|
|
Audi świętuje 10 lat TDI w Le Mans
|
Dodano: 2016-06-16
Wyświetlono: 1182 razy
|
Audi tworzy historię Le Mans. W roku 2006, cztery pierścienie, jako pierwszy producent, wygrały ten najtrudniejszy chyba na świecie wyścig 24h samochodem o napędzie wysokoprężnym.
|
foto © Audi |
|
|
W roku 2016 przypada dziesiÄ…ta rocznica tego spektakularnego sukcesu. DziÅ› jednostka TDI jest bardziej wydajna niż kiedykolwiek, bÄ™dÄ…c jednoczeÅ›nie elementem skomplikowanego napÄ™du dieslowsko-hybrydowego. Jeszcze nigdy samochód wyÅ›cigowy typu LMP1 marki Audi nie byÅ‚ tak wydajny i tak oszczÄ™dny jak nowe Audi R18.
Rewolucja przyszÅ‚a bardzo cicho – w dosÅ‚ownym tego sÅ‚owa znaczeniu. „Wyżej - dalej - szybciej” napÄ™du TDI, dekadÄ™ temu poprzedzaÅ‚ dźwiÄ™k, który byÅ‚ niezwykÅ‚y również dla doÅ›wiadczonych kierowców wyÅ›cigowych. Audi R10 TDI poruszaÅ‚o siÄ™ prawie bezgÅ‚oÅ›nie. „Przy wysokich prÄ™dkoÅ›ciach, nawet odgÅ‚osy wiatru byÅ‚y gÅ‚oÅ›niejsze niż silnik” - wspomina legenda Le Mans, Tom Kristensen, dziewiÄ™ciokrotny zwyciÄ™zca i lider klasyfikacji „triumfatorów wszechczasów” tego 24-godzinnego wyÅ›cigu. Jazda i dźwiÄ™k zmiany biegów wedÅ‚ug poziomu haÅ‚asu z roku 2006, staÅ‚y siÄ™ legendÄ… wÅ›ród bolidów LMP1.
Podczas przygotowaÅ„ do sezonu 2006, Audi Sport stawiÅ‚o czoÅ‚a najwiÄ™kszemu wówczas wyzwaniu. Silnik V12 TDI nie oznaczaÅ‚ tylko nowego napÄ™du. „MusieliÅ›my na nowo zaprojektować caÅ‚y samochód wyÅ›cigowy” - mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Od proporcji i rozÅ‚ożenia masy do opÅ‚ywu powietrza, zapotrzebowania na chÅ‚odzenie i przenoszenia siÅ‚ napÄ™dowych - wszystko byÅ‚o nowe, ponieważ również moment obrotowy i moc przewyższaÅ‚y wszystko, co do tej pory znaliÅ›my.”
Audi Sport prowadziÅ‚o testy tej wysokoprężnej jednostki w Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy z dziaÅ‚em rozwoju wstÄ™pnego i produkcji seryjnej Audi AG. Dwunastocylindrowa, wyÅ›cigowa jednostka o pojemnoÅ›ci 5,5 litra, byÅ‚a pierwszym silnikiem wysokoprężnym Audi z aluminiowym blokiem gÅ‚owic. SwÄ… pierwszÄ… jazdÄ™ Audi R10 TDI odbyÅ‚o 29 listopada 2005r. na wÅ‚oskim torze wyÅ›cigowym w Misano. DokÅ‚adnie 200 dni później, ten wyÅ›cigowy bolid o napÄ™dzie dieslowskim wystartowaÅ‚ w wyÅ›cigu 24h w Le Mans i od razu go wygraÅ‚! W miÄ™dzyczasie przejechano 30 000 kilometrów testów, a kolejne 1500 godzin silnik V12 TDI odbyÅ‚ na stanowiskach kontrolnych. ZaÅ‚oga znakomitych kierowców: Frank Biela, Emanuele Pirro i Marco Werner, przekroczyÅ‚a liniÄ™ mety jako zwyciÄ™zcy, pokonujÄ…c 380 okrążeÅ„ i przejeżdżajÄ…c 5187 kilometrów. Również w dwóch kolejnych latach, sygnowany przez cztery pierÅ›cienie silnik TDI zwyciężaÅ‚, choć za każdym razem miaÅ‚ potężnÄ… konkurencjÄ™ innych jednostek wysokoprężnych.
W roku 2010, Audi poczyniÅ‚o kolejny, wielki krok naprzód, prezentujÄ…c R15 TDI. Silnik V10 TDI zastÄ…piÅ‚ tu dotychczasowÄ… jednostkÄ™ dwunastocylindrowÄ…. ByÅ‚ o 100 milimetrów krótszy, dziesięć procent lżejszy i doprowadziÅ‚ ten otwarty samochód sportowy do nowego rekordu. Team: Timo Bernhard, Romain Dumas i Mike Rockenfeller, pokonali wtedy w Le Mans 397 okrążeÅ„ przejeżdżajÄ…c 5410 km i 713 m. W ten sposób pobili rekord ustanowiony 39 lat wczeÅ›niej, w czasach gdy jeszcze żadne szykany nie zmniejszaÅ‚y prÄ™dkoÅ›ci na prostych Hunaudières. W jeździe w formacji, Audi R15 TDI odniosÅ‚o potrójne zwyciÄ™stwo. Jego 5,5 litrowy silnik V10 TDI dysponowaÅ‚ po raz pierwszy dwiema turbosprężarkami i zmiennÄ… geometriÄ… turbiny, polepszajÄ…cymi reakcjÄ™ silnika.
