Zmiany klimatyczne, zużycie wody, niedobór zasobów naturalnych i zanikanie bioróżnorodnoÅ›ci dotykajÄ… wszystkich i należą do najwiÄ™kszych wyzwaÅ„ wspóÅ‚czesnoÅ›ci. Poprzez wyraźne zaangażowanie w realizacjÄ™ postanowieÅ„ Porozumienia Paryskiego, Audi zobowiÄ…zaÅ‚o siÄ™ do aktywnej pracy na rzecz stworzenia Å›rodowiska przyjaznego do życia i zrównoważonej przyszÅ‚oÅ›ci. Audi poÅ‚Ä…czyÅ‚o wszystkie dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu redukcjÄ™ emisji dwutlenku wÄ™gla w produkcji i logistyce, w ramach miÄ™dzyzakÅ‚adowego programu ekologicznego Mission:Zero.
Fabryka w Neckarsulm, poprzez realizacjÄ™ innowacyjnych, zrównoważonych Å›rodowiskowo projektów, daje doskonaÅ‚y przykÅ‚ad w czterech obszarach wyznaczonych przez program Mission:Zero. Mowa tu o dekarbonizacji, wykorzystaniu wody, efektywnym gospodarowaniu zasobami i bioróżnorodnoÅ›ci.
Dekarbonizacja - na drodze do lokalizacji neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla netto
Audi, jeszcze przed rokiem 2025 zamierza produkować w swoich zakÅ‚adach pojazdy neutralne pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. Wiele dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych w ramach Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci przyczynia siÄ™ do realizacji wizji AUDI AG zakÅ‚adajÄ…cej osiÄ…gniÄ™cie neutralnoÅ›ci wÄ™glowej netto w caÅ‚ym przedsiÄ™biorstwie do roku 2050. Böllinger Höfe jest pierwszym zakÅ‚adem produkcyjnym marki w Niemczech, wytwarzajÄ…cym w peÅ‚ni elektryczne Audi w sposób neutralny pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. Audi e-tron GT jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem na to, jak poÅ‚Ä…czyć wysokie osiÄ…gi z troskÄ… o Å›rodowisko. PrzykÅ‚ad: elektrociepÅ‚ownia dostarczajÄ…ca ciepÅ‚o i część energii elektrycznej do produkcji w Böllinger Höfe, jako paliwo wykorzystuje wyÅ‚Ä…cznie biogaz. Emisje, których obecnie nie można uniknąć z pomocÄ… odnawialnych źródeÅ‚ energii lub wÅ‚asnego zaopatrzenia, Audi kompensuje za pomocÄ… kredytów wÄ™glowych z certyfikowanych projektów offsetowych.
CaÅ‚a fabryka w Neckarsulm, w tym oddziaÅ‚ Audi Sport, od poczÄ…tku 2020 roku korzysta już wyÅ‚Ä…cznie z ekoelektrycznoÅ›ci. Budynki na terenie fabryki sÄ… stale optymalizowane pod kÄ…tem ich efektywnoÅ›ci energetycznej. W piÄ™ciu zakÅ‚adach Audi, Å‚Ä…cznie prawie 100 peÅ‚noetatowych peÅ‚nomocników ds. energii pracuje nad identyfikacjÄ… i wykorzystaniem nowych potencjaÅ‚ów oszczÄ™dnoÅ›ci energii w produkcji. W rezultacie, w roku 2020, Audi przekroczyÅ‚o nawet swoje cele w zakresie oszczÄ™dnoÅ›ci energii, oszczÄ™dzajÄ…c we wszystkich swoich zakÅ‚adach Å‚Ä…cznie ponad 83 000 megawatogodzin energii i emitujÄ…c przy tym okoÅ‚o 11 900 ton dwutlenku wÄ™gla mniej.
OsiÄ…gniÄ™cie neutralnoÅ›ci wÄ™glowej netto w produkcji samochodów jest możliwe tylko wtedy, gdy caÅ‚y Å‚aÅ„cuch wartoÅ›ci zostanie zoptymalizowany pod kÄ…tem ochrony Å›rodowiska. W zakÅ‚adzie w Neckarsulm, skrawki blachy aluminiowej już od roku 2017 w ramach cyklu "Aluminum Closed Loop" zwracane sÄ… do dostawcy, gdzie poddawane sÄ… recyklingowi i ponownie przetwarzane, tak by Audi mogÅ‚o je ponownie wykorzystać. Wykorzystanie aluminium wtórnego zmniejsza zużycie energii nawet o 95 procent w porównaniu z wykorzystaniem aluminium pierwotnego. Cykl ten jest obecnie stosowany także w zakÅ‚adach w Ingolstadt i w GyÅ‘r. Od momentu jego wprowadzenia, Audi zaoszczÄ™dziÅ‚o netto ponad 525 000 ton CO2.
