ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcjÄ… powrotu na zadany tor jazdy (LDA), ukÅ‚ad rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe (AHB), adaptacyjny tempomat (ACC) i system monitorujÄ…cy zmÄ™czenie kierowcy (SWS). W standardzie sÄ… także peÅ‚ne Å›wiatÅ‚a LED, system wspomagajÄ…cy pokonywanie podjazdu (HAC) i 7 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system multimedialny Toyota Touch 2 z 7" ekranem dotykowym, Å‚Ä…cznoÅ›ciÄ… USB i kamerÄ… cofania oraz elektrycznie sterowane podparcie lÄ™dźwiowe fotela kierowcy. DostÄ™pne sÄ… także system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyÅ‚u pojazdu (RCTA), stacja bezprzewodowego Å‚adowania telefonu, kolorowy wyÅ›wietlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), inteligentny system automatycznego parkowania (SIPA) oraz nagÅ‚oÅ›nienie JBL.
W 2017 roku zadebiutuje spokrewniony z nowym modelem Prius Plug-in Hybrid 2. generacji. Samochód także powstaÅ‚ na platformie TNGA i wykorzystuje ten sam napÄ™d hybrydowy, rozbudowany o instalacjÄ™ do Å‚adowania z gniazdka. ZasiÄ™g Priusa Plug-in Hybrid na silniku elektrycznym zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 50 kilometrów, a maksymalna prÄ™dkość w elektrycznym trybie jazdy wzrosÅ‚a z 85 do 135 km/h. Do innowacyjnych technologii należy nowy system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu, które zwiÄ™kszajÄ… zasiÄ™g auta w trybie EV, oraz klimatyzacja oparta na pompie ciepÅ‚a z wtryskiem gazu.
|
|
Źródło: Toyota, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» WyÅ‚oniono zwyciÄ™zcÄ™ World Car Person of the Year
|
» Toyota uruchomiÅ‚a w Polsce produkcjÄ™ elektrycznych napÄ™dów hybrydowych do Toyoty Yaris
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Toyota Prius 2016:
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius 2016 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid:
Toyota Prius Plug-in Hybrid © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017:
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid 2017 © Toyota
Toyota Prius+ 2015:
Toyota Prius+ 2015 © Toyota
Toyota Prius+ 2015 © Toyota
Toyota Prius+ 2015 © Toyota
Toyota Prius+ 2015 © Toyota
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|