Nowe Audi A8 jest pierwszym na Å›wiecie samochodem, w którym wdrożono elementy jazdy automatycznej na poziomie 3 (wg. klasyfikacji SAE). Asystent jazdy w korkach Audi AI przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu w spowolnionym ruchu, gdy prÄ™dkość pojazdu nie przekracza 60 km/h. Funkcja ta zostaje wÅ‚Ä…czona wtedy, gdy kierowca sobie tego wyraźnie życzy, a prawo miejscowe zezwala na wykorzystywanie tego systemu. By jednak automatyczna jazda mogÅ‚a zafunkcjonować prawidÅ‚owo, przez caÅ‚y czas podróży niezbÄ™dny jest na tyle precyzyjny, na ile to możliwe, wygenerowany obraz najbliższego otoczenia pojazdu. KluczowÄ… w tym procesie technikÄ… jest wÅ‚aÅ›nie AI – sztuczna inteligencja.
Podczas konferencji i warsztatów poÅ›wiÄ™conych systemom neuronowym (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems – NIPS), zespóÅ‚ projektowy firmy Audi Electronics Venture (AEV), spóÅ‚ki-córki Audi AG, prezentuje tzw. mono kamerÄ™ wykorzystujÄ…cÄ… sztucznÄ… inteligencjÄ™ AI do generowania bardzo precyzyjnych, trójwymiarowych obrazów otoczenia pojazdu. Technika ta umożliwia uchwycenie i wytworzenie takich obrazów z wysokÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ….
Zasada dziaÅ‚ania systemu: konwencjonalna kamera montowana w przodzie pojazdu peÅ‚ni tu rolÄ™ czujnika. Rejestruje wyglÄ…d otoczenia z przodu samochodu, obejmujÄ…c przestrzeÅ„ o szerokoÅ›ci ok. 120 stopni i dostarczajÄ…c 15 obrazów o rozdzielczoÅ›ci 1,3 megapikseli na sekundÄ™. Obrazy te sÄ… nastÄ™pnie przetwarzane w sieć neuronowÄ…. NastÄ™puje tu segmentacja semantyczna, gdzie każdy piksel przyporzÄ…dkowywany jest do jednej z trzynastu klas obiektów. Umożliwia to systemowi identyfikacjÄ™ i rozróżnienie obiektów napotykanych na drodze: innych samochodów, ciężarówek, budynków, ludzi, oznaczeÅ„ na jezdni i znaków drogowych.
System wykorzystuje sieci neuronowe również do tworzenia informacji o odlegÅ‚oÅ›ci od innych obiektów. Wizualizacja tego nastÄ™puje z wykorzystaniem tzw. linii ISO – wirtualnych granic definiujÄ…cych staÅ‚Ä… odlegÅ‚ość. Kombinacja semantycznej segmentacji i szacowania gÅ‚Ä™bi i odlegÅ‚oÅ›ci, pozwala na wytworzenie precyzyjnych, trójwymiarowych modeli aktualnego otoczenia.
WczeÅ›niej, inżynierowie Audi „przeszkolili” sieć neuronowÄ… wykorzystujÄ…c metodÄ™ tzw. uczenia bez nadzoru. Uczenie bez nadzoru, w przeciwieÅ„stwie do tzw. uczenia nadzorowanego, jest metodÄ… uczenia siÄ™ na podstawie obserwacji okolicznoÅ›ci i scenariuszy, które nie wymagajÄ… posortowanych i sklasyfikowanych wczeÅ›niej danych. Sieć neuronowa zostaÅ‚a w tym wypadku zasilona szeregiem filmów przedstawiajÄ…cych różne sytuacje drogowe, nagranych przy użyciu kamery stereo. W wyniku tego, nauczyÅ‚a siÄ™ samodzielnie rozumieć reguÅ‚y, których używa później do generowania trójwymiarowych informacji, powstajÄ…cych z przetworzenia obrazów pozyskiwanych z mono kamery. Projekt AEV ma ogromny potencjaÅ‚ interpretowania różnych sytuacji drogowych.
Na stoisku Audi na tegorocznej konwencji NIPS, obok AEV, również dwa inne podmioty wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Grupy Volkswagen prezentujÄ… swe projekty z dziedziny AI. DziaÅ‚ BadaÅ„ Fundamentalnych AI, wchodzÄ…cy w skÅ‚ad Data:Lab, specjalnej grupy IT koncernu, skupia siÄ™ na technikach uczenia bez nadzoru i na zoptymalizowanej kontroli przez wnioskowanie wariacyjne, czyli przez wydajnÄ… metodÄ™ prezentacji rozkÅ‚adu prawdopodobieÅ„stwa.
Wreszcie zespóÅ‚ Audi z Electronics Research Laboratory of Belmont w Kalifornii pokazuje bazujÄ…ce w 100% na zasadach AI rozwiÄ…zanie sÅ‚użące do parkowania na wyznaczonych miejscach parkingowych i do jazdy po autostradzie. W przedstawionym tu projekcie procesu, prowadzenie samochodu powierzono w caÅ‚oÅ›ci sieciom neuronowym. Sztuczna inteligencja AI uczy siÄ™ samodzielnie generować modele otoczenia na podstawie danych pozyskiwanych z kamery oraz również samodzielnie prowadzić auto. Takie podejÅ›cie nie wymaga dokÅ‚adnie sprecyzowanej lokalizacji i dokÅ‚adnych map.
Opracowując systemy jazdy automatycznej i autonomicznej, Audi czerpie z doświadczeń wielu firm specjalizujących się w pracach nad sztuczną inteligencją. Najważniejsze z nich zlokalizowane są w Dolinie Krzemowej, w Europie i w Izraelu.
Audi byÅ‚o pierwszym producentem samochodów, który w roku 2016 wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w NIPS pokazujÄ…c wÅ‚asnÄ… ekspozycjÄ™. W tym roku, cztery pierÅ›cienie pojawiÅ‚y siÄ™ na kongresie jako jeden ze sponsorów, stawiajÄ…c sobie za cel dalszÄ… rozbudowÄ™ swej sieci wspóÅ‚pracy w Kalifornii. Koncern oferuje tu również możliwoÅ›ci zatrudnienia w Audi dla specjalistów z dziedziny AI.