Audi stawia na zrównoważony rozwój także w logistyce zewnÄ™trznej i wewnÄ™trznej, dlatego wszystkie poÅ‚Ä…czenia kolejowe obsÅ‚ugiwane przez DB Cargo, które przewożą gotowe pojazdy z zakÅ‚adu w Neckarsulm lub materiaÅ‚y do niego, sÄ… neutralne pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla netto. Do manewrów miÄ™dzy placem zaÅ‚adunkowym a terenem fabryki wykorzystywane sÄ… samochody ciężarowe o niskiej emisji NOx, zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub energiÄ… elektrycznÄ….
Na zakÅ‚adowej stacji benzynowej pojazdy sÄ… tankowane niskoemisyjnym olejem napÄ™dowym R33 BlueDiesel. Infrastruktura Å‚adowania samochodów elektrycznych na terenie zakÅ‚adu, zasilana energiÄ… ekologicznÄ…, stale siÄ™ rozwija. Do 2022 r. dostÄ™pnych bÄ™dzie 600 punktów Å‚adowania, w tym ogólnodostÄ™pne stacje szybkiego Å‚adowania na parkingach dla goÅ›ci.
Wykorzystanie wody – zamkniÄ™ty obieg
Audi chce utrzymać zużycie wody na jak najniższym poziomie, a w dÅ‚uższej perspektywie zrezygnować ze stosowania wody pitnej w produkcji pojazdów. Do roku 2035 firma planuje zmniejszyć o poÅ‚owÄ™ swoje ważone ekologicznie zużycie wody na wyprodukowany pojazd z obecnych Å›rednio okoÅ‚o 3,75 metrów szeÅ›ciennych do okoÅ‚o 1,75 metrów szeÅ›ciennych. Audi osiÄ…gnie to dziÄ™ki stosowaniu wszÄ™dzie tam, gdzie to możliwe, wody z recyklingu, która bÄ™dzie wykorzystywana wielokrotnie w cyklu.
ZakÅ‚ad w Neckarsulm planuje wdrożenie zamkniÄ™tego obiegu wody pomiÄ™dzy fabrykÄ… a sÄ…siadujÄ…cÄ… z niÄ… oczyszczalniÄ… Å›cieków, eksploatowanÄ… przez AZV Unteres Sulmtal. Wykonalność tego planu testowana jest obecnie w instalacji doÅ›wiadczalnej. Woda pochodzÄ…ca z oczyszczalni Å›cieków oczyszczana jest przez Audi na potrzeby produkcji za pomocÄ… systemów filtrów i membran. Po jej wykorzystaniu w fabryce, wraca z powrotem do oczyszczalni. W tym procesie jakość wody jest stale monitorowana, a ponadto co dwa tygodnie w laboratorium przeprowadzane sÄ… jej analizy. W 2022 r. zakÅ‚ad rozpocznie instalacjÄ™ nowego systemu zaopatrzenia w wodÄ™, który od 2025 r. zamknie pÄ™tlÄ™ miÄ™dzy zakÅ‚adem a oczyszczalniÄ… Å›cieków i sprawi, że nie bÄ™dzie on już musiaÅ‚ pobierać wody z rzeki Neckar. ZamkniÄ™ty obieg zmniejsza zużycie Å›wieżej wody o 70 procent.
Efektywne gospodarowanie zasobami - ograniczać i unikać
Tam, gdzie jest to możliwe, Audi w swoich zakÅ‚adach redukuje ilość odpadów z opakowaÅ„, stosuje przyjazne dla Å›rodowiska rozwiÄ…zania opakowaniowe i systematycznie segreguje materiaÅ‚y nadajÄ…ce siÄ™ do recyklingu, tak by można je byÅ‚o poddać ponownemu przetworzeniu.
ZespóÅ‚ odpowiedzialny za gospodarowanie zasobami w Neckarsulm wypowiedziaÅ‚ wojnÄ™ odpadom z tworzyw sztucznych i opracowuje wÅ‚asne innowacyjne pomysÅ‚y na recykling. Na przykÅ‚ad zleca producentowi z regionu przetworzenie odpadów foliowych najpierw na granulat, a nastÄ™pnie na worki na Å›mieci, które sÄ… wykorzystywane na terenie zakÅ‚adu. W ten sposób okoÅ‚o 15 ton odpadów z tworzyw sztucznych rocznie, może zostać sensownie ponownie wykorzystanych. Pozytywnym efektem ubocznym jest to, że dziÄ™ki programowi recyklingu zakÅ‚ad oszczÄ™dza okoÅ‚o 40 procent tego, co wydaje na worki na Å›mieci. Logistyka Audi wspóÅ‚pracuje z dostawcami w celu optymalizacji kilku pakietów komponentów. Tylko w zakÅ‚adzie w Neckarsulm udaÅ‚o siÄ™ w ten sposób wyeliminować prawie 31 ton opakowaÅ„ nie nadajÄ…cych siÄ™ do recyklingu. Optymalizacje te obejmujÄ… zarówno zastÄ…pienie materiaÅ‚ów o dużym wpÅ‚ywie na Å›rodowisko, takich jak styropian, jak i caÅ‚kowitÄ… eliminacjÄ™ opakowaÅ„.
