-
Seryjna produkcja drugiego elektrycznego Audi rozpocznie siÄ™ w roku 2019
-
EmocjonujÄ…ca i peÅ‚ne siÅ‚y stylistyka Audi typu coupé
-
Oświetlenie: światła e-tron komunikują się z otoczeniem
Audi e-tron Sportback, to dla Audi kolejny ważny etap na drodze ku peÅ‚nej elektromobilnoÅ›ci. Rupert Stadler, prezes zarzÄ…du Audi AG, podkreÅ›la: „W roku 2018 rozpoczniemy produkcjÄ™ Audi e-tron – pierwszego w tym segmencie samochodu elektrycznego, dopasowanego do codziennego użytku. Ponad 500 km zasiÄ™gu i wyjÄ…tkowe wrażenia z jazdy sprawiajÄ…, że ten sportowy SUV stanie siÄ™ pojazdem, który w nadchodzÄ…cej dekadzie „trzeba bÄ™dzie mieć”. Już w 2019 roku dostÄ™pne bÄ™dzie natomiast Audi e-tron Sportback w wersji produkcyjnej – emocjonujÄ…cy wariant coupé, wzbudzajÄ…cy podziw i już na pierwszy rzut oka dajÄ…cy do zrozumienia, że jest samochodem elektrycznym.”
Utrzymane w zdecydowanie jasnych kolorach wnÄ™trze Audi e-tron Sportback concept, jako zasadÄ™ formalnÄ… zakÅ‚ada syntezÄ™ funkcjonalnej przejrzystoÅ›ci i redukcjÄ™ do minimum elementów obsÅ‚ugi. Duże, dotykowe wyÅ›wietlacze, umiejscowione na konsoli Å›rodkowej poniżej centralnego monitora i w drzwiach, sÅ‚użą do prezentowania informacji i do interakcji z systemami pojazdu. Poziome powierzchnie na desce rozdzielczej i pozornie unoszÄ…ca siÄ™ w powietrzu konsola Å›rodkowa, dajÄ… pasażerom czterech pojedynczych foteli wrażenie otwartej perspektywy.
Koncepcja oÅ›wietlenia pojazdu to innowacyjne rozwiÄ…zanie, którego zalety widać zarówno w dzieÅ„, jak i w nocy. Sterowane cyfrowo jednostki diodowe Matrix LED z przodu i z tyÅ‚u pojazdu, wytwarzajÄ… strumieÅ„ doskonaÅ‚ego Å›wiatÅ‚a. Miniaturowe, cyfrowe projektory Matrix, dosÅ‚ownie „zostawiajÄ…” znaki na asfalcie, czyniÄ…c ze Å›wiatÅ‚a wszechstronny, dynamiczny kanaÅ‚ komunikacji z otoczeniem. Audi, jako pierwszy na Å›wiecie producent, wprowadziÅ‚o w peÅ‚ni diodowe reflektory i diodowÄ… technikÄ™ Matrix, a także przyczyniÅ‚o siÄ™ do przeÅ‚omu w stosowaniu Å›wiatÅ‚a laserowego i techniki diod organicznych OLED. W studyjnym pojeździe prezentowanym w Szanghaju debiutuje równoczeÅ›nie caÅ‚y szereg zÅ‚ożonych funkcji, które kierujÄ… zagadnienia zwiÄ…zane z widocznoÅ›ciÄ… i ze Å›wietlnÄ… interakcjÄ… z otoczeniem na zupeÅ‚nie nowe tory.
WÄ…skie pasma Å›wietlne po obu stronach pojazdu, umieszczone poniżej krawÄ™dzi maski silnika, wytwarzajÄ…c Å›wiatÅ‚o do jazdy w dzieÅ„, wyglÄ…dajÄ… niczym oczy auta. DziÄ™ki kombinacji diod, powierzchni z mikro zwierciadÅ‚ami oraz zÅ‚ożonej technice sterowania, można tu ustawić wiele ruchów i sygnatur Å›wietlnych. Gdy Audi e-tron Sportback zaczyna pracować, a także przy otwieraniu drzwi, system wykorzystuje te ruchome segmenty do generowania Å›wietlnych sygnaÅ‚ów powitania.
