Audi allroad shooting brake debiutuje w Detroit
|
Dodano: 2014-01-13
Wyświetlono: 2719 razy
|
Sportowe, kompaktowe i wszechstronne: to atrybuty Audi allroad shooting brake, debiutującego na wystawie North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit.
|
foto © Audi |
|
|
Ten dwudrzwiowy samochód to crossover i dlatego nie jest zdany wyłącznie na asfaltowe drogi. Dzięki swej dużej funkcjonalności, doskonale nadaje się do aktywnego, sportowego spędzania wolnego czasu. Jego mocny i efektywny napęd hybrydowy sprawia, że możliwe było zastosowanie w nim nowego typu napędu – e-tron quattro.
„Nasz nowy, koncepcyjny samochód łączy w sobie sex-appeal, wysoce efektywną technikę e-tron-quattro wytwarzającą 300 kW przy zużyciu zaledwie 1,9 l/100 km paliwa oraz pionierskie rozwiązania elektroniczne“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. – „Dzięki temu pojazdowi, rysuje się konkretne spojrzenie w nieodległą przyszłość“.
Audi allroad shooting brake znacznie poszerza stylistyczny język marki Audi. Ten kompaktowy, dwudrzwiowy pojazd studyjny, to połączenie elementów przyszłych modeli sportowych z typową dla Audi koncepcją samochodu allroad i z karoserią typu „shooting brake”. Także koncepcja obsługi w tym samochodzie wskazuje, jak będą wyglądać w przyszłości pojazdy seryjne.
Niczym rzeźba: stylistyka zewnętrzna
Audi allroad shooting brake prezentuje się na drodze niczym atletyczny sportowiec. Gra wyraźnie zarysowanych linii z muskularnie napiętymi powierzchniami, daje w efekcie stylistykę pełną emocji - niczym rzeźba. Karoseria sprawia wrażenie jakby wymodelowano ją z jednej bryły, począwszy od pojedynczo obramowanej osłony chłodnicy Singleframe, przez wyrazistą linię tornado, aż po ostro zarysowany tył, w którym skupiają się charakterystyczne cechy karoserii allroad i shooting brake. Przy rozstawie osi 2,51 m, długość polakierowanego w kolorze niebieskim Eis pojazdu to 4,20 m, szerokość 1,85 m, a wysokość 1,41 m.
Audi allroad shooting brake to pierwszy samochód marki Audi, w którego stylistyce współgrają ze sobą założenia właściwe dla modeli allroad i e-tron. W wyraziście i plastycznie zarysowanym przodzie, jak w przypadku każdego Audi, dominuje duża, sześciokątna, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe. Osadzono ją w karoserii pod niewielkim kątem. Typowe dla modelu e-tron są z kolei wąskie, pionowe pręty osłony, przypominające żebra chłodzące elektronicznego urządzenia. W dolnej części osłony Singleframe znajduje się emblemat quattro. Płaski, centralny wlot powietrza wyfrezowano w aluminiowej strefie ochronnej podwozia.
Płaskie, podwójne reflektory Audi allroad shooting brake, to klasyczny cytat z języka stylistyki Audi quattro. Reflektory są równocześnie symbolem postępu w stylistyce quattro, którego pierwszym zwiastunem było zaprezentowane we wrześniu 2013 roku na IAA we Frankfurcie nad Menem Audi Sport quattro concept. Reflektory podzielone są klamrami na cztery segmenty. Technika diodowa Matrix LED pozwalająca na sterowanie każdą diodą z osobna, w każdej sytuacji zapewnia doskonałą widoczność, bez oślepiania pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Pod reflektorami znajdują się duże wloty powietrza, podzielone na sekcje wąskimi, poprzecznymi prętami.