Uruchomiony w 2019 r. innowacyjny projekt pilotażowy wdrożyÅ‚ rozwiÄ…zanie, w którym plastikowe odpady opakowaniowe pochodzÄ…ce z montażu sÄ… dokÅ‚adnie rozdrabniane i przetwarzane na tworzywo do drukarek 3D. Drukarki 3D sÄ… nastÄ™pnie wykorzystywane do tworzenia ergonomicznych pomocy montażowych, takich jak np. nakÅ‚adki ochronne.
Nowe metody wirtualnego planowania Å‚Ä…czÄ… cyfryzacjÄ™ i zrównoważony rozwój. PrzykÅ‚ad: dziÄ™ki nim, Audi mogÅ‚o po raz pierwszy wirtualnie zaprojektować część specjalnych kontenerów sÅ‚użących do transportu wrażliwych podzespoÅ‚ów do Audi e-tron GT. Aplikacja VR, pilotażowo wdrożona w Neckarsulm, jest obecnie wykorzystywana w caÅ‚ym koncernie i pomaga oszczÄ™dzać zasoby, które wczeÅ›niej byÅ‚y wykorzystywane do tworzenia prototypów kontenerów. Ponadto, to w peÅ‚ni elektryczne Gran Turismo jest pierwszym pojazdem marki z czterema pierÅ›cieniami w logo, który zostaÅ‚ wyprodukowany caÅ‚kowicie bez prototypów. ByÅ‚o to możliwe m.in. dziÄ™ki trójwymiarowym skanom budynków, procesom uczenia maszynowego i wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistoÅ›ci. Wszystkie procesy montażowe zostaÅ‚y przetestowane caÅ‚kowicie wirtualnie i z powodzeniem stosowane sÄ… teraz przy produkcji seryjnych modeli Audi. DziÄ™ki temu zaoszczÄ™dzono na fizycznych prototypach, a w miÄ™dzyczasie także na podróżach sÅ‚użbowych, ponieważ wirtualne metody stosowane w fabrykach Audi w różnych częściach Å›wiata nie tylko w dobie pandemii, umożliwiajÄ… pracownikom cyfrowÄ… i zespoÅ‚owÄ… wspóÅ‚pracÄ™ w wirtualnej przestrzeni.
Biodywersyfikacja – ostoje dla roÅ›lin i owadów
Audi od szeÅ›ciu lat jest czÅ‚onkiem ponadbranżowej inicjatywy pt. "Bioróżnorodność w dobrej firmie" i we wszystkich swoich zakÅ‚adach angażuje siÄ™ w ochronÄ™ różnorodnoÅ›ci biologicznej. Dotyczy to zarówno naturalnych przestrzeni otwartych, jak i zielonych fasad czy biotopów na terenach podmokÅ‚ych. W ramach "Dekady RóżnorodnoÅ›ci Biologicznej ONZ" przedsiÄ™biorstwo aktywnie angażuje siÄ™ także w ochronÄ™ przyrody poza granicami swojego przedsiÄ™biorstwa. ZaÅ‚ożona w 2009 roku Audi Environmental Foundation wspiera liczne projekty ekologiczne majÄ…ce na celu ochronÄ™ bioróżnorodnoÅ›ci.
Od roku 2014, na terenie zakÅ‚adów w Neckarsulm żyje kilka kolonii pszczóÅ‚ miodnych. Na dawnych monotonnych terenach trawiastych sadzi siÄ™ teraz co roku ponad 35 gatunków kwiatów, by zapewnić siedliska i źródÅ‚a pożywienia dla ważnych owadów, w tym tych zapylajÄ…cych. W tym roku uczniowie szkóÅ‚ zawodowych stowarzyszonych z Audi zbudowali 17 hoteli dla owadów i ustawili je na terenie zakÅ‚adu. Te drewniane konstrukcje zapewniajÄ… schronienie różnym gatunkom owadów.
W poÅ‚udniowo-zachodniej części zakÅ‚adu w Neckarsulm, Audi wybudowaÅ‚o specjalnÄ… wieżę do gniazdowania jaskóÅ‚ek. W roku 2019, na moÅ›cie transportowym pomiÄ™dzy dwoma budynkami, zainstalowano nowe budki lÄ™gowe dla jerzyków. Na kominie lakierni od 2003 roku znajduje siÄ™ platforma gniazdowa dla sokoÅ‚ów wÄ™drownych.
WiÄ™cej informacji na temat programu ekologicznego Audi Mission:Zero oraz na temat projektów zrównoważonego rozwoju w innych zakÅ‚adach prowadzonych przez markÄ™, można znaleźć na stronie programu oraz przeczytać poÅ‚Ä…czony z nim Raport Audi 2020.