Poniżej Å›wiateÅ‚ do jazdy w dzieÅ„, po lewej i po prawej stronie osÅ‚ony chÅ‚odnicy Singleframe, znajdujÄ… siÄ™ dwa dużej powierzchni pola Å›wietlne. Każde z nich zÅ‚ożone jest z 250 przestrzennie uporzÄ…dkowanych diod. Takie ustawienie daje ogromne możliwoÅ›ci generowania tu fascynujÄ…cych grafik oraz konkretnych znaków komunikacyjnych, również wtedy, gdy pojazd jest w ruchu.
Audi e-tron Sportback napÄ™dzane jest konfiguracjÄ… systemów, która znajdzie siÄ™ także w przyszÅ‚ym modelu produkcji seryjnej z elektrycznym napÄ™dem. Silnik elektryczny przy przedniej osi i dwa kolejne przy osi tylnej, napÄ™dzajÄ… wszystkie cztery koÅ‚a i w sposób typowy dla Audi zamieniajÄ… to mocne coupé w pojazd o napÄ™dzie quattro. Moc 320 kW, a w trybie boostingu nawet 370 kW, gwarantuje stabilny proces przyspieszania. Sprint od 0 do 100 km zajmuje mu 4,5 sekundy. Akumulator o pojemnoÅ›ci 95 kWh daje ponad 500 km zasiÄ™gu ( wg. pomiarów cyklu NEDC).
ChÅ‚odzony cieczÄ… akumulator litowo-jonowy tego koncepcyjnego samochodu, podobnie jak w modelu e-tron quattro concept, zamontowano centralnie miÄ™dzy osiami, pod przedziaÅ‚em pasażerskim. Taki sposób montażu daje niski punkt ciężkoÅ›ci i pozwala na równomierny rozkÅ‚ad obciążeÅ„ miÄ™dzy osiami w stosunku 52:48 (przód/tyÅ‚). W porównaniu z innymi pojazdami tego segmentu, nadaje to sportowemu SUV-owi dynamiki i zwiÄ™ksza bezpieczeÅ„stwo. Combined Charging System z dwoma wejÅ›ciami, pozwala na Å‚adowanie akumulatora zarówno prÄ…dem zmiennym (AC), jak i staÅ‚ym (DC).
Dr Dietmar Voggenreiter, szef marketingu i sprzedaży Audi AG, jest Å›wiadom wyjÄ…tkowego znaczenia mobilnoÅ›ci elektrycznej na rynku chiÅ„skim: „Specjalnie pokazujemy Audi e-tron Sportback po raz pierwszy tutaj w Szanghaju, ponieważ Chiny to najważniejszy na Å›wiecie rynek samochodów elektrycznych. Dotyczy to zarówno infrastruktury, wspierania ich rozwoju, jak i zbytu. Już dziÅ› istnieje tu blisko 150 tysiÄ™cy stacji Å‚adowania, a do koÅ„ca 2017 roku powstanie kolejnych 100 tysiÄ™cy. JesteÅ›my dobrze przygotowani na ten olbrzymi skok rozwojowy. W kolejnych piÄ™ciu latach zaoferujemy w Chinach pięć modeli typu e-tron, w tym pojazdy napÄ™dzane wyÅ‚Ä…cznie z akumulatora, takie jak Audi e-tron Sportback, o zasiÄ™gach znacznie powyżej 500 km.”
Przód pojazdu, to dobrze znany oÅ›miokÄ…t osÅ‚ony chÅ‚odnicy Singleframe z szerokim, otwartym, poziomym wyciÄ™ciem. DziÄ™ki znacznie niższemu zapotrzebowaniu silnika elektrycznego na powietrze, duży otwór jest tu zbÄ™dny. WyglÄ…dajÄ…ca niczym rzeźbiona osÅ‚ona, polakierowana w kolorze pojazdu, ma strukturalny wzór Singleframe i jest ukoronowana logo Audi, podobnie jak kratownica klasycznego grilla.