NowÄ… epokÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚o w roku 2011 Audi R18 TDI. Samochód sportowy z zamkniÄ™tym nadwoziem byÅ‚ napÄ™dzany przez innowacyjny, kompaktowy i bardzo wydajny silnik V6 TDI. Aby znacznie zmniejszyć zużycie paliwa i zwiÄ™kszyć znaczenie downsizingu, pojemność skokowa zostaÅ‚a zredukowana o 1,8 l, do 3,7 litra. RzÄ™dy cylindrów zamykaÅ‚y stronÄ™ wydechowÄ… pod kÄ…tem 120 stopni – innymi sÅ‚owy, kolektory wylotowe przebiegaÅ‚y wewnÄ…trz konfiguracji V. Pojedyncza, dwustrumieniowa sprężarka zasilana byÅ‚a spalinami pochodzÄ…cymi z obydwóch rzÄ™dów, jej kompresor byÅ‚ również dwustrumieniowy i kierowaÅ‚ Å›wieże powietrze przez dwie chÅ‚odnice powietrza doÅ‚adowujÄ…cego, do leżących po zewnÄ™trznej stronie kolektorów ssÄ…cych.
Zyski wyrażone w prostych liczbach: w epoce diesla, od 2006 roku, Å›rednica ogranicznika iloÅ›ci powietrza zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 34 procent, ciÅ›nienie doÅ‚adowania zmalaÅ‚o o 4,7 procent, a pojemność skokowa prawie o 33 procent. Moc absolutna obniżyÅ‚a siÄ™ natomiast z 478 kW (650 KM) do ok. 360 kW (490 KM), czyli tylko o 24 procent. Moc z litra pojemnoÅ›ci wzrosÅ‚a z 87 kW (118 KM) w 2006 roku, do 107 kW (146 KM) w roku 2011. To wzrost o prawie 24 procent. Wyższe ciÅ›nienie wtrysku „wyÅ›cigowych” wtryskiwaczy, pozwoliÅ‚o osiÄ…gnąć jeszcze bardziej wydajne spalanie. WytwarzajÄ…cy ciÅ›nienie ponad 3000 bar silnik wyÅ›cigowy, byÅ‚ prekursorem zwiÄ™kszania ciÅ›nienia również w samochodach produkcji seryjnej.
W roku 2011, w Le Mans wygraÅ‚o Audi R18 TDI za sterami którego zasiadali Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer, a rok później, ta sama zaÅ‚oga zwyciężyÅ‚a w modelu R18 e-tron quattro, który po raz pierwszy dysponowaÅ‚ napÄ™dem hybrydowym. W roku 2013, Loïc Duval, Tom Kristensen i Allan McNish triumfowali w zmodernizowanej wersji modelu R18 e-tron quattro. W roku 2014 wszedÅ‚ w życie regulamin o wydajnoÅ›ci, który oznaczaÅ‚ radykalny krok w sporcie wyÅ›cigowym: zamiast ograniczenia mocy przez takie czynniki jak zmniejszenie iloÅ›ci dopÅ‚ywajÄ…cego powietrza czy pojemnoÅ›ci skokowej, zaczęło obowiÄ…zywać czyste ograniczenie energii. Audi powiÄ™kszyÅ‚o silnik TDI V6, któremu teraz musiaÅ‚o starczyć okoÅ‚o 22 procent miej paliwa niż jego poprzednikowi, do czterech litrów pojemnoÅ›ci skokowej. Mimo to, trio Fässler/Lotterer/Tréluyer odniosÅ‚o swoje trzecie zwyciÄ™stwo – ósme dla napÄ™du TDI Audi w Le Mans.
W sezonie 2016, regulamin znów zmniejsza zużycie energii. Audi ponownie modernizuje silnik V6 TDI. „Szósty rok z rzÄ™du używamy tej samej koncepcji jednostki napÄ™dowej. To pokazuje, jak wciąż dobra jest jego baza” - mówi Ulrich Baretzky, kierownik dziaÅ‚u rozwoju silników w Audi Sport. „PodnoszÄ…c wydajność, kompensujemy częściowo mniejsze iloÅ›ci paliwa.”
Ostatniej generacji silnika TDI V6 wystarcza 32,4 procent mniej paliwa niż generacji pierwszej, z roku 2011. PostÄ™p, który dokonaÅ‚ siÄ™ od roku 2006, jest jeszcze bardziej istotny. DziÅ›, samochód wyÅ›cigowy Audi typu LMP1 zużywa 46,4 procent mniej paliwa niż dziesięć lat wczeÅ›niej. Mimo to, osiÄ…ga lepsze o 10 do 15 sekund czasy okrążeÅ„ niż przed dekadÄ…. Wszystko to jest możliwe dziÄ™ki sumie wszystkich innowacji, w szczególnoÅ›ci z zakresu aerodynamiki, lekkiej konstrukcji i napÄ™du.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|