Gdy spojrzymy na pojazd z boku, to zauważymy, że charakterystyczny przebieg linii podkreśla wrażenie skoncentrowanej energii. Zwisy są krótkie, linia dachu pręży się nisko nad bryłą samochodu. Opada w sposób typowy dla karoserii shooting brake i przechodzi w wydatne słupki C. W lewym słupku znajduje się gniazdo do ładowania, a w prawym – wlew paliwa.
Warstwę zewnętrzną karoserii Audi allroad shooting brake wykonano z kombinacji aluminium i tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP). Ciemnoszare listwy ochronne to elementy typowe dla modeli allroad. Redukują optycznie wielkość karoserii, wspinając się dynamicznie od przodu pojazdu ku tyłowi. Razem z mocno zarysowanymi wnękami kół, podkreślają offroadowy charakter pojazdu.
Eleganckie detale są dowodem precyzji, z jaką go zaprojektowano. W kanciastych listwach progowych znajdują się aluminiowe wkładki. Łoża felg dużych kół o lekkiej konstrukcji wykonano z CRP. Ich filigranowa forma z siedmioma ramionami, przypomina nieco felgi stosowane w modelach e-tron. Centralny zamek to kolejna cecha zapewniająca komfort kierowcy tego sportowego, kompaktowego crossovera.
Z tyłu pojazdu, aluminiowa osłona podwozia akcentuje jego szerokość. Jej lekko zarysowane żłobienia są wariacją na temat pojazdów e-tron. Horyzontalne, w logiczny sposób ułożone względem siebie linie, definiują granice klarownych powierzchni i pełnych napięcia brył. Stylistyka tylnych świateł nawiązuje do motywu reflektorów przednich. W obrębie dyfuzora osadzono dwie duże końcówki rur układu wydechowego. Spojler na brzegu dachu to kolejny akcent ozdobny. Trzecie światło stopu, w postaci płaskiego światłowodu, wpisuje się elegancko w stylistykę tyłu pojazdu.
Joy of use: wnętrze i obsługa
Dzięki swej wszechstronności i funkcjonalności, Audi allroad shooting brake nadaje się zwłaszcza dla młodych, aktywnych fizycznie ludzi. Podczas kalifornijskiej zimy, pojazdem tym można na przykład wyruszyć rano z Los Angeles, by pojeździć na desce snowboardowej w górach San Gabriel, a popołudniu wrócić i na plaży Venice Beach puszczać latawce.
Wnętrze oferuje miejsce dla czterech osób. Z przodu, smukłe sportowe fotele z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami zapewniają kierowcy i pasażerowi najwygodniejszą z możliwych pozycję ciała. Tapicerowane, specjalne oparcia dla dolnej części nóg, gwarantują wygodę podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Specjalna funkcja Easy Entry ułatwia wsiadanie do tyłu samochodu. Po złożeniu oparcia tylnych siedzeń uzyskuje się płaską powierzchnię bagażnika, w którym można przewozić nawet duże sprzęty sportowe.
Czyste w formie i napięte wnętrze pojazdu demonstracyjnego utrzymane jest w kolorze antracytu i szarej skały. Zastosowane materiały potwierdzają pewną rękę stylistów Audi. Dotyczy to zarówno podsufitki z tkaniny Alcantara, różnego rodzaju skór oraz elementów obsługi i elementów dekoracyjnych z jasnego i ciemnego aluminium, jakie znajdują się na przykład w wylotach nawiewu i w ramionach wielofunkcyjnej kierownicy.
Stylistyka wnętrza Audi allroad shooting brake to bezpośrednia realizacja filozofii lekkiej konstrukcji Audi, sportowej elegancji i czytelnej obsługi. Patrząc z góry na tablicę rozdzielczą, przypomina ona powierzchnię nośną skrzydła samolotu. Okrągłe wyloty powietrza przywodzą na myśl silniki lotnicze. Właśnie w nich zamontowano elementy obsługi automatycznej klimatyzacji. W ich osiach znajdują się także regulatory ogrzewania siedzeń, temperatury, kierunku i siły nawiewu. Gdy do wylotów zbliżymy dłoń, instrumenty wysuwają się samoczynnie. Światło włącza się przyciskiem, a drzwi otwiera się za pomocą płaskiej klamki.