Brzegi osÅ‚ony jakby „zapadajÄ… siÄ™” do wnÄ™trza, co zapewnia przestrzeÅ„ dla przepÅ‚ywajÄ…cego powietrza, zwÅ‚aszcza przy górnej krawÄ™dzi. CaÅ‚y przód także ujÄ™to w oÅ›miokÄ…tnÄ…, polakierowanÄ… na czarno ramÄ™. Rama ta, rozpiÄ™ta miÄ™dzy opadajÄ…cÄ… nisko maskÄ… silnika od góry, fartuchem przednim od doÅ‚u oraz nadkolami po bokach, wraz z jednostkami Å›wietlnymi tworzy jedynÄ… w swoim rodzaju twarz tego modelu Audi.
StyliÅ›ci Audi wytyczyli też nowe Å›cieżki przepÅ‚ywu powietrza przez maskÄ™ pojazdu. Powyżej jej frontowej części, która opada nisko do przodu, przetÅ‚oczenia biegnÄ…ce równolegle po obu stronach, aż do przodu pojazdu, Å‚Ä…czÄ… oba bÅ‚otniki, a jednoczeÅ›nie sÄ… deflektorem powietrza. DziÄ™ki temu, przód pojazdu sprawia bardziej dynamiczne wrażenie niż masywny przód samochodu z montowanym z przodu silnikiem spalinowym.
Mocno wysuniÄ™te nadkola samochodu koncepcyjnego z zaakcentowanym górnym ich brzegiem, podkreÅ›lajÄ… charakterystycznÄ… architekturÄ™ quattro. SÄ… one nie tylko wizualnym dowodem szerokiego rozstawu kóÅ‚ i dynamicznego potencjaÅ‚u, ale także symbolem przynależnoÅ›ci modelu e-tron Sportback do DNA Audi. Duże, 23-calowe koÅ‚a w szeÅ›cioramiennej, technicznej stylistyce, podkreÅ›lajÄ… pewnÄ… siebie sylwetkÄ™ coupé o doskonaÅ‚ych proporcjach. DÅ‚ugość pojazdu - 4,90 m, jego szerokość - 1,98 m i wysokość 1,53 m, przy rozstawie osi 2,93 m, plasujÄ… model e-tron Sportback w segmencie C, czyli obok Audi A7.
Małe kamery zastępują lusterka boczne. Takie rozwiązanie przynosi znacznie większe korzyści niż tylko lepszy opływ powietrza i redukcja hałasu. Eliminuje też zjawisko martwego punktu oraz ograniczenia widzenia punktu z przodu, za lusterkami. Obraz z kamer wyświetlany jest na osobnych ekranach zamontowanych w drzwiach. Ta techniczna propozycja Audi na ogromne perspektywy wejścia do produkcji seryjnej.
Zapowiedź pierwszego, w peÅ‚ni elektrycznie napÄ™dzanego pojazdu Audi produkcji seryjnej, koncern z Ingolstadt zaprezentowaÅ‚ podczas Wystawy Motoryzacyjnej we Frankfurcie, w roku 2015. ByÅ‚o to Audi e-tron quattro concept. Ten zupeÅ‚nie przeprojektowany i przearanżowany SUV spod znaku czterech pierÅ›cieni oferuje zasiÄ™g 500 km, a równoczeÅ›nie przestrzeÅ„ i poziom komfortu, które sÄ… typowe dla Audi klasy luksusowej. OsiÄ…gi natomiast, odpowiadajÄ… niemalże wynikom osiÄ…ganym przez wysokiej mocy samochód sportowy: sprint od 0 do 100 km/h Audi e-tron quattro zaÅ‚atwia w zaledwie 4,6 sekundy. Wersja produkcyjna tego pionierskiego, elektrycznego SUV-a z Ingolstadt pojawi siÄ™ na rynku w roku 2018. Audi e-tron Sportback concept na drogach pojawi siÄ™ w roku 2019.