Dla Adama Małysza będzie to trzeci start w tej imprezie. Dwa lata temu, będąc debiutantem w Dakarze, najtrudniejszym rajdzie świata, ukończył rywalizację na 37. pozycji w klasyfikacji generalnej. Przed rokiem, kiedy po raz pierwszy wystartował Toyotą Hilux w specyfikacji T1, zajął doskonałą 15-stą lokatę, będąc najwyżej sklasyfikowanym polskim kierowcą samochodowym.
Po Rajdzie Dakar zespóÅ‚ kontynowaÅ‚ starty w rajdach terenowych, wykorzystujÄ…c tÄ™ samÄ… ToyotÄ™. CaÅ‚y rok, choć bogaty w starty, upÅ‚ynÄ…Å‚ jednak w atmosferze przygotowaÅ„ do kolejnego Dakaru. Zawodnicy skoncentrowali siÄ™ na cyklu mistrzostw strefy Europy Centralnej (CEZ). ZaÅ‚oga Orlen Teamu wzięła udziaÅ‚ w czterech z szeÅ›ciu skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na ten sezon eliminacji, dwukrotnie stajÄ…c na najwyższym stopniu podium (Toolimpex Cup, Baja Carpathia) i raz zajmujÄ…c trzecie miejsce (Baja Poland). Tym samym - rewelacyjnie radzÄ…cy sobie w drugim peÅ‚nym sezonie startów - zespóÅ‚ zdeklasowaÅ‚ konkurentów w punktacji, zdobywajÄ…c mistrzostwo CEZ.
To niejedyny sukces zespoÅ‚u. MaÅ‚ysz z Martonem zajÄ™li swojÄ… ToyotÄ… Hilux takżedrugie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych.
Na zakończenie sezonu, Adam Małysz komentował:
"Mamy z RafaÅ‚em Mistrzostwo CEZ i wicemistrzostwo Polski. JesteÅ›my zadowoleni z caÅ‚ego sezonu, dziÄ™ki któremu zdobyÅ‚em wiele cennego doÅ›wiadczenia. Jednak to nie koniec pracy. Wciąż siÄ™ uczÄ™, wiÄ™c przed nami jeszcze wiele treningów przed Rajdem Dakar 2014. Nie możemy siÄ™ już doczekać.“
Samochód, którym Adam MaÅ‚ysz i RafaÅ‚ Marton wystartujÄ… w Rajdzie Dakar 2014 jest kolejnÄ… odsÅ‚onÄ… rajdowej Toyoty Hilux Overdrive. Zawodnicy wielokrotnie podkreÅ›lali, jak wielki skok w możliwoÅ›ciach Å›cigania siÄ™ w Dakarze umożliwiÅ‚a im zamiana poprzedniego auta na Hiluxa. Adam po pierwszych jazdach nowÄ… rajdówkÄ… powiedziaÅ‚:
„Nie ukrywam, że jest to naprawdÄ™ rewelacyjny samochód, jesteÅ›my z niego bardzo dumni i zadowoleni. Przed tegorocznym startem zostaÅ‚ gruntownie przebudowany, wymieniliÅ›my wiÄ™kszość części, powiÄ™kszyliÅ›my silnik Toyoty do 5 litrów i doÅ‚ożyliÅ›my 20 KM mocy. Ale to co ceniÄ™ w tym samochodzie przede wszystkim, to niezawodność. Jest to marka i samochód najwyższej jakoÅ›ci. Mam nadziejÄ™, że i w tym roku, tak jak w ubiegÅ‚ym spisze siÄ™ na medal i znów bÄ™dziemy mieli szanse przeżywać w nim niezmierne emocje.”