Konsola środkowa przesuwając się, dopasowuje się do pozycji siedzenia tak, że elementy obsługi znajdują się w zasięgu optymalnym dla kierowcy. Ponadto, możliwe jest jej precyzyjne ustawienie, zależnie od indywidualnych potrzeb. Dzięki temu, elektroniczna dźwignia zmiany biegów automatycznej przekładni e-S tronic (shift-by-wire) i terminal systemu obsługi MMI są zawsze pod ręką, w pozycji idealnie dopasowanej do wzrostu i upodobań kierowcy.
Za pomocą nowo zaprojektowanego terminalu MMI i sportowej kierownicy wielofunkcyjnej, kierowca może intuicyjnie zarządzać prawie wszystkimi funkcjami Audi allroad shooting brake. System obsługi pojazdu daje nowego rodzaju przyjemność – „joy of use“, wynikającą stąd, że struktura systemowego menu przypomina strukturę menu smartfona. Zawiera m.in. funkcję swobodnego wyszukiwania tekstowego. Wszystkie ważne komendy można łatwo wywołać. Przy pomocy odpowiednich gestów wykonywanych na polu dotykowym terminalu MMI, kierowca może na przykład poruszać się po menu list i map oraz je powiększać.
Kokpit koncentruje się głównie na kierowcy. Kierownicę i cyfrową tablicę rozdzielczą umieszczono na jednej osi, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Monitor TFT z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala prezentuje wszystkie ważne informacje w postaci wysokiej rozdzielczości grafik 3D i może pracować w różnych trybach. W trybie widoku klasycznego, na pierwszym planie znajduje się miernik mocy napędu hybrydowego plug-in i prędkościomierz, w trybie „infotainment“ dominują elementy tego typu systemów, np. duża mapa nawigacji, a w trybie sportowym szczególnie uwypuklona zostaje tarcza obrotomierza.
Kolejną pionierską cechą tego koncepcyjnego pojazdu jest Audi phone box, który pozwala na połączenie aparatu komórkowego kierowcy z elektroniką pokładową, a także na doładowanie aparatu z wykorzystaniem indukcji.
Trzy silniki: napęd hybrydowy plug in
300 kW (408 KM) mocy systemowej i systemowy moment obrotowy 650 Nm – napęd hybrydowy plug-in charakteryzują imponujące osiągi. Pojazd studyjny, który bez kierowcy waży ok. 1 600 kg, prędkość dozwoloną poza terenem zabudowanym ze startu zatrzymanego osiąga w 4,6 sekundy. Jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Ten kompaktowy crossover, zgodnie z odpowiednią normą ECE, zużywa średnio jedynie 1,9 l paliwa na 100 km (45 g CO2 na km). Może łącznie przejechać do 820 km na jednym baku i jednym ładowaniu.
Silnik 2.0 TFSI, jaki zamontowano w Audi allroad shooting brake, generuje moc 215 kW (292 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Ta dwulitrowa jednostka o czterech cylindrach ma poprzeczną pozycję montażową. Zarówno w niej, jak i w dużej turbosprężarce zastosowano najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne.Gdy obciążenie silnika nie jest pełne, dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny, obniża zużycie paliwa. Bazą wydajnego zarządzania temperaturą jest zintegrowany z głowicą kolektor wylotowy silnika.
Za pośrednictwem odłączanego sprzęgła, benzynowa jednostka 2.0 TFSI współpracuje z silnikiem elektrycznym w kształcie tarczy, który generuje moc 40 kW i moment obrotowy 270 Nm. Jest on zintegrowany z sześciostopniową przekładnią automatyczną e-S tronic. Ta błyskawicznie przełączająca się, automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi.
Niezależnie od tej jednostki napędowej, przed tylną osią zamontowano drugi silnik elektryczny o maksymalnej mocy 85 kW i momencie obrotowym 270 Nm, dostarczający siły napędowej przy niskich i średnich prędkościach. Ponadto silnik elektryczny współpracuje z obydwoma silnikami umiejscowionymi z przodu pojazdu, jeśli zarządzanie napędem hybrydowym uzna, że konieczny jest napęd na wszystkie koła. W takich sytuacjach, na przykład na śliskiej czy miękkiej nawierzchni, Audi allroad shooting brake zachowuje się jak model e-tron quattro.
Przed osią tylną zamontowano także składający się z ośmiu modułów akumulator litowo-jonowy. Taka pozycja montażowa zapewnia wyrównany rozkład ciężaru i prawie nie pomniejsza objętości bagażnika. Chłodzony cieczą akumulator magazynuje 8,8 kWh energii, co wystarcza na 50 km jazdy w trybie elektrycznym. Do ładowania stacjonarnego służy specjalne urządzenie - Audi-Wallbox, dzięki któremu można podłączyć samochód do najróżniejszych kontaktów i skorzystać z prądu o różnym napięciu. Urządzenie to reguluje ładowanie w komfortowy i inteligentny sposób.
System wyboru dynamiki Drive Select Management pracuje w trzech trybach. W trybie EV, inicjowanym za pomocą przycisku w wielofunkcyjnej kierownicy, priorytet ma jazda na napędzie elektrycznym. W trybie tym, przednia jednostka napędowa nie jest aktywna, a silnik elektryczny umiejscowiony z tyłu, dzięki swemu dużemu momentowi obrotowemu, szybko przyspiesza do prędkości wynoszącej maksymalnie 130 km/h.
W trybie hybrydowym napędy pracują niezwykle efektywnie i w sposób zależny od aktualnych potrzeb. Przedni silnik elektryczny w wielu sytuacjach funkcjonuje jako generator. Doładowuje akumulator i dzięki temu zwiększa zasięg jazdy elektrycznej.
W trybie sportowym, który kierowca może wybrać za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, do dyspozycji jest cała moc systemowa. Gdy prowadzący chce uzyskać bardzo wysoką moc napędową, może skorzystać z trybu boost, gdzie silnik elektryczny zamontowany przed tylną osią współpracuje z jednostką benzynową 2.0 TFSI i wspólnie z nią wytwarza maksymalną moc.
Zależnie od bieżącej sytuacji, zwolnienie pedału przyśpieszenia powoduje odłączenie wszystkich jednostek napędowych lub odzyskiwanie energii poprzez rekuperację. W pierwszym przypadku, pojazd koncepcyjny z odłączonym silnikiem spalinowym nie emituje gazów, w drugim – energia hamowania jest magazynowana w akumulatorze wysokiego napięcia.
Za pomocą funkcji „Hold“ (magazynowanie) i „Charge“ (ładowanie) dostępnych w systemie obsługi MMI, kierowca może w pożądany sposób wpływać na stan naładowania akumulatora, by zmagazynować energię elektryczną na pokonanie ostatnich kilometrów przed osiągnięciem celu podróży.
Podwozie
W podwoziu Audi allroad shooting brake, elektromechaniczny układ kierowniczy ściśle współpracuje z przednim zawieszeniem opartym o konstrukcję McPhersona i z czterowahaczową osią tylną. Dzięki dużemu prześwitowi, kompaktowemu rozstawowi kół, krótkim zwisom i elektrycznemu napędowi quattro, nasz sportowy crossover z dużą sprawnością porusza się w terenie. Natomiast na drodze zachowuje się sportowo i sprężyście. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oferuje kierowcy różne tryby jazdy. Na 19-calowe obręcze nałożone są opony o rozmiarze 255/40.
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni... więcej »
|
|