Tegoroczna Toyota Hilux, którÄ… Adam MaÅ‚ysz i RafaÅ‚ Marton wystartujÄ… w Rajdzie Dakar ma nastÄ™pujÄ…ce parametry:
- 8-cylindrowy silnik TOYOTA o pojemności 5.0l
- Moc 370 KM
- Moment obrotowy 650 Nm
- Sekwencyjna 6-stopniowa skrzynia biegów
- Sprzęgło AP Racing Sinter metalik
- Felgi Evo Corse
- Opony BF Goodrich
- 2 koła zapasowe Evo Corse / BF Goodrich
- Amortyzatory Reiger
- Wymiary (dł. / szer. / wys.) 4900 mm / 2000 mm / 1750 mm
- Masa netto ok. 1937 kg
Toyota Hilux jest najczęściej wybieranym pick-upem na Å›wiecie. Model od 45 lat symbolizuje jakość, niezawodność i najwyższÄ… wytrzymaÅ‚ość w motoryzacji. Do dziÅ› z jego usÅ‚ug korzystajÄ… kierowcy w ponad 135 krajach Å›wiata, sprawdzajÄ…c go w najtrudniejszych warunkach. Codziennie Toyoty Hilux sÄ… poddawane ciężkim próbom we wszystkich strefach klimatycznych, od arktycznych wypraw na bieguny czy AlaskÄ™, przez skaliste rejony Australii, po piaszczyste wydmy Sahary.
WÅ›ród licznych osiÄ…gnięć Hiluxa jest eskapada na wulkan Eyjarfjallajökull na Islandii, którego wybuch sparaliżowaÅ‚ w 2010 roku ruch lotniczy w Europie. Kilka dni po erupcji, na zbocza wulkanu wyruszyÅ‚a wyprawa naukowa, aby zainstalować aparaturÄ™ badawczÄ…. Konwój poruszaÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie Toyotami Hilux, wyposażonymi w potężne, 38-calowe koÅ‚a.
LegendÄ™ niezniszczalnoÅ›ci Hiluxa potwierdziÅ‚ także brytyjski program motoryzacyjny BBC Top Gear, w którym używany egzemplarz terenowej Toyoty poddano licznym zniszczeniom, m.in. topieniu w oceanie. Redakcji Top Gear nie udaÅ‚o siÄ™ jednak unieruchomić auta. Po wszystkich próbach zniszczenia Toyoty, silnik Hiluxa nadal pracowaÅ‚. Samochód ten do dziÅ› jest ozdobÄ… studia Top Gear.
Marka Toyota jest zwiÄ…zana z Rajdem Dakar od poczÄ…tków istnienia tej imprezy. Już w latach osiemdziesiÄ…tych na afrykaÅ„skie trasy wyjechaÅ‚y pierwsze Land Cruisery. NajwiÄ™ksze sukcesy samochody Toyoty odnosiÅ‚y i odnoszÄ… w klasie aut produkcyjnych - obecnie T2. Od lat liderem jest japoÅ„ski zespóÅ‚ Toyota Auto Body, który zajmuje pierwsze lokaty w swojej klasie.
W ubiegÅ‚orocznej edycji Rajdu Dakar, na drugim miejscu rywalizacjÄ™ zakoÅ„czyÅ‚ zespóÅ‚ Toyota Imperial Team w skÅ‚adzie Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz, podobnie jak Adam MaÅ‚ysz również jadÄ…cy ToyotÄ… Hilux. ByÅ‚o to drugie w ciÄ…gu ostatnich dwóch lat podium tej ekipy. Przed rokiem zespóÅ‚ Toyoty zajÄ…Å‚ trzecie miejsce w rajdzie.
Toyoty Hilux okazaÅ‚y siÄ™ kluczem do sukcesu także dla dwóch pozostaÅ‚ych zespoÅ‚ów, które zakoÅ„czyÅ‚y rajd w pierwszej 15-stce. Duet Alvarez i Graue po 14 dniach zmagaÅ„ zostali sklasyfikowani na 10. miejscu, a tuż za nimi znalazÅ‚ siÄ™ australijsko-brytyjski zespóÅ‚ Olholm i Aston, oba wykorzystujÄ…ce Hiluxy.
Toyota zdecydowanie zdominowaÅ‚a Rajd Dakar 2013. WÅ›ród 92 zaÅ‚óg samochodowych, które dojechaÅ‚y do mety (spoÅ›ród 153 startujÄ…cych), aż 29 jechaÅ‚o modelami Toyoty.